ŠVP pro šk. rok 2018–2019, v. 12.1
Základní škola Český Krumlov, Za Nádražím 222

Učební osnovy

5. ročník


Vlastivěda


Miroslava Musilová, 2  týdně, P
lidé kolem nás
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • orientuje se podle světových stran
  • porovnává náčrty, plány
  • vyhledává typické regionální zvláštnosti
  • zprostředkuje ostatním zkušenosti, zážitky z vlastních cest a porovná způsob života v naší vlasti a jiných zemích
  • pracuje s časovými údaji
  • rozezná současné a minulé a orientuje se v minulosti a součastnosti naší vlasti
  • srovnává a hodnotí na vybraných ukázkách způsob života a práce předků na našem území
  • objasní historické důvody pro zařazení státních svátků a významných dnů
  • poukáže v nejbližším společenském a přírodním prostředí na změny a navrhne možnosti zlepšení životního prostředí
  • rozlišuje základní rozdíly mezi lidmi, obhájí a odůvodní své názory
  • rozpozná ve svém okolí jednání a chování, která se nedají tolerovat, která porušují zákl. lidská práva
  • vyjádří na základě vlastních zkušeností základní vztahy mezi lidmi, vyvodí a dodržuje pravidla pro soužití ve škole, mezi chlapci a dívkami, v rodině, v obci (městě)
  • orientuje se v základních formách vlastnictví, používá peníze v běžných situacích, odhadne a zkontroluje cenu nákupu
  • určí a vysvětlí polohu svého bydliště

- rodina -  vztahy mezi lidmi, chování lidí, ohleduplnost, etické zásady, rizikové chování a předcházení konfliktům 
- soužití lidí - pravidla soužití, mezilidské vztahy, komunikace, principy demokracie
- chování lidí -  rozdíly mezi jednotlivci, ohleduplnost, etické zásady, rizikové chování, předcházení konfliktům
- právo a spravedlnost -  zakladní lidská práva, práva a povinnosti žáků, protiprávní jednání, korupce, právní ochrana občanů a majetku - včetně nároku na reklamaci
- základní formy vlastnictví, rozpočet, příjmy a výdaje domáctnosti, způsoby placení, banka jako správce peněz, úspory a půjčky
- kultura - podoby a projevy kultury, kulturní instituce

- základní globální problémy, problémy konzumní společnosti, nesnášenlivost mezi lidmi

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

Český jazyk a literatura

5. ročník

literární výchova

Anglický jazyk

4. ročník

Lidé

Matematika

5. ročník

Závislosti, vztahy a práce s daty

Informatika

5. ročník

Využití internetu

Hudební výchova

5. ročník

vokální činnosti

Výtvarná výchova

5. ročník

Svět, ve kterém žijeme

Praktické činnosti

5. ročník

příprava pokrmů

Výtvarná výchova

5. ročník

Svět, ve kterém žijeme

Výtvarná výchova

5. ročník

Člověk

Matematika

5. ročník

Závislosti, vztahy a práce s daty

Matematika

5. ročník

Čísla a početní operace v oboru přirozených čísel

Český jazyk a literatura

5. ročník

komunikační a slohová výchova

Informatika

5. ročník

Bezpečnost na internetu a v síti

Informatika

4. ročník

bezpečnost na internetu a v síti

Informatika

3. ročník

3. bezpečnost na internetu a v síti

Informatika

2. ročník

2. bezpečnost na internetu a v síti

místo, kde žijeme
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • rozlišuje hlavní orgány státní moci, symboly našeho státu a jejich význam
  • orientuje se podle světových stran
  • porovnává náčrty, plány
  • vyhledává typické regionální zvláštnosti
  • zprostředkuje ostatním zkušenosti, zážitky z vlastních cest a porovná způsob života v naší vlasti a jiných zemích
  • pracuje s časovými údaji
  • rozezná současné a minulé a orientuje se v minulosti a součastnosti naší vlasti
  • srovnává a hodnotí na vybraných ukázkách způsob života a práce předků na našem území
  • objasní historické důvody pro zařazení státních svátků a významných dnů
  • poukáže v nejbližším společenském a přírodním prostředí na změny a navrhne možnosti zlepšení životního prostředí
  • rozlišuje základní rozdíly mezi lidmi, obhájí a odůvodní své názory
  • rozpozná ve svém okolí jednání a chování, která se nedají tolerovat, která porušují zákl. lidská práva
  • orientuje se v základních formách vlastnictví, používá peníze v běžných situacích, odhadne a zkontroluje cenu nákupu
  • určí a vysvětlí polohu svého bydliště
  • využívá archivů, knihoven a sbírek

 

