ŠVP platný od šk. rok 2022–2023, v. 16.1
Základní škola Český Krumlov, Za Nádražím 222

Projekty

Absolventské práce


Cíl projektu:

Projekt je určen pro žáky devátého ročníku.

Žáci tvoří a následně obhajují práci na individuálně zvolené téma.

Žáci tak získávají první zkušenost s opravdu dlouhodobým úkolem, učí se systematicky pracovat, vyhledávat a zpracovávat informace, procvičovat si praktickou práci na PC. Také se učí novým schopnostem a dovednostem, mají možnost seberealizace a sebeprezentace.

Absolventské práce jsou pro žáky končící základní vzdělání příležitostí nalézt propojení jednotlivých poznatků a dovedností s vlastními možnostmi. Jsou příležitostí plánovat a zažít osobní úspěch, uvědomit si, že ho může dosáhnout každý. Žáci se tu učí respektovat dohodnutá pravidla a normy, využívat možností odborné rady či konzultace, dotahovat svou práci do konce a obhájit si ji.

Prostředky:

- hodiny jednotlivých předmětů (především Informatika, Psaní na klávesnici, Český jazyk)

- konzultace žáka s vybraným konzultantem (vedoucím práce)

- informační systém (MS TEAMS, třídní učitelé, nástěnka)

 

Prostředí:

- škola i domácí prostředí

Garanti projektu:

Mgr. Irena Petráňová, Mgr. Josef Lombart

Termín:

listopad – červen školního roku

Při tvorbě absolventské práce a její následné obhajobě žák prokazuje určitou úroveň těchto klíčových kompetencí:

1. kompetence k učení

- vyhledává, zpracovává a používá potřebné informace v literatuře i na internetu

- zpracovává, porovnává výsledky a posuzuje je

- pracuje s obecně užívanými termíny, uvádí věci do souvislosti, propojuje poznatky z různých vzdělávacích oblastí

- plánuje, organizuje a vyhodnocuje své činnosti

2. kompetence k řešení problémů

- vyhledává a správně používá informace k řešení problému

- samostatně řeší problémy a volí vhodné způsoby řešení

- vyjadřuje a obhajuje vlastní názor, uvědomí si zodpovědnost za svá rozhodnutí a za výsledky své práce

3. kompetence komunikativní

- formuluje a vyjadřuje myšlenky a nápady v logickém sledu, vyjadřuje se výstižně, souvisle a kultivovaně v písemném i ústním projevu

- obhajuje svůj názor a vhodně argumentuje

- využívá různé typy textů, záznamy a obrazové materiály a rozumí jim

- využívá informační a komunikační prostředky a technologie, umí je použít

4. kompetence sociální a personální

- účinně spolupracuje s vedoucím své práce a využívá jeho zkušenosti

- objevuje v sobě silné stránky a hodnoty, rozvíjí svoji osobnost

- oceňuje svoji vlastní práci

5. kompetence občanské

- je si vědom svých práv a povinností ve škole i mimo školu a chápe základní principy, na nichž spočívají společenské normy

- aktivně vypracovává absolventskou práci

6. kompetence pracovní

- plánuje jednotlivé úkoly a postupy

- správně užívá materiály, nástroje, techniku a vybavení

- dokončuje absolventskou práci v dohodnuté kvalitě a v daných termínech

- hodnotí úspěšnost dosažení cíle práce

- využívá znalosti a zkušenosti získané v jednotlivých vzdělávacích oblastech v zájmu vlastního rozvoje i přípravy na budoucnost

Průřezová témata