ŠVP pro šk. rok 2016–2017, v. 10.1
Základní škola Český Krumlov, Za Nádražím 222

Projekty

Příběh města


Projekt je ve školním roce 2010 - 2011 určen především pro žáky 9.A a zároveň pro další třídy 9.ročníku. Výstupy a výsledky projektu Příběh města  jsou určeny pro žáky celého 2.stupně a souvisí i s vlastivědou na 1.stupni.

Cíl projektu:
Využít kulturně historické dědictví jako východisko pro rozvoj žákovských kompetencí
ve vzdělávání pro udržitelný rozvoj místních komunit.S pomocí artefaktů  podnítit  vnímání  estetických hodnot, tvořivost a cit žáků.
Pochopit  funkci muzea  jako místa spojující současnost s kulturně historickým dědictvím.
Vytvořenými pomůckami objasnit hlavní etapy vývoje města pro  školy a širší veřejnost.

Používat moderní mediální prostředky ke sdělování  získaných poznatků a osobních postojích.

Porozumět životním zkušenostem pamětníků v společensko-historických souvislostech.

 

Prostředky a metody:

 -  navrhovat, třídit a systematizovat úlohy pracovních listů tak, aby vznikl použitelný program pro další školy 
 -  použít mediální prostředky pro zdokumentování všech činností a pro vytvoření dokumentárního filmu o postupech při tvorbě  projektu
 - zachovat svědectví pamětníků pomocí filmové techniky  a vytvořit DVD pro školu případně Regionální muzeum
-        zhodnotit potřebnost muzeí pro uchování kulturně historických kvalit a tradic, vytvořit kladný postoj k této státní instituci
-         získat vědomosti o  vývoji města a tvůrčím způsobem je zpracovat
-         propojit svůj zážitek se znalostmi a interpretací uměleckého díla,   samostatně vyjádřit své vjemy, emoce, představy 
-      zprostředkovat své uchopení uměleckého díla ostatním lidem a pomoci vytvářet povědomí o uměleckém a kulturním vývoji

   Výstupy projektu:
Vytvoření pracovních listů pro potřeby škol na celou výstavu. Bude dodržovat časovou linii výstavy tj. 1309- 2009.
Dvě razítka a soubor pohlednic připomínajících návštěvníkům muzeum a jeho výstavu.
Dokumentární film o průběhu projektu pro potřeby školy.
Filmový záznam vzpomínek pamětníků pro potřeby muzea.
Společné průběžné portfólio formou webových stránek na intranetu školy.
Zhotovení pomůcky Stavba města spojenou s časovou osou vývoje Krumlova.
Návrh podoby interaktivního  panelu pro potřeby výstavy.
Soubor žákovských uměleckých děl reflektujících muzejní artefakty.

Prostředí:
škola, Regionální muzeum, místa spojená s exkurzemi a besedami

Garant projektu: 
Financován z ESF v rámci celostátního projektu Kulturně historické dědictví a udržitelný rozvoj místních komunit.

 Mgr. Eva Zálohová

Průřezová témata

9. ročník

 
 

