ŠVP platný od šk. rok 2020–2021, v. 14.1
Základní škola Český Krumlov, Za Nádražím 222

Učební osnovy

8. ročník


Výchova k občanství


Hana Kozáková, 1  týdně, P
Člověk hledá sám sebe
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • chápe význam pojmu osobnost z psychologického a sociologického hlediska
  • vysvětlí důležitost rozvíjení dobrých stránek osobnosti a potlačování špatných
  • rozlišuje pojmy charakter, svědomí, egoismus, altruismus)
  • rozlišuje sociální pozice a role

Člověk jako osobnost, temperament, charakter, charakterové vlastnosti
Svědomí, sebepoznání, sebevědomí, sebehodnocení, kritika
Vůle, volní jednání
Sociální pozice, sociální role
ŽIvotní cíle, ambice, plánování života
Hledání smyslu lidského života - dobro, spokojenost, radost, odpovědnost, solidarita

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

Český jazyk a literatura

8. ročník

Komunikační a slohová výchova

Český jazyk a literatura

8. ročník

Jazyková výchova

Anglický jazyk

8. ročník

Co se děje?

Anglický jazyk

8. ročník

Životní zkušenosti

Přírodopis

8. ročník

Genetika

Hudební výchova

8. ročník

Poslechové činnosti

Výtvarná výchova

8. ročník

Svět fantazie

Tělesná výchova

8. ročník

Zdraví a hygiena

Výchova ke zdraví

8. ročník

Péče o zdraví - návykové látky

Výchova ke zdraví

8. ročník

Péče o zdraví - výživa a zdraví

Výchova ke zdraví

8. ročník

Partnerský vztah, rodina a rodičovství a oblast sexuality

Konverzace v anglickém jazyce

8. ročník

Vztahy mezi lidmi

Konverzace v anglickém jazyce

8. ročník

Moje budoucnost

Konverzace v anglickém jazyce

9. ročník

Vztahy mezi lidmi

Výtvarná výchova

8. ročník

Svět fantazie

Anglický jazyk

8. ročník

Co se děje?

Anglický jazyk

8. ročník

Moje budoucnost

Možnosti vzdělávání
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • rozlišuje sociální pozice a role
  • učí se zodpovědně volit své životní cíle a nacházet cesty k jejich realizaci

Svět vzdělávání

- přehled o středních školách v regionu, celkový přehled o konkrétních profesích a povoláních, informace o průběhu přijímacího řízení na SŠ

Svět práce

- vztah mezi vzděláním a uplatněním na trhu práce, přehled o požadavcích trhu práce na absolventy škol

MetodyPostupyFormy práce

exkurze

návštěva Úřadu práce V ČK

Státní správa a samospráva
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • objasní smysl voleb do zastupitelstev v demokratických státech a prodiskutuje, jak mohou výsledky voleb ovlivňovat každodenní život občanů
  • charakterizuje formy voleb do zastupitelstev ČR

Orgány a instituce státní správy a samosprávy, jejich úkoly
Volby a volební systém, demokratický způsob rozhodování a řízení státu

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

Český jazyk a literatura

8. ročník

Literární výchova

Český jazyk a literatura

8. ročník

Jazyková výchova

Dějepis

8. ročník

Osvícenství a Velká francouzská revoluce

Zeměpis

8. ročník

Evropa

Právní řád ČR
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • respektuje práva a oprávněné zájmy druhých lidí
  • zaujme stanovisko k protiprávnímu jednání, rozliší podmínky trestní postižitelnosti občanů výstup
  • dodržuje právní ustanovení, která se na něj vztahují, a uvědomuje si rizika jejich porušování

Právní řád ČR
Právo a spravedlnost - protiprávní jednání
Právo v každodenním životě - poškozování lidských práv, diskriminace

Lidská práva  - historie a dokumenty - LZPS, VDLP a Úmuva o právech dítěte
 

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

Anglický jazyk

8. ročník

Moje budoucnost

Informatika

8. ročník

Internet a zpracování informací

Zeměpis

8. ročník

Evropa

MetodyPostupyFormy práce

krátkodobé projekty

Než dostaneš občanský průkaz - beseda

Ústava ČR
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • vysvětlí, jaké výhody má demokratický způsob řízení státu pro každodenní život občanů
  • objasní smysl voleb do zastupitelstev v demokratických státech a prodiskutuje, jak mohou výsledky voleb ovlivňovat každodenní život občanů
  • uvede příklady činnosti důležitých orgánů právní ochrany občanů (soudy, policie, státní zastupitelství, notářství)

