Projektový týden v 8.A

Asi každý z nás má alespoň minimální povědomí o tom, že může být prostřednictvím médií nějakým způsobem manipulován. Avšak i přes toto vědomí manipulace denně přijímáme množství informací bez kritického přístupu. Je totiž mnohem snazší věřit každé informaci, než pátrat po tom, zda je informace skutečně pravdivá, nebo v sobě skrývá záměr klamat. Věděli jste, že cca 40% obyvatel ČR věří mýtům a konspiracím o epidemii COVID-19 (STEM 2021)? A co říkáte masivnímu šíření dezinformací souvisejících s ruskou invazí na Ukrajinu? Dezinformace na nás zkrátka útočí dnes a denně, a proto je více než žádoucí umět s nimi pracovat a účinně se jim bránit.
V 8.A jsme si tedy v návaznosti na online workshop Média a dezinformace uspořádali projektový týden, kdy jsme se tomuto tématu věnovali podrobněji. Udělali jsme si pořádek v základní terminologii, měli jsme možnost vidět skutečné ukázky fake news, které se objevily na sociálních sítích, tvořili jsme pravdivé a lživé zprávy, seznámili jsme se s příklady dezinformačních, ale i fact-checkerských webů, povídali jsme si o reklamách a o tom, jak fungují algoritmy, také jsme si uvědomili, že občas je dobré umět vystoupit ze sociálních bublin, jichž jsme součástí. Cílem projektového týdne bylo ale především naučit se, jak dezinformacím pokud možno nenaletět.
Více si přečtěte ve zpětných vazbách a prohlédněte si v galerii.

Tento týden se mi líbil. Dozvěděla jsem se spoustu nových informací, které budou užitečné. Lépe se teď budu orientovat na internetu a ověřovat si informace. Dozvěděla jsem se nové společnosti, kterým mohu věřit. Bavilo mě dělat plakát a dozvídat se nové věci. (A.K.)

Bavilo mě to. Spoustu z toho už jsem znal, ale spoustu jsem se taky dozvěděl. Bylo pro mě nové, jak to zjistit, jestli to není Photoshop, a co jsou zkratky jako ČTK. (M.S.)

Dozvěděla jsem se o hoax, click-bait, o tom, že se graficky mohou obrázky upravit (ze dvou pravdivých obrázků udělat jeden, který pak vypadá opravdově, ale vlastně opravdový není). A také jsem se dozvěděla, jak pravost obrázků ověřovat. Vyzkoušela jsem si, jak psát zprávu a ověřit si její pravdivost a nepravdivost. Pochopila jsem rozdíl mezi zprávou a komentářem. Týden se mi líbil a vyzkoušela jsem si nové věci. (L.K.)

Většinu věcí jsem věděl. Ale taky jsem se dozvěděl nové věci, které jsem vůbec neznal, a dost mě překvapilo, kolik stojí reklamy. Určitě teď budu vědět víc a budu si na to dávat pozor. (A.M.)

Naučila jsem se, jak dezinformace fungují. Co lidé dělají pro to, aby nás zpráva/reklama zaujala a abychom jí věřili. Zjistila jsem další internetové stránky, na kterých si mohu ověřit, zda jsou informace pravdivé nebo ne. (B.Č.)

Fotogalerie

8.A Dezinformace8.A Dezinformace8.A Dezinformace8.A Dezinformace8.A Dezinformace8.A Dezinformace8.A Dezinformace8.A Dezinformace8.A Dezinformace8.A Dezinformace8.A Dezinformace8.A Dezinformace8.A Dezinformace8.A Dezinformace


 

X

Přihlášení uživatele



Používejte stejné přihlašovací údaje
jako ke svému účtu na školním počítači