Základní škola Český Krumlov, Za Nádražím 222
Učební osnovy
8. ročník
Výchova k občanství
Stát a právo
Očekávané výstupy | Učivo | ||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
žák:
|
Stát a právo
|
||||||||||
Průřezová témata | Přesahy do | Přesahy z | |||||||||
Český jazyk a literatura 8. ročník Literatura 19. století Český jazyk a literatura 8. ročník Sloh Anglický jazyk 8. ročník Moje budoucnost Anglický jazyk 8. ročník Můj život Dějepis 8. ročník Osvícenství a Velká francouzská revoluce Dějepis 8. ročník Svět od pol. 17. století a v 18. století Zeměpis 8. ročník Společenské a hospodářské prostředí ve světě Zeměpis 8. ročník Evropa Profesní orientace 8. ročník Trh práce |
Dějepis 8. ročník Osvícenství a Velká francouzská revoluce Dějepis 8. ročník Svět od pol. 17. století a v 18. století |
Státní správa a samospráva
Očekávané výstupy | Učivo | ||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
žák:
|
Státní správa a samospráva
|
||||||||||
Průřezová témata | Přesahy do | Přesahy z | |||||||||
Český jazyk a literatura 8. ročník Literatura 19. století Český jazyk a literatura 8. ročník Jazyková výchova Dějepis 8. ročník Osvícenství a Velká francouzská revoluce Zeměpis 8. ročník Evropa Profesní orientace 8. ročník Možnosti vzdělávání Profesní orientace 8. ročník Trh práce |
Právo a spravedlnost
Očekávané výstupy | Učivo | ||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
žák:
|
Právo a spravedlnost
|
||||||||||
Průřezová témata | Přesahy do | Přesahy z | |||||||||
Český jazyk a literatura 8. ročník Literatura 19. století Český jazyk a literatura 8. ročník Sloh Český jazyk a literatura 8. ročník Stavba věty Český jazyk a literatura 8. ročník Jazyková výchova Informatika 8. ročník Internet a zpracování informací Dějepis 8. ročník Česká společnost v době národního obrození Dějepis 8. ročník Osvícenství a Velká francouzská revoluce Zeměpis 8. ročník Společenské a hospodářské prostředí ve světě Zeměpis 8. ročník Evropa |
Informatika 8. ročník Internet a zpracování informací |
Právní řád ČR
Očekávané výstupy | Učivo | ||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
žák:
|
právní řád ČR
|
||||||||||
Průřezová témata | Přesahy do | Přesahy z | |||||||||
Anglický jazyk 8. ročník Moje budoucnost Informatika 8. ročník Internet a zpracování informací Zeměpis 8. ročník Evropa Profesní orientace 8. ročník Možnosti vzdělávání Profesní orientace 8. ročník Trh práce |
Člověk hledá sám sebe
Očekávané výstupy | Učivo | ||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
žák:
|
Člověk hledá sám sebe
|
||||||||||
Průřezová témata | Přesahy do | Přesahy z | |||||||||
Český jazyk a literatura 8. ročník Sloh Český jazyk a literatura 8. ročník Jazyková výchova Anglický jazyk 8. ročník Co se děje? Anglický jazyk 8. ročník Životní zkušenosti Přírodopis 8. ročník Genetika Hudební výchova 8. ročník Poslechové činnosti Výtvarná výchova 8. ročník Svět fantazie Tělesná výchova 8. ročník Zdraví a hygiena Prevence 8. ročník Péče o zdraví - návykové látky Prevence 8. ročník Péče o zdraví - výživa a zdraví Prevence 8. ročník Partnerský vztah, rodina a rodičovství a oblast sexuality Profesní orientace 8. ročník Volba profesní orientace |
Konverzace v anglickém jazyce 8. ročník Vztahy mezi lidmi Konverzace v anglickém jazyce 8. ročník Moje budoucnost Konverzace v anglickém jazyce 9. ročník Vztahy mezi lidmi Výtvarná výchova 8. ročník Svět fantazie Anglický jazyk 8. ročník Co se děje? Anglický jazyk 8. ročník Moje budoucnost |
Obrana vlasti
Očekávané výstupy | Učivo | ||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
žák:
|
|
Klíčové kompetence
Kompetence k učení
- 9. Podle svých zkušeností volí nejefektivnější metody a způsoby učení a vědomě je používá.
