Paragraf 11/55

11. října 2001

Školní kolo soutěže Paragraf 11/55 probíhalo na naší škole dne 11.10. 2001.
Soutěžní klání se konalo ve školní jídelně. Zúčastnili se ho diváci z řad našich žáků a částečně i veřejnosti. Za pomoci dětí, které se zapojily na druhém stupni téměř všechny, byla jídelna vyzdobena kostýmy z doby renesance. Pravidla, normy a zákony se vytvářely v souladu s dobou, a tak první kolo - Kolo Otázek, se příznačně odehrávalo volbou kostýmu a tím otázky, která na kostýmu byla přichycena.

Poznámka: otázky byly ve třech kolech velmi zdlouhavé a často děti samy již v průběhu čtení otázek věděly správnou odpověď. Snad jen v jediném případě došlo k chybě v odpovědi a následné získání bodů pro ostatní družstva.

Druhé kolo bylo pojato velmi akčně. Děti si samy vybraly témata vložená do 10 dílů Dějin umění a na odkaz žákovské moderátorky "......, že umělci všeobecně museli obhajovat svá díla oproti daným společenským konvencím a pravidlům. Často byli za svou oddanost dílu, svobodnému projevu perzekuováni a jedině díky osobní statečnosti mohly být provedeny změny norem a pravidel."
Bylo "odpískáno" - Druhé kolo - Témata. Vzájemnou provázanost jednotlivých témat doplňovala malířská práce studentek 8. ročníku a hudební profil studentů 9. ročníku. Obrazy zachycující 10 soutěžních témat doplňoval vtipně pojatý text, který se vztahoval k samotnému školnímu životu. Hudební produkce obsahovala i "tajnou" nahrávku zachycující jména učitelů, bonmoty učitelů v housové hudbě. Jakoby pravidla "komunity žáků" byla najednou přijata námi dospělými za svá!

Poznámka : Zde byl časový úsek 2 minuty příliš dlouhý, a tak projev žáků byl ukončen v okamžiku sdělení všeho důležitého.

Třetí kolo - Vytvoř zákon - bylo vskutku zajímavé. Pohledy soutěžících na přečtený fiktivní příběh školy se hodně shodovaly. Pro děti samotné, což je pro mne velkým překvapením, je nepřijatelné např. zrušit zvonek! Návrhy byly podnětné a velmi bohaté. Slovní projev a osobní prezentace se zlepšovala a to vystoupení od vystoupení!

Čtvrté kolo - Postav věž - aneb kolo kreativity, rozesmátých obličejů a zapálených světýlek v očích. Bylo úchvatné, jak jsme se nechali všichni vtáhnout do hry. Originalita jednotlivých řešení byla velká - od stavění jednotlivých kartiček na strany až po ploché slepování na sebe a tvorby pyramidy.

Poslední kolo - Poznej věk - bylo rozhodující a musím říci, že oči dětí většinou dokázaly rozpoznat věk a tedy i hranici prodání nikotinové cigarety mladistvým.

Vítězná družstva:
9.C Lucie Drábková, Lukáš Marek, František Sojka, Michal Podskalský, Jan Študlar
7.B Karel Klinovský, Hana Černá, Miroslav Tenkl, Jiří Kulovaný, Petra Pokrývková
Celkový počet bodů - 31

Dalším v pořadí bylo družstvo 8.B

Kradmý pohled aneb dětský hlas - postřeh jedné žačky:
Má tréma před začátkem soutěže byla něco mezi slonem a jeřábem. Ve skutečnosti jsem však opět neměla žádný důvod. Do jídelny jsem dorazila asi hodinu před začátkem akce. Pustila jsem se spolu s ostatními kamarády a kamarádkami do příprav scény. Pan učitel Pilař (pějme opět chválu) vybral v divadle kostýmy. Velmi pěkné róby z dob, kdy naše městečko bylo v plném rozkvětu z doby renesance. Jejich využití nemělo chybu. Kdo tam nebyl, prohloupil a ode mne se nedozví!. Ve tři hodiny se všichni soutěžící i diváci na sebe usmívali. To bude boj! Když soutěž odstartovala tréma a napětí ze mne spadly. Soutěžícím se také dařilo, i když Honza Homolka předčasně odešel na pivo. Nakonec jsme to vyhráli všichni, že pane učiteli?
Nikol Fabiánová 8.B

poznámka učitele - destičky na které se psalo a lehce se hadříkem setřely, byly takto reklamně a účelově z důvodu získání většího počtu diváků zneužity.

Musím říci, že tímto projektem se podařilo zaktivizovat prakticky celý druhý stupeň naší základní školy, která je v Českém Krumlově jednou z největších! Děti samy oslovovaly učitele s prosbou o konzultaci a informace k jednotlivým otázkám a tématům. Dětem nestačilo znát správnou odpověď, chtěly pochopit proč to tak je, samotnému významu přikládaly velkou vážnost a důležitost!

Výběr "pětice" reprezentující školu v okresním kole byl proveden po společné dohodě s kolegy podílejícími se na vedení a organizaci školního kola. Princip, který převážil pro výběr, soutěžících bylo 9*5= 45. Z prvních pěti družstev bylo vybráno po jednom zástupci. Žáci byli obeznámeni s principem výběru a v převážné míře toto rozhodnutí přijali.

Organizátor soutěže Mgr. Zdeněk Pilař

 


A začínáme! Družstvo 9.B....aneb na pivo se nejde!

Ať se práší za kočárem! Porota nesmí chybět.
Porota v těžké situaci " ...hlavně být spravedlivý.!"

Zvukař, autor "tajné" nahrávky The Best of Teachers

Stavělo se......!
...pozor ať to nespadne, rychle přeměřit!

I tak to šlo...

 

Zástupci ZŠ Za Nádražím do okresního kola soutěže Paragraf 11/55:
Lucie Drábková, Karel Klinovský, Tereza Sluková, Adam Glowacz, Radek Procházka
Náhradníci:
Hana Černá, Miroslav Hoke