ŠVP platný od šk. rok 2020–2021, v. 15.1
Základní škola Český Krumlov, Za Nádražím 222

Učební osnovy

5. ročník


Tělesná výchova


Hana Čechová, 2  týdně, P
atletika
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • Zhodnotí kvalitu pohybové činnosti spolužáka a reaguje na pokyny k vlastnímu provedení pohybové činnosti
    Zhodnotí kvalitu pohybové činnosti spolužáka a reaguje na pokyny k vlastnímu provedení pohybové činnosti
  • Organizuje rozcvičky a nenáročné soutěže na úrovni třídy
    Organizuje rozcvičky a nenáročné soutěže na úrovni třídy
  • Dokáže změřit základní pohybové výkony a porovnat je s předchozími výsledky
    Dokáže změřit základní pohybové výkony a porovnat je s předchozími výsledky
  • Umí se orientovat v informačních zdrojích o soutěžích ve škole a místě bydliště
    Umí se orientovat v informačních zdrojích o soutěžích ve škole a místě bydliště


Tělocvičné pojmy, jednoduché signály pro sportovní činnost, povely
Příprava organismu na pohybovou činnost - zdravotně zaměřené činnosti
Atletická rozcvička
Pravidla atletických soutěží
Základy atletiky - běh na 60m, 150m, 300m, 600m, 800m, nízký start, skok do dálky, skok vysoký, hod kriketovým míčkem, štafetový běh
Rozvoj rychlosti, obratnosti, síly a vytrvalosti pomocí přiměřených cvičení
Vztah ke sportu, zásady jednání a chování v duchu fair play
 

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

Přírodověda

5. ročník

Člověk a jeho zdraví

Výtvarná výchova

5. ročník

Člověk

gymnastika
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • Zvládá jednoduchá speciální cvičení sovisející s vlastním oslabením
    Podílí se na realizaci pravidelného pohybového režimu; uplatňuje kondičně zaměřené činnosti; projevuje přiměřenou samostatnost a vůli pro zlepšení úrovně své činnosti
  • Zařazuje do pohybového režimu korektivní cvičení především v souvislosti s jednostrannou zátěží nebo vlastním svalovým oslabením
    Zařazuje do pohybového režimu korektivní cvičení především v souvislosti s jednostrannou zátěží nebo vlastním svalovým oslabením
  • Užívá základní tělocvičné názvosloví, cvičí podle nákresu a popisu cvičení
    Užívá základní tělocvičné názvosloví, cvičí podle nákresu a popisu cvičení
  • Je schopen samostatně cvičit speciální cvičení související s vlastním oslabením
    Je schopen samostatně cvičit speciální cvičení související s vlastním oslabením
  • Zvládá techniku speciálních cvičení, upravuje správnou techniku podle pokynů učitele
    Zvládá techniku speciálních cvičení, upravuje správnou techniku podle pokynů učitele
  • Upozorní na činosti, které jsou v rozporu s jeho oslabením
    Upozorní na činosti, které jsou v rozporu s jeho oslabením

Gymnastická rozcvička
Základy estetického pohybu, správné držení těla a dýchání
Prostná - modifikace kotoulů, napojované kotouly, kotoul vzad, stoj na hlavě, příprava na stoj na rukou, kotoul vzad,  zpevňující cvičení
Přeskok -skrčka, roznožka, seskok z nářadí
Kruhy v klidu - překot vzad, vpřed, svis vznesmo,  kruhy v hupu - houpání s odrazem
Hrazda - překot vpřed a vzad, vzpor, sešin,
Žebřiny - cvičení obratnosti, síly a odvahy
Lavička a kladinka - rovnovážná cvičení, přechody, poskoky, přeskoky stranou
Trampolínka - přímé skoky,
Kondiční cvičení s plnými míči
Skoky přes švihadlo
Šplh
 

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

Přírodověda

5. ročník

Člověk a jeho zdraví

Výtvarná výchova

5. ročník

Člověk

sportovní hry
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • Zvládá v souladu s individuálními předpoklady osvojované pohybové dovednosti; vytváří varianty osvojených pohybových her
    Zvládá v souladu s individuálními předpoklady osvojované pohybové dovednosti; vytváří varianty osvojených pohybových her
  • Uplatňuje pravidla hygieny a bezpečného chování v běžném sportovním prostředí; adekvátně reaguje v situaci úrazu spolužáka
    Uplatňuje pravidla hygieny a bezpečného chování v běžném sportovním prostředí; adekvátně reaguje v situaci úrazu spolužáka
  • Jedná v duchu fair play; doržuje pravidla her a soutěží; pozná přestupky proti pravidlům, respektuje opačné pohlaví
    Jedná v duchu fair play; doržuje pravidla her a soutěží; pozná přestupky proti pravidlům, respektuje opačné pohlaví


Rocvička, honičky
Soutěže, závodivé hry, pohybové hry s náčiním i bez náčiní
Jednoduchá pravidla soutěží a sportů
Základy sportovních her - vybíjená, florbal, malá kopaná, badminton, házená, ringo, basketbal, přehazovaná
Přihrávka jednoruč, obouruč, házení a chytání různých druhů míčů, kopy do míče, technika hole, technika rakety, driblink, střelba na koš, hod ringokroužkem
Rozvoj rychlosti, obratnosti, síly a vytrvalosti pomocí přiměřených cvičení
Koordinace pohybu, taktika v týmových hrách
 

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

Přírodověda

5. ročník

Člověk a jeho zdraví

bruslení
Očekávané výstupyUčivo

žák:


    Bruslení vpřed, vzad, jednoduché hry na ledě
    Hokej

    Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

    Přírodověda

    5. ročník

    Člověk a jeho zdraví

    Klíčové kompetence

    Kompetence sociální a personální
    • 5. Toleruje rozdílnosti, respektuje druhé, vyjádří svůj názor.
    Kompetence občanské
    • 5. Respektuje přesvědčení druhých lidí.
    • 5. Podle svých schopností poskytne pomoc; řídí se radami a doporučeními dospělých v tom, jak předcházet rizikům.