ŠVP platný od šk. rok 2020–2021, v. 14.1
Základní škola Český Krumlov, Za Nádražím 222

Učební osnovy

5. ročník


Hudební výchova


Radka Kmochová, 1  týdně, P
vokální činnosti
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • zpívá na základě svých schopností intonačně čistě a rytmicky přesně v jednohlase či dvojhlase v dur. i moll. tóninách
  • orientuje se v notovém záznamu, umí číst noty
  • vytváří podle svých schopností jednoduché předehry, mezihry, dohry a provádí jednoduché hudební improvizace

pěvecký a mluvní projev - pěvecké dovednosti, hlasová hygiena
hudební rytmus
dvojhlas - kánon, lidový dvojhlas
čtení a zápis not
vokální improvizace
intonace v durových i mollových tóninách

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

Výtvarná výchova

5. ročník

Příroda a její proměny

Přírodověda

5. ročník

Člověk a jeho zdraví

Přírodověda

5. ročník

rozmanitost přírody

Vlastivěda

5. ročník

místo, kde žijeme

Vlastivěda

5. ročník

lidé kolem nás

Anglický jazyk

5. ročník

Narozeniny

instrumentální činnosti
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • používá jednoduché popřípadě složitější hudební nástroje k doprovodné hře i k opakování jednoduchých skladeb a písní
  • vytváří podle svých schopností jednoduché předehry, mezihry, dohry a provádí jednoduché hudební improvizace

hra na hudební nástroje
rytmizace
hudební improvizace
poznávání dalších hudebních nástrojů

hudebně pohybové činnosti
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • vytváří podle svých schopností jednoduché předehry, mezihry, dohry a provádí jednoduché hudební improvizace
  • na základě svých schopností a dovedností provádí pohybové improvizace pro vyjádření hudby, zvládá jednoduché taneční kroky

vyjádření hudby pohybem
taneční kroky
pohybová improvizace

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

Přírodověda

5. ročník

Člověk a jeho zdraví

poslechové činnosti
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • pozná hudební formy jednoduché písně či skladby
  • upozorní v proudu znějící hudby na některé hudební výrazové prostředky, tempové, dynamické a zřetelné harmonické změny

kvality tónů
hudební výrazové prostředky
hudba vokální, instrumentální, vokálně instrumentální
hudební styly, žánry
hudební formy
poslech vybraných skladeb

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

Výtvarná výchova

5. ročník

Vesmír

Výtvarná výchova

5. ročník

Svět fantazie

Výtvarná výchova

5. ročník

Svět, ve kterém žijeme

Výtvarná výchova

5. ročník

Příroda a její proměny

Klíčové kompetence

Kompetence k učení
  • 5. Pro učení vybírá a využívá vhodné způsoby, metody a strategie.
  • 5. Aktivně zasahuje do výuky a při nejasnosti požádá o vysvětlení.
  • 5. Uvádí věci do souvislostí, propojuje je do širších celků.
  • 5. Vypracuje jednoduchý úkol s využitím nabídnutých informačních zdrojů.
Kompetence k řešení problémů
  • 5. Snaží se o objektivní zhodnocení úspěšnosti řešení problému jako poučení pro další situace.
Kompetence komunikativní
  • 5. V různých zdrojích , které má k dispozici vyhledává informace a si ověřuje, zda jsou informace pravdivé.
  • 5. Naslouchá promluvám druhých lidí, zapojuje se do diskuze a obhajuje svůj názor.
Kompetence sociální a personální
  • 5. Toleruje rozdílnosti, respektuje druhé, vyjádří svůj názor.
Kompetence občanské
  • 5. Respektuje přesvědčení druhých lidí.
  • 5. Navrhuje smírné řešení konfliktní situace.
Kompetence pracovní
  • 5. Naplánuje s pomocí učitele postup vedoucí ke splnění úkolu a stanoví čas nutný ke splnění.
  • 5. Pro vlastní činnosti vybere z nabídky materiály a nástroje potřebné ke splnění úkolu a připraví je.
  • 5. Poznává různé obory lidské činnosti; vysvětlí, v čem spočívá jejich význam, uvědomuje si, jaké pracovní činnosti ho těší, jaké mu jdou dobře, lépe než jiné.