ŠVP platný od šk. rok 2020–2021, v. 15.1
Základní škola Český Krumlov, Za Nádražím 222

Učební osnovy

9. ročník


Konverzace v anglickém jazyce


Kateřina Kalíšková, 0  týdně, V
Čím budu
Očekávané výstupyUčivo

žák:

    Opakujeme různé druhy zaměstnání
    Pracovní pohovor a řeč těla
    Inzeráty

    gramatika I would like...

    Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

    Anglický jazyk

    9. ročník

    Čím budu

    Móda a oblékání
    Očekávané výstupyUčivo

    žák:

      Pojmenování různých kusů oblečení
      Druhy látek
      Nakupování
      Styl oblékání napříč stoletími

      Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

      Anglický jazyk

      9. ročník

      Oblékání

      Kultura
      Očekávané výstupyUčivo

      žák:

        Země světa
        Historická období
        Zajímavé a důležité historické události, lidé, umění
         

        Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

        Anglický jazyk

        9. ročník

        Reálie anglicky mluvících zemí

        Dějepis

        9. ročník

        Moderní doba

        Výchova k občanství

        9. ročník

        Země - náš domov

        Zeměpis

        7. ročník

        Austrálie

        Zeměpis

        7. ročník

        Amerika

        Zeměpis

        8. ročník

        Evropa

        Výtvarná výchova

        9. ročník

        Kombinované techniky

        Výtvarná výchova

        9. ročník

        Dějiny výtvarného umění

        Zábava a volný čas
        Očekávané výstupyUčivo

        žák:

          Kino, Tv, knihy, hudba, divadlo
          Volnočasové aktivity
           

          Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

          Český jazyk a literatura

          9. ročník

          Literární výchova

          Anglický jazyk

          8. ročník

          Životní zkušenosti

          Mediální výchova

          9. ročník

          Různé zdroje informací

          Mediální výchova

          9. ročník

          Práce s informacemi

          Mediální výchova

          9. ročník

          Způsoby sdělování informací

          Naše zdraví a zdravý způsob života
          Očekávané výstupyUčivo

          žák:

            Návštěva lékaře
            Slovní zásoba - léky, zranění, části lidského těla
            Jídlo a zdravý životní styl
             

            Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

            Anglický jazyk

            9. ročník

            Péče o zdraví

            Dopis
            Očekávané výstupyUčivo

            žák:

              Formální a neformální dopisy
              Výměna osobních informací
              Podávání návrhů, vyjádření žádostí
              Rozdíly mezi britskou a americkou angličtinou

              Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

              Český jazyk a literatura

              6. ročník

              Komunikační a slohová výchova

              Český jazyk a literatura

              7. ročník

              Komunikační a slohová výchova

              Český jazyk a literatura

              8. ročník

              Komunikační a slohová výchova

              Vztahy mezi lidmi
              Očekávané výstupyUčivo

              žák:

                Rodina a přátelé
                Generační rozdíly
                Přání, sny, povinnosti
                Lidské vlastnosti

                Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

                Výchova k občanství

                8. ročník

                Člověk hledá sám sebe

                Klíčové kompetence

                Kompetence k učení
                • 9. Podle svých zkušeností volí nejefektivnější metody a způsoby učení a vědomě je používá.
                • 9. Vytváří optimální podmínky pro vlastní učení, pozná, kdy je vhodné spolupracovat a komunikovat a kdy se naopak izolovat, dodržuje psychohygienu učení.
                • 9. Vysvětlí smysl toho, proč si osvojuje a zpracovává různé druhy poznatků a dovedností a jak by se daly využít v dalším studiu i v bůžném životě.
                • 9. Realisticky odhadne, zda jeho vědomosti nebo dovednosti dostačují pro plnění úkolu, sám rozpozná, co se potřebuje ještě doučit.
                • 9. Aktivně využívá různé zdroje informací, vyhodnotí a obhájí, který z použitých zdrojů je pro danou situaci nejvhodnější. Pro své učení si samostatně zvolí cíle podle vlastních priorit (např. budoucí studium), přijme zodpovědnost za svou volbu.
                Kompetence k řešení problémů
                • 9. Porozumí problému, pojmenuje ho, uvědomí si problém podle svých schopností, zkušeností a aktivně řeší problém, v případě nedostatku zkušeností (využívá) vyhledává potřebné informace směřující k cíli.
                • 9. Umí si svou práci rozplánovat, aby stihl zadaný problém v daném termínu.
                • 9. Umí rozpoznat, zda problém vyřešil správně, tj. porovná svůj výsledek s úkolem, který pojmenoval na počátku, v případě neúspěchu analyzuje svůj postup a hledá nové řešení.
                • 9. Samostatně objektivně zhodnotí úspěšnost řešení problému a vyhodnotí výsledky práce.
                Kompetence komunikativní
                • 9. K tématu si z různých zdrojů vybere takové informace, které podle svého úsudku potřebuje k dalšímu řešení úkolu, porovná je s informacemi, které již měl k dispozici, a propojí je.
                • 9. V různých zdrojích si ověřuje, zda jsou informace pravdivé, a připraví si argumenty pro zdůvodnění svého názoru na ně.
                • 9. Vyjadřuje se tak, aby mu ostatní rozuměli, používá pro to jednoznačná a výstižná pojmenování a k vyjádření používá grafických znázornění a symbolických prostředků.
                • 9. Své sdělení vyjádří písemně uceleně, se souvislou stavbou vět, odstavců a celého textu, se zaměřením na věc i s ohledem na svého adresáta a záměr sdělení.
                • 9. Rozlišuje, co chce sdělit, v jaké situaci to sděluje a komu to sděluje, a v závislosti na tom použije vhodné jazykové prostředky.

