Základní škola Český Krumlov, Za Nádražím 222
Učební osnovy
6. ročník
Fyzikální praktika
Fyzika a její představitelé
Očekávané výstupy | Učivo | ||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
žák:
|
-vznik oboru fyzika a vysvětlení samotného pojmu
|
||||||||||
Komentář | |||||||||||
-práce skupinová - pomocí učebnic fyziky vyhledat představitele a dále zpracovat informace za pomoci odborné literatury a výpočetní techniky
- připrava jednoduchého pokusu, který charakterizuje danou oblast -prezentace skupinové práce |
|||||||||||
Průřezová témata | Přesahy do | Přesahy z | |||||||||
MEDIÁLNÍ VÝCHOVA
Práce v realizačním týmu
Kritické čtení a vnímání mediálních sdělení
OSOBNOSTNÍ A SOCIÁLNÍ VÝCHOVA
Kooperace a kompetice
Komunikace
Kreativita
Seberegulace a sebeorganizace
Sebepoznání a sebepojetí
Řešení problémů a rozhodovací dovednosti
Rozvoj schopností poznávání
|
Rozšíření učiva 6. ročníku
Očekávané výstupy | Učivo | ||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
žák:
|
-látky a tělesa ve vesmíru
|
||||||||||
Komentář | |||||||||||
práce ve skupinách - rozdělí planety, najde jaké látky jsou na nich obsažené, ověří existenci vody, porovná se Zemí
laboratorní práce - magnetické vlastnosti látek |
|||||||||||
Průřezová témata | Přesahy do | Přesahy z | |||||||||
Fyzika 6. ročník Gravitační síla, gravitace Fyzika 6. ročník Magnetické vlastnosti látek Fyzika 6. ročník Elektrické vlastnosti látek Fyzika 6. ročník Látka a těleso |
Energie kolem nás
Očekávané výstupy | Učivo | ||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
žák:
|
zavedení pojmu klid a pohyb
|
||||||||||
Komentář | |||||||||||
pracovní list - základní pojmy pohyb a klid, energie, práce výkon
měření spotřeby elektrické energie doma, ve škole - pracovní list, zpracování grafu diskuze nad možnou úsporou energie energeticá náročnost spotřebičů v domácnosti možnost výroby jednoduchého slunečního kolektoru (PET lahve) zastoupení elektráren v ČR skupinová práce - soutěžní klání - vyhledávání informací, jejich třídění - výroba makety elektrárny (využití odpadového materiálu), její funkce prezentace skupinové práce |
|||||||||||
Průřezová témata | Přesahy do | Přesahy z | |||||||||
MEDIÁLNÍ VÝCHOVA
Práce v realizačním týmu
Kritické čtení a vnímání mediálních sdělení
ENVIRONMENTÁLNÍ VÝCHOVA
Vztah člověka k prostředí
Lidské aktivity a problémy životního prostředí
OSOBNOSTNÍ A SOCIÁLNÍ VÝCHOVA
Hodnoty, postoje, praktická etika
Kooperace a kompetice
Komunikace
Mezilidské vztahy
Kreativita
Seberegulace a sebeorganizace
Sebepoznání a sebepojetí
Řešení problémů a rozhodovací dovednosti
Rozvoj schopností poznávání
|
Fyzika 8. ročník Změny skupenství látek Fyzika 8. ročník Vnitřní energie. Teplo Fyzika 8. ročník Práce, energie a výkon |
Světlo
Očekávané výstupy | Učivo | ||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
žák:
|
-světelné zdroje
|
||||||||||
Komentář | |||||||||||
skupinová práce - vyhledávání informací, předvádění jednoduchých pokusů, práce s jednoduchými optickými přístroji
- výroba vlastního optického přístroje (např. peroskop, čočka, ...) zpracování samostatné práce a prezentace před skupinou prezentace skupinové práce |
|||||||||||
Průřezová témata | Přesahy do | Přesahy z | |||||||||
MEDIÁLNÍ VÝCHOVA
Práce v realizačním týmu
OSOBNOSTNÍ A SOCIÁLNÍ VÝCHOVA
Kooperace a kompetice
Komunikace
Mezilidské vztahy
Kreativita
Psychohygiena
Seberegulace a sebeorganizace
