ŠVP platný od šk. rok 2020–2021, v. 14.1
Základní škola Český Krumlov, Za Nádražím 222

Charakteristika ŠVP

Výchovné a vzdělávací strategie školy


Výchovné a vzdělávací strategie na úrovni školy

Kompetence k učení

  • Vytváříme podnětné prostředí tak, aby každý jednotlivec mohl plně rozvinout své schopnosti.
  • Snažíme se , aby se talentovaní žáci nespokojili s průměrnými výsledky, nýbrž prohlubovali své dovednosti, schopnosti a znalosti nad rámec základního učiva.
  • Motivujeme k učení – snažíme se cíleně vytvářet takové situace, v nichž má žák radost z učení. Ve výuce používáme metod, které vedou žáky k tvořivé samostatnosti, ke kritickému myšlení, nespokojujeme se s pouhým pamětním odříkáním učiva.
  • Vedeme, žáky a rodiče k tomu, že důležitější jsou získané dovednosti a znalosti než známka na vysvědčení.
  • Učíme žáky plánovat, organizovat a vyhodnocovat své činnosti.
  • Umožňujeme žákům, aby se podíleli na vytváření kritérií hodnocení a aby sami podle kritérií svou práci hodnotili.
  • Učíme žáky vyhledávat, zpracovávat a používat potřebné informace v literatuře a na internetu.
  • Ve všech vyučovacích předmětech podporujeme používání cizího jazyka a výpočetní techniky.
  • Poskytujeme žákům dostatečný čas a prostor na procvičení a upevnění učiva.
  • Podporujeme hledání souvislostí mezi teorií a praxí i mezi jednotlivými předměty a obory.
     

Český jazyk a literatura

Plánujeme učení a hodnotíme žáky způsobem, který jim umožňuje vnímat své úspěchy.

Zadáváme žákům motivační domácí úkoly - umožňujeme jim vybrat si z nabídky domácích úkolů; požadujeme od žáků prezentaci výsledků domácích úkolů.

Anglický jazyk

- na začátku vyučovací jednotky nastíníme žákům cíl a na konci společně zhodnotíme jeho dosažení

- zadáváme úkoly, při kterých žáci vyhledávají informace v cizojazyčných materiálech, jako jsou cizojazyčné texty, webové stránky, časopisy, slovníky,...

- zařazujeme do výuky párovou a skupinovou práci, kooperativní učení, ale i individuální ústní či písemný projev, v nichž žák využívá předchozí získané poznatky

- podporujeme propojování poznatků z různých vzdělávacích oblastí

- zadáváme žákům projekty, v nichž žáci prezentují vlastní výsledky práce a sami sebe

- pomáháme žákům s plánováním, organizací a řízením vlastního učení a posilujeme jejich pozitivní vztah k učení

- využíváme sebekontrolu a sebehodnocení žáků

Francouzský jazyk

- Poskytujeme žákům přístup k mnoha informačním zdrojům, jako je např. internet, cizojazyčná beletrie a časopisy, výkladové slovníky, mapy, autentické materiály, prospekty, …
- Nabízíme řadu aktivačních metod ze kterých si žáci vybírají a využívají je pro efektivní učení, např. práci s textem, hledání ve slovníku, poslech autentického textu, kooperativní výuku, projektovou formu výuky,zpracování referátů, motivační hry, písně, …
- Zadáváme úkoly, při kterých žáci vyhledávají a kombinují informace
- Vedeme žáky k ověřování výsledků
- Umožňujeme setkání s rodilými mluvčími

Matematika

Zařazuje metody, při kterých docházejí žáci k řešení a závěrům pokud možno sami.
 Vede žáky k plánování postupů a úkolů.
 Zadává úkoly způsobem, který umožňuje volbu různých postupů.
 Zadává úkoly s využitím informačních a komunikačních technologií.
 Vede žáky k aplikaci znalostí v ostatních vyučovacích předmětech a reálném životě.

 

Informatika

Učitel
o zadává úkoly s využitím informačních a komunikačních technologií
o zařazuje metody, při kterých docházejí žáci k řešení a závěrům pokud možno sami
o vede žáky k plánování postupů a úkolů
o zadává úkoly způsobem, který umožňuje volbu různých postupů
o vede žáky k aplikaci znalostí z ostatních vyučovacích předmětů a reálného života
 

Fyzika

  • učíme vyhledávat, třídit, propojovat a vyhodnocovat informace
  • učíme samostatně měřit, experimentovat a porovnávat získané informace
  • vedeme žáky k používání odborné terminologie
  • učíme žáky pracovat s učebnicemi, s fyzikálními tabulkami a dalším materiálem
  • vedeme žáky k pozorování fyzikálních jevů v reálných životních situacích a prostředích
  • vedeme žáky k vyvozování fyzikálních zákonitostí a zpětná aplikace ve svém běžném životě

Chemie

Zadáváme žákům samostatné práce vyžadující aplikaci teoretických poznatků. Vyžadujeme od žáků vhodné rozvržení vlastní práce. Umožňujeme žákům ve vhodných případech realizovat svoje vlastní nápady.

