ŠVP platný od šk. rok 2020–2021, v. 15.1
Základní škola Český Krumlov, Za Nádražím 222

Učební osnovy

5. ročník


Informatika


Zdeněk Boček, 1  týdně, P
Bezpečnost na internetu a v síti
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • respektuje pravidla bezpečné práce s hardware i software a postupuje poučeně v případě jejich závady
    - zná zásady práce s počítačem jako elektrickým zařízením
    - zná hlavní součásti počítače a chrání je před poškozením
    - zná základy funkce počítačových programů
  • zná a dodržuje bezpečnostní zásady chování na internetu a v počítačové síti
    - seznámí se s "desaterem pro žáky"
    - dokáže jerdnotlivá pravidla vysvětlit
    - dodržuje pravidla ochrany osobních dat
    - dodržuje zásady komunikace s neznámými osobami
    - upozorní dospělého na případný bezpečnostní problém

Desatero pro žáky
Desatero pro rodiče

Komentář
podpora na informačním systému (webových stránkách) školy
prostřednictvím dětí jsou s bezpečností seznamováni i rodiče
Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

Vlastivěda

5. ročník

lidé kolem nás

Počítač a operační systém
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • respektuje pravidla bezpečné práce s hardware i software a postupuje poučeně v případě jejich závady
    - zná zásady práce s počítačem jako elektrickým zařízením
    - zná hlavní součásti počítače a chrání je před poškozením
    - zná základy funkce počítačových programů
  • zná a dodržuje bezpečnostní zásady chování na internetu a v počítačové síti
    - seznámí se s "desaterem pro žáky"
    - dokáže jerdnotlivá pravidla vysvětlit
    - dodržuje pravidla ochrany osobních dat
    - dodržuje zásady komunikace s neznámými osobami
    - upozorní dospělého na případný bezpečnostní problém
  • uloží nebo otevře soubor na určeném místě v počítačové síti

základní orientace v operačním systému
používání přiděleného osobního účtu a orientace v počítačové síti
složky a datové soubory
jednoduché funkce - označit, kopírovat, vyjmout, vložit

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

Matematika

5. ročník

Čísla a početní operace v oboru přirozených čísel

Využití internetu
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • zná a dodržuje bezpečnostní zásady chování na internetu a v počítačové síti
    - seznámí se s "desaterem pro žáky"
    - dokáže jerdnotlivá pravidla vysvětlit
    - dodržuje pravidla ochrany osobních dat
    - dodržuje zásady komunikace s neznámými osobami
    - upozorní dospělého na případný bezpečnostní problém
  • při vyhledávání informací na internetu používá jednoduché a vhodné cesty
    - zná několik ověřených internetových adres pro vyhledávání informací
    - nepoužívá informace z neznámých a neověřených zdrojů
    - rozliší podstatné a méně podstatné části vyhledaných informací
  • vyhledává informace na portálech, v knihovnách a databázích
  • komunikuje pomocí internetu či jiných běžných komunikačních zařízení
    - umí používat elektronickou poštu pro jednoduché zprávy
    - umí používat krátké textové zprávy (SMS) na mobilním telefonu
    - umí používat další nástroje pro textovou a hlasovou komunikaci (chat, ICQ, Skype, apod.)
  • odešle, přijme, přepošle jednoduchý e-mail

internetová adresa
hypertextový odkaz
vyhledávací služby na internetu
webmail a e-mailový klient
jiné způsoby komunikace - chat, IP telefonování, SMS

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

Vlastivěda

5. ročník

místo, kde žijeme

Přírodověda

5. ročník

Člověk a jeho zdraví

Přírodověda

5. ročník

rozmanitost přírody

Vlastivěda

5. ročník

místo, kde žijeme

Vlastivěda

5. ročník

lidé kolem nás

Základy práce s textem a grafikou
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • uloží nebo otevře soubor na určeném místě v počítačové síti
  • pracuje s textem a obrázkem v textovém a grafickém editoru
    - umí vytvořit obrázek pomocí jednoduchého grafického editoru
    - umí zpracovat text pomocí jednoduchého textového editoru
    - umí přenést data mezi dokumenty, např. z internetové stránky do textového nebo grafického editoru

jednoduchý text (Poznámkový blok / Textový editor)
jednoduchá grafika (Malování)

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

Český jazyk a literatura

5. ročník

literární výchova

Výtvarná výchova

5. ročník

Svět fantazie

Výtvarná výchova

5. ročník

Vesmír

Výtvarná výchova

5. ročník

Svět fantazie

Algoritmizace a programování
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • uloží nebo otevře soubor na určeném místě v počítačové síti
  • sestaví, odladí a spustí jednoduchý až středně složitý program v dětském programovacím jazyku
    použití dětských programovacích jazyků
    - Baltík
    - Logo
    - Karel

Algoritmizace běžných životních situací
Algoritmizace jednoduchého problému
Dětské programovací jazyky

Komentář

Algoritmizaci běžných životních situací nebo jiných úkonů (cesta do školy, vaření pokrmu, řešení matematické nebo jazykové úlohy) je možno vysvětlovat a trénovat průběžně v prostředí třídy během celého školního roku. Znázornění schéma jednotlivých kroků zvolíme podle typu problému.

Baltík, Žofka (Imagine logo), Karel

Klíčové kompetence

Kompetence k učení
  • 5. Aktivně zasahuje do výuky a při nejasnosti požádá o vysvětlení.
  • 5. Uvádí věci do souvislostí, propojuje je do širších celků.
  • 5. Vypracuje jednoduchý úkol s využitím nabídnutých informačních zdrojů.
Kompetence k řešení problémů
  • 5. Rozpozná problém a přemýšlí o něm.
  • 5. Vyhledává informace vhodné k řešení problému.
  • 5. Snaží se o objektivní zhodnocení úspěšnosti řešení problému jako poučení pro další situace.
Kompetence komunikativní
  • 5. Naslouchá promluvám druhých lidí, zapojuje se do diskuze a obhajuje svůj názor.
Kompetence sociální a personální
  • 5. Toleruje rozdílnosti, respektuje druhé, vyjádří svůj názor.
Kompetence občanské
  • 5. Respektuje přesvědčení druhých lidí.
  • 5. Podle svých schopností poskytne pomoc; řídí se radami a doporučeními dospělých v tom, jak předcházet rizikům.
Kompetence pracovní
  • 5. Naplánuje s pomocí učitele postup vedoucí ke splnění úkolu a stanoví čas nutný ke splnění.
  • 5. Postupuje při práci podle jednoduchého návodu, pokud si neví rady, požádá o pomoc, přehledně zaznamená svůj pracovní postup, sleduje termín splnění.
  • 5. Rozpozná kvalitní práci a dobře splněný úkol, zhodnotí podle předem stanovených kritérií práci ostatních i vlastní práci.
  • 5. Vhodným způsobem nabídne vlastní nápad, ocení nové nápady druhých.