Základní škola Český Krumlov, Za Nádražím 222
Učební osnovy
6. ročník
Výchova k občanství
Rok v jeho proměnách
Očekávané výstupy | Učivo | ||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
žák:
|
Rok v jeho proměnách a slavnostech
|
||||||||||
Průřezová témata | Přesahy do | Přesahy z | |||||||||
MULTIKULTURNÍ VÝCHOVA
Lidské vztahy
VÝCHOVA DEMOKRATICKÉHO OBČANA
Občan, občanská společnost a stát
Občanská společnost a škola
OSOBNOSTNÍ A SOCIÁLNÍ VÝCHOVA
Hodnoty, postoje, praktická etika
Mezilidské vztahy
Rozvoj schopností poznávání
|
Český jazyk a literatura 6. ročník Jazyk a jeho útvary Český jazyk a literatura 6. ročník Sloh Český jazyk a literatura 6. ročník Literatura Informatika 6. ročník Internet a e-mailová komunikace Dějepis 6. ročník Úvod do učiva dějepisu Dějepis 6. ročník Nejstarší starověké státy Dějepis 6. ročník Starověké Řecko a Řím Zeměpis 6. ročník Planeta Země |
Dramatická výchova 6. ročník Sociálně komunikační dovednosti Osobnostní a sociální výchova 6. ročník pravdivá komunikace Český jazyk a literatura 6. ročník Jazyk a jeho útvary Český jazyk a literatura 6. ročník Sloh |
Domov
Očekávané výstupy | Učivo | ||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
žák:
|
Domov
|
||||||||||
Průřezová témata | Přesahy do | Přesahy z | |||||||||
ENVIRONMENTÁLNÍ VÝCHOVA
Vztah člověka k prostředí
MULTIKULTURNÍ VÝCHOVA
Lidské vztahy
VÝCHOVA K MYŠLENÍ V EVROPSKÝCH A GLOBÁLNÍCH SOUVISLOSTECH
Jsme Evropané
OSOBNOSTNÍ A SOCIÁLNÍ VÝCHOVA
Sebepoznání a sebepojetí
Mezilidské vztahy
Komunikace
VÝCHOVA DEMOKRATICKÉHO OBČANA
Občan, občanská společnost a stát
|
Český jazyk a literatura 6. ročník Jazyk a jeho útvary Matematika 6. ročník Jednoduché rovnice Informatika 6. ročník Internet a e-mailová komunikace Dějepis 6. ročník Starověké Řecko a Řím Dějepis 6. ročník Nejstarší starověké státy |
Dramatická výchova 6. ročník Základní stavební prvky dramatu, dramatické žánry Osobnostní a sociální výchova 6. ročník kdo jsem a jaký jsem Konverzace v anglickém jazyce 6. ročník Místo,kde žiji Pracovní činnosti 6. ročník Práce se dřevem Český jazyk a literatura 6. ročník Jazyk a jeho útvary Český jazyk a literatura 6. ročník Sloh Anglický jazyk 6. ročník Místo,kde žiji |
Rodina
Očekávané výstupy | Učivo | ||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
žák:
|
Rodina
|
||||||||||
Průřezová témata | Přesahy do | Přesahy z | |||||||||
MEDIÁLNÍ VÝCHOVA
Fungování a vliv médií ve společnosti
MULTIKULTURNÍ VÝCHOVA
Princip sociálního smíru a solidarity
Etnický původ
Lidské vztahy
VÝCHOVA K MYŠLENÍ V EVROPSKÝCH A GLOBÁLNÍCH SOUVISLOSTECH
Jsme Evropané
VÝCHOVA DEMOKRATICKÉHO OBČANA
Občan, občanská společnost a stát
OSOBNOSTNÍ A SOCIÁLNÍ VÝCHOVA
Sebepoznání a sebepojetí
|
Dramatická výchova 6. ročník Náměty a témata v dramatických situacích Osobnostní a sociální výchova 6. ročník kdo jsem a jaký jsem Osobnostní a sociální výchova 6. ročník sociální dovednosti Konverzace v anglickém jazyce 6. ročník Rodina Český jazyk a literatura 6. ročník Sloh Anglický jazyk 6. ročník Rodina |
činnosti lidí
Očekávané výstupy | Učivo | ||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
žák:
