Základní škola Český Krumlov, Za Nádražím 222
Učební osnovy
5. ročník
Přírodověda
rozmanitost přírody
Očekávané výstupy | Učivo | ||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
žák:
|
- rovnováha v přírodě - rizika v přírodě - rizika spojená s ročními obdobími a sezonními činnostmi, mimořádné události způsobené přírodními vlivy a ochrana před nimi |
||||||||||
Průřezová témata | Přesahy do | Přesahy z | |||||||||
ENVIRONMENTÁLNÍ VÝCHOVA
Vztah člověka k prostředí
Lidské aktivity a problémy životního prostředí
Základní podmínky života
Ekosystémy
VÝCHOVA K MYŠLENÍ V EVROPSKÝCH A GLOBÁLNÍCH SOUVISLOSTECH
Jsme Evropané
Objevujeme Evropu a svět
Evropa a svět nás zajímá
|
Český jazyk a literatura 5. ročník literární výchova Český jazyk a literatura 5. ročník komunikační a slohová výchova Informatika 5. ročník Využití internetu Hudební výchova 5. ročník vokální činnosti Výtvarná výchova 5. ročník Vesmír Výtvarná výchova 5. ročník Svět, ve kterém žijeme Výtvarná výchova 5. ročník Příroda a její proměny Pracovní činnosti 5. ročník pěstitelské činnosti |
Výtvarná výchova 5. ročník Vesmír Výtvarná výchova 5. ročník Svět, ve kterém žijeme Výtvarná výchova 5. ročník Příroda a její proměny Pracovní činnosti 5. ročník pěstitelské činnosti Pracovní činnosti 5. ročník práce s drobným materiálem Matematika 5. ročník Čísla a početní operace v oboru přirozených čísel Vlastivěda 5. ročník místo, kde žijeme Český jazyk a literatura 5. ročník komunikační a slohová výchova Anglický jazyk 5. ročník Zvířata |
Člověk a jeho zdraví
Očekávané výstupy | Učivo | ||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
žák:
|
- orgánové soustavy
- stavba těla, základní funkce a projevy člověka |
||||||||||
Komentář | |||||||||||
V rámci tématického okruhu Místo, kde žijeme, navštěvujeme ve čtvrté třídě kurz dopravní výchovy. Program připravuje DDM v Českém Krumlově. V rámci celého tématu Člověk a jeho svět se v každém ročníku zabýváme prevencí zdravého chrupu v projektu pro školy " Zdravé zoubky". Účastníme se soutěží pořádaných červeným křížem "Den prevence" a "Hlídka mladých zdravotníků". |
|||||||||||
Průřezová témata | Přesahy do | Přesahy z | |||||||||
ENVIRONMENTÁLNÍ VÝCHOVA
Vztah člověka k prostředí
Lidské aktivity a problémy životního prostředí
Základní podmínky života
Ekosystémy
MULTIKULTURNÍ VÝCHOVA
Lidské vztahy
|
Český jazyk a literatura 5. ročník literární výchova Anglický jazyk 4. ročník Lidé Informatika 5. ročník Využití internetu Hudební výchova 5. ročník hudebně pohybové činnosti Hudební výchova 5. ročník vokální činnosti Výtvarná výchova 5. ročník Člověk Pracovní činnosti 5. ročník příprava pokrmů |
Výtvarná výchova 5. ročník Člověk Pracovní činnosti 5. ročník příprava pokrmů Tělesná výchova 5. ročník lyžování Tělesná výchova 5. ročník bruslení Tělesná výchova 5. ročník gymnastika Tělesná výchova 5. ročník atletika Tělesná výchova 5. ročník sportovní hry Matematika 5. ročník Čísla a početní operace v oboru přirozených čísel Český jazyk a literatura 5. ročník komunikační a slohová výchova |
Klíčové kompetence
Kompetence k učení
- 5. S pomocí učitele poznává, které způsoby učení mu vyhovují a přednostně je používá.
- 5. Podílí se na vytváření podmínek pro učení, respektuje i potřeby spolužáků.
