ŠVP platný od šk. rok 2020–2021, v. 14.1
Základní škola Český Krumlov, Za Nádražím 222

Učební osnovy

8. ročník


Fyzikální praktika


0  týdně, V
Elektrický obvod
Očekávané výstupyUčivo

žák:

    -základní schematické značky
    -rozdíl mezi vodičem a izolantem
    -jednoduchý elektrický obvod
    -rozvětvený elektrický obvod
    -proud a napětí
    -elektrické přístroje
    -výkon, příkon
    -energetické skupiny
    -bezpečnost práce
    -vedení elektrického proudu v kapalinách a plynech

    Komentář
    sestavování elektrických obvodů - soupravy
    měření proudu a napětí
    práce s elektronickými stavebnicemi
    Úpravy fyzikálního vztahu
    Očekávané výstupyUčivo

    žák:

      -úprava fyzikálního vztahu, obecné vyjádření
      -výpočet neznámé ze vzorce

      Přeměny energie
      Očekávané výstupyUčivo

      žák:

        -pojmy energie, vnitřní energie, teplo
        -tepelná výměna
        -kalorimetr
        -energie slunečního záření a její využití
        -změny skupenství látky a energie

        Komentář
        laboratorní práce - tepelná výměna, skupenské teplo tání
        skupinová práce - energie slunečního záření, výroba slunečního kolektoru
        prezentace skupinové práce
        Světlo a vše, co s ním souvisí
        Očekávané výstupyUčivo

        žák:

          -světelné zdroje
          -zákon o přímočarém šíření světla ve stejnorodém optickém prostředí a zákona odrazu světla
          -lom světla
          -optické přístroje
          -rozklad světla
          -blesk, oheň, hvězdy
          -světlo a barvy kolem nás
          -jak vidí hmyz, ptáci, člověk

          Komentář
          skupinová práce - vyhledávání informací, předvádění jednoduchých pokusů, práce s jednoduchými optickými přístroji
          - výroba vlastního optického přístroje (např. peroskop, čočka, ...)
          zpracování samostatné práce a prezentace před skupinou
          prezentace skupinové práce
          Fyzika v běžném životě
          Očekávané výstupyUčivo

          žák:

            -fyzika v peněžence, na toaletě, v lékárničce

            Komentář
            praktické pokusy z jednotlivých oblastí a jejich fyzikální vysvětlení
            samostatná práce
            Astronomie
            Očekávané výstupyUčivo

            žák:

              -sluneční soustava, planety, planetky
              -galaxie, hvězdy
              -vesmír

              Komentář
              skupinová práce - vyhledávání a třídění informací
              - výroba modelu sluneční soustavy
              prezentace práce
              Fyzikální dílna
              Očekávané výstupyUčivo

              žák:

                - na základě probraného učiva vyrobí jednoduchou pomůcku (měřidlo, elektrickou součástku, ...)
                - jednotky a fyzikální veličiny

                Komentář
                samostatná nebo skupinová práce - z přineseného odpadového materiálu vyrobí jednoduché měřidlo, zpracuje dokumentaci (jak vyráběl, co použil za materiál)
                - vyrobenou pomůcku použije k měření a výsledky porovná se skutečným měřidlem, dokáže vše zapsat
                - seznámí ostatní s funkcí daného měřidla
                předvede a vysvětlí jednoduchý pokus

                Klíčové kompetence

                Kompetence k učení
                • 9. Podle svých zkušeností volí nejefektivnější metody a způsoby učení a vědomě je používá.
                • 9. Vytváří optimální podmínky pro vlastní učení, pozná, kdy je vhodné spolupracovat a komunikovat a kdy se naopak izolovat, dodržuje psychohygienu učení.
                • 9. Aktivně vstupuje do výuky, hledá souvislosti mezi novými a již osvojenými poznatky a doplňuje si informace z dalších zdrojů.
                • 9. Ovlivňuje postup výuky a učení tak, aby pro něj byly přínosné, aktivně žádá objasnění problému, zajímá se o alternativní zdroje informací.
                • 9. Aktivně využívá poznatky a dovednosti jednoho předmětu i v jiných předmětech, při studiu a v běžném životě.
                • 9. Vysvětlí smysl toho, proč si osvojuje a zpracovává různé druhy poznatků a dovedností a jak by se daly využít v dalším studiu i v bůžném životě.
                • 9. Realisticky odhadne, zda jeho vědomosti nebo dovednosti dostačují pro plnění úkolu, sám rozpozná, co se potřebuje ještě doučit.
                • 9. Využívá různé zdroje informací, porovnává je podle důležitosti a vypracuje zadaný úkol.
                • 9. Aktivně využívá různé zdroje informací, vyhodnotí a obhájí, který z použitých zdrojů je pro danou situaci nejvhodnější. Pro své učení si samostatně zvolí cíle podle vlastních priorit (např. budoucí studium), přijme zodpovědnost za svou volbu.
                Kompetence k řešení problémů
                • 9. Porozumí problému, pojmenuje ho, uvědomí si problém podle svých schopností, zkušeností a aktivně řeší problém, v případě nedostatku zkušeností (využívá) vyhledává potřebné informace směřující k cíli.
                • 9. Umí si svou práci rozplánovat, aby stihl zadaný problém v daném termínu.
                • 9. Umí rozpoznat, zda problém vyřešil správně, tj. porovná svůj výsledek s úkolem, který pojmenoval na počátku, v případě neúspěchu analyzuje svůj postup a hledá nové řešení.
                • 9. Provede experiment a zaznamená jeho postup a výsledky.
                • 9. Samostatně objektivně zhodnotí úspěšnost řešení problému a vyhodnotí výsledky práce.
                Kompetence komunikativní
                • 9. K tématu si z různých zdrojů vybere takové informace, které podle svého úsudku potřebuje k dalšímu řešení úkolu, porovná je s informacemi, které již měl k dispozici, a propojí je.
                • 9. V různých zdrojích si ověřuje, zda jsou informace pravdivé, a připraví si argumenty pro zdůvodnění svého názoru na ně.
                • 9. Při vyjadřování uspořádá informace logicky podle časových, místních, příčinných a dějových souvislostí.