Přírodopis

Využíváme sebekontrolu a sebehodnocení žáků. Zadáváme žákům samostatné práce vyžadující aplikaci teoretických poznatků. Vyžadujeme od žáků vhodné rozvržení vlastní práce. Umožňujeme žákům ve vhodných případech realizovat svoje vlastní nápady.

Zeměpis

Do výuky zařazujeme samostatnou práci žáků vyžadující aplikaci poznatků získaných během výuky. Od žáků též vyžadujeme  vhodné rozvržení vlastní práce.

Výtvarná výchova

  • vedeme ke správnému používání odborné terminologie
  • vedeme žáky k zodpovědnosti za jejich tvůrčí činnost, k posouzení vlastního pokroku a následně ke kritickému zhodnocení svých výsledků a diskuzi o nich
  • posilujeme pozitivní vztah k umění
  • učíme různým metodám, procesům, využití rozličných uměleckých technik
  • motivujeme žáky k dalšímu seberozvoji v oblasti tvořivosti

Výchova ke zdraví

Využíváme sebekontrolu a sebehodnocení žáků. Zadáváme žákům samostatné práce vyžadující aplikaci teoretických poznatků. Vyžadujeme od žáků vhodné rozvržení vlastní práce. Umožňujeme žákům ve vhodných případech realizovat svoje vlastní nápady.

Konverzace v anglickém jazyce

- na začátku vyučovací jednotky nastíníme žákům cíl a na konci společně zhodnotíme jeho dosažení

- zadáváme úkoly, při kterých žáci vyhledávají informace v cizojazyčných materiálech, jako jsou cizojazyčné texty, webové stránky, časopisy, slovníky,...

- zařazujeme do výuky párovou a skupinovou práci, kooperativní učení, ale i individuální ústní či písemný projev, v nichž žák využívá předchozí získané poznatky

- podporujeme propojování poznatků z různých vzdělávacích oblastí

- zadáváme žákům projekty, v nichž žáci prezentují vlastní výsledky práce a sami sebe

- pomáháme žákům s plánováním, organizací a řízením vlastního učení a posilujeme jejich pozitivní vztah k učení

- využíváme sebekontrolu a sebehodnocení žáků

Kompetence k řešení problémů

  • Učíme žáky dovednosti najít, utřídit a správně použít informace. Ve všech předmětech klademe důraz na používání správné odborné terminologie.
  • Zadáváme problémové úlohy či úlohy rozvíjející tvořivost. Podporujeme samostatnost, tvořivost a logické myšlení. Oceňujeme více cest, způsobů řešení.
  • Podporujeme týmovou spolupráci při řešení problémů tam, kde je to vhodné. Usilujeme o to, aby se žáci navzájem vyslechli, vyjádřili vlastní postoj a obhájili své stanovisko.
  • Umožňujeme využívání moderní techniky při řešení problémů.
  • Při výuce motivujeme žáky v co největší míře problémovými úlohami z praktického života. Realizujem projekty, jejichž podstatou je řešení aktuálního problému.
  • Ve škole i při mimoškolních akcích průběžně sledujeme a hodnotíme, jak žáci řešení problémů prakticky zvládají.
     

Český jazyk a literatura

Žákům není bráněno při vlastní volbě pořadí vypracování úkolů;

Motivujeme žáky k samostatnému řešení daného problému.

Anglický jazyk

- vytváříme pro žáky praktické problémové úkoly a situace, při nichž je nutné řešit praktické problémy

- učíme žáky nebát se problémů a problémy řešit

- vybízíme žáky k vymýšlení různých způsobů řešení problémů

- požadujeme od žáků aktivní účast na všech fázích řešení nastoleného problému (plánování/příprava/realizace/zhodnocení)

Francouzský jazyk

- Umožňujeme volný přístup k informačním zdrojům
- Klademe vhodné otázky
- Vedeme žáky k porovnávání a odvozování problémů, např. hledáním souvislostí, společných či rozdílných znaků reálií ČR a cizojazyčných zemí, k aplikaci stávajících jazykových pravidel pro vyvozování složitějších gramatických jevů
- Předkládáme dostatek spolehlivých informačních zdrojů o těchto zemích

Matematika

 

Vytváříme pro žáky praktické problémové úlohy a situace , při nichž je nutné řešit praktické problémy. V hodinách matematiky žáky vybavíme vědomostmi, znalostmi a dovednostmi potřebnými pro rozpoznání „problému“ a jeho řešení. Při řešení problémů umožňuje žákům hledat a nacházet nové přístupy a nová řešení.