- 5. Aktivně vstupuje do výuky, zajímá se o možnosti získání dalších poznatků.
- 5. Vysvětlí a uvede příklady, jak poznatky a dovednosti využije v běžném životě.
- 5. Přijme pomoc při odstraňování chyb a jejich předcházení, respektuje i chyby ostatních.
- 5. Podílí se na vytváření kritérií úspěšné práce.
- 5. Přizná chybu, pokud úkol nezvládne, dokáže se vyrovnat s negativní zpětnou vazbou.
- 5. Rozliší konečné cíle od dílčích, rozvrhne čas na potřebnou přípravu.
- 5. Vypracuje jednoduchý úkol s využitím nabídnutých informačních zdrojů.
Kompetence k řešení problémů
- 5. Porozumí problému, pojmenuje ho, uvědomí si ho podle svých schopností, zkušeností a řeší problém za pomoci učitele.
- 5. Vybírá lepší řešení ze dvou možností.
- 5. V případě dílčího neúspěchu vytrvá v hledání dalšího možného řešení daného problému.
- 5. Navrhne jednoduchý pokus pro ověření zvoleného řešení.
- 5. S pomocí učitele se snaží o objektivní zhodnocení úspěšnosti řešení problému jako poučení pro další situace.
Kompetence komunikativní
- 5. V textu, promluvě či jiném záznamu pojmenuje hlavní myšlenky a stručně je shrne; určí, kde jsou klíčová místa.
- 5. V různých zdrojích, které má k dispozici, najde informace, které souvisejí s tématem, o němž s učitelem a spolužáky diskutují.
Informace, které sdělení rozšiřují, doplňují, hovoří o tomtéž jinými slovy apod.
- 5. Porovná různá tvrzení, pozná, když se od sebe liší.
- 5. K získávání a výměně informací využije různé informační a komunikační zdroje, v dané situaci použije informační a komunikační prostředek nebo technologii, které ovládá.
- 5. Používá správné termíny a výstižné výrazy, které souvisejí s daným tématem; vysvětlí ostatním termín, který použil, v případě, že mu neporozuměli; dokončuje věty (např.: "Podal jsem mámě sikovky - to jsou ty kleště, jak se dají posouvat.").
- 5. K vyjádření používá grafických znázornění a symbolických prostředků.
Např. grafické znázornění nějaké situace, matematický jazyk.
- 5. Svou myšlenku, svůj prožitek nebo příběh podává písemně s jasnou logikou, od začátku do konce, neztrácí se v podrobnostech.
- 5. Rozlišuje, zda mluví se svým vrstevníkem (dítětem) nebo dospělým, se známým nebo neznámým člověkem a přizpůsobí tomu svou mluvu; když mluví před ostatními, sleduje jejich reakce a přizpůsobuje se jim.
- 5. Mluví nahlas a zřetelně, přímo k adresátům, "řeč těla" slouží sdělení.
- 5. Vyslechne druhého, aniž by ho zbytečně přerušoval; udržuje s mluvčím oční kontakt.
- 5. Za pomoci starších osob nebo svých vrstevníků naváže v kolektivu nové kontakty a domluví se s osobami, které dosud neznal.
- 5. Když něčemu nerozumí, zeptá se, jak to mluvčí myslel.
- 5. Když s druhým nesouhlasí, řekne mu to tak, aby ho neurazil, zformuluje, proč nesouhlasí.
- 5. Přihlásí se o slovo, řídí se pravidly diskuse, která si se skupinou dohodl, v diskusi mluví tak, aby mu ostatní rozuměli.
- 5. Přemýšlí o názorech druhých a respektuje, že mohou mít názory odlišné od jeho; přijme, když druhý nesouhlasí s jeho názorem (nezlobí se na něj pro jeho názor).
- 5. Hájí svůj názor na věc, zformuluje, proč je o věci přesvědčen.
- 5. Pokud je pro něj nějaká komunikace nepříjemná a má pocit, že ho chce někdo o něčem proti jeho vůli přesvědčit, vyhledá pomoc u staršího spolužáka nebo u dospělého.
