ŠVP platný od šk. rok 2020–2021, v. 15.1
Základní škola Český Krumlov, Za Nádražím 222

Učební osnovy

5. ročník


Český jazyk a literatura


Hana Jandourková, 6+2  týdně, P
komunikační a slohová výchova
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • čte s porozuměním přiměřeně náročné texty potichu i nahlas
  • posuzuje úplnost či neúplnost jednoduchého sdělení
  • vede správně dialog,telefonický rozhovor, zanechá vzkaz na záznamníku
  • rozpozná manipulativní komunikaci v reklamě
  • rozlišuje spisovnou a nespisovnou výslovnost a vhodně ji užívá podle komunikační situace
  • píše správně po stránce obsahové i formální jednoduché komunikační žánry
  • sestaví osnovu vyprávění a na jejím základě vytváří krátký mluvený nebo písemný projev s dodržením časové posloupnosti

Další žánry písemného projevu - popis osoby, vzkaz, zpráva, oznámení, inzerát

Komunikační pravidla

Mimojazykové prostředky řeči

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

Český jazyk a literatura

5. ročník

literární výchova

Přírodověda

5. ročník

rozmanitost přírody

Přírodověda

5. ročník

Člověk a jeho zdraví

Vlastivěda

5. ročník

lidé kolem nás

Vlastivěda

5. ročník

místo, kde žijeme

Výtvarná výchova

5. ročník

Příroda a její proměny

Výtvarná výchova

5. ročník

Člověk

Výtvarná výchova

5. ročník

Svět, ve kterém žijeme

Výtvarná výchova

5. ročník

Svět fantazie

Výtvarná výchova

5. ročník

Vesmír

Pracovní činnosti

5. ročník

práce s drobným materiálem

Pracovní činnosti

5. ročník

pěstitelské činnosti

Pracovní činnosti

5. ročník

příprava pokrmů

Výtvarná výchova

5. ročník

Vesmír

Výtvarná výchova

5. ročník

Svět fantazie

Výtvarná výchova

5. ročník

Svět, ve kterém žijeme

Výtvarná výchova

5. ročník

Člověk

Výtvarná výchova

5. ročník

Příroda a její proměny

Pracovní činnosti

5. ročník

příprava pokrmů

Pracovní činnosti

5. ročník

práce s drobným materiálem

Přírodověda

5. ročník

rozmanitost přírody

Český jazyk a literatura

5. ročník

jazyková výchova

Anglický jazyk

5. ročník

Nakupování

jazyková výchova
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • rozlišuje podstatné a okrajové informace v textu vhodném pro daný věk, podstatné informace zaznamenává
  • reprodukuje obsah přiměřeně složitého sdělení a zapamatuje si z něj podstatná fakta
  • volí náležitou intonaci, přízvuk, pauzy a tempo podle svého komunikačního záměru
  • porovnává význam slov, zvláště slova stejného nebo podobného významu a slova vícevýznamová
  • rozlišuje ve slově kořen, část příponovou, předponovou a koncovku
  • určuje slovní druhy plnovýznamových slov a používá je v gramaticky správných tvarech ve svém mluveném projebu
  • rozlišuje slova spisovná a jejich nespisovné tvary
  • vyhledá základní skladební dvojici a v neúplné základní skladební dvojici označuje základ věty
  • odlišuje větu jednoduchou a souvětí, vhodně změní větu jednoduchou v souvětí
  • užívá vhodných spojovacích výrazů, podle potřeby projevu je obměňuje
  • píše správně i/y ve slovech po obojetných souhláskách
  • zvládá základní příklady syntaktického pravopisu

Stavba slova - část příponová a koncovka

Druhy slov

Vzory podsatných jmen (předseda, soudce)

