ŠVP pro šk. rok 2016–2017, v. 10.1
Základní škola Český Krumlov, Za Nádražím 222

Učební osnovy

7. ročník


Psaní na klávesnici


0+2  týdně, V
Proč se učit psát všemi deseti
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • chápe psaní na klávesnici jako součást gramotnosti

- odlišnosti psaní: ruční / psací stroj / klávesnice PC

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

OSOBNOSTNÍ A SOCIÁLNÍ VÝCHOVA

Rozvoj schopností poznávání

Zásady ergonomie
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • zná ergonomické zásady při práci s PC
  • zná jednoduché relaxační cviky

- rizikové faktory psaní na klávesnici PC
- doporučené parametry pracovního místa
- relaxační cviky
- technický popis klávesnice
- technický popis monitoru a displeje

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

OSOBNOSTNÍ A SOCIÁLNÍ VÝCHOVA

Rozvoj schopností poznávání

ENVIRONMENTÁLNÍ VÝCHOVA

Lidské aktivity a problémy životního prostředí

MEDIÁLNÍ VÝCHOVA

Tvorba mediálního sdělení

Orientace na klávesnici
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • zná funkci a konstrukci klávesnice
  • orientuje se na klávesnici
  • zná odlišnosti typů klávesnic

- části klávesnice
- funkční klávesy a klávesové zkratky
- národní klávesnice

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

OSOBNOSTNÍ A SOCIÁLNÍ VÝCHOVA

Rozvoj schopností poznávání

Sebepoznání a sebepojetí

Seberegulace a sebeorganizace

Psychohygiena

Základní prstoklad
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • orientuje se na klávesnici
  • zná odlišnosti typů klávesnic
  • ovládá základní prstoklad

- alfanumerická klávesnice

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

OSOBNOSTNÍ A SOCIÁLNÍ VÝCHOVA

Rozvoj schopností poznávání

Sebepoznání a sebepojetí

Seberegulace a sebeorganizace

Psychohygiena

Řešení problémů a rozhodovací dovednosti

Numerické a funkční klávesy
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • orientuje se na klávesnici
  • zná odlišnosti typů klávesnic
  • ovládá základní prstoklad

- numerická klávesnice
- funkční a pomocné klávesy
- diakritika a speciální znaky

Psaní v textovém editoru
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • aplikuje dovednosti při psaní v textovém editoru
  • umí nastavit automatické funkce v textovém editoru
  • zná základní typografická pravidla
  • zná základní jazyková pravidla
  • vyhledá potřebné informace na internetu
  • píše podle předlohy
  • píše podle diktátu
  • píše "zpaměti"

- aplikace dovedností při psaní v textovém editoru (TE)
- možnosti a nastavení automatických funkcí TE

Výkonnostní testy

Na základě používaného SW jsou vhodně zařazovány výkonnostní testy zaměřené na rychlost, přesnost a funkční klávesy

Opěrka pod zápěstí

Z hlediska ergonomie je vhodná gelová opěrka před klávesnici s omyvatelným povrchem. V případě textilních povrchů je z hygienických důvodů vhodná opěrka žákova vlastní.

Klávesnice (USB)

Pokročilí žáci obvykle vyžadují vlastní klávesnici, kde mají navyklé mechanické vlastnosti. Připojení přes USB v přední části PC umožňuje jednoduchou a rychlou manipulaci.