Kompetence sociální a personální
- 5. Dodržuje zásady slušného a společenského chování.
- 5. Vyjádří svůj nesouhlas.
- 5. Dokáže se druhému omluvit.
- 5. Učí se oprávněnému pocitu hrdosti na sounáležitost k ostatním spolužákům a k celé škole.
- 5. Toleruje rozdílnosti (sociálně slabí, hendikepovaní, etnické skupiny, různé somatotypy, atd.), v případě potřeby je schopen kamarádovi pomoci.
- 5. Respektuje druhé, vyjádří svůj názor, reaguje na informace a nikoli na osobu.
- 5. Hodnotí objektivně sebe, ostatní i odvedenou práci. Navrhuje pod vedením učitele co příště udělat jinak.
- 5. Aktivně přijme svou roli ve skupině.
- 5. Oceňuje úspěchy druhých.
- 5. Vhodným způsobem obhájí své postoje, vyslechne, co mu druzí nebo učitel o jeho práci říkají, radí se s učitelem, jak zlepšit své další jednání.
- 5. Vybere si z nabídky takový úkol, který dokáže splnit.
Kompetence občanské
- 5. vyslechne názor druhých až do konce, zdržuje se odsuzujících komentářů
- 5. Vytváří třídní pravidla a dál s nimi pracuje; sám navrhuje, čím napraví svůj přestupek proti pravidlům; chová se tak aby neomezoval ostatní
- 5. Navrhuje smírné řešení konfliktní situace,snaží se získat pomoc pro napadeného
- 7.Nepoužívá násilné řešení sporů, vyjedná smír; všímá si křivdy, používá různá vyjádření a postupy.
- 5. Pod vedením dospělých promýšlí, jak pomáhat druhým lidem; zapojuje se do podpory neznámých lidí (adopce na dálku)
- 5. Posuzuje za pomoci vyučujícího, zda má dost informací k tomu, aby mohl rozhodnout, jak úkol splnit.
- 3. Seznamuje se se způsobem, jak se šetrně chovat k ŽP.
- 5. Respektuje pravidla ochrany ŽP (třídí odpady, šetří el. energií, vodou,...).
- 5. Podává své osobní návrhy; neodmítá realizovat cizí řešení, je-li výhodnější pro všechny; posuzuje, zda v dané situaci nejsou porušována jeho práva; pokud ano, hledá pomoc.
- 5. Podle svých schopností poskytne pomoc; řídí se radami a doporučeními dospělých v tom, jak předcházet rizikům.
- 5. Upevňuje si kladný vztah k prostředí, ve kterém žije (region, kraj, vlast).
- 5. Podílí se na organizaci školních akcí (ŠP).
Kompetence pracovní
- 5. Naplánuje s pomocí učitele postup vedoucí ke splnění úkolu a stanoví čas nutný ke splnění.
- 5. Pro vlastní činnosti vybere z nabídky materiály a nástroje potřebné ke splnění úkolu a připraví je.
- 5. Postupuje při práci podle jednoduchého návodu, pokud si neví rady, požádá o pomoc, přehledně zaznamená svůj pracovní postup, sleduje termín splnění.
- 5. Pracuje úsporně (šetří materiál, elektrickou energii apod.).
- 5. Rozpozná kvalitní práci a dobře splněný úkol, zhodnotí podle předem stanovených kritérií práci ostatních i vlastní práci.
- 5. Pojmenuje příčiny úspěchu i neúspěchu a s pomocí učitele navrhne úpravy.
- 5. Poznává různé obory lidské činnosti; vysvětlí, v čem spočívá jejich význam, uvědomuje si, jaké pracovní činnosti ho těší, jaké mu jdou dobře, lépe než jiné.
- 5. Vhodným způsobem nabídne vlastní nápad, ocení nové nápady druhých.
- 5. Hospodaří s utrženými finančními prostředky – šetří finance pro konkrétní výdaje.