ŠVP pro šk. rok 2016–2017, v. 10.1
Základní škola Český Krumlov, Za Nádražím 222

Učební osnovy

5. ročník


Přírodověda


Miroslava Ziegelbauerová, 2  týdně, P
rozmanitost přírody
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • zkoumá propojenost prvků živé a neživé přírody
  • porovnává postavení Země ve vesmíru
  • porovnává a třídí vztahy mezi organismy
  • pozoruje základní projevy života konkrétních organismů, s pomocí jednoduchých klíčů a atlasů je porovnává a třídí
  • zhodnotí některé konkrétní činnosti člověka v přírodě a rozlišuje aktivity, které mohou prostředí i zdraví člověka podporovat nebo poškozovat
  • naplánuje a předvede jednoduchý pokus

- rovnováha v přírodě
- vesmír a země
- rostliny, houby, živočichové
- ohleduplné chování k přírodě
- člověk a technika

- rizika v přírodě - rizika spojená s ročními obdobími a sezonními činnostmi, mimořádné události způsobené přírodními vlivy a ochrana před nimi

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

ENVIRONMENTÁLNÍ VÝCHOVA

Vztah člověka k prostředí

Lidské aktivity a problémy životního prostředí

Základní podmínky života

Ekosystémy

VÝCHOVA K MYŠLENÍ V EVROPSKÝCH A GLOBÁLNÍCH SOUVISLOSTECH

Jsme Evropané

Objevujeme Evropu a svět

Evropa a svět nás zajímá

Český jazyk a literatura

5. ročník

literární výchova

Český jazyk a literatura

5. ročník

komunikační a slohová výchova

Informatika

5. ročník

Využití internetu

Hudební výchova

5. ročník

vokální činnosti

Výtvarná výchova

5. ročník

Vesmír

Výtvarná výchova

5. ročník

Svět, ve kterém žijeme

Výtvarná výchova

5. ročník

Příroda a její proměny

Pracovní činnosti

5. ročník

pěstitelské činnosti

Výtvarná výchova

5. ročník

Vesmír

Výtvarná výchova

5. ročník

Svět, ve kterém žijeme

Výtvarná výchova

5. ročník

Příroda a její proměny

Pracovní činnosti

5. ročník

pěstitelské činnosti

Pracovní činnosti

5. ročník

práce s drobným materiálem

Matematika

5. ročník

Čísla a početní operace v oboru přirozených čísel

Vlastivěda

5. ročník

místo, kde žijeme

Český jazyk a literatura

5. ročník

komunikační a slohová výchova

Anglický jazyk

5. ročník

Zvířata

Člověk a jeho zdraví
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • vysvětlí základní funkce jednotlivých orgánových soustav
  • rozlišuje etapy lidského života
  • plánuje svůj čas pro učení, práci, zábavu
  • uplatňuje účelné způsoby chování v situacích ohrožujících zdraví
  • osvojí si způsoby odmítání návykových látek
  • osvojí si základní dovednosti na podporu zdraví
  • ošetří drobná poranění
  • uplatňuje ohleduplné chování k druhému pohlaví
  • předvede v modelových situacích osvojené jednoduché způsoby odmítání návykových látek
  • stručně charakterizuje specifické přírodní jevy a z nich vyplývající rizika vzniku mimořádných událostí

- orgánové soustavy
- vývoj člověka
- péče o zdraví
- návykové látky a prevence
- první pomoc
- osobní bezpečí

- stavba těla, základní funkce a projevy člověka
- zdravý životní styl, správná výživa, výběr a způsoby uchovávání potravin, vhodná skladba stravy, pitný režim,
- nemoci přenosné a nepřenosné, ochrana před infekcemi přenosnými krví, prevence nemocí a úrazů
- partnerství, manželství, rodičovství, základy sexuální výchovy - rodina, vztahy v rodině, partnerské vztahy, osobní vztahy, etická stránka vztahů, etická stránka sexuality
- návykové látka, hrací automaty a počítače, závislost, odmítání návykových látek, nebezpečí kominikace prostřednictvím elektronických médií
- krizové situace - vhodná a nevhodná místa pro hru, označování nebezpečných látek
- dopravní značky, předcházení rizikovým situacím v dopravě a v dopravních prostředcích, šikana, týrání a sexuální a jiné zneužívání
- přivolání pomoci v případě ohrožení fyzického a duševního zdraví
- čísla tísňového volání, správný způsob volání
- mimořádné události a rizika ohrožení s nimi spojená - postup v případě ohrožení( varovný signál, evakuace, zkouška sirén), požáry( příčina a prevence vzniku požáru), integrovaný záchranný systém

Komentář

V rámci tématického okruhu Místo, kde žijeme, navštěvujeme ve čtvrté třídě kurz dopravní výchovy. Program připravuje DDM v Českém Krumlově. 

