| Menu | |
| Menu |
| | |
| ctenarstvi.php | |
| ctenarstvi.php |
|
Jsme čtenářská škola
Čte každý žák - čte celá škola
Naše škola je zapojená do projektu Pomáháme školám k úspěchu,
konkrétně do jeho subprojektu Čtenářské školy. Projekt iniciovala a
finančně podporuje Nadace The Kellner Family Foundation. Realizaci
zajišťuje obecně prospěšná společnost Pomáháme školám k úspěchu.
Projekt probíhá pod záštitou Ministerstva školství, mládeže a
tělovýchovy ČR.
Posláním projektu Pomáháme školám k úspěchu je vytvářet síť
učících se škol zaměřených na úspěch každého dítěte, aby se každé
mohlo učit naplno a s radostí.
Náplní subprojektu Čtenářských škol je systematické rozvíjení
čtenářských dovedností všech žáků školy a to nejen v českém jazyce,
ale také ve všech oborech, jako jsou prvouka, přírodověda,
vlastivěda, přírodopis, dějepis, zeměpis, fyzika, chemie, ale i
matematika.
Většina tříd v naší škole má svou třídní knihovničku, protože dílny
čtení zaměřené na rozvoj prožitkového čtenářství, tedy na četbu
beletrie, jsou součástí výuky českého jazyka. V těchto dílnách mají
žáci možnost číst ve své knize podle vlastního výběru, pod vedením
učitele rozvíjet čtenářské dovednosti a sdílet čtenářské zážitky se
svými spolužáky. Tvoří se tak jedinečná třídní čtenářská
společenství. Mnohé studie potvrzují, že pokud skutečně funguje
možnost volby a sdílení a dílny jsou soustavné a systematické,
podporuje to u žáků rozvoj myšlenkových operací, významně pomáhá ve
studiu dalšího jazyka, vede ke zvyšování všeobecného vědění,
promítá se do lepšího vyjadřování nejen ústního, ale i
písemného.
Ve sborovně školy vznikla knihovnička, kde si učitelé navzájem
doporučují své vlastní přečtené knihy.
Učitelé mají v rámci projektu možnost využít kvalitní podpory
dalšího vzdělávání. Pravidelné semináře jim pomáhají zlepšovat své
porozumění dobrému a kritickému čtenářství a pisatelství tak, aby
se stali lepšími učiteli pro každého svého žáka. Rozvoj čtenářství
ve výuce vede k pedagogickému konstruktivismu, zlepšuje kulturu
školy, podporuje formativní hodnocení a přináší mnoho dalších
benefitů.
Společné učení učitelů probíhá i na půdě školy, kde se pravidelně
schází čtenářský tým, dále probíhají regionální setkávání se ZŠ
Plešivec a ZŠ Frymburk. Učitelé se vzájemně navštěvují v hodinách a
společně o nich diskutují. Učitelé školy mají možnost spolupracovat
i s dalšími zapojenými školami z celé republiky na celostátních
setkáních Čtenářských škol nebo letních školách čtenářství.
Vize čtenářského týmu Pomáháme školám k úspěchu
- O dítěti
- Každý žák má důvěru v to, že čtení a psaní jsou smysluplné
činnosti, které stojí za námahu. Osvojuje si čtení, čtenářství,
čtenářskou gramotnost, pisatelskou gramotnost a kritickou
gramotnost. Stává se zaujatým, nezávislým a přemýšlivým
čtenářem.
- O výuce
- Jádrem výuky a učení se stává hodnocení využívané jako zdroj
informací pro to, jak zlepšit výuku, aby se zlepšilo učení každého
dítěte.
- O učiteli
- Učitel se adaptuje na vzdělávací potřeby dětí zjišťované
prostřednictvím hodnocení jejich učení. Kontext výuky a učení se
stává součástí toho, co a jak učitel učí.
- O vedení školy
- Vedení má vizi rozvoje čtenářské a pisatelské gramotnosti ve
škole, sdílí ji se svými učiteli a dokáže pro ni učitele nadchnout.
Učí se společně se svými učiteli.
- O profesním učení učitelů
- Profesní učení učitele je určováno tím, co potřebují jeho děti.
Učitel se učí ze své vlastní výuky tím, že sleduje a analyzuje
dopad své výuky na učení každého žáka, a učí se tomu, co pomůže
jeho dopad na učení každého dítěte zvýšit.
Zdroj: Příručka pro čtenářské školy - druhá rozšířená pracovní
verze, srpen 2017; Hana Košťálová a čtenářský tým PŠÚ
|
| | Servis pro... | |
| Servis pro... |
| |
| Náhodné foto | |
| Náhodné foto |
| |
Zřizovatel školy
|
Projekty EU
| |