Průzkum o stavu Internetu na školách

 

Během posledního půlroku jsme provedli hloubkový průzkum na českých školách týkající se vybavenosti, vzdělávání a využívání Internetu. Na tento průzkum odpovědělo celkem 797 škol, což je více než 10% ze všech základních a středních škol v České republice. Výsledky zkoumání byly zpracovány do grafů, k některým zde přikládáme komentáře.

 

 

 

 

Poměr základních a středních škol, které odpověděly na průzkum

Z prvního grafu je vidět celkový poměr ZŠ/SŠ ze všech respondentů. Základní školy převažují, jejich absolutní počet je také vyšší než počet škol středních.

 

 

 

Co brání rozvoji Internetu?

Na tuto otázku se zpočátku projektu objevovala až v 90% odpovědí cena, postupem času a po bližším seznámení s touto problematikou se faktor ceny dostal až pod hranici 60%. Podle respondentů nemusí být rozhodujícím kritériem cena, ale stanovení jasných cílů ve školství. Pokud si ředitel některé školy určí Internet jako prioritu, je schopen najít cestu k ekonomicky výhodnému a zároveň kvalitnímu připojení. Pokud by zde šlo pouze o cenu, nebyla by dnes pravděpodobně připojena ani jedna škola.

 

 

 

Jakou rychlostí je vaše škola připojena?

Tento graf zobrazuje dva možné stavy: buď škola není připojena (33%) nebo je připojena a uvádí jakou rychlostí. Je zřejmé, že převažuje typ připojení pomocí modemu a vytáčené linky při nižších rychlostech. V součtu pouze 10% škol uvedlo takový druh a kvalitu připojení, které lze úspěšně využívat při výuce. Je zajímavé, že 12% škol uvádí, že mají Internet, ale nejsou schopni určit rychlost ani druh připojení.


 

 

Graf poskytovatelů

Do součtu byli zahrnuti pouze ti poskytovatelé, kteří připojili více než 10 škol. ŠÚ – připojení přes školský úřad.

 

 

 

Vyučujete Internet?

Zde pouhých 41% škol odpovědělo ano, V této odpovědi jsou obsaženy i ty školy, které vyučují Internet pouze v teoretické rovině, tedy bez připojení a bez možnosti si získané znalosti prakticky vyzkoušet. 8% škol se k otázce nedokázalo vyjádřit, což je nepříjemně vysoký počet.


 

 

Kolik máte počítačů určených pro výuku?

Je potěšující skutečností, že téměř 50% škol má pro výuku určeno více než 10 počítačů, jedná se ovšem převážně o počítače několik let staré, nejčastěji s procesorem Pentium. Stav vybavenosti škol stále není uspokojivý.

 

 

 

 

Používáte Internet při správě školy?

Opět nás překvapil vysoký počet odpovědí ne nebo nevyplněno, celkem 42% škol tedy nepoužívá Internet ani e-mail pro správu školy ani pro komunikaci se školskými úřady. Pokud jsou tedy připojeny, tak pouze pro připojení samotné, které není efektivně využito.

 

 

 

 

Má na vaší škole každý svůj e-mail?

Do grafu jsou zahrnuty pouze školy, které označily variantu, že mají připojení do Internetu – z tohoto celku je pak 66% škol, které mají pouze jednu e-mailovou schránku pro potřeby celé školy, pouze na 10% škol mají vlastní e-mail jak učitelé, tak žáci.

 

 

 

 

Vnímáte nějaké negativní vlivy Internetu?

Názorem 63% oslovených je fakt, že nevidí žádné negativní vlivy Internetu. V praxi velmi záleží na přístupu, s jakým jsou informace z Internetu předkládány, tedy jakou cestu žákům ukážeme. Dáme-li jim dostatek zajímavých podnětů, nebudou mít potřebu vyhledávat stránky s diskutabilním obsahem.


 

 

 

Naráží vaši žáci při využívání Internetu na jazykové bariéry?

34% odpovídá ano, angličtina tedy není až tak zažitým jazykem, a pro Internet je základním komunikačním prostředkem. Počet 37% - nevyplněno zahrnuje ty školy, které uvedly, že nemají Internet určený pro žáky, nebo jej nemají vůbec.

 

 

 

Máte zájem stát se regionálním centrem?

15% škol by mělo zájem napomoci rozvoji Internetu, přestože podmínky pro regionální centra jsou relativně tvrdé: 8 počítačů permanentně připojených do Internetu rychlostí minimálně 64 kbps k dispozici každý všední den.


 

 

 

Chtěla by se vaše škola účastnit seminářů?

Celkem 78% škol odpovědělo kladně, což svědčí o naprostém úspěchu projektu, když takovýto počet škol má zájem o jednoznačně koncipované a jasné semináře. Velký zájem však na druhé straně znamená nedostatek znalostí a zkušeností s Internetem ze strany vyučujících, kteří by chtěli využít semináře nejen k seznámení s Internetem, ale také pro pozdější výuku.