ŠVP platný od šk. rok 2020–2021, v. 15.1
Základní škola Český Krumlov, Za Nádražím 222

Učební osnovy

9. ročník


Německý jazyk


Lucie Holubová, 2  týdně, P
Jak se kam dostanu
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • používá dvojjazyčný slovník (v tištěné i elektronické podobě)

Slovní zásoba

- místa ve městě


Gramatika

- předložky se 4. pádem při otázce KAM?
- 4. pád osobních zájmen
- časování vybraných nepravidelných sloves

Můj den, jídlo a pití
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • rozumí obsahu a smyslu při použití různých jednoduchých materiálů (časopisy, obrazové a poslechové materiály) a využívá je při své práci

Slovní zásoba

- denní činnosti
- části dne
- potraviny a nápoje
- čísla nad 100

Gramatika

- některá způsobová slovesa
- další nepravidelná slovesa

Můj týden a školní rozvrh
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • rozumí známým slovům a jednoduchým větám se vztahem k osvojovaným tématům
  • sestaví správně jednoduché písemné sdělení (krátký text) a vytvoří odpověď na určité sdělení
  • vyplní základní údaje o sobě do formulářů
  • odvodí pravděpodobný výnam slov z kontextu

Slovní zásoba

- předměty ve škole
- aktivity ve volném čase

Gramatika

- další způsobová slovesa
- řadové číslovky

U doktora
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • obměňuje různá slova v textu

Slovní zásoba

- části těla
- nemoci

Gramatika

- 3. pád osobních zájmen
- rozkazovací způsob
- minulý čas sloves haben a sein

Ve městě a na vesnici
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • čte nahlas plynule a foneticky správně jednoduché texty obsahující známou slovní zásobu
  • aktivně se zapojí do jednoduché konverzace, pozdraví a rozloučí se s dospělým i kamarádem, poskytne požadovanou informaci

Slovní zásoba

- místa ve městě
- dopravní prostředky

Gramatika

- předložky aus, mit a von

Klíčové kompetence

Kompetence k učení
  • 9. Podle svých zkušeností volí nejefektivnější metody a způsoby učení a vědomě je používá.
  • 9. Vytváří optimální podmínky pro vlastní učení, pozná, kdy je vhodné spolupracovat a komunikovat a kdy se naopak izolovat, dodržuje psychohygienu učení.
  • 9. Ovlivňuje postup výuky a učení tak, aby pro něj byly přínosné, aktivně žádá objasnění problému, zajímá se o alternativní zdroje informací.
  • 9. Realisticky odhadne, zda jeho vědomosti nebo dovednosti dostačují pro plnění úkolu, sám rozpozná, co se potřebuje ještě doučit.
  • 9. Aktivně využívá různé zdroje informací, vyhodnotí a obhájí, který z použitých zdrojů je pro danou situaci nejvhodnější. Pro své učení si samostatně zvolí cíle podle vlastních priorit (např. budoucí studium), přijme zodpovědnost za svou volbu.
Kompetence k řešení problémů
  • 9. Umí si svou práci rozplánovat, aby stihl zadaný problém v daném termínu.
  • 9. Samostatně objektivně zhodnotí úspěšnost řešení problému a vyhodnotí výsledky práce.
Kompetence komunikativní
  • 9. K tématu si z různých zdrojů vybere takové informace, které podle svého úsudku potřebuje k dalšímu řešení úkolu, porovná je s informacemi, které již měl k dispozici, a propojí je.
  • 9. V různých zdrojích si ověřuje, zda jsou informace pravdivé, a připraví si argumenty pro zdůvodnění svého názoru na ně.
  • 9. Při vyjadřování uspořádá informace logicky podle časových, místních, příčinných a dějových souvislostí.

    Např. grafické znázornění nějaké situace, matematický jazyk, chemická symbolika.

  • 9. Vyjadřuje se tak, aby mu ostatní rozuměli, používá pro to jednoznačná a výstižná pojmenování a k vyjádření používá grafických znázornění a symbolických prostředků.
  • 9. Své sdělení vyjádří písemně uceleně, se souvislou stavbou vět, odstavců a celého textu, se zaměřením na věc i s ohledem na svého adresáta a záměr sdělení.
  • 9. Rozlišuje, co chce sdělit, v jaké situaci to sděluje a komu to sděluje, a v závislosti na tom použije vhodné jazykové prostředky.

    Odliší, že má jinak mluvit na malé dítě, svého vrstevníka, dospělého, autoritu nebo například osobu s mentálním handicapem.

  • 9. Mluví výrazně, aby sdělil smysl, tempo přizpůsobuje adresátovi i obsahu, ovládá mimiku i gesta.
  • 9. Rozpozná téma a cíl diskuse, odliší nápady a otázky, které k jádru věci nepatří, sám diskutuje k věci, srozumitelně sděluje a vysvětluje své myšlenky, postoje, argumenty.
Kompetence sociální a personální
  • 9. Dodržuje zásady slušného a společenského chování, vhodně a taktně jedná přiměřeně situaci, umí najít své chyby, poučit se z nich a posiluje své silné stránky.
  • 9. Toleruje rozdílnosti (sociálně slabí, hendikepovaní, etnické skupiny, různé somatotypy, atd.), zastane se hendikepovaných a vytváří podmínky pro rovnocennou spolupráci.
  • 9. Vědomě ovládá své emoce, nevyvolává konflikty, umí předvídat možné situace, domýšlet důsledky chování a zodpovědně jednat, aby dosáhl pocitu sebeuspokojení a sebeúcty a mohl být hrdý na svou školu.
  • 9. Je sebekritický a pěstuje zdravé sebevědomí, přijme kritiku, ustoupí ze svých stanovisek a přijme kompromis.
Kompetence občanské
  • 9. Posuzuje a hodnotí jevy, procesy,události a problémy ve svém okolí z různých úhlů pohledu
  • 9. Samostatně posuzuje, zda už má dost informací, aby se mohl rozhodovat; zvažuje pro i proti v daném problému.
  • 9. Sleduje a vybírá si kulturní události nejen v místě školy a bydliště, ale i v rámci regionu; zvažuje jejich kvalitu.
Kompetence pracovní
  • 9. Naplánuje práci do jednotlivých kroků a obhájí ji.
  • 9. Navrhne takové materiály, nástroje a postupy, které nejlépe odpovídají pracovnímu úkolu a připraví je.
  • 9. Rozpozná kvalitní práci a dobře splněný úkol (podle zadání a předem stanovených kritérií); sám nebo ve spolupráci se spolužáky zhodnotí podle předem stanovených kritérií práci ostatních i vlastní práci.

    Žák sám vyhodnotí svůj plakát, který vytvořil, podle kritérií, ve kterých je přesně popsáno, jaké kvality má plakát a) nejlepší, b) přijatelný, c) nepřijatelný. Na základě vlastního hodnocení dle kritérií zjistí také to, co by mohl konkrétně udělat pro to, aby jeho plakát naplňoval kritéria pro nejlepší plakát.

  • 9. Použije různé způsoby, jak se prezentovat na trhu práce.

    Napíše životopis v českém a jednom cizím jazyce, popíše vlastní klady a zápory.