                  Např. grafické znázornění nějaké situace, matematický jazyk, chemická symbolika.

                • 9. Své sdělení vyjádří písemně uceleně, se souvislou stavbou vět, odstavců a celého textu, se zaměřením na věc i s ohledem na svého adresáta a záměr sdělení.
                • 9. Rozlišuje, co chce sdělit, v jaké situaci to sděluje a komu to sděluje, a v závislosti na tom použije vhodné jazykové prostředky.

                  Odliší, že má jinak mluvit na malé dítě, svého vrstevníka, dospělého, autoritu nebo například osobu s mentálním handicapem.

                • 9. Mluví výrazně, aby sdělil smysl, tempo přizpůsobuje adresátovi i obsahu, ovládá mimiku i gesta.
                • 9. Dává druhým lidem najevo, že jim naslouchá tím, že s nimi udržuje oční kontakt; svou mimikou dává najevo vstřícnost; verbálně i neverbálně dává najevo porozumění pro pocity druhého (přitakává).
                • 9. Rozpozná téma a cíl diskuse, odliší nápady a otázky, které k jádru věci nepatří, sám diskutuje k věci, srozumitelně sděluje a vysvětluje své myšlenky, postoje, argumenty.
                • 9. Obhajuje svůj názor asertivním způsobem (důrazně, ale slušně); předkládá konkrétní argumenty i proti většinovému mínění, je-li přesvědčen o jeho správnosti.
                Kompetence sociální a personální
                • 9. Dodržuje zásady slušného a společenského chování, vhodně a taktně jedná přiměřeně situaci, umí najít své chyby, poučit se z nich a posiluje své silné stránky.
                • 9. Toleruje rozdílnosti (sociálně slabí, hendikepovaní, etnické skupiny, různé somatotypy, atd.), zastane se hendikepovaných a vytváří podmínky pro rovnocennou spolupráci.
                • 9. Vědomě ovládá své emoce, nevyvolává konflikty, umí předvídat možné situace, domýšlet důsledky chování a zodpovědně jednat, aby dosáhl pocitu sebeuspokojení a sebeúcty a mohl být hrdý na svou školu.
                • 9. Je sebekritický a pěstuje zdravé sebevědomí, přijme kritiku, ustoupí ze svých stanovisek a přijme kompromis.
                Kompetence občanské
                • 9. Samostatně posuzuje, zda už má dost informací, aby se mohl rozhodovat; zvažuje pro i proti v daném problému.
                • 9. Aktivně přijímá a dodržuje zásady ekovýchovy; své nároky a potřeby posuzuje a snaží se omezovat z hlediska trvale udržitelného života.
                Kompetence pracovní
                • 9. Naplánuje práci do jednotlivých kroků a obhájí ji.
                • 9. Navrhne takové materiály, nástroje a postupy, které nejlépe odpovídají pracovnímu úkolu a připraví je.
                • 9. Pracuje systematicky podle návodu a umí ho upravit podle konkrétních podmínek.
                • 9. Pracuje úsporně, vyžaduje úspornou práci od ostatních (šetří materiál, elektrickou energii apod.).
                • 9. Dodržuje bezpečnostní pravidla, pracuje tak, aby chránil zdraví své i ostatních.
                • 9. Rozpozná kvalitní práci a dobře splněný úkol (podle zadání a předem stanovených kritérií); sám nebo ve spolupráci se spolužáky zhodnotí podle předem stanovených kritérií práci ostatních i vlastní práci.

                  Žák sám vyhodnotí svůj plakát, který vytvořil, podle kritérií, ve kterých je přesně popsáno, jaké kvality má plakát a) nejlepší, b) přijatelný, c) nepřijatelný. Na základě vlastního hodnocení dle kritérií zjistí také to, co by mohl konkrétně udělat pro to, aby jeho plakát naplňoval kritéria pro nejlepší plakát.

                • 9. Na základě hodnocení celé práce pojmenuje příčiny úspěchu i neúspěchu a navrhne úpravy a posuzuje výrobní postupy a materiály, které sám používá, z hlediska jejich bezpečnosti a ochrany životního prostředí.
                • 9. Získává potřebné informace o případné budoucí profesi, posuzuje profese z různých hledisek a dokáže je vyhodnotit vzhledem ke svým předpokladům a možnostem.

                  Vytvoří si obraz svého budoucího života - až mu bude 30 let (bydlení, rodina, zaměstnání,…), potom zjišťuje, co musí učinit pro zvolený způsob života, co již dělá nebo může dělat nyní, co v blízké budoucnosti. Sepíše pozitiva a negativa vybraných profesí (učitel, lékař, prodavač, řidič...) a porovná je vzhledem ke svým předpokladům.