ŠVP platný od šk. rok 2020–2021, v. 15.1
Základní škola Český Krumlov, Za Nádražím 222

Učební osnovy

5. ročník


Výtvarná výchova


Lenka Korčáková, 1  týdně, P
Příroda a její proměny
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • Při vlastní tvůrčí činnosti používá linie, tvary, objemy, barvy a porovnává je na základě vztahů (např. barevné kontrasty)
  • Užívá a kombinuje: linii a barevnou plochu, světlo a stín, dodržuje velikostní poměry v plošném i prostorovém vyjádření
  • Při tvorbě se opírá o svou dosavadní životní zkušenost a vyjádří ji ve své práci, kterou při komunikaci hodnotí, obhajuje a porovnává s ostatními
  • Na základě vztahů zrakového vnímání a vnímání dalšími smysly si vybírá vhodné prostředky pro svou tvorbu
  • Vnímání skutečnosti individuálně uplatňuje a svobodně volí a kombinuje výtvarné prostředky pro vyjádření pocitů a prožitků
  • Porovnává různé způsoby podání díla a inspiruje se jimi, čerpá z nich nápady
  • Hodnotí svou práci i práci ostatních, respektuje jejich způsob vyjádření

barva a její odstíny, vrstvení barev
výtvarné vyjádření kontrastu přírodních forem
výtvarné vyjádření znaků, tvarů, barevnosti přírodních objektů
rozvíjení prostorového vidění, cítění a vyjadřování na základě prostorových jevů
 

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

Český jazyk a literatura

5. ročník

literární výchova

Český jazyk a literatura

5. ročník

komunikační a slohová výchova

Přírodověda

5. ročník

rozmanitost přírody

Vlastivěda

5. ročník

místo, kde žijeme

Hudební výchova

5. ročník

poslechové činnosti

Hudební výchova

5. ročník

vokální činnosti

Pracovní činnosti

5. ročník

pěstitelské činnosti

Pracovní činnosti

5. ročník

práce s drobným materiálem

Pracovní činnosti

5. ročník

pěstitelské činnosti

Pracovní činnosti

5. ročník

práce s drobným materiálem

Přírodověda

5. ročník

rozmanitost přírody

Český jazyk a literatura

5. ročník

literární výchova

Český jazyk a literatura

5. ročník

komunikační a slohová výchova

Člověk
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • Při vlastní tvůrčí činnosti používá linie, tvary, objemy, barvy a porovnává je na základě vztahů (např. barevné kontrasty)
  • Užívá a kombinuje: linii a barevnou plochu, světlo a stín, dodržuje velikostní poměry v plošném i prostorovém vyjádření
  • Při tvorbě se opírá o svou dosavadní životní zkušenost a vyjádří ji ve své práci, kterou při komunikaci hodnotí, obhajuje a porovnává s ostatními
  • Na základě vztahů zrakového vnímání a vnímání dalšími smysly si vybírá vhodné prostředky pro svou tvorbu
  • Vnímání skutečnosti individuálně uplatňuje a svobodně volí a kombinuje výtvarné prostředky pro vyjádření pocitů a prožitků
  • Porovnává různé způsoby podání díla a inspiruje se jimi, čerpá z nich nápady
  • Hodnotí svou práci i práci ostatních, respektuje jejich způsob vyjádření

seznámení r různými druhy výtvarného umění
- architektura a užité umění
- kultura bydlení
- současná oděvní kultura

 

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

Český jazyk a literatura

5. ročník

literární výchova

Český jazyk a literatura

5. ročník

komunikační a slohová výchova

Matematika

5. ročník

Čísla a početní operace v oboru přirozených čísel

Přírodověda

5. ročník

Člověk a jeho zdraví

Vlastivěda

5. ročník

lidé kolem nás

Tělesná výchova

5. ročník

gymnastika

Tělesná výchova

5. ročník

atletika

Přírodověda

5. ročník

Člověk a jeho zdraví

Český jazyk a literatura

5. ročník

literární výchova

Český jazyk a literatura

5. ročník

komunikační a slohová výchova

Svět, ve kterém žijeme
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • Při vlastní tvůrčí činnosti používá linie, tvary, objemy, barvy a porovnává je na základě vztahů (např. barevné kontrasty)
  • Užívá a kombinuje: linii a barevnou plochu, světlo a stín, dodržuje velikostní poměry v plošném i prostorovém vyjádření
  • Při tvorbě se opírá o svou dosavadní životní zkušenost a vyjádří ji ve své práci, kterou při komunikaci hodnotí, obhajuje a porovnává s ostatními
  • Na základě vztahů zrakového vnímání a vnímání dalšími smysly si vybírá vhodné prostředky pro svou tvorbu
  • Vnímání skutečnosti individuálně uplatňuje a svobodně volí a kombinuje výtvarné prostředky pro vyjádření pocitů a prožitků
  • Porovnává různé způsoby podání díla a inspiruje se jimi, čerpá z nich nápady
  • Hodnotí svou práci i práci ostatních, respektuje jejich způsob vyjádření

