ŠVP pro šk. rok 2016–2017, v. 10.1
Základní škola Český Krumlov, Za Nádražím 222

Učební osnovy

6. ročník


Výchova k občanství


Anežka Lipplová, 1  týdně, P
Rok v jeho proměnách
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • umí se orientovat, zná a určuje letopočty

Rok v jeho proměnách a slavnostech
kalendář, letopočty, svátky,
přísloví, pořekadla, pranostiky
lidové slavnosti a rituály

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

MULTIKULTURNÍ VÝCHOVA

Lidské vztahy

VÝCHOVA DEMOKRATICKÉHO OBČANA

Občan, občanská společnost a stát

Občanská společnost a škola

OSOBNOSTNÍ A SOCIÁLNÍ VÝCHOVA

Hodnoty, postoje, praktická etika

Mezilidské vztahy

Rozvoj schopností poznávání

Český jazyk a literatura

6. ročník

Jazyk a jeho útvary

Český jazyk a literatura

6. ročník

Sloh

Český jazyk a literatura

6. ročník

Literatura

Informatika

6. ročník

Internet a e-mailová komunikace

Dějepis

6. ročník

Úvod do učiva dějepisu

Dějepis

6. ročník

Nejstarší starověké státy

Dějepis

6. ročník

Starověké Řecko a Řím

Zeměpis

6. ročník

Planeta Země

Dramatická výchova

6. ročník

Sociálně komunikační dovednosti

Osobnostní a sociální výchova

6. ročník

pravdivá komunikace

Český jazyk a literatura

6. ročník

Jazyk a jeho útvary

Český jazyk a literatura

6. ročník

Sloh

Domov
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • vysvětlí pojem domova z hlediska své sounáležitosti k rodině, obci, regionu, vlasti
  • zhodnotí význam osobního vztahu ke svému domovu a jeho okolí

Domov
- pojem domov
- prostředí domova
- bydliště a jeho okolí

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

ENVIRONMENTÁLNÍ VÝCHOVA

Vztah člověka k prostředí

MULTIKULTURNÍ VÝCHOVA

Lidské vztahy

VÝCHOVA K MYŠLENÍ V EVROPSKÝCH A GLOBÁLNÍCH SOUVISLOSTECH

Jsme Evropané

OSOBNOSTNÍ A SOCIÁLNÍ VÝCHOVA

Sebepoznání a sebepojetí

Mezilidské vztahy

Komunikace

VÝCHOVA DEMOKRATICKÉHO OBČANA

Občan, občanská společnost a stát

Český jazyk a literatura

6. ročník

Jazyk a jeho útvary

Matematika

6. ročník

Jednoduché rovnice

Informatika

6. ročník

Internet a e-mailová komunikace

Dějepis

6. ročník

Starověké Řecko a Řím

Dějepis

6. ročník

Nejstarší starověké státy

Dramatická výchova

6. ročník

Základní stavební prvky dramatu, dramatické žánry

Osobnostní a sociální výchova

6. ročník

kdo jsem a jaký jsem

Konverzace v anglickém jazyce

6. ročník

Místo,kde žiji

Pracovní činnosti

6. ročník

Práce se dřevem

Český jazyk a literatura

6. ročník

Jazyk a jeho útvary

Český jazyk a literatura

6. ročník

Sloh

Anglický jazyk

6. ročník

Místo,kde žiji

Rodina
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • vysvětlí význam harmonických vztahů v rodině (tolerance, pomoc, důvěra)
  • objasní možné příčiny rodinných problémů a uvede vhodné způsoby řešení
  • zhodnotí nejdůležitější oblasti rodinných výdajů

Rodina
postavení jedince v rodině, role jednotlivých členů
funkce a vývoj rodiny
vztahy v rodině ( harmonie vs. problémy)
úplná a neúplná rodina
náhradní rodinná péče
hospodaření, rodinný rozpočet

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

MEDIÁLNÍ VÝCHOVA

Fungování a vliv médií ve společnosti

MULTIKULTURNÍ VÝCHOVA

Princip sociálního smíru a solidarity

Etnický původ

Lidské vztahy

VÝCHOVA K MYŠLENÍ V EVROPSKÝCH A GLOBÁLNÍCH SOUVISLOSTECH

Jsme Evropané

VÝCHOVA DEMOKRATICKÉHO OBČANA

Občan, občanská společnost a stát

OSOBNOSTNÍ A SOCIÁLNÍ VÝCHOVA

Sebepoznání a sebepojetí

Dramatická výchova

6. ročník

Náměty a témata v dramatických situacích

Osobnostní a sociální výchova

6. ročník

kdo jsem a jaký jsem

Osobnostní a sociální výchova

6. ročník

sociální dovednosti

Konverzace v anglickém jazyce

6. ročník

Rodina

Český jazyk a literatura

6. ročník

Sloh

Anglický jazyk

6. ročník

Rodina

činnosti lidí
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • posoudí a vysvětlí přínos spolupráce lidí při řešení konkrétních úkolů
  • spolupracuje ve skupině a přebírá odpovědnost za společné činnosti