                  Odliší, že má jinak mluvit na malé dítě, svého vrstevníka, dospělého, autoritu nebo například osobu s mentálním handicapem.

                • 9. Mluví výrazně, aby sdělil smysl, tempo přizpůsobuje adresátovi i obsahu, ovládá mimiku i gesta.
                • 9. Dává druhým lidem najevo, že jim naslouchá tím, že s nimi udržuje oční kontakt; svou mimikou dává najevo vstřícnost; verbálně i neverbálně dává najevo porozumění pro pocity druhého (přitakává).
                • 9. Rozpozná téma a cíl diskuse, odliší nápady a otázky, které k jádru věci nepatří, sám diskutuje k věci, srozumitelně sděluje a vysvětluje své myšlenky, postoje, argumenty.
                • 9. Obhajuje svůj názor asertivním způsobem (důrazně, ale slušně); předkládá konkrétní argumenty i proti většinovému mínění, je-li přesvědčen o jeho správnosti.
                Kompetence sociální a personální
                • 9. Dodržuje zásady slušného a společenského chování, vhodně a taktně jedná přiměřeně situaci, umí najít své chyby, poučit se z nich a posiluje své silné stránky.
                • 9. Toleruje rozdílnosti (sociálně slabí, hendikepovaní, etnické skupiny, různé somatotypy, atd.), zastane se hendikepovaných a vytváří podmínky pro rovnocennou spolupráci.
                • 9. Vědomě ovládá své emoce, nevyvolává konflikty, umí předvídat možné situace, domýšlet důsledky chování a zodpovědně jednat, aby dosáhl pocitu sebeuspokojení a sebeúcty a mohl být hrdý na svou školu.
                • 9. Je sebekritický a pěstuje zdravé sebevědomí, přijme kritiku, ustoupí ze svých stanovisek a přijme kompromis.
                Kompetence občanské
                • 9. Posuzuje a hodnotí jevy, procesy,události a problémy ve svém okolí z různých úhlů pohledu
                • 9. Pravidla potřebná pro danou situaci v případě potřeby sám navrhuje, dokáže je vytvářet; ve sporu se dovolává pravidel.
                • 9. Nepoužívá násilné řešení sporů, vyjedná smír, odmítá agresi proti sobě nebo proti třetí osobě, fyzickému i psychickému násilí ve škole, podle svých možností se mu postaví.
                • 9. Samostatně posuzuje, zda už má dost informací, aby se mohl rozhodovat; zvažuje pro i proti v daném problému.
                • 9. Aktivně přijímá a dodržuje zásady ekovýchovy; své nároky a potřeby posuzuje a snaží se omezovat z hlediska trvale udržitelného života.
                • 9. Upevňuje svůj vztah k prostoru, ve kterém žije, v rámci evropské sounáležitosti i v globálním měřítku.
                • 9. Sleduje a vybírá si kulturní události nejen v místě školy a bydliště, ale i v rámci regionu; zvažuje jejich kvalitu.
                Kompetence pracovní
                • 9. Naplánuje práci do jednotlivých kroků a obhájí ji.
                • 9. Navrhne takové materiály, nástroje a postupy, které nejlépe odpovídají pracovnímu úkolu a připraví je.
                • 9. Pracuje úsporně, vyžaduje úspornou práci od ostatních (šetří materiál, elektrickou energii apod.).
                • 9. Dodržuje bezpečnostní pravidla, pracuje tak, aby chránil zdraví své i ostatních.
                • 9. Rozpozná kvalitní práci a dobře splněný úkol (podle zadání a předem stanovených kritérií); sám nebo ve spolupráci se spolužáky zhodnotí podle předem stanovených kritérií práci ostatních i vlastní práci.

                  Žák sám vyhodnotí svůj plakát, který vytvořil, podle kritérií, ve kterých je přesně popsáno, jaké kvality má plakát a) nejlepší, b) přijatelný, c) nepřijatelný. Na základě vlastního hodnocení dle kritérií zjistí také to, co by mohl konkrétně udělat pro to, aby jeho plakát naplňoval kritéria pro nejlepší plakát.

                • 9. Na základě hodnocení celé práce pojmenuje příčiny úspěchu i neúspěchu a navrhne úpravy a posuzuje výrobní postupy a materiály, které sám používá, z hlediska jejich bezpečnosti a ochrany životního prostředí.
                • 9. Reálně odhadne své možnosti a vyhodnocuje, v jakých oborech lidského konání by mohl svůj zájem a své vlohy rozvíjet.

                  Sestaví erb vlastních úspěchů, očekávání, možností; odhaduje předem některé své výkony a potom srovnává svůj odhad s reálnou situací (vybere si z několika úkolů různé náročnosti, při skupinové práci zvolí úkol podle svých schopností…). Zpracuje vlastní charakteristiku, podle analýzy charakteristik přiřadí vhodné osoby konkrétním činnostem.

                • 9. Získává potřebné informace o případné budoucí profesi, posuzuje profese z různých hledisek a dokáže je vyhodnotit vzhledem ke svým předpokladům a možnostem.

                  Vytvoří si obraz svého budoucího života - až mu bude 30 let (bydlení, rodina, zaměstnání,…), potom zjišťuje, co musí učinit pro zvolený způsob života, co již dělá nebo může dělat nyní, co v blízké budoucnosti. Sepíše pozitiva a negativa vybraných profesí (učitel, lékař, prodavač, řidič...) a porovná je vzhledem ke svým předpokladům.