Druhy přídavných jmen a jejich pravopis

Druhy a skloňování některých zájmen a číslovek

Časování sloves

Stavba věty - několikanásobný podmět a přísudek

Shoda přísudku s podmětem několikanásobným

Věta jednoduchá a souvětí

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

Český jazyk a literatura

5. ročník

komunikační a slohová výchova

literární výchova
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • vyjadřuje své dojmy z četby a zaznamená je
  • volně reprodukuje text podle svých schopností, tvoří vlastní literární text na dané téma
  • rozlišuje různé typy uměleckých a neuměleckých textů
  • při jednoduchém rozboru literárních textů používá elementární literární pojmy

Zážitkové čtení a naslouchání

Základní literární pojmy - hodnotná a braková literatura

Tvořivá práce s textem

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

Výtvarná výchova

5. ročník

Příroda a její proměny

Výtvarná výchova

5. ročník

Člověk

Výtvarná výchova

5. ročník

Svět, ve kterém žijeme

Výtvarná výchova

5. ročník

Svět fantazie

Výtvarná výchova

5. ročník

Vesmír

Výtvarná výchova

5. ročník

Vesmír

Výtvarná výchova

5. ročník

Svět fantazie

Výtvarná výchova

5. ročník

Svět, ve kterém žijeme

Výtvarná výchova

5. ročník

Člověk

Výtvarná výchova

5. ročník

Příroda a její proměny

Pracovní činnosti

5. ročník

práce s drobným materiálem

Přírodověda

5. ročník

Člověk a jeho zdraví

Přírodověda

5. ročník

rozmanitost přírody

Vlastivěda

5. ročník

místo, kde žijeme

Vlastivěda

5. ročník

lidé kolem nás

Český jazyk a literatura

5. ročník

komunikační a slohová výchova

Informatika

5. ročník

Základy práce s textem a grafikou

Klíčové kompetence

Kompetence k učení
  • 5. Pro učení vybírá a využívá vhodné způsoby, metody a strategie.
  • 5. Aktivně zasahuje do výuky a při nejasnosti požádá o vysvětlení.
  • 5. Uvádí věci do souvislostí, propojuje je do širších celků.
  • 5. Zhodnotí výsledky svého učení a posoudí vlastní pokrok.
  • 5. Vypracuje jednoduchý úkol s využitím nabídnutých informačních zdrojů.
Kompetence k řešení problémů
  • 5. Rozpozná problém a přemýšlí o něm.
  • 5. Vyhledává informace vhodné k řešení problému.
  • 5. Snaží se o objektivní zhodnocení úspěšnosti řešení problému jako poučení pro další situace.
Kompetence komunikativní
  • 5. V různých zdrojích , které má k dispozici vyhledává informace a si ověřuje, zda jsou informace pravdivé.
  • 5. Formuluje a vyjadřuje své myšlenky a názory.
  • 5. Svou myšlenku, svůj prožitek nebo příběh podává písemně s jasnou logikou.
  • 5. Naslouchá promluvám druhých lidí, zapojuje se do diskuze a obhajuje svůj názor.
Kompetence sociální a personální
  • 5. Toleruje rozdílnosti, respektuje druhé, vyjádří svůj názor.
Kompetence občanské
  • 5. Respektuje přesvědčení druhých lidí.
  • 5. Chápe základní zákony a společenské normy.
  • 5. Navrhuje smírné řešení konfliktní situace.
  • 5. Pod vedením dospělých promýšlí, jak pomáhat druhým lidem.
  • 5. Posuzuje za pomoci vyučujícího, zda má dost informací k tomu, aby mohl rozhodnout, jak úkol splnit.
  • 5. Nad návrhy ostatních o společných záležitostech uvažuje a neodmítá je rovnou, podává své osobní návrhy.
  • 5. Podle svých schopností poskytne pomoc; řídí se radami a doporučeními dospělých v tom, jak předcházet rizikům.
  • 5. Upevňuje si kladný vztah k prostředí, ve kterém žije (region, kraj, vlast).
  • 5. Navštěvuje kulturní události v obci.
Kompetence pracovní
  • 5. Poznává různé obory lidské činnosti; vysvětlí, v čem spočívá jejich význam, uvědomuje si, jaké pracovní činnosti ho těší, jaké mu jdou dobře, lépe než jiné.