činnosti lidí
lidská činnost, dělba práce, spolupráce a její výhody
práce, zaměstnání, povolání
odpovědnost za práci
volba povolání
problémy lidí bez práce

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

MEDIÁLNÍ VÝCHOVA

Kritické čtení a vnímání mediálních sdělení

ENVIRONMENTÁLNÍ VÝCHOVA

Lidské aktivity a problémy životního prostředí

MULTIKULTURNÍ VÝCHOVA

Princip sociálního smíru a solidarity

VÝCHOVA K MYŠLENÍ V EVROPSKÝCH A GLOBÁLNÍCH SOUVISLOSTECH

Jsme Evropané

VÝCHOVA DEMOKRATICKÉHO OBČANA

Občan, občanská společnost a stát

OSOBNOSTNÍ A SOCIÁLNÍ VÝCHOVA

Mezilidské vztahy

Sebepoznání a sebepojetí

Poznávání lidí

Rozvoj schopností poznávání

Dramatická výchova

6. ročník

Psychosomatické dovednosti

Dramatická výchova

6. ročník

Sociálně komunikační dovednosti

Dramatická výchova

6. ročník

Náměty a témata v dramatických situacích

Osobnostní a sociální výchova

6. ročník

sociální dovednosti

Pracovní činnosti

6. ročník

Práce se dřevem

Dějepis

6. ročník

Starověké Řecko a Řím

Dějepis

6. ročník

Nejstarší starověké státy

Český jazyk a literatura

6. ročník

Jazyková výchova

Český jazyk a literatura

6. ročník

Sloh

Volný čas a jeho využití
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • rozlišuje vhodné a nevhodné využívání volného času
  • orientuje se ve školní i širší nabídce volnočasových aktivit

Volný čas a jeho využití
smysluplné využívání volného času
nebezpečí a rizika různých skupin (party, sekty)
volnočasové aktivity na naší škole

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

ENVIRONMENTÁLNÍ VÝCHOVA

Vztah člověka k prostředí

VÝCHOVA K MYŠLENÍ V EVROPSKÝCH A GLOBÁLNÍCH SOUVISLOSTECH

Evropa a svět nás zajímá

VÝCHOVA DEMOKRATICKÉHO OBČANA

Občan, občanská společnost a stát

Občanská společnost a škola

OSOBNOSTNÍ A SOCIÁLNÍ VÝCHOVA

Hodnoty, postoje, praktická etika

Kreativita

Dramatická výchova

6. ročník

Psychosomatické dovednosti

Dramatická výchova

6. ročník

Náměty a témata v dramatických situacích

Osobnostní a sociální výchova

6. ročník

pravdivá komunikace

Osobnostní a sociální výchova

6. ročník

spolupráce a vztahy

Osobnostní a sociální výchova

6. ročník

slušné chování

Konverzace v anglickém jazyce

6. ročník

Můj den

Český jazyk a literatura

6. ročník

Sloh

Anglický jazyk

6. ročník

Můj den

Informatika

6. ročník

Bezpečnost na internetu a v síti

Informatika

7. ročník

Bezpečnost na internetu a v síti

Informatika

9. ročník

Seznam se bezpečně

Informatika

8. ročník

Bezpečnost na internetu a v síti

Obrana vlasti
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • popíše situace, kdy je třeba bránit vlast
  • uvědomuje si, jak se zachovat v konkrétním případě ohrožení

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

OSOBNOSTNÍ A SOCIÁLNÍ VÝCHOVA

Sebepoznání a sebepojetí

Mezilidské vztahy

Řešení problémů a rozhodovací dovednosti

VÝCHOVA DEMOKRATICKÉHO OBČANA

Občan, občanská společnost a stát

VÝCHOVA K MYŠLENÍ V EVROPSKÝCH A GLOBÁLNÍCH SOUVISLOSTECH

Jsme Evropané

MEDIÁLNÍ VÝCHOVA

Interpretace vztahu mediálních sdělení a reality

Fungování a vliv médií ve společnosti

MetodyPostupyFormy práce

exkurze

návštěva vojenského útvaru

krátkodobé projekty

skupinová práce

pro skupinovou výuku je charakteristická  spolupráce  žáků při řešení úlohy, problému;
žáci si při řešení úloh rozdělují práci, každý žák  ve skupině  je  stejně  zodpovědný  za výsledky  společné  práce;
učitel  žáky  pouze rozděluje  do skupin, zadává  jim  úkoly  k řešení,  podněcuje  je  ke společné  aktivitě,  ale neřídí jejich činnost, nemá vůdčí postavení ve třídě