Informatika

Učitel
o vede žáky k dovednosti najít, utřídit a správně použít získané informace
o zadává úlohy rozvíjející tvořivost, samostatnost a logické myšlení.
o podporuje týmovou spolupráci při řešení problémů
o vede k systematickému řešení problému až ke konečné fázi dle zadání
 

Fyzika

  • vytváříme ve výuce příležitosti, kdy žáci sami mohou odhalovat podstatu fyzikálních jevů prostřednictvím aktivního zkoumání a vyhledávání informací ve zdrojích
  • vedeme žáky, aby při zkoumání fyzikálních jevů sami formulovali problém, vyslovovali hypotézy o jeho příčinách a proměnných, aktivně zkoumali a nalézali řešení
  • učíme vyjadřovat závěry na základě ověřených výsledků a umění je obhájit
  • podporujeme práci ve skupinách při řešení problémů
  • zapojujeme žáky do fyzikální olympiády

Chemie

 

Vytváříme pro žáky praktické problémové úlohy a situace, při nichž je nutné řešit praktické problémy. Žákům není bráněno při vlastní volbě pořadí vypracování úkolů. V hodinách chemie vybavíme žáky vědomostmi, znalostmi a dovednostmi potřebnými pro rozpoznání „problému“ a jeho řešení. Zadáváme žákům, zejména při laboratorních cvičení, problémové úlohy a metodicky dohlížíme na jejich řešení. Při řešení problémů umožňuje žákům hledat a nacházet nové přístupy a nová řešení.

Přírodopis

Vytváříme pro žáky praktické problémové úlohy a situace , při nichž je nutné řešit praktické problémy. Žákům není bráněno při vlastní volbě pořadí vypracování úkolů. V hodinách přírodopisu vybavíme žáky vědomostmi, znalostmi a dovednostmi potřebnými pro rozpoznání „problému“ a jeho řešení. Zadáváme žákům, zejména při laboratorních cvičení, problémové úlohy a metodicky dohlížíme na jejich řešení. Při řešení problémů umožňuje žákům hledat a nacházet nové přístupy a nová řešení.

 

Zeměpis

Při řešení problémů zařazujeme do výuky modelové příklady a umožňujeme žákům vytvářet různé hypotézy a snažíme se je uplatnit v praxi.

Výtvarná výchova

  • učíme žáky nebát se problémů a nenechat se odradit případným nezdarem
  • podporujeme týmovou i samostatnou práci
  • učíme žáky různým vyjadřovacím technikám

Výchova ke zdraví

Vytváříme pro žáky praktické problémové úlohy a situace , při nichž je nutné řešit praktické problémy. Žákům není bráněno při vlastní volbě pořadí vypracování úkolů. V hodinách vybavíme žáky vědomostmi, znalostmi a dovednostmi potřebnými pro rozpoznání „problému“ a jeho řešení. Zadáváme žákům problémové úlohy a metodicky dohlížíme na jejich řešení. Při řešení problémů umožňuje žákům hledat a nacházet nové přístupy a nová řešení.

Konverzace v anglickém jazyce

- vytváříme pro žáky praktické problémové úkoly a situace, při nichž je nutné řešit praktické problémy

- učíme žáky nebát se problémů a problémy řešit

- vybízíme žáky k vymýšlení různých způsobů řešení problémů

- požadujeme od žáků aktivní účast na všech fázích řešení nastoleného problému (plánování/příprava/realizace/zhodnocení)

Kompetence komunikativní

  • Do výuky zařazujeme takové činnosti, které umožňují žákům porozumět vzájemné komunikaci, rozvíjet ji a používat.
  • Vytváříme situace, kdy žáci mohou vyjádřit a sdílet své pocity. Učíme se naslouchat si navzájem.
  • Vedeme žáky v rámci skupinové práce k tomu, aby navzájem komunikovali a spolupracovali, postupně se uměli zhostit role mluvčího a prezentovali výsledky práce skupiny.
  • Budujeme pravidla vhodné oboustranné komunikace mezi žáky a učitelem, také mezi žáky navzájem, mezi žáky a ostatními dospělými ve škole i mimo školu a používat různé prostředky komunikace (ústně, písemně, telefonicky, e-mailem,…).
  • Snažíme se organizovat projekty napříč školou, při kterých se setkávají a spolupracují žáci různých tříd a ročníků.
  • Realizujeme výstavy a vystoupení žáků nejen pro žáky, ale i pro rodiče a veřejnost.
  • Rozvíjíme tvořivou spolupráci s rodiči a zapojujeme je do činnosti školy.
  • Vytváříme podmínky k tomu. aby webové stránky naší školy vytvářeli z velké části svými pracemi a příspěvky o všech akcích sami žáci.
  • Čtení, psaní a diskusi používáme jako nástroje učení nejen v jazycích, ale ve všech předmětech. Učíme kultivovanému jazykovému vyjadřování.
     