Klíčové kompetence

Kompetence k učení
  • 7. Volí vhodné způsoby učení, v případě potřeby požádá o pomoc učitele.
  • 7. Při učení potlačuje rušivé podněty, vytváří optimální podmínky pro práci svou i ostatních.
  • 7. Aktivně vstupuje do výuky, hledá souvislosti mezi novými a již osvojenými poznatky a doplňuje si informace z dalších zdrojů.
  • 7. Aktivně využívá poznatky a dovednosti jednoho předmětu i v jiných předmětech, při studiu a v běžném životě.
  • 7. Hledá silné a slabé stránky své práce, poučí se z nezdaru, přijímá rady ke zlepšení i kritiku.
  • 7. Přiměřeně kriticky hodnotí svůj proces učení, poznává své nedostatky a snaží se je odstraňovat.
  • 7. Určí časový výhled a sestaví plán postupu učení.
Kompetence k řešení problémů
  • 7. Snaží se svou práci rozplánovat.
  • 7. V případě neúspěchu se učí zpětně vyhledávat chyby a tuto zkušenost použije při opětovném hledání nového řešení.
Kompetence komunikativní
  • 7. K tématu si z různých zdrojů vybere takové informace, které podle svého úsudku potřebuje k dalšímu řešení úkolu.
  • 7. K získání a výměně informací účelně využije různé zdroje.
  • 7. Vyjadřuje se tak, aby mu ostatní rozuměli, používá pro to jednoznačná a výstižná pojmenování.
  • 7. Své sdělení vyjádří písemně uceleně, se souvislou stavbou vět, odstavců a celého textu, se zaměřením na věc i s ohledem na svého adresáta a záměr sdělení.
  • 7. Mluví výrazně, aby sdělil smysl.
  • 7. Dává druhým lidem najevo, že jim naslouchá tím, že s nimi udržuje oční kontakt; svou mimikou dává najevo vstřícnost.
  • 7. Zaujme nesouhlasné nebo kritické stanovisko konstruktivním způsobem.
Kompetence sociální a personální
  • 7. Dodržuje zásady slušného a společenského chování, vhodně a taktně jedná přiměřeně situaci.
  • 7. Ovládá své emoce, naslouchat druhým, uznat své chyby a říci i nepříjemné věci slušně.
  • 7. Toleruje rozdílnosti (sociálně slabí, hendikepovaní, etnické skupiny, různé somatotypy, atd.), pomůže v nesnázích, umí navrhnout vhodné řešení.
  • 7. Hledá spolu s druhými nejlepší návrhy na to, co by se příště mělo dělat stejně a co jinak.
  • 7. Podle svého uvážení využije zpětnou vazbu pro své další jednání.
  • 7. Stanovuje si cíle pro sebezlepšení (snaží se dál rozvinout v tom, v čem je silný, i zlepšit se v tom, v čem je slabší) a usiluje o jejich dosažení.
Kompetence občanské
  • 7. Aktivně přijímá zásady ekovýchovy; své osobní potřeby a nároky posuzuje z hlediska trvale udržitelného života.
  • 7. Má správné školní návyky. Dokáže přivolat pomoc či posilu pro sebe i pro ostatní. Zvládá základy první pomoci.
Kompetence pracovní
  • 7. Naplánuje práci do jednotlivých kroků.

    Úkol k etologii živočichů - naplánuje, jak bude pozorovat týden doma chovaného živočicha (v jakých časových intervalech, jakým způsobem bude výsledky pozorování zaznamenávat atd.) Zpracuje projekt pro mladší spolužáky, naplánuje a zorganizuje činnosti v rámci projektu.

  • 7. Pracuje podle návodu a snaží se ho upravit podle konkrétních podmínek.
  • 7. Dodržuje bezpečnostní pravidla, pracuje tak, aby chránil zdraví své i ostatních.
  • 7. Učí se rozpoznat kvalitní práci a dobře splněný úkol; sám nebo ve spolupráci se spolužáky a učitelem zhodnotí práci ostatních i vlastní práci.

    Žák sám vyhodnotí svůj plakát, který vytvořil, podle kritérií, ve kterých je přesně popsáno, jaké kvality má plakát a) nejlepší, b) přijatelný, c) nepřijatelný. Na základě vlastního hodnocení dle kritérií zjistí také to, co by mohl konkrétně udělat pro to, aby jeho plakát naplňoval kritéria pro nejlepší plakát.

  • 7. Učí se pojmenovat příčiny úspěchu i neúspěchu.
  • 7. Získává potřebné informace o případné budoucí profesi, hledá různá hlediska posouzení.