V rámci celého tématu Člověk a jeho svět se v každém ročníku zabýváme prevencí zdravého chrupu v projektu pro školy " Zdravé zoubky".

Účastníme se soutěží pořádaných červeným křížem "Den prevence" a "Hlídka mladých zdravotníků".

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

ENVIRONMENTÁLNÍ VÝCHOVA

Vztah člověka k prostředí

Lidské aktivity a problémy životního prostředí

Základní podmínky života

Ekosystémy

MULTIKULTURNÍ VÝCHOVA

Lidské vztahy

Český jazyk a literatura

5. ročník

literární výchova

Anglický jazyk

4. ročník

Lidé

Informatika

5. ročník

Využití internetu

Hudební výchova

5. ročník

hudebně pohybové činnosti

Hudební výchova

5. ročník

vokální činnosti

Výtvarná výchova

5. ročník

Člověk

Pracovní činnosti

5. ročník

příprava pokrmů

Výtvarná výchova

5. ročník

Člověk

Pracovní činnosti

5. ročník

příprava pokrmů

Tělesná výchova

5. ročník

lyžování

Tělesná výchova

5. ročník

bruslení

Tělesná výchova

5. ročník

gymnastika

Tělesná výchova

5. ročník

atletika

Tělesná výchova

5. ročník

sportovní hry

Matematika

5. ročník

Čísla a početní operace v oboru přirozených čísel

Český jazyk a literatura

5. ročník

komunikační a slohová výchova

Klíčové kompetence

Kompetence k učení
  • 5. S pomocí učitele poznává, které způsoby učení mu vyhovují a přednostně je používá.
  • 5. Podílí se na vytváření podmínek pro učení, respektuje i potřeby spolužáků.
  • 5. Aktivně vstupuje do výuky, zajímá se o možnosti získání dalších poznatků.
  • 5. Vysvětlí a uvede příklady, jak poznatky a dovednosti využije v běžném životě.
  • 5. Přijme pomoc při odstraňování chyb a jejich předcházení, respektuje i chyby ostatních.
  • 5. Podílí se na vytváření kritérií úspěšné práce.
  • 5. Přizná chybu, pokud úkol nezvládne, dokáže se vyrovnat s negativní zpětnou vazbou.
  • 5. Rozliší konečné cíle od dílčích, rozvrhne čas na potřebnou přípravu.
  • 5. Vypracuje jednoduchý úkol s využitím nabídnutých informačních zdrojů.
Kompetence k řešení problémů
  • 5. Porozumí problému, pojmenuje ho, uvědomí si ho podle svých schopností, zkušeností a řeší problém za pomoci učitele.
  • 5. Vybírá lepší řešení ze dvou možností.
  • 5. V případě dílčího neúspěchu vytrvá v hledání dalšího možného řešení daného problému.
  • 5. Navrhne jednoduchý pokus pro ověření zvoleného řešení.
  • 5. S pomocí učitele se snaží o objektivní zhodnocení úspěšnosti řešení problému jako poučení pro další situace.
Kompetence komunikativní
  • 5. V textu, promluvě či jiném záznamu pojmenuje hlavní myšlenky a stručně je shrne; určí, kde jsou klíčová místa.
  • 5. V různých zdrojích, které má k dispozici, najde informace, které souvisejí s tématem, o němž s učitelem a spolužáky diskutují.

    Informace, které sdělení rozšiřují, doplňují, hovoří o tomtéž jinými slovy apod.

  • 5. Porovná různá tvrzení, pozná, když se od sebe liší.
  • 5. K získávání a výměně informací využije různé informační a komunikační zdroje, v dané situaci použije informační a komunikační prostředek nebo technologii, které ovládá.
  • 5. Používá správné termíny a výstižné výrazy, které souvisejí s daným tématem; vysvětlí ostatním termín, který použil, v případě, že mu neporozuměli; dokončuje věty (např.: "Podal jsem mámě sikovky - to jsou ty kleště, jak se dají posouvat.").
  • 5. K vyjádření používá grafických znázornění a symbolických prostředků.

    Např. grafické znázornění nějaké situace, matematický jazyk.

