ŠVP pro šk. rok 2018–2019, v. 12.1
Základní škola Český Krumlov, Za Nádražím 222

Učební osnovy

8. ročník


Výchova k občanství


Anežka Lipplová, 1  týdně, P
Stát a právo
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • rozliší nejčastější typy a formy států a na příkladech porovná jejich znaky
  • vysvětlí, jaké výhody má demokratický způsob řízení státu pro každodenní život občanů

Stát a právo
vznik státu
typy a formy států
státní občanství ČR
složky státní moci, jejich orgány a instituce

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

Český jazyk a literatura

8. ročník

Literatura 19. století

Český jazyk a literatura

8. ročník

Sloh

Anglický jazyk

8. ročník

Moje budoucnost

Anglický jazyk

8. ročník

Můj život

Dějepis

8. ročník

Osvícenství a Velká francouzská revoluce

Dějepis

8. ročník

Svět od pol. 17. století a v 18. století

Zeměpis

8. ročník

Společenské a hospodářské prostředí ve světě

Zeměpis

8. ročník

Evropa

Profesní orientace

8. ročník

Trh práce

Dějepis

8. ročník

Osvícenství a Velká francouzská revoluce

Dějepis

8. ročník

Svět od pol. 17. století a v 18. století

Státní správa a samospráva
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • objasní smysl voleb do zastupitelstev v demokratických státech a prodiskutuje, jak mohou výsledky voleb ovlivňovat každodenní život občanů
  • charakterizuje formy voleb do zastupitelstev ČR

Státní správa a samospráva
orgány a instituce státní správy a samosprávy, jejich úkoly
volby a volební systém, demokratický způsob rozhodování a řízení státu

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

Český jazyk a literatura

8. ročník

Literatura 19. století

Český jazyk a literatura

8. ročník

Jazyková výchova

Dějepis

8. ročník

Osvícenství a Velká francouzská revoluce

Zeměpis

8. ročník

Evropa

Profesní orientace

8. ročník

Možnosti vzdělávání

Profesní orientace

8. ročník

Trh práce

Právo a spravedlnost
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • respektuje práva a oprávněné zájmy druhých lidí
  • uvede příklady základních práv a svobod každého člověka a dokumentů upravujících lidská práva
  • posoudí význam ochrany lidských práv a svobod - přiměřeně uplatňuje svá práva

Právo a spravedlnost
lidská práva (historie, základní lidská práva, práva dítěte)
důležité dokumenty - Listina základních práv a svobod, Úmuva o právech dítěte
poškozování lidských práv, diskriminace

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

Český jazyk a literatura

8. ročník

Literatura 19. století

Český jazyk a literatura

8. ročník

Sloh

Český jazyk a literatura

8. ročník

Stavba věty

Český jazyk a literatura

8. ročník

Jazyková výchova

Informatika

8. ročník

Internet a zpracování informací

Dějepis

8. ročník

Česká společnost v době národního obrození

Dějepis

8. ročník

Osvícenství a Velká francouzská revoluce

Zeměpis

8. ročník

Společenské a hospodářské prostředí ve světě

Zeměpis

8. ročník

Evropa

Informatika

8. ročník

Internet a zpracování informací

Právní řád ČR
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • uvede příklady činnosti důležitých orgánů právní ochrany občanů (soudy, policie, státní zastupitelství, notářství)
  • zaujme stanovisko k protiprávnímu jednání, rozliší podmínky trestní postižitelnosti občanů výstup
  • dodržuje právní ustanovení, která se na něj vztahují, a uvědomuje si rizika jejich porušování
  • rozliší práva a povinnosti které vyplývají z důležitých právních vztahů (vlastnictví, pracovní poměr, manželství)

právní řád ČR
protiprávní jednání
právo v každodenním životě

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

Anglický jazyk

8. ročník

Moje budoucnost

Informatika

8. ročník

Internet a zpracování informací

Zeměpis

8. ročník

Evropa

Profesní orientace

8. ročník

Možnosti vzdělávání

Profesní orientace

8. ročník

Trh práce

Člověk hledá sám sebe
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • chápe význam pojmu osobnost z psychologického a sociologického hlediska
  • vysvětlí důležitost rozvíjení dobrých stránek osobnosti a potlačování špatných
  • rozlišuje pojmy charakter, svědomí, egoismus, altruismus)
  • rozlišuje sociální pozice a role
  • učí se zodpovědně volit své životní cíle a nacházet cesty k jejich realizaci

Člověk hledá sám sebe
Člověk jako osobnost, temperamen, charakter, charakterové vlastnosti
svědomí, sebepoznání, sebevědomí, sebehodnocení kritika
vůle, volní jednání
sociální pozice, sociální role
životní cíle, ambice, plánování života
hledání smyslu lidského života (dobro, spokojenost, radost, odpovědnost, solidarita)

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

Český jazyk a literatura

8. ročník

Sloh

Český jazyk a literatura

8. ročník

Jazyková výchova

Anglický jazyk

8. ročník

Co se děje?

