ŠVP pro šk. rok 2016–2017, v. 10.1
Základní škola Český Krumlov, Za Nádražím 222

Učební osnovy

6. ročník


Fyzikální praktika


0  týdně, V
Fyzika a její představitelé
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • Pracuje s literaturou, na internetu a dokáže najít potřebné informace
    na základě zadaného problému, otázky dokáže pracovat s literaturou, s internetem, s médii a dokáže najít odpovědi na zadané otázky
    učí se třídit vyhledané informace
    učí se najít podstatné věci
  • Zvládne předvést jednoduchý pokus
    -zvládne předvést jednoduchý pokus a objasnit, k čemu z hlediska fyziky dochází
    -z dostupného materiálu vyrobí potřebné pomůcky

-vznik oboru fyzika a vysvětlení samotného pojmu
-obory fyziky
-jednoduchý pokus z daného oboru fyziky
-časové zařazení představitelů fyziky

Komentář
-práce skupinová - pomocí učebnic fyziky vyhledat představitele a dále zpracovat informace za pomoci odborné literatury a výpočetní techniky
- připrava jednoduchého pokusu, který charakterizuje danou oblast
-prezentace skupinové práce
Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

MEDIÁLNÍ VÝCHOVA

Práce v realizačním týmu

Kritické čtení a vnímání mediálních sdělení

OSOBNOSTNÍ A SOCIÁLNÍ VÝCHOVA

Kooperace a kompetice

Komunikace

Kreativita

Seberegulace a sebeorganizace

Sebepoznání a sebepojetí

Řešení problémů a rozhodovací dovednosti

Rozvoj schopností poznávání

Rozšíření učiva 6. ročníku
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • Rozlišuje látku a těleso
    -rozlišuje látku a těleso, dovede uvést příklady látek a těles, které se vyskytují ve sluneční soustavě
  • Popíše rozdíl mezi látkou pevnou, kapalnou a plynnou a vlastnosti, kterými se od sebe liší
    Popíše rozdíl mezi látkou pevnou, kapalnou a plynnou a vlastnosti, kterými se od sebe liší
    dokáže vysvětlit, so je to plazma
  • Uvede a vysvětlí konkrétní příklady jevů dokazujících, že se částice neustále pohybují a vzájemně na sebe působí
  • Vysvětlí a dokáže pokusem, kdy je těleso zelektrované
    dokáže vysvětlit pojem zelektrované těleso
    umí najít příklady z praxe
    pokusem dokáže, zda je těleso zelektrované
  • Ověří existenci magnetického pole
    zjistí zda na těleso působí magnetická síla
    popíše. kde se využívá magnetická síla v praxi
    na základě pokusu ověří existenci magnetického pole
  • Dokáže si vyrobit vlastní pomůcku
    dokáže si vyrobit vlastní pomůcku, pomocí které ověří nějaké fyzikální zákonitosti

-látky a tělesa ve vesmíru
-plazma
-magnetické a elektrické vlastnosti látek

Komentář
práce ve skupinách - rozdělí planety, najde jaké látky jsou na nich obsažené, ověří existenci vody, porovná se Zemí
laboratorní práce - magnetické vlastnosti látek
Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

Fyzika

6. ročník

Gravitační síla, gravitace

Fyzika

6. ročník

Magnetické vlastnosti látek

Fyzika

6. ročník

Elektrické vlastnosti látek

Fyzika

6. ročník

Látka a těleso

Energie kolem nás
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • Pracuje s literaturou, na internetu a dokáže najít potřebné informace
    na základě zadaného problému, otázky dokáže pracovat s literaturou, s internetem, s médii a dokáže najít odpovědi na zadané otázky
    učí se třídit vyhledané informace
    učí se najít podstatné věci
  • Rozumí pojmu mechanická práce, výkon a energie
  • Dokáže rozlišit obnovitelné a neobnovitelné zdroje energie
  • Dokáže vyhledat potřebné informace k výrobě energie

zavedení pojmu klid a pohyb
-zavedení pojmu práce, energie, výkon
-neobnovitelné zdroje energie
-obnovitelné zdroje energie
-výroba elektrické energie, elektrárny
-úspora elektrické energie

