Kompletní Školní vzdělávací program v aktuálním znění pro daný školní rok je k nahlédnutí v ředitelně školy.
Charakteristika Školního vzdělávacího programu
Školní vzdělávací program byl pro tento školní rok zpracován v
souvislosti s platností zákona č. 561/2004 Sb., o předškolním,
základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský
zákon) pro 1. až 9. ročník ZŠ. V současné době využíváme možností
disponibilních hodin k nabídce nových předmětů, které se v příštích
letech stanou pevnou součástí vzdělávacího programu. V jejich volbě
vycházíme ze zájmu žáků i jejich rodičů. Tomu budeme každoročně
přizpůsobovat i šíři nabídky.
ZAMĚŘENÍ ŠKOLY
Náš školní vzdělávací program "Já v naší škole" vznikl na
základě aktivní spolupráce celého pedagogického sboru.
Základní filozofií školy je vytvořit pohodové školní prostředí, kde
učitel, žák a rodič jsou partnery, kde každé dítě má právo se
vzdělávat dle svých individuálních možností a potřeb.
Pohoda školního prostředí není dána jen školními prostorami samými,
ale pohodu prostředí vytvářejí lidé, kteří v tomto prostředí
pracují a toto prostředí navštěvují. Proto se zaměřujeme i na
systém mezilidských vztahů. Ten je dán především vztahy mezi
učiteli a žáky, mezi učiteli a rodiči, učiteli a ostatními
zaměstnanci školy, vztahy mezi vedením školy a pedagogickým sborem
a v neposlední řadě mezi žáky samotnými. Chceme, aby prostor školy
byl pro všechny příjemný a tak napomáhal vytváření vhodného klimatu
uvnitř školy.
Klademe důraz na některé oblasti výchovy a vzdělávání, zejména
na:
• Práci s výpočetní a komunikační technikou
• Sportovní výchovu - volejbal
• Poznávání individuálních vzdělávacích potřeb žáků a přizpůsobení
se jim - věnujeme náležitou pozornost žákům se specifickými
poruchami učení.
Sportovní program školy je rozvíjen již takřka 20 let ve
sportovních třídách, kde jsou soustředěny děti, které chtějí své
sportovní přípravě věnovat více času. Na prvním stupni jsou
organizovány nepovinné předměty jako přípravka pro sportovní třídy
a na druhém stupni jsou nadané děti vybrány do jedné třídy, kde je
uskutečňována specializovaná volejbalová příprava. Klasickou výuku
tělesné výchovy mohou doplňovat například kurzy plavání, bruslení,
lyžování.
S vedením školy úzce spolupracuje školní žákovský parlament. Podílí
se na dění ve škole například i organizací a spolurozhodováním
akcí. Je partnerem vedení školy.
Velká péče je věnována preventivním programům. Součástí školního
plánování je Minimální preventivní program. Z něho vychází nejen
úzká spolupráce s odborníky na organizaci seminářů pro žáky od
nejnižších tříd I. stupně školy, ale i systematická spolupráce
koordinátora, výchovného poradce, vedení školy zejména s třídními
učiteli.
Nabízíme možnost zapojit se do zájmových kroužků, děti připravují
"ČAŠKOZAN" (ČAsopis ŠKOly ZA Nádražím), 1x měsíčně vysílá školní
rádio - PARLÁDIO, zástupci všech tříd pravidelně přispívají do
aktualit na školních internetových stránkách.
Náš ŠVP klade důraz i na další oblasti:
• věnovat náležitou pozornost i žákům talentovaným, vytvořit
podmínky pro jejich rozvoj
• na to, že nezáleží na množství poznatků, ale na jejich trvalosti
a propojenosti s praktickým životem
ZABEZPEČENÍ VÝUKY ŽÁKŮ SE SPECIÁLNÍMI VZDĚLÁVACÍMI
POTŘEBAMI
(žáci se specifickými poruchami učení)
Žáci, u kterých se projevují příznaky některé z vývojových poruch
učení, jsou vyšetřeni se souhlasem rodičů v
pedagogicko-psychologické poradně. Na základě výsledků a doporučení
poradny jsou pak tyto děti zařazovány do reedukační péče.
V případě, že pedagogicko-psychologická poradna nebo speciálně
pedagogické centrum diagnostikuje vývojovou poruchu učení, je na
žádost zákonných zástupců dítěte vypracován individuální vzdělávací
plán, podle kterého se s dítětem v průběhu školního roku pracuje. V
něm uvádíme závěry a doporučení z vyšetření v PPP, na co se
konkrétně v reedukaci zaměříme, pomůcky, které se budou při nápravě
používat, způsob hodnocení, termín reedukační péče, jméno
vyučujícího, který bude s dítětem pracovat. Při klasifikaci těchto
dětí přihlížíme k vývojové poruše a hodnotíme s tolerancí. Na naší
škole integrujeme cca 50-70 žáků především se specifickými
poruchami učení. Evidovaných a vyšetřených je téměř 150 žáků.
