ŠVP platný od šk. rok 2020–2021, v. 14.1
Základní škola Český Krumlov, Za Nádražím 222

Učební osnovy

8. ročník


Fyzika


Blanka Kalistová, 2  týdně, P
Práce, energie a výkon
Dotace učebního bloku:   14
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • Rozumí pojmu mechanická práce a výkon
    - dokáže určit, kdy těleso ve fyzice práci koná
    - řešení problémů a úloh matematickými metodami
  • Z vykonané práce určí v jednoduchých případech změnu polohové a pohybové energie
    - užívá výpočty ve vztazích práce, polohové a pohybové energie

práce ve fyzikálním významu
výpočet velikosti vykonané práce
práce vykonaná při zvedání tělesa pomocí kladky
výkon
výpočet práce z výkonu a času, účinnost
pohybová energie tělesa
polohová energie tělesa
vzájemná přeměna polohové a pohybové energie tělesa

Komentář

pokusy na přeměnu energie polohové a pohybové, využití soupravy Vernier
možnost využití digitální učebnice fyziky

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

Tělesná výchova

8. ročník

Atletika

Vnitřní energie. Teplo
Dotace učebního bloku:   16
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • Vysvětlí změnu vnitřní energie tělesa při změně teploty

  • Dokáže určit množství tepla přijatého a odevzdaného tělesem, zná-li hmotnost, měrnou tepelnou kapacitu a změnu teploty tělesa (bez změny skupenství)
    - užívá výpočty ve vztazích tepla a energie

vnitřní energie
změna vnitřní energie tělesa při konání práce
změna vnitřní energie tělesa při tepelné výměně
teplo
měrná tepelná kapacita látky
teplo přijaté nebo odevzdané při tepelné výměně
tepelná výměna prouděním
tepelné záření
 

Komentář

práce s kalorimetrem
fyzika v pokusech (termika 1), Sluneční záření
možnost využití digitální učebnice fyziky

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

Matematika

9. ročník

Rovnice a soustavy rovnic

Změny skupenství látek
Dotace učebního bloku:   12
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • Vysvětlí změnu vnitřní energie tělesa při změně teploty

změny skupenství látky
tání, tuhnutí
vypařování
var
kondenzace
sublimace a desublimace

Komentář

ukázky skupenských přeměn
fyzika v pokusech (termika 2)
možnost využití digitální učebnice fyziky

Eletkrický obvod
Dotace učebního bloku:   18
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • Dodržuje pravidla bezpečné práce při zacházení s elektrickými zařízeními, objasní nebezpečí vzniku zkratu a popíše možnosti ochrany před zkratem
  • Využívá Ohmův zákon pro část obvodu při řešení praktických problémů
    - užívá výpočty ve vztazích základních elektrických veličin včetně práce s naměřenými hodnotami
  • Rozliší stejnosměrný proud od střídavého a změří elektrický proud a napětí
    - rozliší stejnosměrný proud od střídavého na základě jejich časového průběhu

elektrický proud (opakování + měření velikosti)
elektrické napětí (opakování + měření velikosti)
zdroje elektrického napětí – galvanický článek
Ohmův zákon. Elektrický odpor
závislost elektrického odporu na vlastnostech vodiče
jednoduchý a rozvětvený elektrický obvod
zapojení spotřebičů v obvodu za sebou a vedle sebe a určení výsledného elektrické napětí, výsledného elektrického proudu a výsledného odporu spotřebičů
elektrická práce, energie a výkon elektrického proudu

Komentář

zapojení elektrických obvodů rozvětvených nebo nerozvětvených, měření velikosti proudu a napětí, využití různých druhů měřidel (digitální a ručičkový ampérmetr a voltmetr)

práce se soupravou Boffin

Elektromagnetické jevy
Dotace učebního bloku:   12
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • Využívá prakticky poznatky o působení magnetického pole na magnet a cívku s proudem a o vlivu změny magnetického pole v okolí cívky na vznik indukovaného napětí v ní
    - ověří pokusem, na čem závisí velikost indukovaného proudu v cívce a objasní vznik střídavého proudu
    - popíše funkci transformátoru a jeho využití při přenosu elektrické energie
    - dokáže popsat způsob výroby a přenosu elektrické energie
    - popíše některé nepříznivé vlivy při výrobě elektrické energie v elektrárnách na životní prostředí
  • Rozliší stejnosměrný proud od střídavého a změří elektrický proud a napětí
    - rozliší stejnosměrný proud od střídavého na základě jejich časového průběhu

magnetické pole cívky s proudem
elektromagnet a jeho užití
působení magnetického pole na cívku s proudem
elektromotor
elektromagnetická indukce

vznik střídavého proudu
měření střídavého proudu a střídavého napětí
transformátor, transformační poměr
výroba a přenos elektrické energie

Komentář

pokusy: elektromagnet, elektromagnetická indukce

práce se soupravou Boffin

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

Fyzika

6. ročník

Magnetické vlastnosti látek

Obnovitelné a neobnovitelné zdroje energie
Dotace učebního bloku:   2
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • Zhodnotí výhody a nevýhody využívání různých energetických zdrojů

