ŠVP platný od šk. rok 2020–2021, v. 15.1
Základní škola Český Krumlov, Za Nádražím 222

Učební osnovy

9. ročník


Výchova k občanství


Hana Kozáková, 1  týdně, P
Člověk hledající svět
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • uvědomí si význam životního názoru, vliv víry a náboženství v životě člověkaý výstup
  • seznámí se s významnými světovými náboženstvími, církvemi, náboženskými hnutími
  • pochopí význam náboženské tolerance, náboženské svobody
  • respektuje odlišné názory či zájmy lidí i odlišné způsoby jejich chování a myšlení, je tolerantní k menšinám
  • rozpozná a posoudí projevy rasové nesnášenlivosti a vysvětlí, k jakým důsledkům může vést
  • uvědomí si význam přátelství v životě člověka, dokáže přijímat přátelství jiných lidí a sám přátelství poskytovat
  • vysvětlí, proč je důležitá vzájemná solidarita mezi lidmi v situacích ohrožení (záplavy, požáry)

Životní názor - víra, náboženství, náboženské sekty, manipulace, závislost a samostatnost
Lidská setkání - podobnost a odlišnost lidí, přirozené a sociální rozdíly mezi lidmi
Problémy lidské nesnášenlivosti
Vztahy mezi lidmi - osobní a neosobní vztahy, přátelství, party, skupiny, láska
Mezilidská komunikace a její projevy - lidská solidarita, pomoc člověku v nouzi

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

Český jazyk a literatura

9. ročník

Literární výchova

Anglický jazyk

9. ročník

Svět kolem nás

Dějepis

9. ročník

Studená válka

Výtvarná výchova

9. ročník

Svět fantazie

Výtvarná výchova

9. ročník

Kombinované techniky

Mediální výchova

9. ročník

Kritické myšlení

Mediální výchova

9. ročník

Události a jejich zpracování

Mediální výchova

9. ročník

Práce s informacemi

Mediální výchova

9. ročník

Různé zdroje informací

Výtvarná výchova

9. ročník

Svět fantazie

Výtvarná výchova

9. ročník

Člověk

Výtvarná výchova

9. ročník

Kombinované techniky

Pracovní činnosti

9. ročník

Základy ruční práce

Mediální výchova

9. ročník

Manipulace

Mediální výchova

9. ročník

Různé zdroje informací

Mediální výchova

9. ročník

Práce s informacemi

Mediální výchova

9. ročník

Události a jejich zpracování

Anglický jazyk

9. ročník

Čím budu

MetodyPostupyFormy práce

krátkodobé projekty

Návykové látky - beseda

Sekty - beseda

Rasismus - beseda

Hospodaření
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • rozlišuje a porovnává různé formy vlastnictví,uvede jejich příklady
  • objasní potřebu dodržování zásad ochrany duševního vlastnictví a jejich znalost uplatňuje ve svém jednání
  • dodržuje zásady hospodárnosti,popíše a objasní vlastní způsoby zacházení s penězi a se svým i svěřeným majetkem,vyhýbá se rizikům v hospodaření s penězi

Majetek a vlastnictví - hmotné a duševní vlastnictví
Rozpočet a životní úroveň

Tržní hospodářství - principy, trh práce, nabídka, poptávka, výroba, obchod, služby

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

Dějepis

9. ročník

Studená válka

Mediální výchova

9. ročník

Manipulace

Mediální výchova

9. ročník

Události a jejich zpracování

Mediální výchova

9. ročník

Práce s informacemi

Mediální výchova

9. ročník

Manipulace

Mediální výchova

9. ročník

Práce s informacemi

Mediální výchova

9. ročník

Události a jejich zpracování

Informatika

9. ročník

Autorské právo

Právo pracovní a trestní
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • dodržuje zásady hospodárnosti,popíše a objasní vlastní způsoby zacházení s penězi a se svým i svěřeným majetkem,vyhýbá se rizikům v hospodaření s penězi
  • diskutuje o příčinách a důsledcích korupčního jednání