Český jazyk a literatura

Do výuky vhodně zařazujeme prvky mediální a dramatické výchovy.


V rámci skupinové činnosti a práce na projektech vedeme žáky k prezentaci výsledků celé skupiny v roli mluvčího.

 

Anglický jazyk

- vedeme žáky k výstižnému a souvislému projevu

- při výuce se zaměřujeme na navozování množství modelových situací z veřejného a společenského života a vyžadujeme aktivní uplatnění dosaženýchžákových jazykových znalostí

- klademe důraz na práci ve dvojicích, skupinách, hraní rolí

- zadáváme tematicky laděné projekty (powerpoint, písemně, graficky, pomocí obrazového vyjádření,... dle věku žáků a druhu tematu) a následně požadujeme jejich prezentace a obhajoby

- učíme žáky naslouchat druhým

- vedeme žáky k pozitivní prezentaci a reprezentaci svojí osoby a školy na veřejnosti (např. konverzační soutěže, kontakty s partnerskou školou, s rodilými mluvčími,...)

Matematika

Klademe důraz na samostatnou i týmovou práci. Práci ve skupinách zakládáme na komunikaci mezi žáky, respektování názorů druhých, na diskusi.  Vyžadujeme od žáků, aby se vyjadřovali jasně, srozumitelně, věcně a gramaticky správně.

Informatika

Učitel
o vede žáky k vzájemné komunikaci, spolupráci a prezentaci individuálních i týmových výsledků práce
o buduje pravidla vhodné oboustranné komunikace mezi žáky a učitelem, mezi žáky navzájem, mezi žáky a ostatními dospělými ve škole i mimo školu
o vede žáky k používání různých prostředků komunikace (ústních, písemných, elektronických, …)
o vede žáky k aktivnímu využívání informačního systému školy
o vede žáky k participaci na webových stránkách školy prostřednictvím příspěvků a vlastních prací
 

Fyzika

  • vedeme žáky ke společné komunikaci a spolupráci ve skupinách nebo ve dvojicích, respektování názorů druhých
  • podporujeme diskuzi k tématu, kladení dotazů a vyslovení vlastního názoru
  • vedeme žáky k jasnému a srozumitelnému formulování myšlenek v písemné i mluvené formě

Chemie

Klademe důraz na samostatnou, týmovou práci a kooperativní vyučování. Práci ve skupinách zakládáme na komunikaci mezi žáky, respektování názorů druhých, na diskusi. Umožňujeme prezentaci práce žáků, žáci mají možnost sami zhodnotit výsledky své práce a reagovat na hodnocení ostatních, argumentovat, přijmout kritiku. Vyžadujeme od žáků, aby se vyjadřovali jasně, srozumitelně, věcně a gramaticky správně. Zadáváme úlohy, při jejichž řešení musí žáci kombinovat různé komunikační technologie.

Přírodopis

Klademe důraz na samostatnou, týmovou práci a kooperativní vyučování. Práci ve skupinách zakládáme na komunikaci mezi žáky, respektování názorů druhých, na diskusi. Vedeme žáky k formulování svých myšlenek v písemné i mluvené formě. Umožňujeme prezentaci práce žáků, žáci mají možnost sami zhodnotit výsledky své práce a reagovat na hodnocení ostatních, argumentovat, přijmout kritiku. Vyžadujeme od žáků, aby se vyjadřovali jasně, srozumitelně, věcně a gramaticky správně. Zadáváme úlohy, při jejichž řešení musí žáci kombinovat různé komunikační technologie (tisk, televize, internet).
 

Zeměpis

Žákům umožňujeme prezentaci vlastních názorů. Nabízíme též možnost zapojení informačních technologii do výuky. Klademe důraz na spolupráci mezi jednotlivci i skupinami.

