ŠVP pro šk. rok 2018–2019, v. 12.1
Základní škola Český Krumlov, Za Nádražím 222

Učební osnovy

8. ročník


Chemie


Iva Hermannová, 2  týdně, P
Pozorování, pokus a bezpečnost práce
Dotace učebního bloku:   4
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • - rozliší fyzikální tělesa a látky
  • - popíše společné a rozdílné oblasti vybraných látek
  • - uvede zásady bezpečné práce v chemické pracovně, poskytne a přivolá první pomoc při úrazu

- vymezení chemie
- látky a tělesa
- chemické děje

- zásady bezpečné práce v laboratoři (pracovně)
- první pomoc při úrazu v laboratoři (poleptání, popálení, pořezání)

- látky výbušné, hořlavé, toxické
- zásady chování při úniku nebezpečných látek
- improvizovaná ochrana při úniku nebezpečných látek

- vlastnosti látek: barva, skupenství, rozpustnost ve vodě, kujnost, tepelná a elektrická vodivost, hustota
- změny skupenství: tání, tuhnutí, vypařování, zkapalnění, sublimace
 

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

Fyzika

6. ročník

Látka a těleso

Směsi
Dotace učebního bloku:   4
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • - rozliší stejnorodé a různorodé směsi
  • - aplikuje poznatky o vlivu teploty, míchání a plošného obsahu povrchu rozpuštěné látky na rychlost jejího rozpouštění při vysvětlování známých situací z běžného života
  • - vypočítá složení roztoků (hmotnostní zlomek rozpuštěné látky) a připraví roztok o požadovaném složení
  • - navrhne postup oddělování složek směsí v běžném životě
  • - vybere a prakticky využívá vhodné pracovní postupy, přístroje, zařízení a pomůcky pro konání konkrétních pozorování, měření a experimentů
  • - zpracuje protokol o cíli, průběhu a výsledcích své experimentální práce a zformuluje v něm závěry, k nimž dospěl
  • - vyhledá v dostupných informačních zdrojích všechny podklady, jež mu co nejlépe pomohou provést danou experimentální práci
  • - dodržuje pravidla bezpečné práce a ochrany životního prostředí při experimentální práci
  • - poskytne první pomoc při úrazu v laboratoři

- různorodé a stejnorodé směsi (roztoky)
- složky směsi
- složení roztoků
- hmotnostní zlomek

- usazování, filtrace, destilace, krystalizace, sublimace

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

Fyzika

6. ročník

Hustota

Fyzika

6. ročník

Měření hmotnosti tělesa

Fyzika

6. ročník

Měření objemu tělesa

Matematika

9. ročník

Rovnice a soustavy rovnic

Matematika

7. ročník

Procenta

Voda a vzduch
Dotace učebního bloku:   8
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • - rozliší vodu destilovanou, pitnou, užitkovou, odpadní, uvede příklady jejich výskytu a použití
  • - vysvětlí princip hašení, uvede telefonní číslo hasičů
  • - navrhne, jak lze v nejbližším okolí omezovat znečišťování vody a vzduchu

- voda: destilovaná, pitná, odpadní
- výroba pitné vody
- čistota vody
- vzduch: složení, vlastnosti
- čistota ovzduší
- ozonová vrstva

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

Fyzika

6. ročník

Hustota

Fyzika

6. ročník

Měření hmotnosti tělesa

Fyzika

6. ročník

Měření objemu tělesa

Výtvarná výchova

8. ročník

Kresba

Částicové složení látek
Dotace učebního bloku:   4
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • - používá pojmy atom, molekula ve správných souvislostech

- molekuly, atomy
- atomové jádro, protony, neutrony
- elektronový obal atomu, elektrony, valenční elektrony, ionty

Chemické prvky
Dotace učebního bloku:   4
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • - používá pojmy chemická látka, chemický prvek, chemická sloučenina a chemická vazba ve správných souvislostech

- chemické prvky
- vybrané názvy a značky chemických prvků
- protonové číslo

Periodická soustava prvků
Dotace učebního bloku:   6
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • - rozliší kovy a nekovy a uvede příklady vlastností a praktického využití vybraných kovů, slitin a nekovů

