Jeden svět

Darja Miková, 4.C


Psali jsme sloh. Zadání znělo: Lidská práva. ?Můžete se k tomu jakkoli vyjádřit,? řekla paní učitelka. Já jsem (po dlouhém přemýšlení) napsala:

?No tak já nevím, ale myslím si, že za druhé světové války neměli lidská práva Židé. Možná, že to s tímto tématem úplně nesouvisí, ale je to důležité podotknout. Myslím si, že Židé nesměli dělat v podstatě nic. Neměli svobodu. A tu bychom měli mít. Svobodu. Také máme právo na rozhodnutí podle vlastních myšlenek. Rozhodnutí. Nic moc jiného mě nenapadá, protože když paní učitelka napsala toto téma na tabuli, okamžitě se mi vybavili Židé za druhé světové války. Oni neměli svobodu a myslím si, že když neměli tohle, nebyli bráni jako lidé. Protože neměli lidská práva. Aspoň si to myslím. Ale nevím.?

Tenkrát jsem toho moc nevěděla. Napsala jsem to tak, jak jsem to cítila. Asi o týden později jsme šli na promítání krátkých filmů v rámci festivalu Jeden svět. Filmy byly celkem čtyři.
Ten první se jmenoval Byl jednou jeden kopec. Trval půl hodiny, proto to možná bylo ke konci tak zdlouhavé. Byl o čtyřech dětech, které žijí v chudinské čtvrti a každé má nějaké trápení. Jeden nemá kamarády, druhý žije jenom s babičkou a tak dále. Po skončení jsme si o tom povídali s paní profesorkou z Českokrumlovského gymnázia. Ptala se nás na různé otázky a my jsme odpovídali.
Druhý film se jmenoval Tak to vidím já, Amia. Ten byl obzvlášť zajímavý, protože se v něm jednalo o holčičku, která se spolu s rodiči a mladším bratrem odstěhovala na Šumavu, na venkov, kde neměli elektřinu, teplo, ani světlo. Museli si prát v potoce, svítit svíčkami a neměli televizi. Diskuze po skončení tohoto filmu (opět s paní profesorkou) byla velmi zajímavá .
Třetí film byl animovaný a postavičky i veškerý nábytek, byly z modelíny. Jedna postavička byla červená a veškerý nábytek měla červený, druhá, zelená, měla všechno zelené. Říkala jsem si, že zelená je barva ekologie?Jenže zelená postavička nechávala rozsvíceno, puštěný větrák, zapnuté rádio, nevypínala kávovar... Červená zhasínala, rádio si ani nepouštěla, kávovar vypínala, když jí bylo horko, otevřela okno a tak dále. Té zelené nakonec vypojili elektriku i teplo. Víte, jak to dopadlo? Zelená se od červené naučila šetřit. Potom jsme si povídali o tom, kdo se choval ekologicky, kdo ne atd.
Poslední tříminutový film se jmenoval Zvířata zachraňují svět. V první části se gorila sprchovala tak dlouho, až jí došla voda. ?Měl jsi brát ohled i na nás a neplýtvat vodou,? kázal mu kdosi. Druhá část se odehrávala v obchodě. U pokladny nějaké zvíře rozdávalo igelitové tašky. Všichni si je ale odmítali brát. Místo toho si nákup strkaly jinam např. klokan do kapsy. Poslední část byla o tom, že když vyměníme jednu normální žárovku za ekologickou, ušetříme spoustu energie. Bylo to zajímavé a spoustu jsem se toho dozvěděla. A zároveň to bylo velmi vtipné. Bavilo mě to.
Teď už vím lépe, co jsou to lidská práva.

X

Přihlášení uživatele



Používejte stejné přihlašovací údaje
jako ke svému účtu na školním počítači