ŠVP platný od šk. rok 2024–2025, v. 18.1
Základní škola Český Krumlov, Za Nádražím 222

Učební osnovy

9. ročník


Mediální výchova


0  týdně, V
Různé zdroje informací
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • aktivně využívá různé zdroje informací

Historie a současnost mediálních sdělení
Soukromá a veřejná média

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

Výtvarná výchova

9. ročník

Dějiny výtvarného umění

Výtvarná výchova

9. ročník

Kombinované techniky

Výchova k občanství

9. ročník

Právní základy

Výchova k občanství

9. ročník

Mezinárodní vztahy a globalizace

Práce s informacemi
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • vyhodnotí a obhájí, který z použitých zdrojů je pro danou situaci nejefektivnější
  • získané informace chápe včetně souvislostí a vysvětlí je
  • v textu, promluvě, či jiném záznamu najde ty myšlenky, které jsou vzhledem k zadanému úkolu klíčové
  • pozná, kdy si informace protiřečí
  • v různých zdrojích si ověřuje, zda jsou informace pravdivé

Sdělování informací v minulosti a dnes
Výběr klíčových informací
Porovnání zpracování

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

Výtvarná výchova

9. ročník

Dějiny výtvarného umění

Výtvarná výchova

9. ročník

Kombinované techniky

Výchova k občanství

9. ročník

Právní základy

Výchova k občanství

9. ročník

Evropská integrace

Výchova k občanství

9. ročník

Mezinárodní vztahy a globalizace

Události a jejich zpracování
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • zná historii a vývoj sdělování informací v dějinách lidstva
  • umí rozlišit různé druhy informačních technologií v minulosti i současnosti

Chápání informace v souvislostech
Výběr a třídění informací vzhledem k zadanému úkolu

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

Výtvarná výchova

9. ročník

Kombinované techniky

Výchova k občanství

9. ročník

Právní základy

Výchova k občanství

9. ročník

Evropská integrace

Výchova k občanství

9. ročník

Mezinárodní vztahy a globalizace

Manipulace
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • pozná, kdy si informace protiřečí
  • v různých zdrojích si ověřuje, zda jsou informace pravdivé
  • učí se bránit manipulativním způsobům komunikace

Ověření pravdivosti informace z různých zdrojů
Nebezpečí manipulace

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

Výchova k občanství

9. ročník

Právní základy

Výchova k občanství

9. ročník

Evropská integrace

Způsoby sdělování informací
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • vyjadřuje se tak, aby mu ostatní rozuměli, používá jednoznačná a výstižná pojmenování, souvislé, přehledné věty a souvětí, vyhýbá se parazitním výrazům
  • učí se vytvářet písemné i ústní mediální sdělení

Tvorba informačního sdělení
Etika komunikace

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

Výtvarná výchova

9. ročník

Kombinované techniky

Výchova k občanství

9. ročník

Právní základy

Praktické činnosti

9. ročník

Základy ruční práce

Písemné sdělení informací
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • učí se vytvářet písemné i ústní mediální sdělení
  • učí se prakticky používat moderní prostředky komunikace

Ucelenost písemného sdělení
Jazyková kultura
Grafické uspořádání

Audio, video sdělení
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • respektuje zásady práce v týmu při tvorbě mediálního sdělení

Moderní prostředky komunikace
Praktická cvičení

Technika mluveného projevu
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • vyjadřuje se tak, aby mu ostatní rozuměli, používá jednoznačná a výstižná pojmenování, souvislé, přehledné věty a souvětí, vyhýbá se parazitním výrazům
  • dbá na etiku komunikace
  • učí se využívat bohatosti a krásy českého jazyka
  • umí vyslechnout názory druhých a obhájit své stanovisko

Srozumitelnost a správná stylizace
Nácvik techniky mluveného projevu

Práce v týmu při tvorbě mediálního sdělení
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • respektuje zásady práce v týmu při tvorbě mediálního sdělení
  • učí se vytvářet písemné i ústní mediální sdělení

Týmová práce při vytváření školního časopisu, webových stránek školy, programu školního radia, natáčení videozáznamů ze školních akcí.

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

Výtvarná výchova

9. ročník

Dějiny výtvarného umění

Výtvarná výchova

9. ročník

Kombinované techniky

Kritické myšlení
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • získané informace chápe včetně souvislostí a vysvětlí je
  • v textu, promluvě, či jiném záznamu najde ty myšlenky, které jsou vzhledem k zadanému úkolu klíčové

Kritické vnímání informací - stereotypy a předsudky
Výběr, vyhodnocení a obhájení vlastního stanoviska