- kovy, polokovy a nekovy

- slitiny

Chemické reakce
Dotace učebního bloku:   6
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • - rozliší výchozí látky a produkty chemické reakce a určí je správně v konkrétních příkladech
  • - provede jednoduché chemické reakce v laboratoři
  • - uvede zákon zachování hmotnosti pro chemické reakce a využije ho při řešení úloh

- výchozí látky a produkty
- chemický děj

- zákon zachování hmotnosti
- látkové množství
- molární hmotnost
- jednoduché chemické rovnice

Dvouprvkové sloučeniny
Dotace učebního bloku:   4
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • - popíše vlastnosti a použití vybraných oxidů, kyselin, hydroxidů s solí a posoudí vliv těchto látek na životní prostředí
  • - vysvětlí vznik kyselých dešťů, zhodnotí jejich vliv na životní prostředí a uvede příklady opatření, kterými jim lze předcházet

- významné oxidy
- názvosloví oxidů, oxidační číslo
- skleníkový efekt

- fluoridy, chloridy, bromidy, jodidy
- ionty
- názvosloví halogenidů

- významné sulfidy

- názvosloví sulfidů

Klíčové kompetence

Kompetence k učení
  • 9. Podle svých zkušeností volí nejefektivnější metody a způsoby učení a vědomě je používá.
  • 9. Vytváří optimální podmínky pro vlastní učení, pozná, kdy je vhodné spolupracovat a komunikovat a kdy se naopak izolovat, dodržuje psychohygienu učení.
  • 9. Ovlivňuje postup výuky a učení tak, aby pro něj byly přínosné, aktivně žádá objasnění problému, zajímá se o alternativní zdroje informací.
  • 9. Vysvětlí smysl toho, proč si osvojuje a zpracovává různé druhy poznatků a dovedností a jak by se daly využít v dalším studiu i v bůžném životě.
  • 9. Realisticky odhadne, zda jeho vědomosti nebo dovednosti dostačují pro plnění úkolu, sám rozpozná, co se potřebuje ještě doučit.
  • 9. Aktivně využívá různé zdroje informací, vyhodnotí a obhájí, který z použitých zdrojů je pro danou situaci nejvhodnější. Pro své učení si samostatně zvolí cíle podle vlastních priorit (např. budoucí studium), přijme zodpovědnost za svou volbu.
Kompetence k řešení problémů
  • 9. Porozumí problému, pojmenuje ho, uvědomí si problém podle svých schopností, zkušeností a aktivně řeší problém, v případě nedostatku zkušeností (využívá) vyhledává potřebné informace směřující k cíli.
  • 9. Umí si svou práci rozplánovat, aby stihl zadaný problém v daném termínu.
  • 9. Umí rozpoznat, zda problém vyřešil správně, tj. porovná svůj výsledek s úkolem, který pojmenoval na počátku, v případě neúspěchu analyzuje svůj postup a hledá nové řešení.
  • 9. Provede experiment a zaznamená jeho postup a výsledky.
  • 9. Samostatně objektivně zhodnotí úspěšnost řešení problému a vyhodnotí výsledky práce.
Kompetence komunikativní
  • 9. K tématu si z různých zdrojů vybere takové informace, které podle svého úsudku potřebuje k dalšímu řešení úkolu, porovná je s informacemi, které již měl k dispozici, a propojí je.
  • 9. V různých zdrojích si ověřuje, zda jsou informace pravdivé, a připraví si argumenty pro zdůvodnění svého názoru na ně.
  • 9. Při vyjadřování uspořádá informace logicky podle časových, místních, příčinných a dějových souvislostí.

    Např. grafické znázornění nějaké situace, matematický jazyk, chemická symbolika.

  • 9. Vyjadřuje se tak, aby mu ostatní rozuměli, používá pro to jednoznačná a výstižná pojmenování a k vyjádření používá grafických znázornění a symbolických prostředků.
  • 9. Své sdělení vyjádří písemně uceleně, se souvislou stavbou vět, odstavců a celého textu, se zaměřením na věc i s ohledem na svého adresáta a záměr sdělení.
  • 9. Rozlišuje, co chce sdělit, v jaké situaci to sděluje a komu to sděluje, a v závislosti na tom použije vhodné jazykové prostředky.

