ŠVP platný od šk. rok 2020–2021, v. 15.1
Základní škola Český Krumlov, Za Nádražím 222

Učební osnovy

9. ročník


Fyzika


Blanka Kalistová, 1  týdně, P
Vedení elektrického proudu v kapalinách a v plynech
Dotace učebního bloku:   2
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • Rozliší vodič, izolant a polovodič na základě analýzy jejich vlastností

vedení elektrického proudu v kapalinách
vedení elektrického proudu v plynech

Komentář
pokusy: elektrolýza, jiskrový výboj, výbojové trubice
Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

Pracovní činnosti

9. ročník

Základy elektroniky

Vedení elektrického proudu v polovodičích
Dotace učebního bloku:   8
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • Rozliší vodič, izolant a polovodič na základě analýzy jejich vlastností
  • Nakreslí schéma a zapojí správně polovodičovou diodu a vysvětlí

Změna odporu polovodičů
polovodiče typu N a P
polovodičová dioda
dioda jako usměrňovač
přechod PN

Komentář
zapojení obvodu s diodou
Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

Pracovní činnosti

9. ročník

Základy elektroniky

Elektromagnetické záření
Dotace učebního bloku:   2
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • Porozumí pojmům a principům elektromagnetického záření

elektromagnetiké vlny a záření
zdroje záření
 

Jaderná energie
Dotace učebního bloku:   6
Očekávané výstupyUčivo

žák:

    opakování atom, jádro, protony, elektrony, neutrony
    atomová jádra
    radioaktivita
    využití jaderného záření
    jaderné reakce, jaderná energie
    jaderný reaktor
    jaderná energetika
    ochrana před zářením

    Světelné jevy
    Dotace učebního bloku:   8
    Očekávané výstupyUčivo

    žák:

    • Využívá zákona o přímočarém šíření světla ve stejnorodém optickém prostředí a zákona odrazu světla při řešení problémů a úloh
      - porozumí funkci základních optických přístrojů
    • Rozhodne ze znalosti rychlostí světla ve dvou různých prostředích, zda se světlo bude lámat ke kolmici či od kolmice, a využívá této skutečnosti při analýze průchodu světla čočkami

    elektromagnetiké vlny a záření
    zdroje záření
    světlo, zdroj světla
    přímočaré šíření světla
    vznik stínu
    zatmění Slunce a Měsíce
    rychlost světla
    odraz světelného paprsku, zákon odrazu
    zrcadla - zobrazení předmětu (rovinné, kulové zrcadlo, využití)
    lom světla na optickém rozhraní
    optické čočky
    optické vlastnosti oka (krátkozrakost a dalekozrakost)
    jednoduché optické přístroje (lupa, mikroskop a dalekohled)
    rozklad světla

    Komentář
    pokusy: se zrcadly, lom světla, čočky
    Vesmír
    Dotace učebního bloku:   8
    Očekávané výstupyUčivo

    žák:

    • Objasní (kvalitativně) pomocí poznatků o gravitačních silách pohyb planet kolem Slunce a měsíců planet kolem planet
      -popíše Sluneční soustavu a má představu o pohybu vesmírných těles (na základě poznatků o gravitačních silách)
      -popíše hlavní součásti Sluneční soustavy (planety, měsíce, planetky, komety)
      -má představu, jaké děje se odehrávají na Slunci
      -objasní střídání dne a noci, ročních období a vznik jednotlivých měsíčních fází, zatmění – opak.
    • Odliší hvězdu od planety na základě jejich vlastností

    sluneční soustava
    Slunce
    fáze Měsíce
    zatmění Slunce a Měsíce
    naše Galaxie

    hvězdy

    Komentář

    využití internetu, práce s literaturou, filmy na téma Vesmír

    Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

    Výchova k občanství

    9. ročník

    Země - náš domov

    Fyzika

    6. ročník

    Gravitační síla, gravitace

    Fyzikální olympiáda - kategorie E

    http://fo.cuni.cz/index.php?file=8&who=student

    Klíčové kompetence

    Kompetence k učení
    • 9. Podle svých zkušeností volí nejefektivnější metody a způsoby učení a vědomě je používá.
    • 9. Vytváří optimální podmínky pro vlastní učení, pozná, kdy je vhodné spolupracovat a komunikovat a kdy se naopak izolovat, dodržuje psychohygienu učení.
    • 9. Ovlivňuje postup výuky a učení tak, aby pro něj byly přínosné, aktivně žádá objasnění problému, zajímá se o alternativní zdroje informací.
    • 9. Vysvětlí smysl toho, proč si osvojuje a zpracovává různé druhy poznatků a dovedností a jak by se daly využít v dalším studiu i v bůžném životě.
    • 9. Realisticky odhadne, zda jeho vědomosti nebo dovednosti dostačují pro plnění úkolu, sám rozpozná, co se potřebuje ještě doučit.
    • 9. Aktivně využívá různé zdroje informací, vyhodnotí a obhájí, který z použitých zdrojů je pro danou situaci nejvhodnější. Pro své učení si samostatně zvolí cíle podle vlastních priorit (např. budoucí studium), přijme zodpovědnost za svou volbu.
    Kompetence k řešení problémů
    • 9. Porozumí problému, pojmenuje ho, uvědomí si problém podle svých schopností, zkušeností a aktivně řeší problém, v případě nedostatku zkušeností (využívá) vyhledává potřebné informace směřující k cíli.
    • 9. Umí si svou práci rozplánovat, aby stihl zadaný problém v daném termínu.
    • 9. Umí rozpoznat, zda problém vyřešil správně, tj. porovná svůj výsledek s úkolem, který pojmenoval na počátku, v případě neúspěchu analyzuje svůj postup a hledá nové řešení.
    • 9. Provede experiment a zaznamená jeho postup a výsledky.
    • 9. Samostatně objektivně zhodnotí úspěšnost řešení problému a vyhodnotí výsledky práce.
    Kompetence komunikativní
    • 9. K tématu si z různých zdrojů vybere takové informace, které podle svého úsudku potřebuje k dalšímu řešení úkolu, porovná je s informacemi, které již měl k dispozici, a propojí je.
    • 9. V různých zdrojích si ověřuje, zda jsou informace pravdivé, a připraví si argumenty pro zdůvodnění svého názoru na ně.
    • 9. Při vyjadřování uspořádá informace logicky podle časových, místních, příčinných a dějových souvislostí.