Výtvarná výchova

  • vedeme žáky ke vhodné obhajobě svých prací a k pozitivní prezentaci i reprezentaci svojí osoby a školy na veřejnosti (soutěže)
  • učíme žáky naslouchat a vnímat projevy druhých

Výchova ke zdraví

Klademe důraz na samostatnou, týmovou práci a kooperativní vyučování. Práci ve skupinách zakládáme na komunikaci mezi žáky, respektování názorů druhých, na diskusi. Vedeme žáky k formulování svých myšlenek v písemné i mluvené formě. Umožňujeme prezentaci práce žáků, žáci mají možnost sami zhodnotit výsledky své práce a reagovat na hodnocení ostatních, argumentovat, přijmout kritiku. Vyžadujeme od žáků, aby se vyjadřovali jasně, srozumitelně, věcně a gramaticky správně. Zadáváme úlohy, při jejichž řešení musí žáci kombinovat různé komunikační technologie (tisk, televize, internet).

Konverzace v anglickém jazyce

- vedeme žáky k výstižnému a souvislému projevu

- při výuce se zaměřujeme na navozování množství modelových situací z veřejného a společenského života a vyžadujeme aktivní uplatnění dosaženýchžákových jazykových znalostí

- klademe důraz na práci ve dvojicích, skupinách, hraní rolí

- zadáváme tematicky laděné projekty (powerpoint, písemně, graficky, pomocí obrazového vyjádření,... dle věku žáků a druhu tematu) a následně požadujeme jejich prezentace a obhajoby

- učíme žáky naslouchat druhým

- vedeme žáky k pozitivní prezentaci a reprezentaci svojí osoby a školy na veřejnosti (např. konverzační soutěže, kontakty s partnerskou školou, s rodilými mluvčími,...)

Kompetence sociální a personální

  • Vytváříme společně pravidla vzájemného soužití. Vedeme žáky k tomu, aby brali ohled na druhé .
  • Klademe důraz na dodržování dohodnutých termínů, kvality a postupů práce.
  • Vytváříme pohodové klima ve škole a pocit bezpečí ve vzájemných vztazích.
  • Zařazujeme kooperativní činnosti do výuky – práci ve dvojicích i ve skupinách, zohledňujeme rozdíly v pracovním tempu žáků.
  • Vytváříme projekty pro skupiny žáků.Učíme žáky přijímat rozličné role ve skupině.
  • Umožňujeme žákům objevovat v sobě dobré stránky a hodnoty a využívat každé příležitosti k rozvíjení vlastní osobnosti.
  • Prostřednictvím různých technik hodnocení a sebehodnocení práce žáků se žáci učí oceňovat práci vlastní i práci druhých.
  • Spolu se žáky řešíme situace, které vznikají při vyučování i mimo něj, včetně konfliktů mezi žáky, problémů s kázní a chováním, nedodržování pravidel při komunikaci s jinými lidmi.
  • Učíme asertivnímu chování.
  • Věnujeme pozornost oblasti sociálně patologických jevů.
  • Nabízíme řešení problémů s výchovným poradcem.

Český jazyk a literatura

Uplatňujeme individuální přístup k žákům talentovaným,ale i k žákům s poruchami učení.

Učitel se orientuje na skupinovou práci, spolupráci ve třídě (příprava setkávání), vzájemnou pomoc při učení.

Anglický jazyk

- podporujeme skupinovou a týmovou práci

- vedeme žáky k tomu, aby byli schopni zastávat v týmu různé role a převzali zodpovědnost za konečný výsledek svůj i celé skupiny

- učíme je vzájemně si pomáhat a zároveň v případě potřeby nebát se požádat o pomoc

- podporujeme integraci žáků se speciálními vzdělávacími potřebami do třídních kolektivů

- pozitivně rozvíjíme sebedůvěru a vědomí vlastních schopností

Matematika

Žákům je poskytována možnost projevit své vlastní pocity a nálady. Důsledně vyžadujeme dodržování společně dohodnutých pravidel chování. Volíme formy práce, které pojímají různorodý kolektiv třídy.

Informatika

Učitel
o zařazuje do výuky kooperativní činnosti, zohledňuje rozdíly v pracovním tempu
o vytváří podmínky pro různé techniky hodnocení a sebehodnocení práce žáků
o klade důraz na dodržování dohodnutých termínů, kvality a postupů práce
 

Fyzika

  • vedeme žáky ke spolupráci ve dvojicích a malých skupinách, k dodržování pravidel
  • podporujeme samostatné řešení úkolů
  • vedeme žáky k odpovědnosti za výsledky jejich práce a upozorňujeme na negativní důsledky chybných řešení
  • vedeme žáky k ochotě pomoci

Chemie

Žákům je poskytována možnost projevit své vlastní pocity a nálady. Důsledně vyžadujeme dodržování společně dohodnutých pravidel chování. Zařazujeme skupinovou práci spojenou s tvorbou projektů. Volíme formy práce, které pojímají různorodý kolektiv třídy.

Přírodopis

Žákům je poskytována možnost projevit své vlastní pocity a nálady. Důsledně vyžadujeme dodržování společně dohodnutých pravidel chování. Zařazujeme skupinovou práci spojenou s tvorbou projektů. Volíme formy práce, které pojímají různorodý kolektiv třídy.

