Autor: Lucie Schinková, 24. 1. 2020, 12:17
V pátek 10.1. absolvovali žáci 9.C, částečně i 9.B a 9.A, projekt
"Jak se efektivně učit".
Deváťáky čekají přijímací zkoušky na střední školy a přechod ze ZŠ
na SŠ, každý z nich by si měl najít svůj styl učení, aby všechno
lépe zvládal. A právě proto, aby si některé věci uvědomili a
zjistili, co by mohli dělat jinak, možná lépe, jednodušeji,
efektivněji, byl zorganizován tento čtyřhodinový projekt.
Od sociálního pracovníka Mgr. Jiřího Gabriela Kučery z Prachatic se
dozvěděli, jaké jsou druhy učení, poruchy učení, co všechno nás
ovlivňuje. Zjistili, co přispívá k lepší činnosti mozku, čemu se
naopak mají při studiu vyhýbat.
Vyzkoušeli si rozličné úkoly, při kterých zjišťovali, jak funguje
mozek, vnímání, myšlení ... Velká část projektu byla zaměřena na
paměť, na její posilování a trénování, žáci si ve skupinách
zkoušeli vymýšlet různé mnemotechnické pomůcky.
Do 9.C pak přišlo i sedm studentů ze středních škol, deváťáci s
nimi diskutovali v komunitním kruhu.
Středoškoláci popsali svůj přechod ze ZŠ na SŠ, zmínili, jaká
úskalí je čekala, když se neuměli "učit", jaký nakonec zvolili
přístup k učení, na jaké přišli "vychytávky". Beseda s bývalými
žáky ZŠ byla velice přínosná, neboť mají k deváťákům věkově blízko,
ale už prošli určitým vývojem a mají úplně jiný pohled na věc.
Poslední hodinu si ještě deváťáci vyplňovali praktické testy na
obrazovou, verbální a numerickou paměť, aby zjistili, co se jim
pamatuje lépe a co jim naopak nejde.
Střípky ze zpětné vazby:
1) Dozvěděl/a jsem se něco nového? Co mě zaujalo?
Co se mi líbilo?
- Všechny hodiny byly zajímavé a přínosné.
- Bylo to docela super, dozvěděl jsem se mnoho věcí, jak se lépe
učit, vůbec jsem nevěděl, že na učení má vliv skoro všechno, i
prostředí, ve kterém se učíte.
- Líbilo se mi, jak nás ten pán na začátku nachytal.
- Nejefektivnější metoda učení je učit někoho jiného.
- Zaujalo mě, že bývalí deváťáci změnili názor na školu a celkově
na učení (učí se hlavně pro sebe, nejen kvůli dobrému vysvědčení).
- Dozvěděli jsme se, že absolventské práce na naší škole jsou velké
plus do budoucna, budeme už umět napsat jakoukoliv seminární práci,
prezentovat před lidmi ...
2) Co jsem zjistil/a o sobě?
- Zjistila jsem, že jsem ten typ člověka, který musí zkoušet mamku
(s někým nahlas mluvit), abych se látku naučila.
- Zjistil jsem, že se mi lépe učí slova a čísla než obrázky.
- Že můj způsob učení není nejhorší.
- Měl bych se začít učit, jelikož celou základní školu jsem se
minimálně učil, a bude to potřeba na střední škole a v budoucnosti
by z toho mohly být problémy.
3) Změním já osobně něco po této zkušenosti?
- Začnu se učit, abych neměl na SŠ problémy.
- Ve druhém pololetí nepovolím a nevykašlu se na poslední
vysvědčení na základní škole. (I učivo z 2. pololetí budou po nás
na SŠ vyžadovat.)
- Vyzkouším pár nápadů od středoškoláků (třeba se zkusím po
příchodu ze školy chvilku vyspat, odpočatý se pak budu učit).
- Sice se učím, ale nedělám to ráda, tak se pokusím učit s radostí
:-)
- Budu si vymýšlet různé taháky a mnemotechnické pomůcky.
9.C