obnovitelné a neobnovitelné zdroje energie

různé typy elektráren - výroba energie a vliv na životní prostředí

Fyzikální olympiáda - kategorie F

http://fo.cuni.cz/index.php?file=8&who=student

Klíčové kompetence

Kompetence k učení
  • 9. Podle svých zkušeností volí nejefektivnější metody a způsoby učení a vědomě je používá.
  • 9. Vytváří optimální podmínky pro vlastní učení, pozná, kdy je vhodné spolupracovat a komunikovat a kdy se naopak izolovat, dodržuje psychohygienu učení.
  • 9. Ovlivňuje postup výuky a učení tak, aby pro něj byly přínosné, aktivně žádá objasnění problému, zajímá se o alternativní zdroje informací.
  • 9. Vysvětlí smysl toho, proč si osvojuje a zpracovává různé druhy poznatků a dovedností a jak by se daly využít v dalším studiu i v bůžném životě.
  • 9. Realisticky odhadne, zda jeho vědomosti nebo dovednosti dostačují pro plnění úkolu, sám rozpozná, co se potřebuje ještě doučit.
  • 9. Aktivně využívá různé zdroje informací, vyhodnotí a obhájí, který z použitých zdrojů je pro danou situaci nejvhodnější. Pro své učení si samostatně zvolí cíle podle vlastních priorit (např. budoucí studium), přijme zodpovědnost za svou volbu.
Kompetence k řešení problémů
  • 9. Porozumí problému, pojmenuje ho, uvědomí si problém podle svých schopností, zkušeností a aktivně řeší problém, v případě nedostatku zkušeností (využívá) vyhledává potřebné informace směřující k cíli.
  • 9. Umí si svou práci rozplánovat, aby stihl zadaný problém v daném termínu.
  • 9. Provede experiment a zaznamená jeho postup a výsledky.
  • 9. Samostatně objektivně zhodnotí úspěšnost řešení problému a vyhodnotí výsledky práce.
Kompetence komunikativní
  • 9. K tématu si z různých zdrojů vybere takové informace, které podle svého úsudku potřebuje k dalšímu řešení úkolu, porovná je s informacemi, které již měl k dispozici, a propojí je.
  • 9. V různých zdrojích si ověřuje, zda jsou informace pravdivé, a připraví si argumenty pro zdůvodnění svého názoru na ně.
  • 9. Při vyjadřování uspořádá informace logicky podle časových, místních, příčinných a dějových souvislostí.

    Např. grafické znázornění nějaké situace, matematický jazyk, chemická symbolika.

  • 9. Své sdělení vyjádří písemně uceleně, se souvislou stavbou vět, odstavců a celého textu, se zaměřením na věc i s ohledem na svého adresáta a záměr sdělení.
  • 9. Rozlišuje, co chce sdělit, v jaké situaci to sděluje a komu to sděluje, a v závislosti na tom použije vhodné jazykové prostředky.

    Odliší, že má jinak mluvit na malé dítě, svého vrstevníka, dospělého, autoritu nebo například osobu s mentálním handicapem.

  • 9. Mluví výrazně, aby sdělil smysl, tempo přizpůsobuje adresátovi i obsahu, ovládá mimiku i gesta.
  • 9. Dává druhým lidem najevo, že jim naslouchá tím, že s nimi udržuje oční kontakt; svou mimikou dává najevo vstřícnost; verbálně i neverbálně dává najevo porozumění pro pocity druhého (přitakává).
  • 9. Rozpozná téma a cíl diskuse, odliší nápady a otázky, které k jádru věci nepatří, sám diskutuje k věci, srozumitelně sděluje a vysvětluje své myšlenky, postoje, argumenty.
  • 9. Obhajuje svůj názor asertivním způsobem (důrazně, ale slušně); předkládá konkrétní argumenty i proti většinovému mínění, je-li přesvědčen o jeho správnosti.
Kompetence sociální a personální
  • 9. Dodržuje zásady slušného a společenského chování, vhodně a taktně jedná přiměřeně situaci, umí najít své chyby, poučit se z nich a posiluje své silné stránky.
  • 9. Toleruje rozdílnosti (sociálně slabí, hendikepovaní, etnické skupiny, různé somatotypy, atd.), zastane se hendikepovaných a vytváří podmínky pro rovnocennou spolupráci.
  • 9. Vědomě ovládá své emoce, nevyvolává konflikty, umí předvídat možné situace, domýšlet důsledky chování a zodpovědně jednat, aby dosáhl pocitu sebeuspokojení a sebeúcty a mohl být hrdý na svou školu.
  • 9. Je sebekritický a pěstuje zdravé sebevědomí, přijme kritiku, ustoupí ze svých stanovisek a přijme kompromis.
Kompetence občanské
  • 9. Zná a předvede záchranné i strategické postupy a zásady při krizových situacích; přivolá pomoc, popřípadě ji poskytne; předvídá možná rizika i v nových situacích a prostorech.
Kompetence pracovní
  • 9. Naplánuje práci do jednotlivých kroků a obhájí ji.
  • 9. Navrhne takové materiály, nástroje a postupy, které nejlépe odpovídají pracovnímu úkolu a připraví je.
  • 9. Pracuje systematicky podle návodu a umí ho upravit podle konkrétních podmínek.
  • 9. Pracuje úsporně, vyžaduje úspornou práci od ostatních (šetří materiál, elektrickou energii apod.).
  • 9. Dodržuje bezpečnostní pravidla, pracuje tak, aby chránil zdraví své i ostatních.
  • 9. Rozpozná kvalitní práci a dobře splněný úkol (podle zadání a předem stanovených kritérií); sám nebo ve spolupráci se spolužáky zhodnotí podle předem stanovených kritérií práci ostatních i vlastní práci.

    Žák sám vyhodnotí svůj plakát, který vytvořil, podle kritérií, ve kterých je přesně popsáno, jaké kvality má plakát a) nejlepší, b) přijatelný, c) nepřijatelný. Na základě vlastního hodnocení dle kritérií zjistí také to, co by mohl konkrétně udělat pro to, aby jeho plakát naplňoval kritéria pro nejlepší plakát.

  • 9. Na základě hodnocení celé práce pojmenuje příčiny úspěchu i neúspěchu a navrhne úpravy a posuzuje výrobní postupy a materiály, které sám používá, z hlediska jejich bezpečnosti a ochrany životního prostředí.