ŠVP platný od šk. rok 2020–2021, v. 14.1
Základní škola Český Krumlov, Za Nádražím 222

Učební osnovy

7. ročník


Fyzika


Blanka Kalistová, 2  týdně, P
Pohyb tělesa
Dotace učebního bloku:   12
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • Rozhodne, jaký druh pohybu těleso koná vzhledem k jinému tělesu
  • Využívá s porozuměním při řešení problémů a úloh vztah mezi rychlostí, dráhou a časem u rovnoměrného pohybu těles
    -změří dráhu uraženou tělesem a odpovídající čas
    -určí průměrnou rychlost z dráhy uražené tělesem za určitý čas
    -používá s porozuměním vztah v=s/t pro rychlost rovnoměrného pohybu tělesa při řešení úloh
    -znázorní grafem závislost dráhy rovnoměrného pohybu na čase a určí z něj k danému času dráhu a naopak

klid a pohyb těles
druhy pohybů
rovnoměrný a nerovnoměrný pohyb
rychlost a dráha rovnoměrného pohybu
grafem závislosti dráhy rovnoměrného pohybu na čase
průměrná rychlost pohybu tělesa

Komentář

pokusy: klid a pohyb tělesa
možnost využití digitální učebnice fyziky

pokusy se soupravou Vernier

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

Matematika

9. ročník

Rovnice a soustavy rovnic

Informatika

7. ročník

Bitmapová a vektorová grafika

Síla. Skládání sil
Dotace učebního bloku:   12
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • Změří velikost působící síly
  • Určí v konkrétní jednoduché situaci druhy sil působících na těleso, jejich velikosti, směry a výslednici
    -rozeznává jednotlivé druhy sil
    -určí výpočtem i graficky velikost a směr výslednice dvou sil stejných či opačných směrů
  • Určí pokusně těžiště tělesa a pro praktické situace využívá fakt, že poloha těžiště závisí na rozložení látky v tělese

znázornění síly
gravitační síla a hmotnost tělesa
skládání dvou sil stejného směru
skládání dvou sil opačného směru
rovnováha dvou sil
skládání dvou sil různého směru
těžiště tělesa

Komentář

pokusy: určení těžiště tělesa
možnost využití digitální učebnice fyziky

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

Tělesná výchova

7. ročník

Atletika

Fyzika

6. ročník

Gravitační síla, gravitace

Informatika

7. ročník

Bitmapová a vektorová grafika

Posuvné účinky síly. Pohybové zákony
Dotace učebního bloku:   4
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • Využívá Newtonovy zákony pro objasňování či předvídání změn pohybu těles při působení stálé výsledné síly v jednoduchých situacích

Newtonovy zákony - zákon síly. zákon setrvačnosti, zákon akce a reakce

Komentář

možnost využití digitální učebnice fyziky

Otáčivé účinky síly
Dotace učebního bloku:   8
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • Aplikuje poznatky o otáčivých účincích síly při řešení praktických problémů stálé výsledné síly v jednoduchých situacích
    - principy a použití jednoduchých strojů

otáčivé účinky síly, páka
rovnovážná poloha páky
užití páky
kladky

Komentář

pokusy: páka, rovnoramenné váhy, kladky
možnost využití digitální učebnice fyziky

Deformační účinky síly
Dotace učebního bloku:   8
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • Užívá s porozuměním vztah mezi tlakem, tlakovou silou a obsahem plochy na níž síla působí

tlaková síla
tlak
tlak v praxi

Komentář

pokusy: deformace těles účinkem síly
možnost využití digitální učebnice fyziky

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

Fyzika

6. ročník

Gravitační síla, gravitace

Tření
Dotace učebního bloku:   2
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • Určí v konkrétní jednoduché situaci druhy sil působících na těleso, jejich velikosti, směry a výslednici
    -rozeznává jednotlivé druhy sil
    -určí výpočtem i graficky velikost a směr výslednice dvou sil stejných či opačných směrů

třecí síla
měření třecí síly
význam třecí síly

Komentář

pokusy:dřevěný kvádr opatřený různým materiálem, válečky, smirkový papír, siloměr
možnost využití digitální učebnice fyziky

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

Fyzika

6. ročník

Gravitační síla, gravitace

Mechanické vlastnosti kapalin
Dotace učebního bloku:   14
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • Užívá s porozuměním vztah mezi tlakem, tlakovou silou a obsahem plochy na níž síla působí
  • Předpoví z analýzy sil působících na těleso v klidné tekutině chování tělesa v ní
    -objasní vznik vztlakové síly a určí její velikost a směr v konkrétní situaci
    -porovnáním vztlakové a gravitační síly dokáže předpovědět, zda se těleso potopí v kapalině, zda se v ní bude vznášet nebo zda bude plovat na hladině
  • Využívá poznatky o zákonitostech tlaku v klidných tekutinách pro řešení konkrétních praktických problémů

opakování - vlastnosti kapalin
přenášení tlaku v kapalině
Pascalův zákon
využití Pascalova zákona - hydraulické zařízení
účinky gravitační síly Země na kapalinu
hydrostatický tlak
vztlaková síla působící na těleso v kapalině
Archimédův zákon
potápění, plování a vznášení se stejnorodého tělesa v kapalině
plování nestejnorodých těles

Komentář

pokusy: tlak v kapalině (Pascalův zákon, hydroulické zařízení), vztlaková síla (Archimédův zákon, plování, potápění a vznášení těles)
možnost využití digitální učebnice fyziky

Mechanické vlastnosti plynů
Dotace učebního bloku:   12
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • Užívá s porozuměním vztah mezi tlakem, tlakovou silou a obsahem plochy na níž síla působí
  • Předpoví z analýzy sil působících na těleso v klidné tekutině chování tělesa v ní
    -objasní vznik vztlakové síly a určí její velikost a směr v konkrétní situaci
    -porovnáním vztlakové a gravitační síly dokáže předpovědět, zda se těleso potopí v kapalině, zda se v ní bude vznášet nebo zda bude plovat na hladině
  • Využívá poznatky o zákonitostech tlaku v klidných tekutinách pro řešení konkrétních praktických problémů

opakování - vlastnosti plynů
atmosféra Země, atmosférický tlak
měření a změny atmosférického tlaku
vztlaková síla působící na těleso v atmosféře Země
tlak plynu v uzavřené nádobě, manometr

Komentář

pokusy:měření atmosférického tlaku, manometr
možnost využití digitální učebnice fyziky

Klíčové kompetence

Kompetence k učení
  • 9. Aktivně vstupuje do výuky, hledá souvislosti mezi novými a již osvojenými poznatky a doplňuje si informace z dalších zdrojů.
  • 9. Aktivně využívá poznatky a dovednosti jednoho předmětu i v jiných předmětech, při studiu a v běžném životě.
  • 9. Hledá silné a slabé stránky své práce, poučí se z nezdaru, přijímá rady ke zlepšení i kritiku.
  • 9. Využívá různé zdroje informací, porovnává je podle důležitosti a vypracuje zadaný úkol.
Kompetence sociální a personální
  • 5. Dodržuje zásady slušného a společenského chování, vhodně a taktně jedná přiměřeně situaci.
  • 5. Ovládá své emoce, naslouchat druhým, uznat své chyby a říci i nepříjemné věci slušně.
Kompetence občanské
  • 5. Respektuje pravidla ochrany ŽP (třídí odpady, šetří el. energií, vodou,...).