      Např. grafické znázornění nějaké situace, matematický jazyk, chemická symbolika.

    • 9. Své sdělení vyjádří písemně uceleně, se souvislou stavbou vět, odstavců a celého textu, se zaměřením na věc i s ohledem na svého adresáta a záměr sdělení.
    • 9. Rozlišuje, co chce sdělit, v jaké situaci to sděluje a komu to sděluje, a v závislosti na tom použije vhodné jazykové prostředky.

      Odliší, že má jinak mluvit na malé dítě, svého vrstevníka, dospělého, autoritu nebo například osobu s mentálním handicapem.

    • 9. Dává druhým lidem najevo, že jim naslouchá tím, že s nimi udržuje oční kontakt; svou mimikou dává najevo vstřícnost; verbálně i neverbálně dává najevo porozumění pro pocity druhého (přitakává).
    • 9. Rozpozná téma a cíl diskuse, odliší nápady a otázky, které k jádru věci nepatří, sám diskutuje k věci, srozumitelně sděluje a vysvětluje své myšlenky, postoje, argumenty.
    • 9. Obhajuje svůj názor asertivním způsobem (důrazně, ale slušně); předkládá konkrétní argumenty i proti většinovému mínění, je-li přesvědčen o jeho správnosti.
    Kompetence sociální a personální
    • 9. Dodržuje zásady slušného a společenského chování, vhodně a taktně jedná přiměřeně situaci, umí najít své chyby, poučit se z nich a posiluje své silné stránky.
    • 9. Toleruje rozdílnosti (sociálně slabí, hendikepovaní, etnické skupiny, různé somatotypy, atd.), zastane se hendikepovaných a vytváří podmínky pro rovnocennou spolupráci.
    • 9. Vědomě ovládá své emoce, nevyvolává konflikty, umí předvídat možné situace, domýšlet důsledky chování a zodpovědně jednat, aby dosáhl pocitu sebeuspokojení a sebeúcty a mohl být hrdý na svou školu.
    • 9. Je sebekritický a pěstuje zdravé sebevědomí, přijme kritiku, ustoupí ze svých stanovisek a přijme kompromis.
    Kompetence občanské
    • 9. Zná a předvede záchranné i strategické postupy a zásady při krizových situacích; přivolá pomoc, popřípadě ji poskytne; předvídá možná rizika i v nových situacích a prostorech.
    Kompetence pracovní
    • 9. Naplánuje práci do jednotlivých kroků a obhájí ji.
    • 9. Navrhne takové materiály, nástroje a postupy, které nejlépe odpovídají pracovnímu úkolu a připraví je.
    • 9. Pracuje systematicky podle návodu a umí ho upravit podle konkrétních podmínek.
    • 9. Pracuje úsporně, vyžaduje úspornou práci od ostatních (šetří materiál, elektrickou energii apod.).
    • 9. Dodržuje bezpečnostní pravidla, pracuje tak, aby chránil zdraví své i ostatních.
    • 9. Rozpozná kvalitní práci a dobře splněný úkol (podle zadání a předem stanovených kritérií); sám nebo ve spolupráci se spolužáky zhodnotí podle předem stanovených kritérií práci ostatních i vlastní práci.

      Žák sám vyhodnotí svůj plakát, který vytvořil, podle kritérií, ve kterých je přesně popsáno, jaké kvality má plakát a) nejlepší, b) přijatelný, c) nepřijatelný. Na základě vlastního hodnocení dle kritérií zjistí také to, co by mohl konkrétně udělat pro to, aby jeho plakát naplňoval kritéria pro nejlepší plakát.

    • 9. Na základě hodnocení celé práce pojmenuje příčiny úspěchu i neúspěchu a navrhne úpravy a posuzuje výrobní postupy a materiály, které sám používá, z hlediska jejich bezpečnosti a ochrany životního prostředí.
    • 9. Reálně odhadne své možnosti a vyhodnocuje, v jakých oborech lidského konání by mohl svůj zájem a své vlohy rozvíjet.

      Sestaví erb vlastních úspěchů, očekávání, možností; odhaduje předem některé své výkony a potom srovnává svůj odhad s reálnou situací (vybere si z několika úkolů různé náročnosti, při skupinové práci zvolí úkol podle svých schopností…). Zpracuje vlastní charakteristiku, podle analýzy charakteristik přiřadí vhodné osoby konkrétním činnostem.

    • 9. Získává potřebné informace o případné budoucí profesi, posuzuje profese z různých hledisek a dokáže je vyhodnotit vzhledem ke svým předpokladům a možnostem.

      Vytvoří si obraz svého budoucího života - až mu bude 30 let (bydlení, rodina, zaměstnání,…), potom zjišťuje, co musí učinit pro zvolený způsob života, co již dělá nebo může dělat nyní, co v blízké budoucnosti. Sepíše pozitiva a negativa vybraných profesí (učitel, lékař, prodavač, řidič...) a porovná je vzhledem ke svým předpokladům.