ŠVP platný od šk. rok 2020–2021, v. 14.1
Základní škola Český Krumlov, Za Nádražím 222

Učební osnovy

6. ročník


Fyzikální praktika


0  týdně, V
Fyzika a její představitelé
Očekávané výstupyUčivo

žák:

    -vznik oboru fyzika a vysvětlení samotného pojmu
    -obory fyziky
    -jednoduchý pokus z daného oboru fyziky
    -časové zařazení představitelů fyziky

    Komentář
    -práce skupinová - pomocí učebnic fyziky vyhledat představitele a dále zpracovat informace za pomoci odborné literatury a výpočetní techniky
    - připrava jednoduchého pokusu, který charakterizuje danou oblast
    -prezentace skupinové práce
    Rozšíření učiva 6. ročníku
    Očekávané výstupyUčivo

    žák:

      -látky a tělesa ve vesmíru
      -plazma
      -magnetické a elektrické vlastnosti látek

      Komentář
      práce ve skupinách - rozdělí planety, najde jaké látky jsou na nich obsažené, ověří existenci vody, porovná se Zemí
      laboratorní práce - magnetické vlastnosti látek
      Energie kolem nás
      Očekávané výstupyUčivo

      žák:

        zavedení pojmu klid a pohyb
        -zavedení pojmu práce, energie, výkon
        -neobnovitelné zdroje energie
        -obnovitelné zdroje energie
        -výroba elektrické energie, elektrárny
        -úspora elektrické energie

        Komentář
        pracovní list - základní pojmy pohyb a klid, energie, práce výkon
        měření spotřeby elektrické energie doma, ve škole - pracovní list, zpracování grafu
        diskuze nad možnou úsporou energie
        energeticá náročnost spotřebičů v domácnosti
        možnost výroby jednoduchého slunečního kolektoru (PET lahve)
        zastoupení elektráren v ČR
        skupinová práce - soutěžní klání - vyhledávání informací, jejich třídění
        - výroba makety elektrárny (využití odpadového materiálu), její funkce
        prezentace skupinové práce
        Světlo
        Očekávané výstupyUčivo

        žák:

          -světelné zdroje
          -zákon o přímočarém šíření světla ve stejnorodém optickém prostředí a zákona odrazu světla
          -lom světla
          -optické přístroje
          -rozklad světla
          -blesk, oheň, hvězdy
          -světlo a barvy kolem nás
          -jak vidí hmyz, ptáci, člověk

          Komentář
          skupinová práce - vyhledávání informací, předvádění jednoduchých pokusů, práce s jednoduchými optickými přístroji
          - výroba vlastního optického přístroje (např. peroskop, čočka, ...)
          zpracování samostatné práce a prezentace před skupinou
          prezentace skupinové práce
          Elektrický obvod
          Očekávané výstupyUčivo

          žák:

            -základní schematické značky
            -rozdíl mezi vodičem a izolantem
            -jednoduchý elektrický obvod
            -rozvětvený elektrický obvod
            -elektrické přístroje
            -bezpečnost práce

            Komentář
            sestavování elektrických obvodů - soupravy
            Zpracování návrhu bytu
            Očekávané výstupyUčivo

            žák:

              -obsah rovinných útvarů
              -povrch, objem těles
              -energie

              Komentář
              skupinová práce - samostatné vytvoření návrhu bytu či domu, vytvoření plánku, výroba makety bytu
              - výpočet ploch pro vymalování, na internetu zjistit ceny potřebného materiálu
              - cena zařízení a jeho prostorové umístění
              - energetická náročnost bytu, kam umístit okna, čím vytápět,...
              prezentace skupinové práce
              Matematika trochu jinak
              Očekávané výstupyUčivo

              žák:

                -využití učiva matematiky pro řešení zajímavých a neobvyklých úloh

                Komentář
                úlohy z matematického semináře KOKOS, olympiády, pythagoriády,...
                řešení hlavolamů a matematických hříček a záhad
                Fyzikální dílna
                Očekávané výstupyUčivo

                žák:

                  - na základě probraného učiva v 6. ročníku vyrobí jednoduchou pomůcku (měřidlo)
                  - jednotky a fyzikální veličiny
                  -fyzika v kuchyni
                  -fyzika v peněžence

                  Komentář
                  samostatná nebo skupinová práce - z přineseného odpadového materiálu vyrobí jednoduché měřidlo, zpracuje dokumentaci (jak vyráběl, co použil za materiál)
                  - vyrobenou pomůcku použije k měření a výsledky porovná se skutečným měřidlem, dokáže vše zapsat
                  - seznámí ostatní s funkcí daného měřidla
                  předvede a vysvětlí jednoduchý pokus
                  pokusy a uplatnění fyziky v kuchyni, peněžence