ŠVP platný od šk. rok 2022–2023, v. 16.1
Základní škola Český Krumlov, Za Nádražím 222

Učební osnovy

6. ročník


Informatika


1  týdně, P
Bezpečnost na internetu a práce v síti
Dotace učebního bloku:   2
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • umí vyhledávat a třídit informace pomocí nástrojů na internetu
    - zná několik ověřených internetových adres pro vyhledávání informací
    - neověřené nebo neznámé zdroje konzultuje s dospělými
    - umí vybrat podstatné části vyhledaných informací

Desatero pro žáky a pro rodiče
Informační systémy školy

Komentář

Přihlášení do IS školy

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

Výchova k občanství

6. ročník

Život ve škole

Počítače a operační systém
Dotace učebního bloku:   2
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • zvládá práci v OS
  • zná základní části počítače
  • odhalí základní chybová hlášení

Obsluha osobního počítače a periferií
Nastavení osobního účtu

Komentář

Funkce operačního systému
Práce v OS a Cloudu (práce se soubory, ...)
Komponenty osobního počítače a periferie

Informační systémy
Dotace učebního bloku:   2
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • popíše model informačního systému
    - popíše informační systém, který používá
    - pojmenuje prvky systému a uživatelské role

Školní informační systémy
Popis informačního systému

Komentář

informační systém
uživatel, administrátor
databáze

Práce s daty
Dotace učebního bloku:   14
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • najde a opraví chyby v modelu
  • odpoví na otázky na základě dat
  • popíše a doplní pravidla uspořádání v tabulce
  • navrhne tabulku pro záznam dat

práce v textovém editoru

práce v tabulkovém procesoru
zobrazení, řazení a filtrování dat v tabulce
vizualizace dat
 

Kódování a šifrování dat a informací
Dotace učebního bloku:   6
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • rozpozná zakódované informace kolem sebe
  • kóduje a dekóduje znaky pomocí znakové sady
  • zakóduje v obrázku barvy
  • rozumí pojmu šifra

Kódy kolem nás
Kódování informací
Kódování znaků
Kódování barev
QR kódy

Šifrování
 

 

Algoritmizace a programování
Dotace učebního bloku:   10
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • v blokově orientovaném jazyku sestaví program
  • umí přečíst program a vysvětlí, co vykoná
  • ověří správnost programu, najde a opraví případné chyby
  • rozdělí program na podprogramy
  • používá cyklus

Programování v jazyce Scratch

Komentář

vytvoření programu
proměnná
užití opakování