Komentář
pracovní list - základní pojmy pohyb a klid, energie, práce výkon
měření spotřeby elektrické energie doma, ve škole - pracovní list, zpracování grafu
diskuze nad možnou úsporou energie
energeticá náročnost spotřebičů v domácnosti
možnost výroby jednoduchého slunečního kolektoru (PET lahve)
zastoupení elektráren v ČR
skupinová práce - soutěžní klání - vyhledávání informací, jejich třídění
- výroba makety elektrárny (využití odpadového materiálu), její funkce
prezentace skupinové práce
Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

MEDIÁLNÍ VÝCHOVA

Práce v realizačním týmu

Kritické čtení a vnímání mediálních sdělení

ENVIRONMENTÁLNÍ VÝCHOVA

Vztah člověka k prostředí

Lidské aktivity a problémy životního prostředí

OSOBNOSTNÍ A SOCIÁLNÍ VÝCHOVA

Hodnoty, postoje, praktická etika

Kooperace a kompetice

Komunikace

Mezilidské vztahy

Kreativita

Seberegulace a sebeorganizace

Sebepoznání a sebepojetí

Řešení problémů a rozhodovací dovednosti

Rozvoj schopností poznávání

Fyzika

8. ročník

Změny skupenství látek

Fyzika

8. ročník

Vnitřní energie. Teplo

Fyzika

8. ročník

Práce, energie a výkon

Světlo
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • Pracuje s literaturou, na internetu a dokáže najít potřebné informace
    na základě zadaného problému, otázky dokáže pracovat s literaturou, s internetem, s médii a dokáže najít odpovědi na zadané otázky
    učí se třídit vyhledané informace
    učí se najít podstatné věci
  • Rozliší zdroj světla a osvětlené těleso
  • Využívá zákona o přímočarém šíření světla ve stejnorodém optickém prostředí a zákona odrazu světla při řešení problémů a úloh
    - rozpozná ve svém okolí různé zdroje světla
    - rozliší mezi zdrojem světla a tělesem, které světlo pouze odráží
    - využívá poznatku, že se světlo šíří přímočaře, objasní vznik stínu
    -zatmění Slunce a Měsíce
    - vyhledá hodnotu rychlosti světla v tabulkách pro vakuum a pro další optická prostředí

    - využívá zákona odrazu světla na rozhraní dvou optických prostředí k nalezení obrazu v rovinném zrcadle
    - pokusně určí rozdíl mezi dutým a vypuklým zrcadlem a dokáže uvést příklad jejich využití v praxi
    - najde pokusně ohnisko dutého zrcadla
  • Objasní, proč dochází k lomu světla
  • Umí pracovat s optickými přístroji
    -umí pracovat s optickým přístrojem
    -dokáže popsat jejich funkci
  • Objasní vznik duhy
    -chápe vznik duhy
    -dokáže vysvětlit pokusem rozklad bílého světla
    -dokáže objasnit vnímání barev
  • Zvládne předvést jednoduchý pokus
    -zvládne předvést jednoduchý pokus a objasnit, k čemu z hlediska fyziky dochází
    -z dostupného materiálu vyrobí potřebné pomůcky
  • Podle návodu dokáže zpracovat a naměřit hodnoty laboratorní práce
    -na základě zadání navrhne potřebné pomůcky pro uskutečnění laboratorní práce
    -naměřené hodnoty dokáže zapsat a zpracovat
    -vytvoří jednoduchý graf z naměřených veličin
    -dodržuje pravidla bezpečnosti

-světelné zdroje
-zákon o přímočarém šíření světla ve stejnorodém optickém prostředí a zákona odrazu světla
-lom světla
-optické přístroje
-rozklad světla
-blesk, oheň, hvězdy
-světlo a barvy kolem nás
-jak vidí hmyz, ptáci, člověk

