ŠVP pro šk. rok 2016–2017, v. 10.1
Základní škola Český Krumlov, Za Nádražím 222

Učební osnovy

3. ročník


Tělesná výchova


Věra Brožová, 2  týdně, P
atletika
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • Zvládá základní přípravu organismu před pohybovou aktivitou - zná protahovací cviky, cviky pro zahřátí a uvolnění těla
  • Zná a užívá základní tělocvičné pojmy - názvy pohybových činností, tělocvičného nářadí a náčiní
  • Rozumí povelům pořadových cvičení a správně na ně reaguje
  • Zná pojmy z pravidel sportů a soutěží
  • Dodržuje pravidla bezpečnosti při sportování v tělocvičně, na hřišti, v přírodě a ve vodě
  • Jedná v duchu fair-play
  • Zvládá základní atletické disciplíny z druhého ročníku - hod kriketovým míčkem, běh na 50m, skok do dálky
  • Nacvičí techniku nízkého startu
  • Zná taktiku běhu na delší vzdálenost, zná princip štafetového běhu
  • Účastní se atletických závodů na různých úrovních
  • Projevuje samostatnost, odvahu a vůli pro zlepšení svých pohybových dovedností

Bezpečnost a hygyena při sportování, pitný režim, správné oblečení a obuv
Tělocvičné pojmy, jednoduché signály pro sportovní činnost
Příprava organismu na pohybovou činnost - zdravotně zaměřené činnosti
Atletická rozcvička
Pravidla atletických soutěží
Základy atletiky - běh na 50m, 150m, 300m, nízký start, skok do dálky, hod kriketovým míčkem, Cooperův test do 10 minut, štafetový běh
Rozvoj rychlosti, obratnosti, síly a vytrvalosti pomocí přiměřených cvičení
Koordinace pohybu
Vztah ke sportu, zásady jednání a chování v duchu fair play
Pobyt v přírodě

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

ENVIRONMENTÁLNÍ VÝCHOVA

Vztah člověka k prostředí

MULTIKULTURNÍ VÝCHOVA

Lidské vztahy

OSOBNOSTNÍ A SOCIÁLNÍ VÝCHOVA

Hodnoty, postoje, praktická etika

Komunikace

Mezilidské vztahy

Seberegulace a sebeorganizace

Sebepoznání a sebepojetí

Rozvoj schopností poznávání

Prvouka

3. ročník

Člověk a jeho zdraví

Sportovní výchova

3. ročník

atletika

Prvouka

3. ročník

Člověk a jeho zdraví

gymnastika
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • Zvládá základní přípravu organismu před pohybovou aktivitou - zná protahovací cviky, cviky pro zahřátí a uvolnění těla
  • Zná a užívá základní tělocvičné pojmy - názvy pohybových činností, tělocvičného nářadí a náčiní
  • Rozumí povelům pořadových cvičení a správně na ně reaguje
  • Dodržuje pravidla bezpečnosti při sportování v tělocvičně, na hřišti, v přírodě a ve vodě
  • Zvládne napojované kotouly, stoj na hlavě, nacvičí kolébku vzad
  • Naučí se správnou techniku odrazu z můstku , nacvičí skrčku přes kozu
  • Nacvičí překot vpřed a vzad na hrazdě, zvládne cvičení na kruzích v hupu
  • Provádí cvičení obratnosti na kladince, lavičkách a trampolínce
  • Zvládá všechny techniky přeskoku přes švihadlo
  • Umí šplhat na tyči
  • Seznámí se s dětským aerobikem a s kondičním cvičením s hudbou
  • Projevuje samostatnost, odvahu a vůli pro zlepšení svých pohybových dovedností

Bezpečnost při sportování
Tělocvičné pojmy + komunikace v Tv
Gymnastická rozcvička
Základy estetického pohybu, jednoduché tanečky
Prostná - kotoul vpřed, modifikace kotoulů, napojované kotouly,stoj na hlavě, příprava na kotoul vzad, zpevňující cvičení
Přeskok - odraz na můstku, výskok klečmo, dřepmo, skrčka, seskok z nářadí
Kruhy v klidu - překot vzad, vpřed, svis vznesmo, přitahování do shybu, kruhy v hupu - houpání s odrazem
Hrazda - překot vpřed a vzad
Žebřiny - cvičení obratnosti, síly a odvahy
Lavička a kladinka - rovnovážná cvičení, přechody, poskoky, přeskoky stranou
Trampolínka - přímé skoky
Cvičení s náčiním odpovídajícím velikostí a hmotností - tenisáky, pěnové míčky, obruče, švihadla atd.
Skoky přes švihadlo, podbíhání dlouhého lana, přeskoky lana
Šplh
Dětský aerobik, cvičení s hudbou
Vztah ke sportu, zásady jednání a chování fair play

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

MULTIKULTURNÍ VÝCHOVA

Lidské vztahy

OSOBNOSTNÍ A SOCIÁLNÍ VÝCHOVA

Hodnoty, postoje, praktická etika

Komunikace

Kreativita

Psychohygiena

Seberegulace a sebeorganizace

Sebepoznání a sebepojetí

Rozvoj schopností poznávání

Prvouka

3. ročník

Člověk a jeho zdraví

Prvouka

3. ročník

Člověk a jeho zdraví

sportovní hry
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • Zvládá základní přípravu organismu před pohybovou aktivitou - zná protahovací cviky, cviky pro zahřátí a uvolnění těla
  • Zná a užívá základní tělocvičné pojmy - názvy pohybových činností, tělocvičného nářadí a náčiní
  • Rozumí povelům pořadových cvičení a správně na ně reaguje
  • Zná pojmy z pravidel sportů a soutěží
  • Dodržuje pravidla bezpečnosti při sportování v tělocvičně, na hřišti, v přírodě a ve vodě
  • Jedná v duchu fair-play
  • Umí přihrávky jednoruč a obouruč, nacvičuje driblink a střelbu na koš s volejbalovým míčem
  • Zvládá kopací techniku a je schopen zahrát si malou kopanou
  • Projevuje samostatnost, odvahu a vůli pro zlepšení svých pohybových dovedností