Státní svátky a významné dny, významné osobnosti naší historie

Ústava ČR jako nejvyšší zákon státu - Preambule, 8 hlav, 113 článků, 3 typy státní moci

Volební systém - politické spektrum, role médií

MetodyPostupyFormy práce

krátkodobé projekty

Proč potřebujeme zákony? - beseda s praktickou ukázkou

Obrana vlasti
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • na příkladu uvede povinnosti občana při obraně vlasti

Složky obrany státu - Armáda ČR, dobrovolné zálohy, mezinárodní působení AČR jako součásti NATO

Ochrana státu v mimořádných situacích - složky IZS

Klíčové kompetence

Kompetence k učení
  • 9. Podle svých zkušeností volí nejefektivnější metody a způsoby učení a vědomě je používá.
  • 9. Aktivně vstupuje do výuky, hledá souvislosti mezi novými a již osvojenými poznatky a doplňuje si informace z dalších zdrojů.
Kompetence k řešení problémů
  • 9. Samostatně objektivně zhodnotí úspěšnost řešení problému a vyhodnotí výsledky práce.
Kompetence komunikativní
  • 9. Své sdělení vyjádří písemně uceleně, se souvislou stavbou vět, odstavců a celého textu, se zaměřením na věc i s ohledem na svého adresáta a záměr sdělení.
  • 9. Rozlišuje, co chce sdělit, v jaké situaci to sděluje a komu to sděluje, a v závislosti na tom použije vhodné jazykové prostředky.

    Odliší, že má jinak mluvit na malé dítě, svého vrstevníka, dospělého, autoritu nebo například osobu s mentálním handicapem.

Kompetence sociální a personální
  • 9. Dodržuje zásady slušného a společenského chování, vhodně a taktně jedná přiměřeně situaci, umí najít své chyby, poučit se z nich a posiluje své silné stránky.
  • 9. Toleruje rozdílnosti (sociálně slabí, hendikepovaní, etnické skupiny, různé somatotypy, atd.), zastane se hendikepovaných a vytváří podmínky pro rovnocennou spolupráci.
  • 9. Je sebekritický a pěstuje zdravé sebevědomí, přijme kritiku, ustoupí ze svých stanovisek a přijme kompromis.
Kompetence občanské
  • 9. Pravidla potřebná pro danou situaci v případě potřeby sám navrhuje, dokáže je vytvářet; ve sporu se dovolává pravidel.
  • 9. Nepoužívá násilné řešení sporů, vyjedná smír, odmítá agresi proti sobě nebo proti třetí osobě, fyzickému i psychickému násilí ve škole, podle svých možností se mu postaví.
  • 9. Samostatně posuzuje, zda už má dost informací, aby se mohl rozhodovat; zvažuje pro i proti v daném problému.
  • 9. Zná a předvede záchranné i strategické postupy a zásady při krizových situacích; přivolá pomoc, popřípadě ji poskytne; předvídá možná rizika i v nových situacích a prostorech.
  • 9. Upevňuje svůj vztah k prostoru, ve kterém žije, v rámci evropské sounáležitosti i v globálním měřítku.
  • 9. Sleduje a vybírá si kulturní události nejen v místě školy a bydliště, ale i v rámci regionu; zvažuje jejich kvalitu.
Kompetence pracovní
  • 9. Naplánuje práci do jednotlivých kroků a obhájí ji.
  • 9. Rozpozná kvalitní práci a dobře splněný úkol (podle zadání a předem stanovených kritérií); sám nebo ve spolupráci se spolužáky zhodnotí podle předem stanovených kritérií práci ostatních i vlastní práci.

    Žák sám vyhodnotí svůj plakát, který vytvořil, podle kritérií, ve kterých je přesně popsáno, jaké kvality má plakát a) nejlepší, b) přijatelný, c) nepřijatelný. Na základě vlastního hodnocení dle kritérií zjistí také to, co by mohl konkrétně udělat pro to, aby jeho plakát naplňoval kritéria pro nejlepší plakát.

  • 9. Získává potřebné informace o případné budoucí profesi, posuzuje profese z různých hledisek a dokáže je vyhodnotit vzhledem ke svým předpokladům a možnostem.

    Vytvoří si obraz svého budoucího života - až mu bude 30 let (bydlení, rodina, zaměstnání,…), potom zjišťuje, co musí učinit pro zvolený způsob života, co již dělá nebo může dělat nyní, co v blízké budoucnosti. Sepíše pozitiva a negativa vybraných profesí (učitel, lékař, prodavač, řidič...) a porovná je vzhledem ke svým předpokladům.