ČASOVÉ ROZVRŽENÍ VLASTNÍHO HODNOCENÍ
Vlastní hodnocení bude škola provádět ve dvouletých intervalech. Do
konce září daného školního roku stanoví škola oblasti, pro které
provede vlastní hodnocení. Projedná tento návrh na pedagogické radě
a schválí plán provedení autoevaluace. Do konce října daného roku
stanoví pracovní skupiny konkrétní postup při zjišťování dat. Do
konce května vyhodnotí pracovní týmy svou oblast hodnocení. Do
konce srpna ředitel připraví návrh konečné podoby autoevaluační
zprávy. V průběhu září následujícího škol. roku bude projednána na
ped. radě. Do konce října následujícího škol. roku předložena škol.
radě.
ZABEZPEČENÍ VÝUKY ŽÁKŮ MIMOŘÁDNĚ NADANÝCH
Zařazení nadaných žáků do základního vzdělávání vyžaduje od učitelů
náročnější přípravu na vyučování v jednotlivých předmětech. Ve
vyuč. hodinách jsou těmto žákům zadávány náročnější samostatné
úkoly (referáty k probíranému učivu, zajímavosti ze světa
techniky…). Při samotné výuce bývají většinou pověřováni vedením a
řízením skupin. Mohou si vybrat ze široké nabídky vědomostních
soutěží, rozvíjet své zájmy na poli zkoumání přírodovědných i
společenských jevů, účastnit se sportovních i umělecky zaměřených
aktivit.
Je třeba vést je i k rovnému přístupu k méně nadaným spolužákům, k
toleranci a ochotě pomáhat slabším. Chceme v rámci výuky vytvářet
skupiny žáků srovnatelné znalostní úrovně - hlavně ve výuce cizích
jazyků, M a ČJ. Je třeba vytvořit kvalitní nabídku volitelných
předmětů tak, aby si opravdu každý mohl vybrat.
REKREAČNÍ A ZÁJMOVÁ ČINNOST PO VYUČOVÁNÍ
Je zajištěna provozem školní družiny a škoního klubu, kde jsou při
práci s dětmi rozvíjeny tyto klíčové kompetence:
Kompetence komunikativní:
- vyjádření myšlenek, otázek, umění formulovat odpovědi,
komunikovat.
Kompetence občanské
- učíme děti slušnému chování k ostatním, uvědomění si práv svých i
druhých (ale i povinností), zodpovědnosti za své činy.
Kompetence k učení:
- podporujeme chuť dětí k učení, umění dát získané informace do
souvislosti a používat je v praktických situacích.
Kompetence k řešení problému:
- všímání si dětí ve svém okolí, hledání způsobů řešení problémů,
umění své rozhodnutí obhájit.
Kompetence sociální a interpersonální:
- umění organizovat a plánovat, zodpovědné přistupování k
povinnostem, rozpoznání vhodného a nevhodného chování, umění
přijmout kompromis.
Kompetence k trávení volného času:
- účelné a smysluplné trávení volného času, orientace v zájmových
činnostech, umění odmítnout nevhodné nabídky k trávení volného
času.
VÝCHOVNÉ A VZDĚLÁVACÍ STRATEGIE
KOMPETENCE K ŘEŠENÍ PROBLÉMŮ
Učíme žáky dovednosti najít, utřídit a správně použít informace. Ve
všech předmětech klademe důraz na používání správné odborné
terminologie. Zadáváme problémové úlohy či úlohy rozvíjející
tvořivost. Podporujeme samostatnost, tvořivost a logické myšlení.
Oceňujeme více cest, způsobů řešení. Podporujeme týmovou spolupráci
při řešení problémů tam, kde je to vhodné. Usilujeme o to, aby se
žáci navzájem vyslechli, vyjádřili vlastní postoj a obhájili své
stanovisko. Umožňujeme využívání moderní techniky při řešení
problémů. Při výuce motivujeme žáky v co největší míře problémovými
úlohami z praktického života. Realizujem projekty, jejichž
podstatou je řešení aktuálního problému. Ve škole i při
mimoškolních akcích průběžně sledujeme a hodnotíme, jak žáci řešení
problémů prakticky zvládají.
KOMPETENCE KOMUNIKATIVNÍ
Do výuky zařazujeme takové činnosti, které umožňují žákům porozumět
vzájemné komunikaci, rozvíjet ji a používat. Vytváříme situace, kdy
žáci mohou vyjádřit a sdílet své pocity. Učíme se naslouchat si
navzájem. Vedeme žáky v rámci skupinové práce k tomu, aby navzájem
komunikovali a spolupracovali, postupně se uměli zhostit role
mluvčího a prezentovali výsledky práce skupiny. Budujeme pravidla
vhodné oboustranné komunikace mezi žáky a učitelem, také mezi žáky
navzájem, mezi žáky a ostatními dospělými ve škole i mimo školu a
používat různé prostředky komunikace (ústně, písemně, telefonicky,
e-mailem, …). Snažíme se organizovat projekty napříč školou, při
kterých se setkávají a spolupracují žáci různých tříd a ročníků.
