ŠVP pro šk. rok 2018–2019, v. 12.1
Základní škola Český Krumlov, Za Nádražím 222

Učební osnovy

5. ročník


Přírodověda


Miroslava Ziegelbauerová, 2  týdně, P
rozmanitost přírody
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • zkoumá propojenost prvků živé a neživé přírody
  • porovnává postavení Země ve vesmíru
  • pozoruje základní projevy života konkrétních organismů, s pomocí jednoduchých klíčů a atlasů je porovnává a třídí
  • zhodnotí některé konkrétní činnosti člověka v přírodě a rozlišuje aktivity, které mohou prostředí i zdraví člověka podporovat nebo poškozovat
  • naplánuje a předvede jednoduchý pokus
  • zkoumá základní společenstva ve vybraných lokalitách regionů, zdůvodní podstatné vzájemné vztahy mezi organismy a nachází shody rozdíly v přizpůsobení organismů prostředí
  • stručně charakterizuje specifické přírodní jevy a z nich vyplývající rizika vzniku mimořádných událostí,v modelové situaci prokáže schopnost se účinně chránit

- rovnováha v přírodě
- vesmír a země
- rostliny, houby, živočichové
- ohleduplné chování k přírodě
- člověk a technika

- rizika v přírodě - rizika spojená s ročními obdobími a sezonními činnostmi, mimořádné události způsobené přírodními vlivy a ochrana před nimi

- látky a jejich vlastnosti

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

Český jazyk a literatura

5. ročník

literární výchova

Český jazyk a literatura

5. ročník

komunikační a slohová výchova

Informatika

5. ročník

Využití internetu

Hudební výchova

5. ročník

vokální činnosti

Výtvarná výchova

5. ročník

Vesmír

Výtvarná výchova

5. ročník

Svět, ve kterém žijeme

Výtvarná výchova

5. ročník

Příroda a její proměny

Praktické činnosti

5. ročník

pěstitelské činnosti

Výtvarná výchova

5. ročník

Vesmír

Výtvarná výchova

5. ročník

Svět, ve kterém žijeme

Výtvarná výchova

5. ročník

Příroda a její proměny

Praktické činnosti

5. ročník

pěstitelské činnosti

Praktické činnosti

5. ročník

práce s drobným materiálem

Matematika

5. ročník

Čísla a početní operace v oboru přirozených čísel

Vlastivěda

5. ročník

místo, kde žijeme

Český jazyk a literatura

5. ročník

komunikační a slohová výchova

Anglický jazyk

5. ročník

Zvířata

Člověk a jeho zdraví
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • vysvětlí základní funkce jednotlivých orgánových soustav
  • rozlišuje etapy lidského života
  • plánuje svůj čas pro učení, práci, zábavu
  • uplatňuje účelné způsoby chování v situacích ohrožujících zdraví
  • osvojí si základní dovednosti na podporu zdraví
  • ošetří drobná poranění
  • uplatňuje ohleduplné chování k druhému pohlaví
  • předvede v modelových situacích osvojené jednoduché způsoby odmítání návykových látek

- lidské tělo - životní potřeby a projevy, vývoj jedince, základní stavba a funkce, pohlavní rozdíly mezi mužem a ženou, základy lidské reprodukce

- partnerství, rodičovství, základy sexuální výchovy - rodina, partnerství...

- péče o zdraví, zdravá výživa

- návykové látka a zdraví

- osobní bezpečí

- situace hromadného ohrožení

Komentář

V rámci tématického okruhu Místo, kde žijeme, navštěvujeme ve čtvrté třídě kurz dopravní výchovy. Program připravuje DDM v Českém Krumlově.

V rámci celého tématu Člověk a jeho svět se v každém ročníku zabýváme prevencí zdravého chrupu v projektu pro školy " Zdravé zoubky".

Účastníme se soutěží pořádaných červeným křížem "Den prevence".

V pátém ročníku absolvujeme dvouhodinový seminář na téma - "prevence proti drogám".

