Autor: --- ---, 26. 3. 2008, 21:22
Milí rodiče a učitelé, 5.3. proběhlo první setkání nad tématem,
které jste si sami zvolili. Ač téma neveselé (rozvod rodičů a
možnost podpory dětí v této náročné životní situaci), troufám si
říci, že atmosféra byla přátelská a otevřená. Všem příchozím děkuji
za účast a podnětné dotazy.
Pro ty z Vás, kteří mají o téma zájem a neměli možnost na setkání
přijít, přikládám stručné zápisky na dané téma.
Dítě v úplné rodině
? otec a matka jsou modely mužského a ženského světa, identifikace
dítěte s rolí vlastního pohlaví
? model úspěšně zvládnuté komunikace mezi mužským a ženským světem
(krize máme snahu překonat)
? mateřská láska ? protektivní a bezpodmínečná (př. ochrana v
situaci ohrožení)
? láska otce ? aktivní, podmíněna chováním dítěte (př. stimulace
aktivity, povzbuzuje k odvaze a připravuje na střety s nebezpečím)
Neúplná rodina
? schází model mužského nebo ženského světa (př. chlapec nemá
identifikační příklad ? jak se chovají muži, jak vystupují vůči
svým partnerkám)
? nese si do života model ? krize nezvládáme řešit jinak než
ukončením vztahu
? dítě nutně přichází o jeden ze způsobů lásky (př. chlapec matkou
příliš ochraňován, není vedený nezávislosti a překonávání
nebezpečí)
Adaptace rodiče na rozvod
? psychosociální adaptace trvá 2?3 roky
úkoly
1. odpoutání od partnera (emoční ? vztek, zoufalství, deprese,
agrese, poté může přijít rozumové vyrovnání, pro dítě riziko ?
rodič pod tíhou vlastních prožitků málo emočně k dispozici, rodič
dítě ?povýší? do role důvěrníka nebo partnera, která mu
nepřísluší!)
2. oddělení manželství a rodičovství (úprava porozvodové péče o
děti (péče matky, péče otce, střídavá péče) ? v současné době soud
nerozvede, pokud toto není upraveno, pro dítě riziko ? manipulace s
dětmi ? řešení partnerských křivd prostřednictvím dětí)
3. respekt a ochrana dětí (přijetí faktu, že dítě rozvodem vždy
ztrácí, snahy minimalizovat ztráty)
4. vytvoření porozvodového životního stylu (přestěhovat se, vyřešit
materiální vyrovnání, možnost navázání dalších kontaktů)
Možnosti porozvodové péče
matka
otec ? málo obvyklá (8%) ? obtížné i pro matky ? čelí velkému
společenskému tlaku, často iniciují chlapci ve věku od 9 let ?
potřeba identifikace s mužským vzorem
střídavá ? + zachovaný kontakt s oběma rodiči, ale! Velké nároky na
kooperaci rodičů, která pod vlivem emocí po rozvodu obtížná, často
jako kompromis kdy otec chce děti do péče, ale matka nesouhlasí ?
tak to nefunguje
Adaptace na rozvod
? rok po rozvodu ? polovina dětí působí vyrovnaně, ale prožívá
pocity velkého smutku, polovina dětí nízká sebeúcta a pocity
deprese, obtíže v kontaktu s vrstevníky
? pěl let po rozvodu ? pouze třetina dětí dobře adaptovaná, dívky
více úzkostné a depresivní, chlapci obtíže v chování, všichni méně
sebedůvěry uspět ve vlastním manželství, chybný model řešení
partnerského nesouladu
? citlivý barometr dobré adaptace ? sociometrie
JAK POMOCI DOBRÉ ADAPTACI
? vyrovnanost pečujícího rodiče se situací rozvodu (spokojený,
dítěti emočně k dispozici ? vnímá a naslouchá jeho radostem a
trablům, necítí hořkost k bývalému partnerovi a vnitřně podporuje
návštěvy dítěte u něj ? dítě cítí, pokud je podpora jen vnější bez
vnitřního prožitku)
? zachování blízkého vztahu s rodičem, který z rodiny odešel
(pravidelné návštěvy, zachování pozitivního obrazu tohoto rodiče ?
dítě se cítí být součástí obou rodičů, pokud jednoho vnímá
negativně, vnímá negativně i samo sebe)
? doba a intenzita sporů (dítě vnímá vnitřní napětí v rodině,
riziko přihlížení tělesného násilí mezi rodiči ? modelová situace,
rodiče by neměli vyžadovat od dětí souhlas za své jednání ? musí
nést sami zodpovědnost za svá rozhodnutí, dítě v situaci nejistoty
? citlivě vysvětlit, co se v rodině děje)
? popouzení (ovlivňování dítěte s úmyslem snížit hodnotu druhého
rodiče ? snižuje sebeúctu dítěte ? ví, že je součástí obou rodičů ?
tatínek je zlý, tedy i já jsem z části zlý, extrémem je syn
zavrženého rodiče ? dítě manipulované tak, že zcela odmítá kontakty
s druhým rodičem)
? zachované vztahy s širší rodinou (záchranná síť prarodičů, v
době, kdy rodiče zahlceni emocemi, mohou vnímat pocity dítěte, být
dítěti k dispozici, dědeček může být náhradní vzor chybějícího
otce)
? kontinuita prostředí ? stejná škola ? učitele! (možnost
identifikačního modelu pokud není v rodině), důvěrně známý dům či
byt, zachované vztahy s kamarády, kroužky
? vztah s náhradním rodičem (př. náhradní otec podporuje adaptaci
matky a tím nepřímo prospívá dítěti, mohou být potíže v přijetí
náhradního rodiče dítětem ? lépe přijímají mladší děti a dívky,
nejhůře chlapce od 9 do 12 let ? bojují)
? věk a pohlaví dítěte (nejcitlivěji předškolní věk a puberta,
dívky ? navenek emotivnější, úzkostnější, depresivní nálady,
hledají svůj díl viny, brání se útěkem do fantazie, chlapci ?
citlivěji reagují na stres, ohrožení se často projeví formou
školních problémů ? rebelují, přitahují pozornost následkem
problémového chování horší prospěch)
Zároveň jste zváni na další setkání nad tématem "kluci zlobí,
holky ne" (aneb jak se mohou projevit trable našich dětí), které se
uskuteční ve středu 2. 4. od 17 hodin v učebně 8.A (tj. vedle
kabinetu výchovného poradce).
Petra Valkony
školní psycholog