Realizujeme výstavy a vystoupení žáků nejen pro žáky, ale i pro
rodiče a veřejnost. Rozvíjíme tvořivou spolupráci s rodiči a
zapojujeme je do činnosti školy. Vytváříme podmínky k tomu. aby
webové stránky naší školy vytvářeli z velké části svými pracemi a
příspěvky o všech akcích sami žáci. Čtení, psaní a diskusi
používáme jako nástroje učení nejen v jazycích, ale ve všech
předmětech. Učíme kultivovanému jazykovému vyjadřování.
KOMPETENCE SOCIÁLNÍ A PERSONÁLNÍ
Vytváříme společně pravidla vzájemného soužití. Vedeme žáky k tomu,
aby brali ohled na druhé . Klademe důraz na dodržování dohodnutých
termínů, kvality a postupů práce. Vytváříme pohodové klima ve škole
a pocit bezpečí ve vzájemných vztazích. Zařazujeme kooperativní
činnosti do výuky - práci ve dvojicích i ve skupinách, zohledňujeme
rozdíly v pracovním tempu žáků. Vytváříme projekty pro skupiny
žáků. Učíme žáky přijímat rozličné role ve skupině. Umožňujeme
žákům objevovat v sobě dobré stránky a hodnoty a využívat každé
příležitosti k rozvíjení vlastní osobnosti. Prostřednictvím různých
technik hodnocení a sebehodnocení práce žáků se žáci učí oceňovat
práci vlastní i práci druhých. Spolu se žáky řešíme situace, které
vznikají při vyučování i mimo něj, včetně konfliktů mezi žáky,
problémů s kázní a chováním, nedodržování pravidel při komunikaci s
jinými lidmi. Učíme asertivnímu chování. Věnujeme pozornost oblasti
sociálně patologických jevů. Nabízíme řešení problémů s výchovným
poradcem.
KOMPETENCE K UČENÍ
Vytváříme podnětné prostředí tak, aby každý jednotlivec mohl plně
rozvinout své schopnosti. Snažíme se , aby se talentovaní žáci
nespokojili s průměrnými výsledky, nýbrž prohlubovali své
dovednosti, schopnosti a znalosti nad rámec základního učiva.
Motivujeme k učení - snažíme se cíleně vytvářet takové situace, v
nichž má žák radost z učení. Ve výuce používáme metod, které vedou
žáky k tvořivé samostatnosti, ke kritickému myšlení, nespokojujeme
se s pouhým pamětním odříkáním učiva. Vedeme, žáky a rodiče k tomu,
že důležitější jsou získané dovednosti a znalosti než známka na
vysvědčení. Učíme žáky plánovat, organizovat a vyhodnocovat své
činnosti. Umožňujeme žákům, aby se podíleli na vytváření kritérií
hodnocení a aby sami podle kritérií svou práci hodnotili. Učíme
žáky vyhledávat, zpracovávat a používat potřebné informace v
literatuře a na internetu. Ve všech vyučovacích předmětech
podporujeme používání cizího jazyka a výpočetní techniky.
Poskytujeme žákům dostatečný čas a prostor na procvičení a upevnění
učiva. Podporujeme hledání souvislostí mezi teorií a praxí i mezi
jednotlivými předměty a obory.
KOMPETENCE OBČANSKÉ
Ve spolupráci s žáky stanovíme pravidla soužití i provozní
pravidla. Společně dodržujeme pravidla a plníme své povinnosti
nejenom podle školního řádu. Vedeme žáky k tomu, aby
spolurozhodovali o společných záležitostech třídy, vyjadřovali své
názory a respektovali názory ostatních směrem ke společné dohodě.
Prostřednictvím školního parlamentu spolurozhodují žáci o
důležitých otázkách života školy. Vedeme žáky ke vzájemné
spolupráci a pomoci. Jako učitelé svým chováním i přípravou situací
ve třídě posilujeme spolupráci mezi žáky a respekt k odlišnostem
mezi lidmi. Vytváříme příležitosti k tomu, aby žáci mohli prožívat
a dodržovat tradice a organizujeme akce, při kterých se žáci mohou
setkat s odkazem a tradicemi regionu a našeho státu.
Prostřednictvím modelových situací učíme žáky, jak se zachovat v
krizových a méně obvyklých situacích. Předkládáme situace, ve
kterých se žáci chápat základní ekologické souvislosti a
environmentální problémy, snažíme se vytvářet kvalitní životní
prostředí. Zapojujeme se do projektů mezinárodní spolupráce.
KOMPETENCE PRACOVNÍ
Vedeme žáky k plánování úkolů a postupů. Vedeme žáky ke správným
způsobům užití materiálů, nástrojů, techniky a vybavení. Vyžadujeme
dokončování úkolů v dohodnuté kvalitě a termínech. Umožňujeme žákům
hodnotit úspěšnost dosažení cíle. Při praktických činnostech vedeme
žáky k aktivní ochraně vlastního zdraví i zdraví spolužáků.
Umožňujeme žákům seznamovat se s netradičními materiály a
technikami zpracování. Po celou dobu školní docházky vedeme žáky k
používání získaných dovedností v praktickém životě. Učíme je
objektivnímu sebehodnocení a posouzení reálných možností při výběru
další formy vzdělávání. Výuku doplňujeme o praktické exkurze.