Jak se učí učitel . . .

17. dubna 2003

Děti si začaly užívat velikonočních prázdnin, koledy, pomlázky, ale pro nás to byla příležitost se sejít a společně si ujasnit některé zásadní otázky naší každodenní práce. Pod vedením psycholožek Šárky Mikové a Jiřiny Stang jsme se zabývali vztahy v našem učitelském kolektivu i v kolektivech třídních.

"Co jako učitelé děláme pro to, aby ve třídě byly dobré vztahy a pohodová atmosféra?"
To byla první otázka, na kterou jsme společně hledali odpověď.

Odpovědí se ukázalo několik :
  • naslouchat dětem a jejich problémům
  • být nápomocen při řešení problémů dětí
  • udržovat si dobrou náladu a snažit se problémy řešit v klidu
  • najít si pravidla pro komunikaci a spolupráci ve třídě
    a společně vyžadovat jejich dodržování

Druhou nastolenou otázkou bylo
"Jak bychom se k sobě měli chovat, aby se nám spolu dobře žilo a učilo"

I tady se nabízí několik odpovědí :
  • plnit si své pracovní povinnosti
  • úsměv a dobrá nálada
  • vzájemná tolerance a respekt
  • být připraveni si poradit a pomoci navzájem


Samozřejmě taky přišla doba, kdy si žaludek žádal své . . .

Každá společnost potřebuje mít svá pravidla.
Jak se pravidla tvoří, co je předpokladem a co důsledkem, jaká kriteria musí splňovat, aby nebyla formální. To bylo tématem odpoledního bloku. Navzájem jsme se mohli seznámit se svými zkušenostmi s tvorbou a uplatňováním pravidel chování a spolupráce ve svých třídách.

Foto a text: Mgr. Jan Kříž