ŠVP pro šk. rok 2018–2019, v. 12.1
Základní škola Český Krumlov, Za Nádražím 222

Učební osnovy

5. ročník


Praktické činnosti


Mgr. Iva Jandová, 1  týdně, P
práce s drobným materiálem
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • -vytváří přiměřenými pracovními operacemi a postupy na základě své představivosti různé výrobky z daného materiálu
  • -využívá při tvořivých činnostech s různým materiálem prvky lidových tradic
  • -volí vhodné pracovní pomůcky, nástroje a náčiní vzhledem k použitému materiálu
  • -dodržuje zásady bezpečnosti, poskytne první pomoc při úrazu
    -udržuje pořádek na pracovním místě
    -dodržuje zásady hygieny a bezpečnosti práce
    -zajistí poskytnutí první pomoci při úrazu

- vlastnosti materiálu /přírodniny, modelovací hmota, papír a karton, textil, drát, fólie aj./

- pracovní pomůcky a nástroje - funkce a využití

- jednoduché pracovní operace a postupy, organizace práce

- lidové zvyky, tradice, řemesla

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

Český jazyk a literatura

5. ročník

literární výchova

Český jazyk a literatura

5. ročník

komunikační a slohová výchova

Přírodověda

5. ročník

rozmanitost přírody

Výtvarná výchova

5. ročník

Příroda a její proměny

Výtvarná výchova

5. ročník

Příroda a její proměny

Matematika

5. ročník

Čísla a početní operace v oboru přirozených čísel

Matematika

5. ročník

Geometrie v rovině a prostoru

Vlastivěda

5. ročník

místo, kde žijeme

Český jazyk a literatura

5. ročník

komunikační a slohová výchova

konstrukční činnosti
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • -sestaví a rozebere stavebnicové prvky
  • -pracuje podle slovního návodu, předlohy nebo jednoduchého schématu
  • -dodržuje zásady bezpečnosti
    -udržuje pořádek na pracovním místě
    -dodržuje zásady hygieny a bezpečnosti práce
    -zajistí poskytnutí první pomoci při úrazu

- stavebnice /plošné, prostorové, konstrukční/, sestavování modelů

- práce s návodem, předlohou, jednoduchým náčrtem

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

Matematika

5. ročník

Čísla a početní operace v oboru přirozených čísel

Matematika

5. ročník

Geometrie v rovině a prostoru

pěstitelské činnosti
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • -zaznamenává poznatky pěstitelských pokusů a pozorování
  • -pečuje o pokojové rostliny
    -pečuje o pokojové květiny
  • -zvolí podle druhu pěstitelské činnosti správné pomůcky, nástroje, nářadí
  • -dodržuje zásady bezpečnosti
    -dodržuje zásady hygieny a bezpečnosti práce
    -zajistí poskytnutí první pomoci při úrazu

- základní podmínky pro pěstování rostlin, půda a její  zpracování, výživa rostlin. osivo

- pěstování rostlin ze semen v místnosti, na zahradě /okrasné rostliny, léčivky, koření, zelenina aj./

- pěstování pokojových rostlin

- rostliny jedovaté, rostliny jako drogy, alergie

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

Přírodověda

5. ročník

rozmanitost přírody

Výtvarná výchova

5. ročník

Příroda a její proměny

Výtvarná výchova

5. ročník

Příroda a její proměny

Přírodověda

5. ročník

rozmanitost přírody

Český jazyk a literatura

5. ročník

komunikační a slohová výchova

příprava pokrmů
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • -orientuje se v základním vybavení kuchyně
  • -připraví jednoduchý pokrm
  • -dodržuje pravidla slušného chování při stolování
    -dodržuje pravidla slušného chování při stolování
    -upraví stůl ke stolování
  • -dodržuje zásady hygieny a bezpečnosti při práci v kuchyni
    -dodržuje zásady hygieny a bezpečnosti při práci v kuchyni
    -zajistí poskytnutí první pomoci při úrazu

- jednoduchá úprava stolu, pravidla správného stolování

- základní vybavení kuchyně

- výběr, nákup a skladování  potravin

- technika v kuchyni - historie a význam

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

Český jazyk a literatura

5. ročník

komunikační a slohová výchova

Přírodověda

5. ročník

Člověk a jeho zdraví

Matematika

5. ročník

Čísla a početní operace v oboru přirozených čísel

Přírodověda

5. ročník

Člověk a jeho zdraví

Vlastivěda

5. ročník

lidé kolem nás

Český jazyk a literatura

5. ročník

komunikační a slohová výchova

Klíčové kompetence

Kompetence k učení
  • 5. Uvádí věci do souvislostí, propojuje je do širších celků.
  • 5. Zhodnotí výsledky svého učení a posoudí vlastní pokrok.
Kompetence občanské
  • 5. Respektuje přesvědčení druhých lidí.
  • 5. Podle svých schopností poskytne pomoc; řídí se radami a doporučeními dospělých v tom, jak předcházet rizikům.
  • 5. Upevňuje si kladný vztah k prostředí, ve kterém žije (region, kraj, vlast).
Kompetence pracovní
  • 5. Naplánuje s pomocí učitele postup vedoucí ke splnění úkolu a stanoví čas nutný ke splnění.
  • 5. Pro vlastní činnosti vybere z nabídky materiály a nástroje potřebné ke splnění úkolu a připraví je.
  • 5. Postupuje při práci podle jednoduchého návodu, pokud si neví rady, požádá o pomoc, přehledně zaznamená svůj pracovní postup, sleduje termín splnění.
  • 5. Rozpozná kvalitní práci a dobře splněný úkol, zhodnotí podle předem stanovených kritérií práci ostatních i vlastní práci.
  • 5. Vhodným způsobem nabídne vlastní nápad, ocení nové nápady druhých.