Anglický jazyk

8. ročník

Životní zkušenosti

Přírodopis

8. ročník

Genetika

Hudební výchova

8. ročník

Poslechové činnosti

Výtvarná výchova

8. ročník

Svět fantazie

Tělesná výchova

8. ročník

Zdraví a hygiena

Prevence

8. ročník

Péče o zdraví - návykové látky

Prevence

8. ročník

Péče o zdraví - výživa a zdraví

Prevence

8. ročník

Partnerský vztah, rodina a rodičovství a oblast sexuality

Profesní orientace

8. ročník

Volba profesní orientace

Konverzace v anglickém jazyce

8. ročník

Vztahy mezi lidmi

Konverzace v anglickém jazyce

8. ročník

Moje budoucnost

Konverzace v anglickém jazyce

9. ročník

Vztahy mezi lidmi

Výtvarná výchova

8. ročník

Svět fantazie

Anglický jazyk

8. ročník

Co se děje?

Anglický jazyk

8. ročník

Moje budoucnost

Obrana vlasti
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • na příkladu uvede povinnosti občana při obraně vlasti

Klíčové kompetence

Kompetence k učení
  • 9. Podle svých zkušeností volí nejefektivnější metody a způsoby učení a vědomě je používá.
  • 9. Aktivně vstupuje do výuky, hledá souvislosti mezi novými a již osvojenými poznatky a doplňuje si informace z dalších zdrojů.
Kompetence k řešení problémů
  • 9. Samostatně objektivně zhodnotí úspěšnost řešení problému a vyhodnotí výsledky práce.
Kompetence komunikativní
  • 9. Své sdělení vyjádří písemně uceleně, se souvislou stavbou vět, odstavců a celého textu, se zaměřením na věc i s ohledem na svého adresáta a záměr sdělení.
  • 9. Rozlišuje, co chce sdělit, v jaké situaci to sděluje a komu to sděluje, a v závislosti na tom použije vhodné jazykové prostředky.

    Odliší, že má jinak mluvit na malé dítě, svého vrstevníka, dospělého, autoritu nebo například osobu s mentálním handicapem.

Kompetence sociální a personální
  • 9. Dodržuje zásady slušného a společenského chování, vhodně a taktně jedná přiměřeně situaci, umí najít své chyby, poučit se z nich a posiluje své silné stránky.
  • 9. Toleruje rozdílnosti (sociálně slabí, hendikepovaní, etnické skupiny, různé somatotypy, atd.), zastane se hendikepovaných a vytváří podmínky pro rovnocennou spolupráci.
  • 9. Je sebekritický a pěstuje zdravé sebevědomí, přijme kritiku, ustoupí ze svých stanovisek a přijme kompromis.
Kompetence občanské
  • 9. Pravidla potřebná pro danou situaci v případě potřeby sám navrhuje, dokáže je vytvářet; ve sporu se dovolává pravidel.
  • 9. Nepoužívá násilné řešení sporů, vyjedná smír, odmítá agresi proti sobě nebo proti třetí osobě, fyzickému i psychickému násilí ve škole, podle svých možností se mu postaví.
  • 9. Samostatně posuzuje, zda už má dost informací, aby se mohl rozhodovat; zvažuje pro i proti v daném problému.
  • 9. Zná a předvede záchranné i strategické postupy a zásady při krizových situacích; přivolá pomoc, popřípadě ji poskytne; předvídá možná rizika i v nových situacích a prostorech.
  • 9. Upevňuje svůj vztah k prostoru, ve kterém žije, v rámci evropské sounáležitosti i v globálním měřítku.
  • 9. Sleduje a vybírá si kulturní události nejen v místě školy a bydliště, ale i v rámci regionu; zvažuje jejich kvalitu.
Kompetence pracovní
  • 9. Naplánuje práci do jednotlivých kroků a obhájí ji.
  • 9. Rozpozná kvalitní práci a dobře splněný úkol (podle zadání a předem stanovených kritérií); sám nebo ve spolupráci se spolužáky zhodnotí podle předem stanovených kritérií práci ostatních i vlastní práci.

    Žák sám vyhodnotí svůj plakát, který vytvořil, podle kritérií, ve kterých je přesně popsáno, jaké kvality má plakát a) nejlepší, b) přijatelný, c) nepřijatelný. Na základě vlastního hodnocení dle kritérií zjistí také to, co by mohl konkrétně udělat pro to, aby jeho plakát naplňoval kritéria pro nejlepší plakát.

  • 9. Získává potřebné informace o případné budoucí profesi, posuzuje profese z různých hledisek a dokáže je vyhodnotit vzhledem ke svým předpokladům a možnostem.

    Vytvoří si obraz svého budoucího života - až mu bude 30 let (bydlení, rodina, zaměstnání,…), potom zjišťuje, co musí učinit pro zvolený způsob života, co již dělá nebo může dělat nyní, co v blízké budoucnosti. Sepíše pozitiva a negativa vybraných profesí (učitel, lékař, prodavač, řidič...) a porovná je vzhledem ke svým předpokladům.