Bezpečnost a hygyena při sportování
Tělocvičné pojmy, jednoduché signály pro sportovní činnost
Rocvička, honičky
Soutěže, závodivé hry, pohybové hry s náčiním i bez náčiní
Jednoduchá pravidla soutěží a sportů
Základy sportovních her - vybíjená, florbal, malá kopaná, badminton
Přihrávka jednoruč, obouruč, házení a chytání různých druhů míčů, kopy do míče, technika hole, technika rakety
Rozvoj rychlosti, obratnosti, síly a vytrvalosti pomocí přiměřených cvičení
Koordinace pohybu
Vztah ke sportu, zásady jednání a chování v duchu fair play

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

MULTIKULTURNÍ VÝCHOVA

Etnický původ

Lidské vztahy

OSOBNOSTNÍ A SOCIÁLNÍ VÝCHOVA

Hodnoty, postoje, praktická etika

Kooperace a kompetice

Komunikace

Mezilidské vztahy

Psychohygiena

Seberegulace a sebeorganizace

Sebepoznání a sebepojetí

Řešení problémů a rozhodovací dovednosti

Poznávání lidí

Rozvoj schopností poznávání

Prvouka

3. ročník

Člověk a jeho zdraví

Sportovní výchova

3. ročník

pohybové hry

Sportovní výchova

3. ročník

míčové hry

Prvouka

3. ročník

Člověk a jeho zdraví

plavání
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • Zvládá základní přípravu organismu před pohybovou aktivitou - zná protahovací cviky, cviky pro zahřátí a uvolnění těla
  • Rozumí povelům pořadových cvičení a správně na ně reaguje
  • Dodržuje pravidla bezpečnosti při sportování v tělocvičně, na hřišti, v přírodě a ve vodě
  • Jedná v duchu fair-play
  • Zvládne techniku několika plaveckých stylů a provádí skoky do vody
  • Projevuje samostatnost, odvahu a vůli pro zlepšení svých pohybových dovedností

Bezpečnost pobytu ve vodě
Povely, signály, komunikace
Plavecká rozcvička
Plavecké styly
Základní skoky do vody

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

ENVIRONMENTÁLNÍ VÝCHOVA

Vztah člověka k prostředí

MULTIKULTURNÍ VÝCHOVA

Etnický původ

Lidské vztahy

OSOBNOSTNÍ A SOCIÁLNÍ VÝCHOVA

Hodnoty, postoje, praktická etika

Seberegulace a sebeorganizace

Sebepoznání a sebepojetí

Rozvoj schopností poznávání

Prvouka

3. ročník

Člověk a jeho zdraví

Prvouka

3. ročník

Člověk a jeho zdraví

Klíčové kompetence

Kompetence k učení
  • 3. Vyhledá pomoc, pokud ji potřebuje, učí se pracovat s chybou.
Kompetence komunikativní
  • 3. Používá správné termíny a výstižné výrazy, které souvisejí s daným tématem.
  • 3. Rozlišuje, zda mluví se svým vrstevníkem (dítětem) nebo dospělým, se známým nebo neznámým člověkem a přizpůsobí tomu svou mluvu.
  • 3. Mluví nahlas a zřetelně, přímo k adresátům, "řeč těla" slouží sdělení.
  • 3. Vyslechne druhého, aniž by ho zbytečně přerušoval; udržuje s mluvčím oční kontakt.
  • 3. Za pomoci starších osob nebo svých vrstevníků naváže v kolektivu nové kontakty a domluví se s osobami, které dosud neznal.
  • 3. Když něčemu nerozumí, zeptá se, jak to mluvčí myslel.
  • 3. Když s druhým nesouhlasí, řekne mu to tak, aby ho neurazil.
  • 3. Přihlásí se o slovo, řídí se pravidly diskuse, která si se skupinou dohodl.
  • 3. Přemýšlí o názorech druhých a respektuje, že mohou mít názory odlišné od jeho; přijme, když druhý nesouhlasí s jeho názorem (nezlobí se na něj pro jeho názor).
  • 3. Hájí svůj názor na věc.
  • 3. Pokud je pro něj nějaká komunikace nepříjemná, vyhledá pomoc u staršího spolužáka nebo u dospělého.
Kompetence sociální a personální
  • 3. Pozdraví, používá správné druhy pozdravů, rozlišuje tykání a vykání.
  • 3. Požádá o to, co potřebuje.
  • 3. Rozliší základní mravní hodnoty (pravdomluvnost, čestnost, snaha, píle).
  • 3. Toleruje rozdílnosti (sociálně slabí, hendikepovaní, etnické skupiny, různé somatotypy, atd.)
  • 3. Pod vedením spoluvytváří a respektuje pravidla práce ve skupině.
  • 3. Dodržuje pravidla ve skupině.
  • 3. Nabízí svou pomoc v případě potřeby - ochotně vyhoví při žádosti o pomoc.
  • 3. Zeptá se a poradí se s dospělými.
Kompetence občanské
  • 3. Vyslechne názor druhých až do konce, neposmívá se
  • 3. S pomocí učitele řeší konfliktní situace, nezačíná útoky na druhé, ani se jich nezúčastní.
  • 3. Dokáže přivolat pomoc v případě krizové situace.
Kompetence pracovní
  • 3. S pomocí učitele nebo spolužáků zhodnotí práci vlastní i ostatních.