Klíčové kompetence
  • 9. Vysvětlí smysl toho, proč si osvojuje a zpracovává různé druhy poznatků a dovedností a jak by se daly využít v dalším studiu i v bůžném životě.
  • 9. Realisticky odhadne, zda jeho vědomosti nebo dovednosti dostačují pro plnění úkolu, sám rozpozná, co se potřebuje ještě doučit.
  • 9. Pro své učení si samostatně zvolí cíle podle vlastních priorit (např. budoucí studium), přijme zodpovědnost za svou volbu.
  • 9. Aktivně využívá různé zdroje informací, vyhodnotí a obhájí, který z použitých zdrojů je pro danou situaci nejvhodnější.
  • získá komplexnější pohled na úlohu náboženství v historii národa
  • 9. Porozumí problému, pojmenuje ho, uvědomí si problém podle svých schopností, zkušeností a aktivně řeší problém, v případě nedostatku zkušeností (využívá) vyhledává potřebné informace směřující k cíli.
  • 9. Dokáže si svou práci rozplánovat, aby stihl zadaný problém v daném termínu.
  • 9. Umí rozpoznat, zda problém vyřešit správně, tj. porovná svůj výsledek s úkolem, který pojmenoval na počátku, v případě neúspěchu analyzuje svůj postup a hledá nové řešení.
  • 9. Samostatně objektivně hodnotí výsledky práce.
  • 9. K získání a výměně informací účelně využije různé informační a komunikační prostředky a technologie, podle situace vybere a použije takový informační a komunikační prostředek nebo technologii, která nejlépe vyhovuje situaci a okolnostem.
  • 9. Při vyjadřování uspořádá informace logicky podle časových, místních, příčinných a dějových souvislostí.
  • 9. Vyjadřuje se tak, aby mu ostatní rozuměli, používá pro to jednoznačná a výstižná pojmenování; pokud je to třeba, najde jiné výrazy, kterými ostatním lépe vysvětlí, co měl na mysli.
  • 9. K vyjádření používá grafických znázornění a symbolických prostředků.
  • 9. Obhajuje svůj názor asertivním způsobem (důrazně, ale slušně); předkládá konkrétní argumenty i proti většinovému mínění, je-li přesvědčen o jeho správnosti.
  • 9. Když sděluje druhým své názory a pocity, jedná tak, aby je neurazil.
  • 9. Zaujme nesouhlasné nebo kritické stanovisko konstruktivním způsobem, svůj názor zdůvodní.
  • 9. Ujišťuje se, že druhému porozuměl tím, že klade mluvčímu doplňující otázky po smyslu sdělení.
  • 9. Naváže sám nový kontakt i s osobou, kterou dosud neznal, přizpůsobí se jejím možnostem komunikace.
  • 9. Dává druhým lidem najevo, že jim naslouchá tím, že s nimi udržuje oční kontakt; svou mimikou dává najevo vstřícnost; verbálně i neverbálně dává najevo porozumění pro pocity druhého (přitakává).
  • 9. Dodržuje zásady slušného a společenského chování, vhodně a taktně jedná přiměřeně situaci, umí najít své chyby, poučit se z nich a posiluje své silné stránky.
  • 9. Vědomě ovládá své emoce, nevyvolává konflikty, umí předvídat možné situace, domýšlet důsledky chování a zodpovědně jednat, aby dosáhl pocitu sebeuspokojení a sebeúcty a mohl být hrdý na svou školu.
  • 9. Toleruje rozdílnosti (sociálně slabí, hendikepovaní, etnické skupiny, různé somatotypy, atd.), zastane se hendikepovaných a vytváří podmínky pro rovnocennou spolupráci.
  • 9. Stanoví s ostatními časy pro splnění úkolů (harmonogram práce), v dlouhodobém úkolu hlídá mezičasy i závěrečný termín.
  • 9. Reflektuje a hodnotí práci svého týmu, jednotlivců i sebe podle kritérií, která si skupina vytvořila ve fázi přípravy; podle potřeby projednává i další hlediska.
  • 9. Vyhodnotí klima v pracovní skupině, podílí se na rozdělení rolí, zvolí efektivní postup k dosažení cíle, je dostatečně flexibilní, konstruktivní, kreativní a motivuje skupinu k dosažení dobrého výsledku.
  • 9. Zdržuje se posměšků nebo opovržení nad prací druhých, mluví o práci a jejím výsledku a nikoli o vlastnostech nebo povaze osoby.
  • 9. Je sebekritický a pěstuje zdravé sebevědomí, přijme kritiku, ustoupí ze svých stanovisek a přijme kompromis.
  • 9. Upevňuje svůj vztah k prostoru, ve kterém žije, v rámci evropské sounáležitosti i v globálním měřítku.
  • 9. Sleduje a vybírá si kulturní události nejen v místě školy a bydliště, ale i v rámci regionu; zvažuje jejich kvalitu; aktivně se zapojuje do kulturního dění.
  • 9. Naplánuje práci do jednotlivých kroků a obhájí ji.
  • 9. Navrhne takové materiály, nástroje a postupy, které nejlépe odpovídají pracovnímu úkolu a připraví je.
  • 9. Na základě hodnocení celé práce pojmenuje příčiny úspěchu i neúspěchu a navrhne úpravy.
  • 9. Rozpozná kvalitní práci a dobře splněný úkol (podle zadání a předem stanovených kritérií); sám nebo ve spolupráci se spolužáky zhodnotí podle předem stanovených kritérií práci ostatních i vlastní práci.