zpět na menu

Neobvyklá novinka - školní psycholog

Počínaje školním rokem 1999/2000 začala fungovat psychologická služba přímo na škole. To tedy znamená, že psycholožka je tzv. "in", to jest v centru veškerého dění každodenního života žáků a učitelů. Možná se ptáte, co tato nová skutečnost může znamenat?

Především jde o nový typ služeb v rámci českého školství. Doposud pravděpodobně každý znal služby pedagogicko-psychologické poradny, která řeší různorodé problémy dětí, týkající se především školy. V posledních letech se v našem státě nadějně a spontánně rozvíjí nový typ služeb, kterým je školní psychologická služba. Vzniká v návaznosti na vyslovené potřeby školy, která hledá jistotu v tom, co je správné a přiměřené v práci s dětmi, v jejich výchově a výuce. Tato služba má jednoznačně charakter systémové práce, protože pracuje se všemi, kteří se na výchově a vzdělávání dítěte podílejí a to přímo na půdě školy. Jedním z jejích cílů je pomoc při prohlubování vztahů a komunikace mezi školou a rodinou, psycholog má též roli prostředníka mezi školou jako celkem, jednotlivými žáky a učiteli a rodinou žáka, ale také další odbornou psychologickou, lékařskou nebo terapeutickou péčí. Řečeno jinými slovy, a tím též poetičtěji: školní psycholog svou prací směřuje k odstraňování bariér, budování mostů (i přes hodně rozbouřené řeky) a ke vzájemnému, co možná nejméně konfliktnímu, spolužití a obohacování.

Zvláštnost práce školního psychologa je v tom, že její hlavní těžiště spočívá v tzv. primární prevenci, tzn. v předcházení negativnímu chování a jednání žáků tím, že se problém rozpozná v momentě jeho vzniku nebo v rané fázi a může se zahájit včasná náprava a opatření. Tím, že psycholog svým působením na škole získá jakýsi vhled do jejího chodu, může vhodnými kroky a opatřeními minimalizovat možná rizika, která by u dětí mohla vzniknout z důvodu nedostupnosti okamžitého psychologického zásahu.

Postavení psychologa na škole je zajištěno statutem profesně nezávislého odborníka, který se řídí především tzv. etickým kodexem práce školního psychologa. Tento etický kodex, který je možno zjednodušeně chápat jako pravidla práce, zahrnuje například to, že informace o návštěvách školního psychologa a provedených vyšetřeních jsou důvěrné a nesmí být použity nepřiměřeně tak, že by ztížily postavení žáka v kolektivu školy nebo měly dopad na jeho studium.

A co konkrétně nabízí školní psycholog v tomto školním roce žákům, učitelům a rodičům?

A následující věty jsou napsány přímo pro vás, pro žáky. Pokud budete mít jakýkoli problém, nebudete si vědět rady v nějaké věci nebo budete-li potřebovat někoho, kdo vám může dát radu nebo ukázat cestu, jak nějaký problém vyřešit nebo určitý konflikt zmírnit, můžete se bez obav obrátit na školního psychologa. Je několik způsobů, jak to můžete udělat. Prvním je ten, že můžete psychologa navštívit přímo v době pro vás určené, tedy v tzv. konzultačních hodinách, které jsou upřesněny na informačních letácích na nástěnkách ve škole. Existuje také druhý způsob, jak o sobě dát vědět, a tím jsou schránky na vzkazy, které jsou umístěny v jednotlivých budovách školy. Jak postupovat v případě, když budete chtít využít tohoto způsobu?

1. Napište svou otázku, problém nebo požadavek na lístek papíru.

2. Na tento papír nakreslete nějakou značku, kterou si sami vymyslíte (to aby nikdo nepoznal, kdo lístek psal, tedy aby dopisování zůstalo důvěrné a anonymní).

3. Vložte lístek do schránky na vzkazy.

4. Nejpozději do tří dnů bude v té samé schránce papír, který bude označený vaší značkou, a na kterém bude odpověd' na vaši otázku.

Nuže, v závěru nezbývá než říci, že hlavním cílem všeho snažení je, abychom se my všichni - žáci, učitelé i rodiče - cítili dobře při všech našich činnostech, které souvisejí s učením a vyučováním a abychom mohli lépe a kvalitněji spolupracovat a žít plnohodnotný život.

Mgr. Jiřina Majerová - školní psycholožka


zpět na menu