ŠVP platný od šk. rok 2020–2021, v. 14.1
Základní škola Český Krumlov, Za Nádražím 222

Projekty

Čtenářská škola


JSME PROJEKTOVÁ ŠKOLA V PROJEKTU POMÁHÁME ŠKOLÁM K ÚSPĚCHU
 

Vize dobré veřejné školy podle projektu PŠÚ

Vize 2010

Každý žák se učí naplno a s radostí.

Vize 2020

Každý žák se učí naplno a s radostí. Své učení si řídí.

Cílové zaměření učení žáků v projektu 2020

Každý žák s prožitkem i kriticky zachází s texty všeho druhu.

Zaměření na podmínky učení

Ve škole panuje kultura podporující učení každého, dětí i dospělých.

„Nejlepších výsledků učení dosahují žáci těch učitelů, kteří neustále vyhodnocují dopad své výuky na učení žáků, a učí se z toho.“ John Hattie 2011

Charakteristika projektové školy

  1. Vedení školy věří vizi „Každý žák se učí naplno a s radostí“.
  2. Vedení vytváří podmínky pro to, aby učitelé chtěli, uměli a mohli rozvíjet každé dítě.
  3. Ve škole se dostatek učitelů zabývá rozvojem čtenářské gramotnosti.
  4. Škola plánuje, uskutečňuje a vyhodnocuje svůj pedagogický rozvoj. Stále se učí, jak rozvíjet čtenářskou gramotnost ještě lépe.
  5. Vedení školy podporuje a umožňuje otevřenou výuku a vzájemné učení pedagogů.
  6. Alespoň někteří učitelé mají chuť věnovat se pisatelství a sebeřízení dětí při učení.

Naše škola je od září 2020 projektovou školou v rámci projektu Pomáháme školám k úspěchu. Projekt iniciovala a finančně podporuje Nadace The Kellner Family Foundation. Realizaci zajišťuje obecně prospěšná společnost Pomáháme školám k úspěchu. Projekt probíhá pod záštitou Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy ČR.
Posláním projektu Pomáháme školám k úspěchu je vytvářet síť učících se škol zaměřených na úspěch každého dítěte, aby se každé mohlo učit naplno a s radostí.
Náplní projektu je systematické rozvíjení čtenářských a pisatelských dovedností všech žáků školy a to nejen v českém jazyce, ale také ve všech oborech, jako jsou prvouka, přírodověda, vlastivěda, přírodopis, dějepis, zeměpis, fyzika, chemie, ale i matematika.
Většina tříd v naší škole má svou třídní knihovničku, protože dílny čtení zaměřené na rozvoj prožitkového čtenářství, tedy na četbu beletrie, jsou součástí výuky českého jazyka. V těchto dílnách mají žáci možnost číst ve své knize podle vlastního výběru, pod vedením učitele rozvíjet čtenářské dovednosti a sdílet čtenářské zážitky se svými spolužáky. Tvoří se tak jedinečná třídní čtenářská společenství. Mnohé studie potvrzují, že pokud skutečně funguje možnost volby a sdílení a dílny jsou soustavné a systematické, podporuje to u žáků rozvoj myšlenkových operací, významně pomáhá ve studiu dalšího jazyka, vede ke zvyšování všeobecného vědění, promítá se do lepšího vyjadřování nejen ústního, ale i písemného. Část učitelů se proto věnuje i pisatelství a vytváří množství příležitostí ve všech předmětech, ve kterých podporuje žáky, aby své myšlenkové procesy zaznamenávali písemně – při tvorbě vlastních textů, či jakýchkoli písemných zpráv zachycujících jejich myšlenkové procesy. Čtení podproruje psaní a naopak.
Učitelé mají v rámci projektu možnost využít kvalitní podpory dalšího vzdělávání. Pravidelné semináře jim pomáhají zlepšovat své porozumění dobrému a kritickému čtenářství a pisatelství tak, aby se stali lepšími učiteli pro každého svého žáka. Rozvoj čtenářství ve výuce vede k pedagogickému konstruktivismu, zlepšuje kulturu školy, podporuje formativní hodnocení a přináší mnoho dalších benefitů.
Společné učení učitelů probíhá i na půdě školy. K naší projektové škole je v rámci Jihočeského kraje připojených 9 veřejných základních škol.

Role projektové školy

Škola s podporou pedagogického konzultanta:

  1. Otevře 3 krát ročně výuku pro učitele a vedení v rámci návštěv připojených škol. Výuku bude s kolegy reflektovat.
  2. Na návštěvě také nechá kolegy z připojených škol nahlédnout do dalších činností spojených s rozvojem výuky a učení ve škole. Např.: sdílení v rámci sboru; výuka v páru spojená se společným plánováním a reflexí; fungování učících se skupinek; práce s dětskými výkony; vyhodnocování rozvoje školy a dny pro rozvoj školy; práce s rozvojovými plány školy i jednotlivců aj.
  3. Pro vedení připojené školy bude část programu zaměřená na zvládání role pedagogického lídra.
  4. Pedagogové ze školy povedou podle možností dílny pro kolegy z připojené školy.

Průřezová témata