Zeměpis

Do výuky zařazujeme pravidelně skupinovou prací spojenou s tvorbu projektů. Důsledně dbáme na dodržování předem stanovených pravidel chování. 

Výtvarná výchova

  • klademe důraz na vzájemný respekt a schopnost čerpat poučení z toho, co si myslí, říkají a dělají druzí
  • podporujeme týmovou práci, ale též vedeme k samostatnému řešení úkolů k dosažení sebejistoty a pocitu sebeuspokojení a sebeúcty
  • vedeme k vytvoření příjemné atmosféry v týmu

Výchova ke zdraví

Žákům je poskytována možnost projevit své vlastní pocity a nálady. Důsledně vyžadujeme dodržování společně dohodnutých pravidel chování. Zařazujeme skupinovou práci spojenou s tvorbou projektů. Volíme formy práce, které pojímají různorodý kolektiv třídy.

Konverzace v anglickém jazyce

- podporujeme skupinovou a týmovou práci

- vedeme žáky k tomu, aby byli schopni zastávat v týmu různé role a převzali zodpovědnost za konečný výsledek svůj i celé skupiny

- učíme je vzájemně si pomáhat a zároveň v případě potřeby nebát se požádat o pomoc

- podporujeme integraci žáků se speciálními vzdělávacími potřebami do třídních kolektivů

- pozitivně rozvíjíme sebedůvěru a vědomí vlastních schopností

Kompetence občanské

  • Ve spolupráci s žáky stanovíme pravidla soužití i provozní pravidla. Společně dodržujeme pravidla a plníme své povinnosti nejenom podle školního řádu. Vedeme žáky k tomu, aby spolurozhodovali o společných záležitostech třídy, vyjadřovali své názory a respektovali názory ostatních směrem ke společné dohodě. Prostřednictvím školního parlamentu spolurozhodují žáci o důležitých otázkách života školy.
  • Vedeme žáky ke vzájemné spolupráci a pomoci. Jako učitelé svým chováním i přípravou situací ve třídě posilujeme spolupráci mezi žáky a respekt k odlišnostem mezi lidmi.
  • Vytváříme příležitosti k tomu, aby žáci mohli prožívat a dodržovat tradice a organizujeme akce, při kterých se žáci mohou setkat s odkazem a tradicemi regionu a našeho státu.
  • Prostřednictvím modelových situací učíme žáky, jak se zachovat v krizových a méně obvyklých situacích.
  • Předkládáme situace, ve kterých se žáci chápat základní ekologické souvislosti a environmentální problémy, snažíme se vytvářet kvalitní životní prostředí.
  • Zapojujeme se do projektů mezinárodní spolupráce.

Český jazyk a literatura

Podporujeme pozitivní postoje k uměleckým dílům, kulturnímu dědictví a našim tradicím.


Aktivně zapojujeme žáky do kulturních akcí, soutěží, projektů ve škole i mimo ni.
 

Anglický jazyk

- do výuky zařazujeme množství modelových situací, v nichž žáci prokazují praktické jazykové dovednosti (např. individuální zpracování a prezentace témat z oblasti kultury a historie ČR a cílové země)

- seznamujeme žáky se zvyky a tradicemi v cizojazyčných zemích a porovnáváme je s těmi našimi

- seznamujeme žáky s reáliemi a vedeme je k toleranci kulturních odlišností daných národů

- využíváme zkušenosti žáků z cestování

- vedeme žáky k aktivní ochraně zdraví a k ochraně životního prostředí

- vedeme žáky k sebeúctě a k úctě k druhým lidem 

Matematika

Vyžadujeme od žáků přijetí zodpovědnosti za plné dodržování školního řádu a pravidel třídního soužití. Vyžadujeme od žáků hodnocení vlastního chování i chování spolužáků, hledání společného řešení při nedodržování pravidel třídy či školního řádu - vyžadujeme od žáků přijetí zodpovědnosti za plné dodržování pravidel třídy i školního řádu.

