Autor: Zdeněk Pilař, 16. 4. 2025, 16:08
Vážení a milí přátelé školy,
rád bych se s Vámi podělil o zážitky z pořádání jedné celoškolní akce. Ta nese krkolomný název „PREvenčení“ a uskuteční se čtvrteční den 24.4. 2025.
Ano, ještě se neodehrála! Ani jedna z plánovaných aktivit se neuskutečnila. A přesto tento projektový den ve mně již dnes zanechal hluboký zážitek. Jak řekl Murphy:
„90 % projektu spotřebuje 90 % času. Zbývajících 10 % projektu spotřebuje dalších 90 % času.“
Co je cílem projektového dne, který naše škola pořádá? A na jaké aktivity a realizátory projektového dne se můžete těšit?
Začnu zeširoka… Myslím, že každý z nás okolo sebe sleduje, jak moc dynamicky a rychle se mění svět kolem nás. Každý se může stát nechtěným „účastníkem“ krizové situace, která vyžaduje nebývalé úsilí a jistou míru odvahy a sebezapření. A naopak, každý jeden z nás se potýká s každodenností a nároky na její zvládnutí. Být stoprocentní, obstát tak, aby Vám to dalo smysl!
Hlavním mottem akce je moje celoživotní heslo: „Pohni zadkem, mozek se přidá!“
Během projektového dne „účastníci zájezdu školy Za Nádražím“ prožijí den v nově vytvořeném kolektivu dětí. „NEW TEAM“ bude složen z věkově rozdílného spektra žáků a žaček I. stupně – 2. až 5. ročníku a žáků/žaček 6. až 8. ročníku. Smyslem „nové existence – nového třídního kolektivu“ je snaha poznat jeden druhého – oslovit se jménem a společně prožít přes řadu aktivit s preventivní tématikou jeden smysluplný den. Den, kdy se naše učitelské předmětové aktivity upozadí, a naopak v popředí zájmu bude naše práce s emocemi, duševní pohoda a zdraví, či snaha stát se odolnějším při mezních situacích. Odborně se tomu říká RESILIENCE.
Smyslem naší každodennosti je obstát díky své schopnosti hledat a nalézat řešení, být kreativní v nenadálé, nastalé situaci. Být sám sebou!
Samostatný a vlastně silnější o nově poznané lidi kolem mě. V dětech samotných chceme něco posílit a něco obrousit. Posílit kladné vzájemné vazby, upevnit pocit místa někam patřit a na druhé straně tímto projektovým dnem chceme „obrousit“ hrany – míru agresivity. A případný prvek aktivní agresivity zaměřit tím správným směrem – mít prohloubený zájem. I TY SE PAK MŮŽEŠ STÁT HRDINOU. A jak na to půjdeme?
Především aktivitou na 12 stanovištích ve spolupráci se SOŠ zdravotní, kdy studentky a studenti představí dětem naší školy kompletní péči z hlediska ochrany zdraví. Na samotných stanovištích budou samy děti naší školy, z nichž většina je členy či zástupci dětského školního parlamentu. Budou seznamovat své spolužáky s tématy prevence šikany, riziky kyberprostoru, významem emoční inteligence a sociálních kompetencí. Dále náš program obohatí členové a členky vodní záchranné služby, kteří by rádi rozšířili svou členskou základnu o nové odvážné jedince. V neposlední řadě děti prožijí den s hasiči z krumlovské základny, kteří jsou pro nás každoročně hodnotným zážitkem.
A jak jsem psal v úvodu… o čase, úskalích a záměrech, tak celé toto vyjádření mělo směřovat k poděkování! Poděkování mnoha lidem, kteří stojí za projektem – paní Evě Malíkové a Hance Zabilkové, panu Štěpánu Šestákovi a společníkům VZS, dále kolegům a kolegyním Markétě Morongové, Miroslavě Ziegelbauerové, Stanislavu Šimečkovi a v neposlední řadě i našemu milému vedení školy.
„DĚKUJI ZA ZÁJEM A PODPORU PROJEKTOVÉMU VYUČOVÁNÍ.“
Víte, již 25. rokem pozoruji na základní škole Za Nádražím nebývalou sounáležitost mezi kolegy a kolegyněmi, neutuchající partnerský přístup pedagogů /pedagožek k žákům a žákyním… a vlastně i tak nějak naopak!
Zažívaná sounáležitost, jednota a propojení všeho se vším. „My.“
S přáním, aby se zadařilo a prožilo…. Tak hodně štěstí dne 24.4. 2025.
Mgr. Zdeněk Pilař