  • 5. Svou myšlenku, svůj prožitek nebo příběh podává písemně s jasnou logikou, od začátku do konce, neztrácí se v podrobnostech.
  • 5. Rozlišuje, zda mluví se svým vrstevníkem (dítětem) nebo dospělým, se známým nebo neznámým člověkem a přizpůsobí tomu svou mluvu; když mluví před ostatními, sleduje jejich reakce a přizpůsobuje se jim.
  • 5. Mluví nahlas a zřetelně, přímo k adresátům, "řeč těla" slouží sdělení.
  • 5. Vyslechne druhého, aniž by ho zbytečně přerušoval; udržuje s mluvčím oční kontakt.
  • 5. Za pomoci starších osob nebo svých vrstevníků naváže v kolektivu nové kontakty a domluví se s osobami, které dosud neznal.
  • 5. Když něčemu nerozumí, zeptá se, jak to mluvčí myslel.
  • 5. Když s druhým nesouhlasí, řekne mu to tak, aby ho neurazil, zformuluje, proč nesouhlasí.
  • 5. Přihlásí se o slovo, řídí se pravidly diskuse, která si se skupinou dohodl, v diskusi mluví tak, aby mu ostatní rozuměli.
  • 5. Přemýšlí o názorech druhých a respektuje, že mohou mít názory odlišné od jeho; přijme, když druhý nesouhlasí s jeho názorem (nezlobí se na něj pro jeho názor).
  • 5. Hájí svůj názor na věc, zformuluje, proč je o věci přesvědčen.
  • 5. Pokud je pro něj nějaká komunikace nepříjemná a má pocit, že ho chce někdo o něčem proti jeho vůli přesvědčit, vyhledá pomoc u staršího spolužáka nebo u dospělého.
Kompetence sociální a personální
  • 5. Dodržuje zásady slušného a společenského chování.
  • 5. Vyjádří svůj nesouhlas.
  • 5. Dokáže se druhému omluvit.
  • 5. Učí se oprávněnému pocitu hrdosti na sounáležitost k ostatním spolužákům a k celé škole.
  • 5. Toleruje rozdílnosti (sociálně slabí, hendikepovaní, etnické skupiny, různé somatotypy, atd.), v případě potřeby je schopen kamarádovi pomoci.
  • 5. Respektuje druhé, vyjádří svůj názor, reaguje na informace a nikoli na osobu.
  • 5. Hodnotí objektivně sebe, ostatní i odvedenou práci. Navrhuje pod vedením učitele co příště udělat jinak.
  • 5. Aktivně přijme svou roli ve skupině.
  • 5. Oceňuje úspěchy druhých.
  • 5. Vhodným způsobem obhájí své postoje, vyslechne, co mu druzí nebo učitel o jeho práci říkají, radí se s učitelem, jak zlepšit své další jednání.
  • 5. Vybere si z nabídky takový úkol, který dokáže splnit.
Kompetence občanské
  • 5. vyslechne názor druhých až do konce, zdržuje se odsuzujících komentářů
  • 5. Vytváří třídní pravidla a dál s nimi pracuje; sám navrhuje, čím napraví svůj přestupek proti pravidlům; chová se tak aby neomezoval ostatní
  • 5. Navrhuje smírné řešení konfliktní situace,snaží se získat pomoc pro napadeného
  • 7.Nepoužívá násilné řešení sporů, vyjedná smír; všímá si křivdy, používá různá vyjádření a postupy.
  • 5. Pod vedením dospělých promýšlí, jak pomáhat druhým lidem; zapojuje se do podpory neznámých lidí (adopce na dálku)
  • 5. Posuzuje za pomoci vyučujícího, zda má dost informací k tomu, aby mohl rozhodnout, jak úkol splnit.
  • 3. Seznamuje se se způsobem, jak se šetrně chovat k ŽP.
  • 5. Respektuje pravidla ochrany ŽP (třídí odpady, šetří el. energií, vodou,...).
  • 5. Podává své osobní návrhy; neodmítá realizovat cizí řešení, je-li výhodnější pro všechny; posuzuje, zda v dané situaci nejsou porušována jeho práva; pokud ano, hledá pomoc.
  • 5. Podle svých schopností poskytne pomoc; řídí se radami a doporučeními dospělých v tom, jak předcházet rizikům.
  • 5. Upevňuje si kladný vztah k prostředí, ve kterém žije (region, kraj, vlast).
  • 5. Podílí se na organizaci školních akcí (ŠP).
Kompetence pracovní
  • 5. Naplánuje s pomocí učitele postup vedoucí ke splnění úkolu a stanoví čas nutný ke splnění.
  • 5. Pro vlastní činnosti vybere z nabídky materiály a nástroje potřebné ke splnění úkolu a připraví je.
  • 5. Postupuje při práci podle jednoduchého návodu, pokud si neví rady, požádá o pomoc, přehledně zaznamená svůj pracovní postup, sleduje termín splnění.
  • 5. Pracuje úsporně (šetří materiál, elektrickou energii apod.).
  • 5. Rozpozná kvalitní práci a dobře splněný úkol, zhodnotí podle předem stanovených kritérií práci ostatních i vlastní práci.
  • 5. Pojmenuje příčiny úspěchu i neúspěchu a s pomocí učitele navrhne úpravy.
  • 5. Poznává různé obory lidské činnosti; vysvětlí, v čem spočívá jejich význam, uvědomuje si, jaké pracovní činnosti ho těší, jaké mu jdou dobře, lépe než jiné.
  • 5. Vhodným způsobem nabídne vlastní nápad, ocení nové nápady druhých.
  • 5. Hospodaří s utrženými finančními prostředky – šetří finance pro konkrétní výdaje.