Sebepoznání a sebepojetí
Řešení problémů a rozhodovací dovednosti
Rozvoj schopností poznávání
|
Fyzika 9. ročník Světelné jevy |
Elektrický obvod
Očekávané výstupy | Učivo | ||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
žák:
|
-základní schematické značky
|
||||||||||
Komentář | |||||||||||
sestavování elektrických obvodů - soupravy | |||||||||||
Průřezová témata | Přesahy do | Přesahy z | |||||||||
MEDIÁLNÍ VÝCHOVA
Práce v realizačním týmu
OSOBNOSTNÍ A SOCIÁLNÍ VÝCHOVA
Kooperace a kompetice
Komunikace
Mezilidské vztahy
Kreativita
Seberegulace a sebeorganizace
Sebepoznání a sebepojetí
Řešení problémů a rozhodovací dovednosti
|
Fyzika 8. ročník Eletkrické jevy |
Zpracování návrhu bytu
Očekávané výstupy | Učivo | ||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
žák:
|
-obsah rovinných útvarů
|
||||||||||
Komentář | |||||||||||
skupinová práce - samostatné vytvoření návrhu bytu či domu, vytvoření plánku, výroba makety bytu
- výpočet ploch pro vymalování, na internetu zjistit ceny potřebného materiálu - cena zařízení a jeho prostorové umístění - energetická náročnost bytu, kam umístit okna, čím vytápět,... prezentace skupinové práce |
|||||||||||
Průřezová témata | Přesahy do | Přesahy z | |||||||||
MEDIÁLNÍ VÝCHOVA
Práce v realizačním týmu
ENVIRONMENTÁLNÍ VÝCHOVA
Vztah člověka k prostředí
Lidské aktivity a problémy životního prostředí
OSOBNOSTNÍ A SOCIÁLNÍ VÝCHOVA
Kooperace a kompetice
Komunikace
Mezilidské vztahy
Kreativita
Psychohygiena
Seberegulace a sebeorganizace
Sebepoznání a sebepojetí
Řešení problémů a rozhodovací dovednosti
Poznávání lidí
Rozvoj schopností poznávání
|
Matematika 6. ročník Krychle a kvádr Matematika 8. ročník Hranoly |
Matematika trochu jinak
Očekávané výstupy | Učivo | ||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
žák:
|
-využití učiva matematiky pro řešení zajímavých a neobvyklých úloh |
||||||||||
Komentář | |||||||||||
úlohy z matematického semináře KOKOS, olympiády, pythagoriády,...
řešení hlavolamů a matematických hříček a záhad |
|||||||||||
Průřezová témata | Přesahy do | Přesahy z | |||||||||
OSOBNOSTNÍ A SOCIÁLNÍ VÝCHOVA
Kooperace a kompetice
Komunikace
Mezilidské vztahy
Kreativita
Seberegulace a sebeorganizace
Sebepoznání a sebepojetí
Řešení problémů a rozhodovací dovednosti
|
Fyzikální dílna
Očekávané výstupy | Učivo | ||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
žák:
|
- na základě probraného učiva v 6. ročníku vyrobí jednoduchou pomůcku (měřidlo)
|
||||||||||
Komentář | |||||||||||
samostatná nebo skupinová práce - z přineseného odpadového materiálu vyrobí jednoduché měřidlo, zpracuje dokumentaci (jak vyráběl, co použil za materiál)
- vyrobenou pomůcku použije k měření a výsledky porovná se skutečným měřidlem, dokáže vše zapsat - seznámí ostatní s funkcí daného měřidla předvede a vysvětlí jednoduchý pokus pokusy a uplatnění fyziky v kuchyni, peněžence |
|||||||||||
Průřezová témata | Přesahy do | Přesahy z | |||||||||
MEDIÁLNÍ VÝCHOVA
Práce v realizačním týmu
OSOBNOSTNÍ A SOCIÁLNÍ VÝCHOVA
Kooperace a kompetice
Komunikace
Mezilidské vztahy
Kreativita
Psychohygiena
Seberegulace a sebeorganizace
Sebepoznání a sebepojetí
Řešení problémů a rozhodovací dovednosti
Rozvoj schopností poznávání
|
Fyzika 6. ročník Měření teploty těles Fyzika 6. ročník Měření času Fyzika 6. ročník Hustota Fyzika 6. ročník Měření hmotnosti tělesa Fyzika 6. ročník Měření objemu tělesa Fyzika 6. ročník Měření délky |