|
činnosti lidí
|
||||||||||
Průřezová témata | Přesahy do | Přesahy z | |||||||||
MEDIÁLNÍ VÝCHOVA
Kritické čtení a vnímání mediálních sdělení
ENVIRONMENTÁLNÍ VÝCHOVA
Lidské aktivity a problémy životního prostředí
MULTIKULTURNÍ VÝCHOVA
Princip sociálního smíru a solidarity
VÝCHOVA K MYŠLENÍ V EVROPSKÝCH A GLOBÁLNÍCH SOUVISLOSTECH
Jsme Evropané
VÝCHOVA DEMOKRATICKÉHO OBČANA
Občan, občanská společnost a stát
OSOBNOSTNÍ A SOCIÁLNÍ VÝCHOVA
Mezilidské vztahy
Sebepoznání a sebepojetí
Poznávání lidí
Rozvoj schopností poznávání
|
Dramatická výchova 6. ročník Psychosomatické dovednosti Dramatická výchova 6. ročník Sociálně komunikační dovednosti Dramatická výchova 6. ročník Náměty a témata v dramatických situacích Osobnostní a sociální výchova 6. ročník sociální dovednosti Pracovní činnosti 6. ročník Práce se dřevem Dějepis 6. ročník Starověké Řecko a Řím Dějepis 6. ročník Nejstarší starověké státy Český jazyk a literatura 6. ročník Jazyková výchova Český jazyk a literatura 6. ročník Sloh |
Volný čas a jeho využití
Očekávané výstupy | Učivo | ||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
žák:
|
Volný čas a jeho využití
|
||||||||||
Průřezová témata | Přesahy do | Přesahy z | |||||||||
ENVIRONMENTÁLNÍ VÝCHOVA
Vztah člověka k prostředí
VÝCHOVA K MYŠLENÍ V EVROPSKÝCH A GLOBÁLNÍCH SOUVISLOSTECH
Evropa a svět nás zajímá
VÝCHOVA DEMOKRATICKÉHO OBČANA
Občan, občanská společnost a stát
Občanská společnost a škola
OSOBNOSTNÍ A SOCIÁLNÍ VÝCHOVA
Hodnoty, postoje, praktická etika
Kreativita
|
Dramatická výchova 6. ročník Psychosomatické dovednosti Dramatická výchova 6. ročník Náměty a témata v dramatických situacích Osobnostní a sociální výchova 6. ročník pravdivá komunikace Osobnostní a sociální výchova 6. ročník spolupráce a vztahy Osobnostní a sociální výchova 6. ročník slušné chování Konverzace v anglickém jazyce 6. ročník Můj den Český jazyk a literatura 6. ročník Sloh Anglický jazyk 6. ročník Můj den Informatika 6. ročník Bezpečnost na internetu a v síti Informatika 7. ročník Bezpečnost na internetu a v síti Informatika 9. ročník Seznam se bezpečně Informatika 8. ročník Bezpečnost na internetu a v síti |
Obrana vlasti
Očekávané výstupy | Učivo | ||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
žák:
|
|
||||||||||
Průřezová témata | Přesahy do | Přesahy z | |||||||||
OSOBNOSTNÍ A SOCIÁLNÍ VÝCHOVA
Sebepoznání a sebepojetí
Mezilidské vztahy
Řešení problémů a rozhodovací dovednosti
VÝCHOVA DEMOKRATICKÉHO OBČANA
Občan, občanská společnost a stát
VÝCHOVA K MYŠLENÍ V EVROPSKÝCH A GLOBÁLNÍCH SOUVISLOSTECH
Jsme Evropané
MEDIÁLNÍ VÝCHOVA
Interpretace vztahu mediálních sdělení a reality
Fungování a vliv médií ve společnosti
| |||||||||||
Metody | Postupy | Formy práce | |||||||||
exkurze návštěva vojenského útvaru krátkodobé projekty
|
skupinová práce
pro skupinovou výuku je charakteristická spolupráce žáků při řešení úlohy, problému; kooperativní výuka
metoda, která je založena na kooperaci (spolupráci) žáků mezi sebou při řešení různě náročných úloh a problémů, ale |
Klíčové kompetence
Kompetence k učení
- 7. Volí vhodné způsoby učení, v případě potřeby požádá o pomoc učitele.