kooperativní výuka

metoda, která je založena na kooperaci (spolupráci)  žáků  mezi  sebou  při řešení  různě  náročných  úloh  a problémů,  ale
i na spolupráci  třídy  s učitelem,
do popředí se dostává spolupráce žáků, kterou ještě zvýrazňuje sebehodnocení žáků spojené se sebehodnocením skupiny

Klíčové kompetence

Kompetence k učení
  • 7. Volí vhodné způsoby učení, v případě potřeby požádá o pomoc učitele.
  • 7. Aktivně vstupuje do výuky, hledá souvislosti mezi novými a již osvojenými poznatky a doplňuje si informace z dalších zdrojů.
  • 7. Spoluvytváří kritéria hodnocení, hodnocení průběžně aktualizuje.
  • 7. Určí časový výhled a sestaví plán postupu učení.
Kompetence k řešení problémů
  • 7. Snaží se svou práci rozplánovat.
  • 7. Samostatně se snaží o objektivní zhodnocení úspěšnosti řešení problému, v případě potřeby požádají o pomoc pedegoga.
Kompetence komunikativní
  • 7. Vyjadřuje se tak, aby mu ostatní rozuměli, používá pro to jednoznačná a výstižná pojmenování.
  • 7. Rozlišuje, co chce sdělit, v jaké situaci to sděluje a komu to sděluje.

    Odliší, že má jinak mluvit na malé dítě, svého vrstevníka, dospělého, autoritu nebo například osobu s mentálním handicapem.

  • 7. Ujišťuje se, že druhému porozuměl tím, že klade mluvčímu doplňující otázky po smyslu sdělení.
  • 7. Když sděluje druhým své názory a pocity, jedná tak, aby je neurazil.

    Používá tzv. JÁ-SDĚLENÍ, kdy popisuje vlastní pocity a nepodsouvá vinu za vlastní pocity druhému - např.: "Jsem naštvaný, protože jsme se při práci ve skupině neustále překřikovali a nesplnili jsme díky tomu úkol." Na rozdíl od: "Naštvali mě ostatní, jak se při práci ve skupině neustále překřikovali, kvůli tomu jsme nesplnili zadaný úkol."

Kompetence sociální a personální
  • 7. Dodržuje zásady slušného a společenského chování, vhodně a taktně jedná přiměřeně situaci.
  • 7. Ovládá své emoce, naslouchat druhým, uznat své chyby a říci i nepříjemné věci slušně.
  • 7. Toleruje rozdílnosti (sociálně slabí, hendikepovaní, etnické skupiny, různé somatotypy, atd.), pomůže v nesnázích, umí navrhnout vhodné řešení.
  • 7. Hledá spolu s druhými nejlepší návrhy na to, co by se příště mělo dělat stejně a co jinak.
  • 7. Podle svého uvážení využije zpětnou vazbu pro své další jednání.
  • 7. Stanovuje si cíle pro sebezlepšení (snaží se dál rozvinout v tom, v čem je silný, i zlepšit se v tom, v čem je slabší) a usiluje o jejich dosažení.
Kompetence občanské
  • 7. Vyjadřuje své vlastní pocity, nedotýká se citů druhých v různých situacích.
  • 7. Se skupinou vrstevníků vytváří a formuluje pravidla potřebná pro danou situaci; přijímá důsledky vyplývající z jejich nedodržení.
  • 7.Nepoužívá násilné řešení sporů, vyjedná smír; všímá si křivdy, používá různá vyjádření a postupy.
  • 5. Respektuje pravidla ochrany ŽP (třídí odpady, šetří el. energií, vodou,...).
  • 7. Má správné školní návyky. Dokáže přivolat pomoc či posilu pro sebe i pro ostatní. Zvládá základy první pomoci.
  • 7. Osobní vztah k prostoru, kde žije, rozšiřuje nejen na blízké okolí, ale i mimo vlast.
  • 7. Sleduje a vybírá si kulturní udalosti v místě školy i bydliště; aktivně se zapojuje do kulturního života.
Kompetence pracovní
  • 7. Učí se pojmenovat příčiny úspěchu i neúspěchu.
  • 7. Získává potřebné informace o případné budoucí profesi, hledá různá hlediska posouzení.