Informatika

Učitel
o vyžaduje dodržování pravidel slušného a ohleduplného chování
o vede žáky ke vzájemné spolupráci a pomoci
o umožňuje, aby žáci na základě jasných kritérií hodnotili svoji činnost nebo její výsledky
o předkládá situace, ve kterých se žáci učí chápat základní ekologické souvislosti a environmentální problémy
 

Fyzika

  • vedeme žáky k ochraně životního prostředí
  • diskutujeme o ekologických a environmentálních problémech
  • vedeme žáky k šetrnému využívání elektrické energie, k posuzování efektivity jednotlivých energetických zdrojů
  • podněcujeme upřednostňování obnovitelných zdrojů
  • upozorňujeme žáky na důležitost třídění odpadů a šetření energií

Chemie

Vyžadujeme od žáků přijetí zodpovědnosti za plné dodržování školního řádu a pravidel třídního soužití. Vyžadujeme od žáků hodnocení vlastního chování i chování spolužáků, hledání společného řešení při nedodržování pravidel třídy či školního řádu - vyžadujeme od žáků přijetí zodpovědnosti za plné dodržování pravidel třídy i školního řádu. Vedeme žáky k pochopení práv a povinností v souvislosti s ochranou životního prostředí, ochranou vlastního zdraví i zdraví svých blízkých.

 

Přírodopis

Vyžadujeme od žáků přijetí zodpovědnosti za plné dodržování školního řádu a pravidel třídního soužití. Vyžadujeme od žáků hodnocení vlastního chování i chování spolužáků, hledání společného řešení při nedodržování pravidel třídy či školního řádu - vyžadujeme od žáků přijetí zodpovědnosti za plné dodržování pravidel třídy i školního řádu. Vyžadujeme dodržování pravidel slušného a ohleduplného chování žáků nejenom ve škole a během školních akcí, ale vždy a všude. Vedeme žáky k pochopení práv a povinností v souvislosti s ochranou životního prostředí, ochranou vlastního zdraví i zdraví svých blízkých.
 

Zeměpis

Při výuce využíváme i prezentaci vlastních názorů žáka. Žákům  je umožněno i vnášení  připomínek v hodinách.

Výtvarná výchova

  • vedeme žáky, aby respektovali, chránili a ocenili naše tradice a kulturní dědictví
  • vytváříme pozitivní postoj k uměleckým dílům a podporujeme jejich smysl pro kulturu a tvořivost
  • motivujeme k aktivnímu zapojení se do kulturního dění

Výchova ke zdraví

Vyžadujeme od žáků přijetí zodpovědnosti za plné dodržování školního řádu a pravidel třídního soužití. Vyžadujeme od žáků hodnocení vlastního chování i chování spolužáků, hledání společného řešení při nedodržování pravidel třídy či školního řádu - vyžadujeme od žáků přijetí zodpovědnosti za plné dodržování pravidel třídy i školního řádu. Vyžadujeme dodržování pravidel slušného a ohleduplného chování žáků nejenom ve škole a během školních akcí, ale vždy a všude. Vedeme žáky k pochopení práv a povinností v souvislosti s ochranou vlastního zdraví i zdraví svých blízkých.
 

Konverzace v anglickém jazyce

- do výuky zařazujeme množství modelových situací, v nichž žáci prokazují praktické jazykové dovednosti (např. individuální zpracování a prezentace témat z oblasti kultury a historie ČR a cílové země)

- seznamujeme žáky se zvyky a tradicemi v cizojazyčných zemích a porovnáváme je s těmi našimi

- seznamujeme žáky s reáliemi a vedeme je k toleranci kulturních odlišností daných národů

- využíváme zkušenosti žáků z cestování

- vedeme žáky k aktivní ochraně zdraví a k ochraně životního prostředí

- vedeme žáky k sebeúctě a k úctě k druhým lidem 

Kompetence pracovní

  • Vedeme žáky k plánování úkolů a postupů.
  • Vedeme žáky ke správným způsobům užití materiálů, nástrojů, techniky a vybavení.
  • Vyžadujeme dokončování úkolů v dohodnuté kvalitě a termínech.
  • Umožňujeme žákům hodnotit úspěšnost dosažení cíle.
  • Při praktických činnostech vedeme žáky k aktivní ochraně vlastního zdraví i zdraví spolužáků.
  • Umožňujeme žákům seznamovat se s netradičními materiály a technikami zpracování.
  • Po celou dobu školní docházky vedeme žáky k používání získaných dovedností v praktickém životě. Učíme je objektivnímu sebehodnocení a posouzení reálných možností při výběru další formy vzdělávání.
  • Výuku doplňujeme o praktické exkurze.

Český jazyk a literatura

Uplatňujeme individuální přístup k žákům talentovaným,ale i k žákům s poruchami učení.

Zapojujeme žáky do přípravy školních projektů.

Anglický jazyk

- vedeme žáky k pozitivnímu vztahu k práci

- vytváříme podnětné a tvořivé pracovní prostředí

- vedeme žáky k propojení jednotlivých jazykových znalostí a dovedností k praktickému ovládání jazyka tím, že např. vytvářejí pracovní listy, zpracovávají referáty, prezentují projekty,...