výtvarně dramatické a komunikační hry
dotváření prostředí, ve kterém žijeme

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

Český jazyk a literatura

5. ročník

literární výchova

Český jazyk a literatura

5. ročník

komunikační a slohová výchova

Přírodověda

5. ročník

rozmanitost přírody

Vlastivěda

5. ročník

místo, kde žijeme

Vlastivěda

5. ročník

lidé kolem nás

Hudební výchova

5. ročník

poslechové činnosti

Přírodověda

5. ročník

rozmanitost přírody

Vlastivěda

5. ročník

místo, kde žijeme

Vlastivěda

5. ročník

lidé kolem nás

Český jazyk a literatura

5. ročník

literární výchova

Český jazyk a literatura

5. ročník

komunikační a slohová výchova

Svět fantazie
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • Při vlastní tvůrčí činnosti používá linie, tvary, objemy, barvy a porovnává je na základě vztahů (např. barevné kontrasty)
  • Užívá a kombinuje: linii a barevnou plochu, světlo a stín, dodržuje velikostní poměry v plošném i prostorovém vyjádření
  • Při tvorbě se opírá o svou dosavadní životní zkušenost a vyjádří ji ve své práci, kterou při komunikaci hodnotí, obhajuje a porovnává s ostatními
  • Na základě vztahů zrakového vnímání a vnímání dalšími smysly si vybírá vhodné prostředky pro svou tvorbu
  • Vnímání skutečnosti individuálně uplatňuje a svobodně volí a kombinuje výtvarné prostředky pro vyjádření pocitů a prožitků
  • Porovnává různé způsoby podání díla a inspiruje se jimi, čerpá z nich nápady
  • Hodnotí svou práci i práci ostatních, respektuje jejich způsob vyjádření

uplatňování linie vytvářené různými nástroji v různých materiálech
 

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

Český jazyk a literatura

5. ročník

literární výchova

Český jazyk a literatura

5. ročník

komunikační a slohová výchova

Matematika

5. ročník

Geometrie v rovině a prostoru

Informatika

5. ročník

Základy práce s textem a grafikou

Hudební výchova

5. ročník

poslechové činnosti

Matematika

5. ročník

Čísla a početní operace v oboru přirozených čísel

Český jazyk a literatura

5. ročník

literární výchova

Český jazyk a literatura

5. ročník

komunikační a slohová výchova

Informatika

5. ročník

Základy práce s textem a grafikou

Vesmír
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • Při vlastní tvůrčí činnosti používá linie, tvary, objemy, barvy a porovnává je na základě vztahů (např. barevné kontrasty)
  • Užívá a kombinuje: linii a barevnou plochu, světlo a stín, dodržuje velikostní poměry v plošném i prostorovém vyjádření
  • Při tvorbě se opírá o svou dosavadní životní zkušenost a vyjádří ji ve své práci, kterou při komunikaci hodnotí, obhajuje a porovnává s ostatními
  • Na základě vztahů zrakového vnímání a vnímání dalšími smysly si vybírá vhodné prostředky pro svou tvorbu
  • Vnímání skutečnosti individuálně uplatňuje a svobodně volí a kombinuje výtvarné prostředky pro vyjádření pocitů a prožitků
  • Porovnává různé způsoby podání díla a inspiruje se jimi, čerpá z nich nápady
  • Hodnotí svou práci i práci ostatních, respektuje jejich způsob vyjádření

vesmír skutečný a fantazijní

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

Český jazyk a literatura

5. ročník

literární výchova

Český jazyk a literatura

5. ročník

komunikační a slohová výchova

Matematika

5. ročník

Čísla a početní operace v oboru přirozených čísel

Informatika

5. ročník

Základy práce s textem a grafikou

Přírodověda

5. ročník

rozmanitost přírody

Hudební výchova

5. ročník

poslechové činnosti

Matematika

5. ročník

Čísla a početní operace v oboru přirozených čísel

Přírodověda

5. ročník

rozmanitost přírody

Český jazyk a literatura

5. ročník

literární výchova

Český jazyk a literatura

5. ročník

komunikační a slohová výchova

Klíčové kompetence

Kompetence k učení
  • 5. Pro učení vybírá a využívá vhodné způsoby, metody a strategie.
  • 5. Aktivně zasahuje do výuky a při nejasnosti požádá o vysvětlení.
  • 5. Zhodnotí výsledky svého učení a posoudí vlastní pokrok.
  • 5. Vypracuje jednoduchý úkol s využitím nabídnutých informačních zdrojů.
Kompetence k řešení problémů
  • 5. Rozpozná problém a přemýšlí o něm.
  • 5. Snaží se o objektivní zhodnocení úspěšnosti řešení problému jako poučení pro další situace.
Kompetence komunikativní
  • 5. Formuluje a vyjadřuje své myšlenky a názory.
Kompetence sociální a personální
  • 5. Toleruje rozdílnosti, respektuje druhé, vyjádří svůj názor.
Kompetence občanské
  • 5. Respektuje přesvědčení druhých lidí.
  • 5. Navrhuje smírné řešení konfliktní situace.
  • 5. Upevňuje si kladný vztah k prostředí, ve kterém žije (region, kraj, vlast).
Kompetence pracovní
  • 5. Naplánuje s pomocí učitele postup vedoucí ke splnění úkolu a stanoví čas nutný ke splnění.
  • 5. Pro vlastní činnosti vybere z nabídky materiály a nástroje potřebné ke splnění úkolu a připraví je.
  • 5. Postupuje při práci podle jednoduchého návodu, pokud si neví rady, požádá o pomoc, přehledně zaznamená svůj pracovní postup, sleduje termín splnění.
  • 5. Rozpozná kvalitní práci a dobře splněný úkol, zhodnotí podle předem stanovených kritérií práci ostatních i vlastní práci.
  • 5. Poznává různé obory lidské činnosti; vysvětlí, v čem spočívá jejich význam, uvědomuje si, jaké pracovní činnosti ho těší, jaké mu jdou dobře, lépe než jiné.
  • 5. Vhodným způsobem nabídne vlastní nápad, ocení nové nápady druhých.