Pracovní právo - náležitosti pracovní smlouvy

Trestní právo - trestní odpovědnost, přestupek a trestný čin

MetodyPostupyFormy práce

krátkodobé projekty

Trestní právo - beseda

Pracovní smlouva - beseda

Země - náš domov
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • uvádí příklady globálních a ekologických problémů, jejich příčiny a možné důsledky; vyjádří na ně svůj osobní názor
  • vyjmenuje projevy globalizace, jejich klady a zápory - vysvětlí význam mezinárodní spolupráce
  • uvede některé významné mezinárodní organizace a společenství,k nimž má vztah ČR,posoudí jejich význam ve světovém dění a popíše výhody spolupráce mezi státy
  • objasní souvislosti globálních a lokálních problémů,uvede příklady možných projevů a způsobů řešení


Ekologické a společenské problémy - jejich příčiny a řešení
Evropská integrace - podstata, význam, výhody; EU a ČR
Mezinárodní spolupráce a vztahy - ekonomické, politické, bezpečnostní
Projevy globalizace - klady a zápory
Nebezpečí mezinárodního terorismu a nutnost boje s ním

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

Český jazyk a literatura

9. ročník

Literární výchova

Anglický jazyk

9. ročník

Svět kolem nás

Informatika

9. ročník

Internet a zpracování informací

Dějepis

9. ročník

Studená válka

Fyzika

9. ročník

Vesmír

Přírodopis

9. ročník

Ekologie

Zeměpis

9. ročník

Poloha,státní hranice a postavení České republiky ve světě

Výtvarná výchova

9. ročník

Kombinované techniky

Výtvarná výchova

9. ročník

Příroda a její proměny

Mediální výchova

9. ročník

Způsoby sdělování informací

Mediální výchova

9. ročník

Manipulace

Mediální výchova

9. ročník

Události a jejich zpracování

Mediální výchova

9. ročník

Práce s informacemi

Mediální výchova

9. ročník

Různé zdroje informací

Konverzace v anglickém jazyce

9. ročník

Kultura

Mediální výchova

9. ročník

Manipulace

Mediální výchova

9. ročník

Různé zdroje informací

Mediální výchova

9. ročník

Události a jejich zpracování

Dějepis

9. ročník

Moderní doba

Obrana vlasti
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • uvede příklady mezinárodního terorismu a zaujme vlastní postoj ke způsobům jeho potírání
  • na příkladech uvede národní i mezinárodní úkoly Armády ČR, zahraniční mise

Média - práce s informacemi z hlediska bezpečnosti státu

Nebezpečí mezinárodního terorismu a nutnost boje s ním

Složky obrany státu - Armáda ČR, dobrovolné zálohy a mezinárodní působení AČR jako součásti NATO

Ochrana státu v mimořádných situacích - složky IZS

 

MetodyPostupyFormy práce

výukové programy a internet

vyhledávání a třídění informací

Klíčové kompetence

Kompetence k učení
  • 9. Vytváří optimální podmínky pro vlastní učení, pozná, kdy je vhodné spolupracovat a komunikovat a kdy se naopak izolovat, dodržuje psychohygienu učení.
  • 9. Ovlivňuje postup výuky a učení tak, aby pro něj byly přínosné, aktivně žádá objasnění problému, zajímá se o alternativní zdroje informací.
  • 9. Aktivně využívá různé zdroje informací, vyhodnotí a obhájí, který z použitých zdrojů je pro danou situaci nejvhodnější. Pro své učení si samostatně zvolí cíle podle vlastních priorit (např. budoucí studium), přijme zodpovědnost za svou volbu.
Kompetence k řešení problémů
  • 9. Porozumí problému, pojmenuje ho, uvědomí si problém podle svých schopností, zkušeností a aktivně řeší problém, v případě nedostatku zkušeností (využívá) vyhledává potřebné informace směřující k cíli.
  • 9. Umí si svou práci rozplánovat, aby stihl zadaný problém v daném termínu.
  • 9. Samostatně objektivně zhodnotí úspěšnost řešení problému a vyhodnotí výsledky práce.
Kompetence komunikativní
  • 9. Při vyjadřování uspořádá informace logicky podle časových, místních, příčinných a dějových souvislostí.

    Např. grafické znázornění nějaké situace, matematický jazyk, chemická symbolika.