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

Český jazyk a literatura

5. ročník

literární výchova

Anglický jazyk

4. ročník

Lidé

Informatika

5. ročník

Využití internetu

Hudební výchova

5. ročník

hudebně pohybové činnosti

Hudební výchova

5. ročník

vokální činnosti

Výtvarná výchova

5. ročník

Člověk

Praktické činnosti

5. ročník

příprava pokrmů

Výtvarná výchova

5. ročník

Člověk

Praktické činnosti

5. ročník

příprava pokrmů

Tělesná výchova

5. ročník

bruslení

Tělesná výchova

5. ročník

gymnastika

Tělesná výchova

5. ročník

atletika

Tělesná výchova

5. ročník

sportovní hry

Matematika

5. ročník

Čísla a početní operace v oboru přirozených čísel

Český jazyk a literatura

5. ročník

komunikační a slohová výchova

Klíčové kompetence

Kompetence k učení
  • 5. Pro učení vybírá a využívá vhodné způsoby, metody a strategie.
  • 5. Aktivně zasahuje do výuky a při nejasnosti požádá o vysvětlení.
  • 5. Uvádí věci do souvislostí, propojuje je do širších celků.
  • 5. Zhodnotí výsledky svého učení a posoudí vlastní pokrok.
  • 5. Vypracuje jednoduchý úkol s využitím nabídnutých informačních zdrojů.
Kompetence k řešení problémů
  • 5. Rozpozná problém a přemýšlí o něm.
  • 5. Vyhledává informace vhodné k řešení problému.
  • 5. Samostatně řeší problémy, volí vhodné způsoby řešení.
  • 5. Snaží se o objektivní zhodnocení úspěšnosti řešení problému jako poučení pro další situace.
Kompetence komunikativní
  • 5. V různých zdrojích , které má k dispozici vyhledává informace a si ověřuje, zda jsou informace pravdivé.
  • 5. Svou myšlenku, svůj prožitek nebo příběh podává písemně s jasnou logikou.
  • 5. Naslouchá promluvám druhých lidí, zapojuje se do diskuze a obhajuje svůj názor.
Kompetence sociální a personální
  • 5. Toleruje rozdílnosti, respektuje druhé, vyjádří svůj názor.
Kompetence občanské
  • 5. Respektuje přesvědčení druhých lidí.
  • 5. Chápe základní zákony a společenské normy.
  • 5. Navrhuje smírné řešení konfliktní situace.
  • 5. Pod vedením dospělých promýšlí, jak pomáhat druhým lidem.
  • 5. Posuzuje za pomoci vyučujícího, zda má dost informací k tomu, aby mohl rozhodnout, jak úkol splnit.
  • 5. Nad návrhy ostatních o společných záležitostech uvažuje a neodmítá je rovnou, podává své osobní návrhy.
  • 5. Respektuje pravidla ochrany ŽP (třídí odpady, šetří el. energií, vodou,...).
  • 5. Podle svých schopností poskytne pomoc; řídí se radami a doporučeními dospělých v tom, jak předcházet rizikům.
  • 5. Upevňuje si kladný vztah k prostředí, ve kterém žije (region, kraj, vlast).
  • 5. Navštěvuje kulturní události v obci.
Kompetence pracovní
  • 5. Naplánuje s pomocí učitele postup vedoucí ke splnění úkolu a stanoví čas nutný ke splnění.
  • 5. Pro vlastní činnosti vybere z nabídky materiály a nástroje potřebné ke splnění úkolu a připraví je.
  • 5. Postupuje při práci podle jednoduchého návodu, pokud si neví rady, požádá o pomoc, přehledně zaznamená svůj pracovní postup, sleduje termín splnění.
  • 5. Rozpozná kvalitní práci a dobře splněný úkol, zhodnotí podle předem stanovených kritérií práci ostatních i vlastní práci.
  • 5. Poznává různé obory lidské činnosti; vysvětlí, v čem spočívá jejich význam, uvědomuje si, jaké pracovní činnosti ho těší, jaké mu jdou dobře, lépe než jiné.
  • 5. Vhodným způsobem nabídne vlastní nápad, ocení nové nápady druhých.