    Odliší, že má jinak mluvit na malé dítě, svého vrstevníka, dospělého, autoritu nebo například osobu s mentálním handicapem.

  • 9. Mluví výrazně, aby sdělil smysl, tempo přizpůsobuje adresátovi i obsahu, ovládá mimiku i gesta.
  • 9. Dává druhým lidem najevo, že jim naslouchá tím, že s nimi udržuje oční kontakt; svou mimikou dává najevo vstřícnost; verbálně i neverbálně dává najevo porozumění pro pocity druhého (přitakává).
  • 9. Rozpozná téma a cíl diskuse, odliší nápady a otázky, které k jádru věci nepatří, sám diskutuje k věci, srozumitelně sděluje a vysvětluje své myšlenky, postoje, argumenty.
  • 9. Obhajuje svůj názor asertivním způsobem (důrazně, ale slušně); předkládá konkrétní argumenty i proti většinovému mínění, je-li přesvědčen o jeho správnosti.
Kompetence sociální a personální
  • 9. Toleruje rozdílnosti (sociálně slabí, hendikepovaní, etnické skupiny, různé somatotypy, atd.), zastane se hendikepovaných a vytváří podmínky pro rovnocennou spolupráci.
  • 9. Je sebekritický a pěstuje zdravé sebevědomí, přijme kritiku, ustoupí ze svých stanovisek a přijme kompromis.
Kompetence občanské
  • 9. Posuzuje a hodnotí jevy, procesy,události a problémy ve svém okolí z různých úhlů pohledu
  • 9. Pravidla potřebná pro danou situaci v případě potřeby sám navrhuje, dokáže je vytvářet; ve sporu se dovolává pravidel.
  • 9. Nepoužívá násilné řešení sporů, vyjedná smír, odmítá agresi proti sobě nebo proti třetí osobě, fyzickému i psychickému násilí ve škole, podle svých možností se mu postaví.
  • 9. Aktivně přijímá a dodržuje zásady ekovýchovy; své nároky a potřeby posuzuje a snaží se omezovat z hlediska trvale udržitelného života.
  • 9. Upevňuje svůj vztah k prostoru, ve kterém žije, v rámci evropské sounáležitosti i v globálním měřítku.
Kompetence pracovní
  • 9. Naplánuje práci do jednotlivých kroků a obhájí ji.
  • 9. Navrhne takové materiály, nástroje a postupy, které nejlépe odpovídají pracovnímu úkolu a připraví je.
  • 9. Pracuje systematicky podle návodu a umí ho upravit podle konkrétních podmínek.
  • 9. Pracuje úsporně, vyžaduje úspornou práci od ostatních (šetří materiál, elektrickou energii apod.).
  • 9. Dodržuje bezpečnostní pravidla, pracuje tak, aby chránil zdraví své i ostatních.
  • 9. Rozpozná kvalitní práci a dobře splněný úkol (podle zadání a předem stanovených kritérií); sám nebo ve spolupráci se spolužáky zhodnotí podle předem stanovených kritérií práci ostatních i vlastní práci.

    Žák sám vyhodnotí svůj plakát, který vytvořil, podle kritérií, ve kterých je přesně popsáno, jaké kvality má plakát a) nejlepší, b) přijatelný, c) nepřijatelný. Na základě vlastního hodnocení dle kritérií zjistí také to, co by mohl konkrétně udělat pro to, aby jeho plakát naplňoval kritéria pro nejlepší plakát.

  • 9. Reálně odhadne své možnosti a vyhodnocuje, v jakých oborech lidského konání by mohl svůj zájem a své vlohy rozvíjet.

    Sestaví erb vlastních úspěchů, očekávání, možností; odhaduje předem některé své výkony a potom srovnává svůj odhad s reálnou situací (vybere si z několika úkolů různé náročnosti, při skupinové práci zvolí úkol podle svých schopností…). Zpracuje vlastní charakteristiku, podle analýzy charakteristik přiřadí vhodné osoby konkrétním činnostem.

  • 9. Použije různé způsoby, jak se prezentovat na trhu práce.

    Napíše životopis v českém a jednom cizím jazyce, popíše vlastní klady a zápory.