Autor: Kateřina Kalíšková, 24. 3. 2022, 16:25
Asi každý z nás má alespoň minimální povědomí o tom, že může být
prostřednictvím médií nějakým způsobem manipulován. Avšak i přes
toto vědomí manipulace denně přijímáme množství informací bez
kritického přístupu. Je totiž mnohem snazší věřit každé informaci,
než pátrat po tom, zda je informace skutečně pravdivá, nebo v sobě
skrývá záměr klamat. Věděli jste, že cca 40% obyvatel ČR věří mýtům
a konspiracím o epidemii COVID-19 (STEM 2021)? A co říkáte
masivnímu šíření dezinformací souvisejících s ruskou invazí na
Ukrajinu? Dezinformace na nás zkrátka útočí dnes a denně, a proto
je více než žádoucí umět s nimi pracovat a účinně se jim bránit.
V 8.A jsme si tedy v návaznosti na online workshop Média a
dezinformace uspořádali projektový týden, kdy jsme se tomuto tématu
věnovali podrobněji. Udělali jsme si pořádek v základní
terminologii, měli jsme možnost vidět skutečné ukázky fake news,
které se objevily na sociálních sítích, tvořili jsme pravdivé a
lživé zprávy, seznámili jsme se s příklady dezinformačních, ale i
fact-checkerských webů, povídali jsme si o reklamách a o tom, jak
fungují algoritmy, také jsme si uvědomili, že občas je dobré umět
vystoupit ze sociálních bublin, jichž jsme součástí. Cílem
projektového týdne bylo ale především naučit se, jak dezinformacím
pokud možno nenaletět.
Více si přečtěte ve zpětných vazbách a prohlédněte si v galerii.
Tento týden se mi líbil. Dozvěděla jsem se spoustu nových
informací, které budou užitečné. Lépe se teď budu orientovat na
internetu a ověřovat si informace. Dozvěděla jsem se nové
společnosti, kterým mohu věřit. Bavilo mě dělat plakát a dozvídat
se nové věci. (A.K.)
Bavilo mě to. Spoustu z toho už jsem znal, ale spoustu jsem se taky
dozvěděl. Bylo pro mě nové, jak to zjistit, jestli to není
Photoshop, a co jsou zkratky jako ČTK. (M.S.)
Dozvěděla jsem se o hoax, click-bait, o tom, že se graficky mohou
obrázky upravit (ze dvou pravdivých obrázků udělat jeden, který pak
vypadá opravdově, ale vlastně opravdový není). A také jsem se
dozvěděla, jak pravost obrázků ověřovat. Vyzkoušela jsem si, jak
psát zprávu a ověřit si její pravdivost a nepravdivost. Pochopila
jsem rozdíl mezi zprávou a komentářem. Týden se mi líbil a
vyzkoušela jsem si nové věci. (L.K.)
Většinu věcí jsem věděl. Ale taky jsem se dozvěděl nové věci, které
jsem vůbec neznal, a dost mě překvapilo, kolik stojí reklamy.
Určitě teď budu vědět víc a budu si na to dávat pozor. (A.M.)
Naučila jsem se, jak dezinformace fungují. Co lidé dělají pro to,
aby nás zpráva/reklama zaujala a abychom jí věřili. Zjistila jsem
další internetové stránky, na kterých si mohu ověřit, zda jsou
informace pravdivé nebo ne. (B.Č.)