zpět na menu

Krumlovský volejbal v Kanadě

10. 9. 2001

Naše velké kanadské dobrodružství začíná na parkovišti Špičák v Českém Krumlově, odkud odjíždíme se zpožděním. Čeká nás dlouhá cesta na pražské letiště Ruzyň. Naše družstvo tvořili Dalibor Carda a Zdeněk Přívratský jako trenéři, Aleš Mik jako překladatel a hráčky: Lucie Černá, Klára Grabcová, Pavla Hořejší, Eva Kalkušová, Dana Klabouchová, Eva Moravčíková, Hana Vobrová a Eva Weissová. Pro většinu z nás to byl první let.

české letadlo OK Přesto jsme se na něj těšili, cesta nám ubíhala pomalu. Větší zdržení nás potkalo na pražských silnicích, kde bylo jako vždy rušno, ale naši šoféři s tím naštěstí počítali, a tak jsme po delší době včas dorazili na letiště. Následovala kontrola pasů a letenek, které při průchodu do letadla zkontrolovali 2krát. Dále následovala procházka detektorem kovu. Všichni jsme z něj vyšli bez problémů. K letadlu jsme se dovezli krásným autobusem, který přijel přímo ke schodům, abychom mohli pohodlně nastoupit. Jelikož to bylo české letadlo značky OK, mohli jsme se v něm domluvit svým rodným jazykem. Při vzletu se nám naskytl pohled na okolí Prahy, ale po chvíli jsme vyletěli nad mraky a tam jsme už nic neviděli. Cesta ubíhala velmi rychle a po svačince jsme přistávali v Londýně. Tam nás především mátl čas, který byl o hodinu posunut, a také to, že jsme se už s nikým nedomluvili. Poté jsme nastoupili do kanadského ketadla BOEING 507, které nás pohodlně přepravilo na území amerického kontinentu. Po výstupu z letadla nás autobus dovezl do budovy, kde na nás už čekali hostitelé s cedulemi Hamilton. Přivítali jsme se s nimi a odešli před budovu letiště čekat na autobus, který nás měl odvézt až do Hamiltonu.

v pozadí je kolej, ve které jsme bydleli, v popředí autobusy, které nás vozily do haly   takto vypadaly všechny domy v Hamiltonu

Po příjezdu do Hamiltonu jsme byli ubytováni v jedné z kolejí Mc Master University, která měla pokoje s dvěma postelemi. Každý dostal své klíče, kartičku od hlavních dveří, aby se sem nikdo jiný nedostal, a kartičku na jídlo. Velice se nám tam všem líbilo. Sprchy a toalety jsme měli společné. Pokoje byly hezky zařízeny. Každá jsme měla pro sebe jednu skříň, stůl, postel i telefon. Hned jak jsme se ubytovali, šli jsme spát, protože jsme byli všichni moc unaveni po dlouhé cestě.

střed Hamiltonu s parkem Ráno 29. 6. se nám nechtělo vstávat, protože jsme na zdejší čas nebyli zvyklí. Čas zde byl o 6 hodin ubrán. Sotva jsme se umyli a oblékli, vyrazili jsme na snídani. Snídaně byla výborná. Mohli jsme si vybrat, co jsme chtěli. Bylo to přece jen něco jiného než u nás v ČR. Po vydatné snídani jsme se všichni společně vrátili na pokoje. Odpoledne jsme se po obědě vydali do centra autobusem. Při prohlídce centra jsme šli na nákupy, abychom měli památku na Hamilton i na Kanadu. Po prohlídce a nákupech jsme jeli zpátky na kolej. Večeře byla výborná a po ní jsme šli do zdejší haly, kde probíhala registrace. Když jsme měli každý svou registraci, předali nám igelitovou tašku s dárky. Potom jsme šli na pokoje a každý si mohl dělat, co uznal za vhodné. Třeba si číst, spát nebo jít na procházku, to však jen s dovolením trenérů. Ve 22 hodin jsme měli večerku.

celá naše výprava před průvodem Další den uběhl skoro jako ten předešlý. Ráno snídaně a čas na odpočinek. V poledne jsme si opět udělali výlet do centra. Po večeři, tedy až když jsme strávili jídlo, jsme měli první trénink na trávě. 1. 7. byl den, kdy mělo všechno začít. Kolem 9.00 hodin pro nás přijely autobusy, které nás odvezly do centra na zahajovací průvod. Všude kolem byla spousta jiných lidí a sportovců, čekajících na začátek této velké události. Dostali jsme ceduli s nápisem "Czech Republic". Už jsme jen čekali, až nás zařadí do průvodu. Ještě než jsme vyšli, přišel k nám jeden pán a začal na nás mluvit česky a přál nám mnoho úspěchů a ať se nám tady líbí. Emigroval z Československa do Kanady. Když jsme procházeli městem, všude kolem byli lidé a všem nám mávali. Byl to velmi krásný pocit. Byl to dlouhý průvod a po něm jsme jeli zpět na oběd. Oběd ale nebyl tam, jak jsme ho měli dříve, byl na hřišti nedaleko ubytovny. Každý si zde vzal hamburger s hovězím nebo kuřecím masem a různé saláty, hořčice, zeleninu a v závěru i zákusky, ovoce a pití. Odpoledne jsme odpočívali a někdo i spal, protože si ještě nezvykli na posun času. Večer jsme byli odvezeni do města, kde se pořádalo slavností zahájení v hokejovém Kolosseu. Před touto budovou jsme dostali každý večeři v krabici. Potom jsme šli dovnitř a čekali jsme asi 1 hodinu, než se hala naplní lidmi a může začít představení družstev. Celkem se zúčastnilo 32 států z celého světa a z 57 měst. Mezitím jsme hráli různé hry, ale nejvíce "Šli tři opice ...". Na řadu jsme přišli jako třetí. Když jsme procházeli halou, všude poletovaly balónky a nahoře uprostřed visela obrovská televize, která vysílala přenos živě do světa. Bylo to nádherné.