- 9. Aktivně vstupuje do výuky, hledá souvislosti mezi novými a již osvojenými poznatky a doplňuje si informace z dalších zdrojů.
Kompetence k řešení problémů
- 9. Samostatně objektivně zhodnotí úspěšnost řešení problému a vyhodnotí výsledky práce.
Kompetence komunikativní
- 9. Své sdělení vyjádří písemně uceleně, se souvislou stavbou vět, odstavců a celého textu, se zaměřením na věc i s ohledem na svého adresáta a záměr sdělení.
- 9. Rozlišuje, co chce sdělit, v jaké situaci to sděluje a komu to sděluje, a v závislosti na tom použije vhodné jazykové prostředky.
Odliší, že má jinak mluvit na malé dítě, svého vrstevníka, dospělého, autoritu nebo například osobu s mentálním handicapem.
Kompetence sociální a personální
- 9. Dodržuje zásady slušného a společenského chování, vhodně a taktně jedná přiměřeně situaci, umí najít své chyby, poučit se z nich a posiluje své silné stránky.
- 9. Toleruje rozdílnosti (sociálně slabí, hendikepovaní, etnické skupiny, různé somatotypy, atd.), zastane se hendikepovaných a vytváří podmínky pro rovnocennou spolupráci.
- 9. Je sebekritický a pěstuje zdravé sebevědomí, přijme kritiku, ustoupí ze svých stanovisek a přijme kompromis.
Kompetence občanské
- 9. Pravidla potřebná pro danou situaci v případě potřeby sám navrhuje, dokáže je vytvářet; ve sporu se dovolává pravidel.
- 9. Nepoužívá násilné řešení sporů, vyjedná smír, odmítá agresi proti sobě nebo proti třetí osobě, fyzickému i psychickému násilí ve škole, podle svých možností se mu postaví.
- 9. Samostatně posuzuje, zda už má dost informací, aby se mohl rozhodovat; zvažuje pro i proti v daném problému.
- 9. Zná a předvede záchranné i strategické postupy a zásady při krizových situacích; přivolá pomoc, popřípadě ji poskytne; předvídá možná rizika i v nových situacích a prostorech.
- 9. Upevňuje svůj vztah k prostoru, ve kterém žije, v rámci evropské sounáležitosti i v globálním měřítku.
- 9. Sleduje a vybírá si kulturní události nejen v místě školy a bydliště, ale i v rámci regionu; zvažuje jejich kvalitu.
Kompetence pracovní
- 9. Naplánuje práci do jednotlivých kroků a obhájí ji.
- 9. Rozpozná kvalitní práci a dobře splněný úkol (podle zadání a předem stanovených kritérií); sám nebo ve spolupráci se spolužáky zhodnotí podle předem stanovených kritérií práci ostatních i vlastní práci.
Žák sám vyhodnotí svůj plakát, který vytvořil, podle kritérií, ve kterých je přesně popsáno, jaké kvality má plakát a) nejlepší, b) přijatelný, c) nepřijatelný. Na základě vlastního hodnocení dle kritérií zjistí také to, co by mohl konkrétně udělat pro to, aby jeho plakát naplňoval kritéria pro nejlepší plakát.
- 9. Získává potřebné informace o případné budoucí profesi, posuzuje profese z různých hledisek a dokáže je vyhodnotit vzhledem ke svým předpokladům a možnostem.
Vytvoří si obraz svého budoucího života - až mu bude 30 let (bydlení, rodina, zaměstnání,…), potom zjišťuje, co musí učinit pro zvolený způsob života, co již dělá nebo může dělat nyní, co v blízké budoucnosti. Sepíše pozitiva a negativa vybraných profesí (učitel, lékař, prodavač, řidič...) a porovná je vzhledem ke svým předpokladům.