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

Praktické činnosti

9. ročník

Základy elektroniky

Výchova k občanství

9. ročník

Mezinárodní vztahy a globalizace

Praktické činnosti

9. ročník

Základy ruční práce

Klíčové kompetence

Kompetence k učení
  • 9. Podle svých zkušeností volí nejefektivnější metody a způsoby učení a vědomě je používá.
  • 9. Ovlivňuje postup výuky a učení tak, aby pro něj byly přínosné, aktivně žádá objasnění problému, zajímá se o alternativní zdroje informací.
  • 9. Vysvětlí smysl toho, proč si osvojuje a zpracovává různé druhy poznatků a dovedností a jak by se daly využít v dalším studiu i v bůžném životě.
  • 9. Aktivně využívá různé zdroje informací, vyhodnotí a obhájí, který z použitých zdrojů je pro danou situaci nejvhodnější. Pro své učení si samostatně zvolí cíle podle vlastních priorit (např. budoucí studium), přijme zodpovědnost za svou volbu.
Kompetence k řešení problémů
  • 9. Porozumí problému, pojmenuje ho, uvědomí si problém podle svých schopností, zkušeností a aktivně řeší problém, v případě nedostatku zkušeností (využívá) vyhledává potřebné informace směřující k cíli.
  • 9. Umí rozpoznat, zda problém vyřešil správně, tj. porovná svůj výsledek s úkolem, který pojmenoval na počátku, v případě neúspěchu analyzuje svůj postup a hledá nové řešení.
  • 9. Samostatně objektivně zhodnotí úspěšnost řešení problému a vyhodnotí výsledky práce.
Kompetence komunikativní
  • 9. V různých zdrojích si ověřuje, zda jsou informace pravdivé, a připraví si argumenty pro zdůvodnění svého názoru na ně.
  • 9. Vyjadřuje se tak, aby mu ostatní rozuměli, používá pro to jednoznačná a výstižná pojmenování a k vyjádření používá grafických znázornění a symbolických prostředků.
  • 9. Své sdělení vyjádří písemně uceleně, se souvislou stavbou vět, odstavců a celého textu, se zaměřením na věc i s ohledem na svého adresáta a záměr sdělení.
  • 9. Rozlišuje, co chce sdělit, v jaké situaci to sděluje a komu to sděluje, a v závislosti na tom použije vhodné jazykové prostředky.

    Odliší, že má jinak mluvit na malé dítě, svého vrstevníka, dospělého, autoritu nebo například osobu s mentálním handicapem.

  • 9. Obhajuje svůj názor asertivním způsobem (důrazně, ale slušně); předkládá konkrétní argumenty i proti většinovému mínění, je-li přesvědčen o jeho správnosti.
Kompetence sociální a personální
  • 9. Dodržuje zásady slušného a společenského chování, vhodně a taktně jedná přiměřeně situaci, umí najít své chyby, poučit se z nich a posiluje své silné stránky.
  • 9. Toleruje rozdílnosti (sociálně slabí, hendikepovaní, etnické skupiny, různé somatotypy, atd.), zastane se hendikepovaných a vytváří podmínky pro rovnocennou spolupráci.
  • 9. Vědomě ovládá své emoce, nevyvolává konflikty, umí předvídat možné situace, domýšlet důsledky chování a zodpovědně jednat, aby dosáhl pocitu sebeuspokojení a sebeúcty a mohl být hrdý na svou školu.
  • 9. Je sebekritický a pěstuje zdravé sebevědomí, přijme kritiku, ustoupí ze svých stanovisek a přijme kompromis.
Kompetence občanské
  • 9. Posuzuje a hodnotí jevy, procesy,události a problémy ve svém okolí z různých úhlů pohledu
  • 9. Pravidla potřebná pro danou situaci v případě potřeby sám navrhuje, dokáže je vytvářet; ve sporu se dovolává pravidel.
  • 9. Samostatně posuzuje, zda už má dost informací, aby se mohl rozhodovat; zvažuje pro i proti v daném problému.
  • 9. Upevňuje svůj vztah k prostoru, ve kterém žije, v rámci evropské sounáležitosti i v globálním měřítku.
  • 9. Sleduje a vybírá si kulturní události nejen v místě školy a bydliště, ale i v rámci regionu; zvažuje jejich kvalitu.
Kompetence pracovní
  • 9. Reálně odhadne své možnosti a vyhodnocuje, v jakých oborech lidského konání by mohl svůj zájem a své vlohy rozvíjet.

    Sestaví erb vlastních úspěchů, očekávání, možností; odhaduje předem některé své výkony a potom srovnává svůj odhad s reálnou situací (vybere si z několika úkolů různé náročnosti, při skupinové práci zvolí úkol podle svých schopností…). Zpracuje vlastní charakteristiku, podle analýzy charakteristik přiřadí vhodné osoby konkrétním činnostem.

  • 9. Získává potřebné informace o případné budoucí profesi, posuzuje profese z různých hledisek a dokáže je vyhodnotit vzhledem ke svým předpokladům a možnostem.

    Vytvoří si obraz svého budoucího života - až mu bude 30 let (bydlení, rodina, zaměstnání,…), potom zjišťuje, co musí učinit pro zvolený způsob života, co již dělá nebo může dělat nyní, co v blízké budoucnosti. Sepíše pozitiva a negativa vybraných profesí (učitel, lékař, prodavač, řidič...) a porovná je vzhledem ke svým předpokladům.