ŠVP platný od šk. rok 2020–2021, v. 15.1
Základní škola Český Krumlov, Za Nádražím 222

Učební osnovy

3. ročník


Český jazyk a literatura


Hana Jandourková, 6+2  týdně, P
komunikační a slohová výchova
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • plynule čte s porozuměním texty přiměřeného rozsahu a náročnosti
  • porozumí písemným nebo mluveným pokynům přiměřené složitosti
  • respektuje pravidla komunikace v rozhovoru
  • pečlivě vyslovuje, opravuje svou nesprávnou nebo nedbalou výslovnost
  • v krátkých mluvených projevech správně dýchá a volí vhodné tempo řeči
  • podle potřeby projevu volí vhodné verbální i neverbální prostředky řeči v běžných školních i mimoškolních situacích
  • na základě vlastních zážitků vytvoří krátký mluvený projev
  • zvládá základní hygienické návyky spojené s psaním
  • píše správné tvary písmen a číslic, správně spojuje písmena i slabiky, konroluje vlastní písemný projev
  • píše věcně i formálně správně jednoduché sdělení
  • seřadí ilustrace podle dějové posloupnosti a vypráví podle nich jednoduchý příběh

Věcné čtení - čtení jako zdroj informací

Praktické naslouchání - vyjádření kontaktu s partnerem

Aktivní věcné naslouchání - reagování otázkami, zaznamenání informací

Technika mluveného projevu

Vyjadřování závislé na komunikačním situaci

Pravidla a formy společenského styku - rozhovor, telefonický rozhovor

Písemný projev - dopis, blahopřání, jednoduchý tiskopis, popis předmětu

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

Český jazyk a literatura

3. ročník

literární výchova

Prvouka

3. ročník

Místo, kde žijeme

Výtvarná výchova

3. ročník

Svět fantazie

Výtvarná výchova

3. ročník

Příroda a její proměny

Výtvarná výchova

3. ročník

Člověk

Výtvarná výchova

3. ročník

Svět, ve kterém žijeme

Pracovní činnosti

3. ročník

práce s drobným materiálem

Pracovní činnosti

3. ročník

příprava pokrmů

Výtvarná výchova

3. ročník

Svět, ve kterém žijeme

Výtvarná výchova

3. ročník

Člověk

Pracovní činnosti

3. ročník

příprava pokrmů

Pracovní činnosti

3. ročník

práce s drobným materiálem

Matematika

3. ročník

Závislosti, vztahy a práce s daty

Prvouka

3. ročník

Lidé kolem nás

Prvouka

3. ročník

Rozmanitost přírody

Prvouka

3. ročník

Člověk a jeho zdraví

Prvouka

3. ročník

Lidé a čas

Prvouka

3. ročník

Místo, kde žijeme

Český jazyk a literatura

3. ročník

jazyková výchova

Anglický jazyk

3. ročník

Můj domácí mazlíček

Informatika

3. ročník

3. základy práce s textem a grafikou

Informatika

4. ročník

3. využití internetu

jazyková výchova
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • rozlišuje zvukovou a grafickou podobu slova, člení slova na hlásky, odlišuje dlouhé a krátké samohlásky
  • porovnává významy slov, zvláště slova opačného významu a slova významem souřadná, nadřazená a podřazená, vyhledává v textu slova příbuzná
  • porovnává a třídí slova podle zobecněného významu - děj, věc, okolnost, vlastnost
  • rozlišuje slovní druhy v základním tvaru
  • užívá v mluveném projevu gramaticky správné tvary podstatných jmen, přídavných jmen a sloves
  • spojuje věty do jednodušších souvětí vhodnými spojakmi a jinými spojovacími výrazy
  • rozlišuje v textu druhy vět podle postoje mluvčího a k jejich vytvoření volí vhodné jazykové i zvukové prostředky
  • odůvodňuje a píše správně: i/y po tvrdých a měkkých souhláskách i po obojetných souhláskách ve vyjmenovaných slovech; dě, tě, ně, ú/ů, bě, pě, vě, mě - mimo morfologický šev; velká písmena na začátku věty a v typických případech vlastních jmen osob, zvířat a místních pojmenování

Abeceda

Slovo a jeho význam - slova souznačná a protikladná, slova příbuzná

Vyjmenovaná slova - lexikální pravopis

Druhy slov

Skloňování podstatných jmen

Časování sloves

Velká písmena - vlastní a místní jména

Věta jednoduchá a souvětí

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

Český jazyk a literatura

3. ročník

komunikační a slohová výchova

Prvouka

3. ročník

Místo, kde žijeme

Prvouka

3. ročník

Lidé kolem nás

Pracovní činnosti

3. ročník

práce s drobným materiálem

Informatika

3. ročník

3. základy práce s textem a grafikou

literární výchova
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • čte a přednáší zpaměti ve vhodném frázování a tempu literární texty přiměřené věku
  • vyjadřuje své pocity z přečteného textu
  • rozlišuje vyjadřování v próze a ve verších, odlišuje pohádku od ostatních vyprávění
  • pracuje tvořivě s literárním textem podle pokynů učitele a podle svých schopností

Praktické čtení

Zážitkové čtení a naslouchání

Základní literární pojmy - poezie, próza, spisovatel, básník, bajka

Tvořivá práce s textem

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

Výtvarná výchova

3. ročník

Svět fantazie

Výtvarná výchova

3. ročník

Svět, ve kterém žijeme

Výtvarná výchova

3. ročník

Člověk

Výtvarná výchova

3. ročník

Příroda a její proměny

Pracovní činnosti

3. ročník

práce s drobným materiálem

Výtvarná výchova

3. ročník

Svět fantazie

Výtvarná výchova

3. ročník

Svět, ve kterém žijeme

Výtvarná výchova

3. ročník

Člověk

Výtvarná výchova

3. ročník

Příroda a její proměny

Pracovní činnosti

3. ročník

práce s drobným materiálem

Prvouka

3. ročník

Lidé kolem nás

Prvouka

3. ročník

Rozmanitost přírody

Prvouka

3. ročník

Člověk a jeho zdraví

Prvouka

3. ročník

Lidé a čas

Prvouka

3. ročník

Místo, kde žijeme

Český jazyk a literatura

3. ročník

komunikační a slohová výchova