v jídelně všichni spolu Další den 2. 7. jsme měli do 11.00 hodin do 12.00 hodin trénink v hale. Trénink proběhl celkem dobře. Odpoledne jsme měli poslední volno, protože od 3. 7. se začínalo hrát. Hráli jsme v nově postavené katolické hale Cardinal Newman. Ve skupině jsme měli družstva: Corner Brook a Hamilton- Kanada, Jerusalem - Izrael, Lausanne a Montreux - Švýcarsko. První zápas měl měl začít v 9.00 hodin. Měli jsme hrát s Jerusalemem, a proto jsme se pořádně rozcvičili a rozpohybovali, abychom hráli dobře. Zápas jsme vyhráli 2:0 na sety. Další zápas byl s domácím Hamiltonem, sice přišlo mnoho místních diváků, kteří fandili domácím, ale my jsme je nebrali na vědomí a plně jsme se soustředili na hru. Vyhráli jsme 2:0.

4.7. jsme si vedli také velmi dobře, hráli jsme s Lausannem, Corner Brookem a Montreuxem. Vše jsme vyhráli 2:0. Ve středu 5. 7. jsme hráli playoff s Hamiltonem a zase jsme je porazili 2:0. Druhý zápas o postup do finále s Lausanne jsme také vyhráli 2:0 na sety.

náš společný úspěch - 2. místo 6.7. nás čekal důležitý zápas o 1.místo s Bratislavou - Slovensko, a tak jsme se museli pořádně vyspat, abychom byli ráno svěží. Bohužel jsme zápas prohráli 0:2. Sice jsme byli smutní, ale trenéři nám potom řekli, že i stříbrná medaile je hezká. Nakonec jsme všichni udělali vítězné kolečko a společně se vyfotili. Poté jsme se vyfotili i s hráči z Ravne nad Koroškem ze Slovinska, kteří skončili také druzí. První z chlapců byli hráči Mariboru ze Slovinska. Třetí místo obsadily dívky z Freibergu - Německo a z hochů Patra - Řecko. Večer nás čekalo shrnutí událostí z celé olympiády a všech sportů. Byl to asi půlhodinový film, který se promítal na velké obrazovce na hřišti. Večer se pořádala obrovská diskotéka.

V pátek jsme vyrazili rovněž s emigrantkou Milou Baier na výlet k Niagarským vodopádům. Cestou nám říkala různé informace týkající se Hamiltonu a Niagarských vodopádů. Jeli jsme parníkem až pod vodopády. Na památku jsme si mohli nechat modré pláštěnky s emblémem NIAGARA FALLS. Potom jsme jeli zpět na kolej pro kufry. Než jsme odjeli, všichni jsme poděkovali paní Míle za její ochotu a za to, jak pro nás zajistila autobus na Niagarské vodopády, protože jinak bychom se tam nedostali, a také za vše, co pro nás udělala. Například za to, že nám chodila fandit na zápasy. Dozvěděli jsme se, že dříve dělala trenérku. Pak jsme se naposledy rozloučili a vyjeli do Toronta na letiště. Vedoucí měli ještě v plánu, že bychom se jeli podívat na světově známou vysokou budovu, která měří 553,33 m a má skleněnou podlahu, tedy jen na některých místech, ale bohužel jsme se tam nedostali, a tak jsme čekali více jak 4 hodiny na odlet letadla.

americká Niagara  kanadská Niagara  pohled na most z Kanady do USA přes řeku Niagaru

Skoro nikomu se něchtělo domů, protože se tu všem líbilo, ale zároveň se nám stýskalo po našich blízkých. Čas ubíhal pomalu, ale nakonec jsme se dočkali. Letěli jsme okolo 8 hodin. Za tu dobu jsme měli 2 jídla. Skoro všichni jsme dobu letu prospali. V Londýně jsme čekali asi 1 hodinu, ale ta uplynula rychle. Nastoupili jsme do letadla a zanedlouho jsme dostali svačinu. Za chvíli jsme už přistávali v Praze na Ruzyni, kde na nás měla čekat zavazadla, ale jak jsme se dozvěděli, zavazadla zůstala v Londýně, čekali nás pouze řidiči. Domů jsme tedy jeli bez zavazadel, která nám měli přivézt další den zaměstnanci letiště. V Praze a cestou k Českému Krumlovu bylo nevlídné počasí. Jakmile jsme se dostali všichni domů, začali jsme vyprávět o tom, co jsme v Kanadě zažili. Já osobně jsem byla doma v 21.00 hodin a povídala jsem si s rodiči a bratrem až do 24.00 hodin.

Na závěr bych chtěla poděkovat všem, kteří nám umožnili podniknout tuto cestu do Kanady. Nejen si zahrát volejbal, ale také poznat jinou zem, lidi a způsoby, které jsme až doposud neznali. A doufám, že jsme dobře reprezentovali školu, město Český Krumlov a hlavně Českou republiku. Také bych chtěla poděkovat trenérům D. Cardovi a Z. Přívratskému za jejich trpělivost a skvělou společnost. Rovněž i A. Mikovi, který nám pomohl jako překladatel a zároveň zastupoval město. A hlavně rodičům, kteří nelitovali peněz a pustili nás ze svého dohledu za "velkou louži". Myslím si, že jsme si užili skvělý týden, také spoustu legrace a s děvčaty jsme byly, jsme a budeme jedna velká parta.