Komentář
skupinová práce - vyhledávání informací, předvádění jednoduchých pokusů, práce s jednoduchými optickými přístroji
- výroba vlastního optického přístroje (např. peroskop, čočka, ...)
zpracování samostatné práce a prezentace před skupinou
prezentace skupinové práce
Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

MEDIÁLNÍ VÝCHOVA

Práce v realizačním týmu

OSOBNOSTNÍ A SOCIÁLNÍ VÝCHOVA

Kooperace a kompetice

Komunikace

Mezilidské vztahy

Kreativita

Psychohygiena

Seberegulace a sebeorganizace

Sebepoznání a sebepojetí

Řešení problémů a rozhodovací dovednosti

Rozvoj schopností poznávání

Fyzika

9. ročník

Světelné jevy

Elektrický obvod
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • Pracuje s literaturou, na internetu a dokáže najít potřebné informace
    na základě zadaného problému, otázky dokáže pracovat s literaturou, s internetem, s médii a dokáže najít odpovědi na zadané otázky
    učí se třídit vyhledané informace
    učí se najít podstatné věci
  • Dokáže správně podle schématu sestavit jednoduchý elektrický obvod
    -zná základní schematické značky
    -podle schématu sestaví jednoduchý elektrický obvod
    -rozliší izolant a vodič
    -dokáže vysvětlit rozdíl mezi nimi
  • Dodržuje pravidla bezpečné práce při zacházení s elektrickými zařízeními, objasní nebezpečí vzniku zkratu a popíše možnosti ochrany před zkratem
  • Zvládne předvést jednoduchý pokus
    -zvládne předvést jednoduchý pokus a objasnit, k čemu z hlediska fyziky dochází
    -z dostupného materiálu vyrobí potřebné pomůcky
  • Podle návodu dokáže zpracovat a naměřit hodnoty laboratorní práce
    -na základě zadání navrhne potřebné pomůcky pro uskutečnění laboratorní práce
    -naměřené hodnoty dokáže zapsat a zpracovat
    -vytvoří jednoduchý graf z naměřených veličin
    -dodržuje pravidla bezpečnosti

-základní schematické značky
-rozdíl mezi vodičem a izolantem
-jednoduchý elektrický obvod
-rozvětvený elektrický obvod
-elektrické přístroje
-bezpečnost práce

Komentář
sestavování elektrických obvodů - soupravy
Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

MEDIÁLNÍ VÝCHOVA

Práce v realizačním týmu

OSOBNOSTNÍ A SOCIÁLNÍ VÝCHOVA

Kooperace a kompetice

Komunikace

Mezilidské vztahy

Kreativita

Seberegulace a sebeorganizace

Sebepoznání a sebepojetí

Řešení problémů a rozhodovací dovednosti

Fyzika

8. ročník

Eletkrické jevy

Zpracování návrhu bytu
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • Pracuje s literaturou, na internetu a dokáže najít potřebné informace
    na základě zadaného problému, otázky dokáže pracovat s literaturou, s internetem, s médii a dokáže najít odpovědi na zadané otázky
    učí se třídit vyhledané informace
    učí se najít podstatné věci
  • Dokáže si vyrobit vlastní pomůcku
    dokáže si vyrobit vlastní pomůcku, pomocí které ověří nějaké fyzikální zákonitosti
  • Dokáže navrhnout model bytu a vypočítat náklady na jeho zařízení
    -navrhne a sestaví jednoduchý model bytu a jeho zařízení
    -vypočítá cenu vymalování, obložení, zařízení
    -informace o cenách si vyhledá na internetu
    -vypočítá energetickou náročnost
  • Dokáže vyřešit jednoduchý matematický problém
    řeší nebo se snaží vyřešit matematické úlohy

-obsah rovinných útvarů
-povrch, objem těles
-energie

Komentář
skupinová práce - samostatné vytvoření návrhu bytu či domu, vytvoření plánku, výroba makety bytu
- výpočet ploch pro vymalování, na internetu zjistit ceny potřebného materiálu
- cena zařízení a jeho prostorové umístění
- energetická náročnost bytu, kam umístit okna, čím vytápět,...
prezentace skupinové práce
Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