- 7. Aktivně vstupuje do výuky, hledá souvislosti mezi novými a již osvojenými poznatky a doplňuje si informace z dalších zdrojů.
- 7. Spoluvytváří kritéria hodnocení, hodnocení průběžně aktualizuje.
- 7. Určí časový výhled a sestaví plán postupu učení.
Kompetence k řešení problémů
- 7. Snaží se svou práci rozplánovat.
- 7. Samostatně se snaží o objektivní zhodnocení úspěšnosti řešení problému, v případě potřeby požádají o pomoc pedegoga.
Kompetence komunikativní
- 7. Vyjadřuje se tak, aby mu ostatní rozuměli, používá pro to jednoznačná a výstižná pojmenování.
- 7. Rozlišuje, co chce sdělit, v jaké situaci to sděluje a komu to sděluje.
Odliší, že má jinak mluvit na malé dítě, svého vrstevníka, dospělého, autoritu nebo například osobu s mentálním handicapem.
- 7. Ujišťuje se, že druhému porozuměl tím, že klade mluvčímu doplňující otázky po smyslu sdělení.
- 7. Když sděluje druhým své názory a pocity, jedná tak, aby je neurazil.
Používá tzv. JÁ-SDĚLENÍ, kdy popisuje vlastní pocity a nepodsouvá vinu za vlastní pocity druhému - např.: "Jsem naštvaný, protože jsme se při práci ve skupině neustále překřikovali a nesplnili jsme díky tomu úkol." Na rozdíl od: "Naštvali mě ostatní, jak se při práci ve skupině neustále překřikovali, kvůli tomu jsme nesplnili zadaný úkol."
Kompetence sociální a personální
- 7. Dodržuje zásady slušného a společenského chování, vhodně a taktně jedná přiměřeně situaci.
- 7. Ovládá své emoce, naslouchat druhým, uznat své chyby a říci i nepříjemné věci slušně.
- 7. Toleruje rozdílnosti (sociálně slabí, hendikepovaní, etnické skupiny, různé somatotypy, atd.), pomůže v nesnázích, umí navrhnout vhodné řešení.
- 7. Hledá spolu s druhými nejlepší návrhy na to, co by se příště mělo dělat stejně a co jinak.
- 7. Podle svého uvážení využije zpětnou vazbu pro své další jednání.
- 7. Stanovuje si cíle pro sebezlepšení (snaží se dál rozvinout v tom, v čem je silný, i zlepšit se v tom, v čem je slabší) a usiluje o jejich dosažení.
Kompetence občanské
- 7. Vyjadřuje své vlastní pocity, nedotýká se citů druhých v různých situacích.
- 7. Se skupinou vrstevníků vytváří a formuluje pravidla potřebná pro danou situaci; přijímá důsledky vyplývající z jejich nedodržení.
- 7.Nepoužívá násilné řešení sporů, vyjedná smír; všímá si křivdy, používá různá vyjádření a postupy.
- 5. Respektuje pravidla ochrany ŽP (třídí odpady, šetří el. energií, vodou,...).
- 7. Má správné školní návyky. Dokáže přivolat pomoc či posilu pro sebe i pro ostatní. Zvládá základy první pomoci.
- 7. Osobní vztah k prostoru, kde žije, rozšiřuje nejen na blízké okolí, ale i mimo vlast.
- 7. Sleduje a vybírá si kulturní udalosti v místě školy i bydliště; aktivně se zapojuje do kulturního života.
Kompetence pracovní
- 7. Učí se pojmenovat příčiny úspěchu i neúspěchu.
- 7. Získává potřebné informace o případné budoucí profesi, hledá různá hlediska posouzení.