  • 9. Vyjadřuje se tak, aby mu ostatní rozuměli, používá pro to jednoznačná a výstižná pojmenování a k vyjádření používá grafických znázornění a symbolických prostředků.
  • 9. Své sdělení vyjádří písemně uceleně, se souvislou stavbou vět, odstavců a celého textu, se zaměřením na věc i s ohledem na svého adresáta a záměr sdělení.
  • 9. Mluví výrazně, aby sdělil smysl, tempo přizpůsobuje adresátovi i obsahu, ovládá mimiku i gesta.
  • 9. Obhajuje svůj názor asertivním způsobem (důrazně, ale slušně); předkládá konkrétní argumenty i proti většinovému mínění, je-li přesvědčen o jeho správnosti.
Kompetence sociální a personální
  • 9. Dodržuje zásady slušného a společenského chování, vhodně a taktně jedná přiměřeně situaci, umí najít své chyby, poučit se z nich a posiluje své silné stránky.
  • 9. Toleruje rozdílnosti (sociálně slabí, hendikepovaní, etnické skupiny, různé somatotypy, atd.), zastane se hendikepovaných a vytváří podmínky pro rovnocennou spolupráci.
  • 9. Vědomě ovládá své emoce, nevyvolává konflikty, umí předvídat možné situace, domýšlet důsledky chování a zodpovědně jednat, aby dosáhl pocitu sebeuspokojení a sebeúcty a mohl být hrdý na svou školu.
  • 9. Je sebekritický a pěstuje zdravé sebevědomí, přijme kritiku, ustoupí ze svých stanovisek a přijme kompromis.
Kompetence občanské
  • 9. Posuzuje a hodnotí jevy, procesy,události a problémy ve svém okolí z různých úhlů pohledu
  • 9. Pravidla potřebná pro danou situaci v případě potřeby sám navrhuje, dokáže je vytvářet; ve sporu se dovolává pravidel.
  • 9. Nepoužívá násilné řešení sporů, vyjedná smír, odmítá agresi proti sobě nebo proti třetí osobě, fyzickému i psychickému násilí ve škole, podle svých možností se mu postaví.
  • 9. Aktivně přijímá a dodržuje zásady ekovýchovy; své nároky a potřeby posuzuje a snaží se omezovat z hlediska trvale udržitelného života.
  • 9. Zná a předvede záchranné i strategické postupy a zásady při krizových situacích; přivolá pomoc, popřípadě ji poskytne; předvídá možná rizika i v nových situacích a prostorech.
  • 9. Upevňuje svůj vztah k prostoru, ve kterém žije, v rámci evropské sounáležitosti i v globálním měřítku.
  • 9. Sleduje a vybírá si kulturní události nejen v místě školy a bydliště, ale i v rámci regionu; zvažuje jejich kvalitu.
Kompetence pracovní
  • 9. Rozpozná kvalitní práci a dobře splněný úkol (podle zadání a předem stanovených kritérií); sám nebo ve spolupráci se spolužáky zhodnotí podle předem stanovených kritérií práci ostatních i vlastní práci.

    Žák sám vyhodnotí svůj plakát, který vytvořil, podle kritérií, ve kterých je přesně popsáno, jaké kvality má plakát a) nejlepší, b) přijatelný, c) nepřijatelný. Na základě vlastního hodnocení dle kritérií zjistí také to, co by mohl konkrétně udělat pro to, aby jeho plakát naplňoval kritéria pro nejlepší plakát.

  • 9. Na základě hodnocení celé práce pojmenuje příčiny úspěchu i neúspěchu a navrhne úpravy a posuzuje výrobní postupy a materiály, které sám používá, z hlediska jejich bezpečnosti a ochrany životního prostředí.
  • 9. Reálně odhadne své možnosti a vyhodnocuje, v jakých oborech lidského konání by mohl svůj zájem a své vlohy rozvíjet.

    Sestaví erb vlastních úspěchů, očekávání, možností; odhaduje předem některé své výkony a potom srovnává svůj odhad s reálnou situací (vybere si z několika úkolů různé náročnosti, při skupinové práci zvolí úkol podle svých schopností…). Zpracuje vlastní charakteristiku, podle analýzy charakteristik přiřadí vhodné osoby konkrétním činnostem.

  • 9. Použije různé způsoby, jak se prezentovat na trhu práce.

    Napíše životopis v českém a jednom cizím jazyce, popíše vlastní klady a zápory.

  • 9. Provede finanční rozpočet, porovná náklady a zisk.

    Žáci vypěstují sazenice salátu, kedlubny, rajčat apod., které potom škola prodává - zjistí náklady na semínka, odhadnou množství vypěstovaných sazenic, po prodeji porovnají příjmy a výdaje a spočítají zisk. Žáci vytvoří výtvarná díla a prodávají je na školní aukci pro rodiče apod.