- napomáháme při cestě ke správnému řešení a zohledňujeme rozdíly ve znalostech a pracovním tempu žáků

- vedeme žáky k tomu, aby byli schopni efektivně organizovat svou práci (zadáváme projektovou práci s časovým předstihem, vyžadujeme její včasné odevzdání a tím vedeme žáky k přesnému rozplánování si jednotlivých etap práce na projektu)

Matematika

Umožňujeme žákům podílet se na tvorbě pomůcek do výuky. Zadáváme úkoly tak, aby měli žáci možnost si práci sami organizovat, navrhnout postup a časový rozvrh. Vedeme žáky k vyhledávání a využívání různých zdrojů informací.

Informatika

Učitel
o klade důraz na dodržování pravidel bezpečnosti práce a ochrany majetku
o vede žáky k dovednosti zvolit vhodný způsob zpracování informace
o vede žáky ke navržení vhodných sw i hw nástrojů a pracovních postupů
 

Fyzika

  • vedeme k dodržování pravidel a zásad bezpečnosti práce – důležitost těchto pravidel a jejich podstatu žáci sami ověřují z hlediska fyzikálních zákonitostí
  • vedeme žáky k odvádění kvalitní práce a odpovědnosti za ni
  • učíme žáky kriticky přistupovat k dosaženým výsledkům a vedeme je k vytváření si vlastních kritérií hodnocení vlastní práce

Chemie

Snaha o seznámení s reálnými skutečnostmi světa (exkurze, besedy). Umožňujeme žákům podílet se na tvorbě pomůcek do výuky, prezentovat výsledky vlastní práce žákům. Zadáváme úkoly tak, aby měli žáci možnost si práci sami organizovat, navrhnout postup a časový rozvrh. Vyžadujeme dokončování úkolů v dohodnuté kvalitě a termínech. Vedeme žáky k vyhledávání a využívání různých zdrojů informací.

Přírodopis

Snaha o seznámení s reálnými skutečnostmi světa (exkurze, besedy). Zapojujeme žáky do přípravy školních projektů. Získané poznatky žáků jsou využívány při konkrétních činnostech propojených s praktickým životem. Umožňujeme žákům podílet se na tvorbě pomůcek do výuky, prezentovat výsledky vlastní práce žákům mladších ročníků (spolupráce mladších žáků se staršími). Zadáváme úkoly tak, aby měli žáci možnost si práci sami organizovat, navrhnout postup a časový rozvrh. Vyžadujeme dokončování úkolů v dohodnuté kvalitě a termínech. Vedeme žáky k dodržování pravidel bezpečného chování v terénu. Vedeme žáky k vyhledávání a využívání různých zdrojů informací.
 

Zeměpis

Snaha o seznámení žáků s různými reálnými skutečnostmi světa ( Besedy, přednášky ). Žáky zapojujeme do tvorby projektů s následnou vlastní prezentací a hodnocení daného úkolu.

Výtvarná výchova

  • vedeme žáky k pozitivnímu vztahu k práci
  • učíme žáky pracovat přiměřeným tempem
  • učíme je poučit se z neúspěchu a kvalitně odvedenou práci pochválíme
  • vyžadujeme dodržování pravidel hygieny a bezpečnosti práce, bezpečné používání pomůcek a dalších potřeb a udržování jejich funkčnosti

Výchova ke zdraví

Zapojujeme žáky do přípravy školních projektů. Získané poznatky žáků jsou využívány při konkrétních činnostech propojených s praktickým životem. Umožňujeme žákům podílet se na tvorbě pomůcek do výuky, prezentovat výsledky vlastní práce žákům mladších ročníků (spolupráce mladších žáků se staršími). Zadáváme úkoly tak, aby měli žáci možnost si práci sami organizovat, navrhnout postup a časový rozvrh. Vyžadujeme dokončování úkolů v dohodnuté kvalitě a termínech. Vedeme žáky k dodržování pravidel bezpečného chování v terénu. Vedeme žáky k vyhledávání a využívání různých zdrojů informací.

Konverzace v anglickém jazyce

- vedeme žáky k pozitivnímu vztahu k práci

- vytváříme podnětné a tvořivé pracovní prostředí

- vedeme žáky k propojení jednotlivých jazykových znalostí a dovedností k praktickému ovládání jazyka tím, že např. vytvářejí pracovní listy, zpracovávají referáty, prezentují projekty,...

- napomáháme při cestě ke správnému řešení a zohledňujeme rozdíly ve znalostech a pracovním tempu žáků

- vedeme žáky k tomu, aby byli schopni efektivně organizovat svou práci (zadáváme projektovou práci s časovým předstihem, vyžadujeme její včasné odevzdání a tím vedeme žáky k přesnému rozplánování si jednotlivých etap práce na projektu)