- Evropa a svět - kontinenty, evropské státy, EU, cestování
- okolní krajina - zemský povrch a jeho tvary, vodstvo na pevnině, rozšíření půd, vliv krajiny na život lidí, orientační body a linie, světové strany

- naše vlast -  orgány státní moci, státní symboly, armáda ČR, domov, krajina, národ

- regiony ČR - Praha a vybrané oblasti ČR, výroba, služby, obchod


 

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

Český jazyk a literatura

5. ročník

literární výchova

Anglický jazyk

4. ročník

Moje škola

Matematika

5. ročník

Závislosti, vztahy a práce s daty

Informatika

5. ročník

Využití internetu

Přírodověda

5. ročník

rozmanitost přírody

Hudební výchova

5. ročník

vokální činnosti

Výtvarná výchova

5. ročník

Svět, ve kterém žijeme

Praktické činnosti

5. ročník

práce s drobným materiálem

Výtvarná výchova

5. ročník

Svět, ve kterém žijeme

Výtvarná výchova

5. ročník

Příroda a její proměny

Matematika

5. ročník

Závislosti, vztahy a práce s daty

Matematika

5. ročník

Čísla a početní operace v oboru přirozených čísel

Český jazyk a literatura

5. ročník

komunikační a slohová výchova

Anglický jazyk

5. ročník

Prázdniny

Anglický jazyk

5. ročník

Zvířata

Informatika

5. ročník

Využití internetu

Klíčové kompetence

Kompetence k učení
  • 5. Pro učení vybírá a využívá vhodné způsoby, metody a strategie.
  • 5. Aktivně zasahuje do výuky a při nejasnosti požádá o vysvětlení.
  • 5. Uvádí věci do souvislostí, propojuje je do širších celků.
  • 5. Zhodnotí výsledky svého učení a posoudí vlastní pokrok.
  • 5. Vypracuje jednoduchý úkol s využitím nabídnutých informačních zdrojů.
Kompetence k řešení problémů
  • 5. Rozpozná problém a přemýšlí o něm.
  • 5. Vyhledává informace vhodné k řešení problému.
  • 5. Samostatně řeší problémy, volí vhodné způsoby řešení.
  • 5. Snaží se o objektivní zhodnocení úspěšnosti řešení problému jako poučení pro další situace.
Kompetence komunikativní
  • 5. V různých zdrojích , které má k dispozici vyhledává informace a si ověřuje, zda jsou informace pravdivé.
  • 5. Formuluje a vyjadřuje své myšlenky a názory.
  • 5. Naslouchá promluvám druhých lidí, zapojuje se do diskuze a obhajuje svůj názor.
Kompetence sociální a personální
  • 5. Toleruje rozdílnosti, respektuje druhé, vyjádří svůj názor.
Kompetence občanské
  • 5. Respektuje přesvědčení druhých lidí.
  • 5. Chápe základní zákony a společenské normy.
  • 5. Navrhuje smírné řešení konfliktní situace.
  • 5. Pod vedením dospělých promýšlí, jak pomáhat druhým lidem.
  • 5. Posuzuje za pomoci vyučujícího, zda má dost informací k tomu, aby mohl rozhodnout, jak úkol splnit.
  • 5. Nad návrhy ostatních o společných záležitostech uvažuje a neodmítá je rovnou, podává své osobní návrhy.
  • 5. Respektuje pravidla ochrany ŽP (třídí odpady, šetří el. energií, vodou,...).
  • 5. Podle svých schopností poskytne pomoc; řídí se radami a doporučeními dospělých v tom, jak předcházet rizikům.
  • 5. Upevňuje si kladný vztah k prostředí, ve kterém žije (region, kraj, vlast).
  • 5. Navštěvuje kulturní události v obci.
Kompetence pracovní
  • 5. Naplánuje s pomocí učitele postup vedoucí ke splnění úkolu a stanoví čas nutný ke splnění.
  • 5. Pro vlastní činnosti vybere z nabídky materiály a nástroje potřebné ke splnění úkolu a připraví je.
  • 5. Postupuje při práci podle jednoduchého návodu, pokud si neví rady, požádá o pomoc, přehledně zaznamená svůj pracovní postup, sleduje termín splnění.
  • 5. Rozpozná kvalitní práci a dobře splněný úkol, zhodnotí podle předem stanovených kritérií práci ostatních i vlastní práci.
  • 5. Poznává různé obory lidské činnosti; vysvětlí, v čem spočívá jejich význam, uvědomuje si, jaké pracovní činnosti ho těší, jaké mu jdou dobře, lépe než jiné.
  • 5. Vhodným způsobem nabídne vlastní nápad, ocení nové nápady druhých.