MEDIÁLNÍ VÝCHOVA

Práce v realizačním týmu

ENVIRONMENTÁLNÍ VÝCHOVA

Vztah člověka k prostředí

Lidské aktivity a problémy životního prostředí

OSOBNOSTNÍ A SOCIÁLNÍ VÝCHOVA

Kooperace a kompetice

Komunikace

Mezilidské vztahy

Kreativita

Psychohygiena

Seberegulace a sebeorganizace

Sebepoznání a sebepojetí

Řešení problémů a rozhodovací dovednosti

Poznávání lidí

Rozvoj schopností poznávání

Matematika

6. ročník

Krychle a kvádr

Matematika

8. ročník

Hranoly

Matematika trochu jinak
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • Dokáže vyřešit jednoduchý matematický problém
    řeší nebo se snaží vyřešit matematické úlohy

-využití učiva matematiky pro řešení zajímavých a neobvyklých úloh

Komentář
úlohy z matematického semináře KOKOS, olympiády, pythagoriády,...
řešení hlavolamů a matematických hříček a záhad
Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

OSOBNOSTNÍ A SOCIÁLNÍ VÝCHOVA

Kooperace a kompetice

Komunikace

Mezilidské vztahy

Kreativita

Seberegulace a sebeorganizace

Sebepoznání a sebepojetí

Řešení problémů a rozhodovací dovednosti

Fyzikální dílna
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • Pracuje s literaturou, na internetu a dokáže najít potřebné informace
    na základě zadaného problému, otázky dokáže pracovat s literaturou, s internetem, s médii a dokáže najít odpovědi na zadané otázky
    učí se třídit vyhledané informace
    učí se najít podstatné věci
  • Dokáže si vyrobit vlastní pomůcku
    dokáže si vyrobit vlastní pomůcku, pomocí které ověří nějaké fyzikální zákonitosti
  • Zvládne předvést jednoduchý pokus
    -zvládne předvést jednoduchý pokus a objasnit, k čemu z hlediska fyziky dochází
    -z dostupného materiálu vyrobí potřebné pomůcky
  • Podle návodu dokáže zpracovat a naměřit hodnoty laboratorní práce
    -na základě zadání navrhne potřebné pomůcky pro uskutečnění laboratorní práce
    -naměřené hodnoty dokáže zapsat a zpracovat
    -vytvoří jednoduchý graf z naměřených veličin
    -dodržuje pravidla bezpečnosti

- na základě probraného učiva v 6. ročníku vyrobí jednoduchou pomůcku (měřidlo)
- jednotky a fyzikální veličiny
-fyzika v kuchyni
-fyzika v peněžence

Komentář
samostatná nebo skupinová práce - z přineseného odpadového materiálu vyrobí jednoduché měřidlo, zpracuje dokumentaci (jak vyráběl, co použil za materiál)
- vyrobenou pomůcku použije k měření a výsledky porovná se skutečným měřidlem, dokáže vše zapsat
- seznámí ostatní s funkcí daného měřidla
předvede a vysvětlí jednoduchý pokus
pokusy a uplatnění fyziky v kuchyni, peněžence
Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

MEDIÁLNÍ VÝCHOVA

Práce v realizačním týmu

OSOBNOSTNÍ A SOCIÁLNÍ VÝCHOVA

Kooperace a kompetice

Komunikace

Mezilidské vztahy

Kreativita

Psychohygiena

Seberegulace a sebeorganizace

Sebepoznání a sebepojetí

Řešení problémů a rozhodovací dovednosti

Rozvoj schopností poznávání

Fyzika

6. ročník

Měření teploty těles

Fyzika

6. ročník

Měření času

Fyzika

6. ročník

Hustota

Fyzika

6. ročník

Měření hmotnosti tělesa

Fyzika

6. ročník

Měření objemu tělesa

Fyzika

6. ročník

Měření délky