ŠVP pro šk. rok 2018–2019, v. 12.1
Základní škola Český Krumlov, Za Nádražím 222

Učební osnovy

6. ročník


Fyzika


Blanka Kalistová, 1+2  týdně, P
Látka a těleso
Dotace učebního bloku:   10
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • Rozlišuje látku a těleso
    -rozlišuje látku a těleso, dovede uvést příklady látek a těles
  • Popíše rozdíl mezi látkou pevnou, kapalnou a plynnou a vlastnosti, kterými se od sebe liší
  • Uvede konkrétní příklady jevů dokazujících, že se částice neustále pohybují a vzájemně na sebe působí

- tělesa a látky
- vlastnosti pevných kapalných a plynných látek
- částicové složení látek

Komentář
pokusy: vodorovný povrch u kapalin, stlačitelnost - injekční stříkačka
molekulová fyzika - pohyb částic - demonstrace
difúze - domácí pokus (čaj + voda - pozorovat)
- barvivo + voda - pozorovat
krystalizace - sůl + voda + nitka - domácí pokus
přilnavost
Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

Praktické činnosti

6. ročník

Práce s plastem

Praktické činnosti

6. ročník

Práce s kovem

Praktické činnosti

6. ročník

Práce se dřevem

Chemie

8. ročník

Pozorování, pokus a bezpečnost práce

literatura

Fyzika učebnice pro 6. ročník ZŠ

Sbírka úloh z fyziky 1. díl pro ZŠ

materiály, pomůckydidaktická technikaostatní

siloměry

Elektrické vlastnosti látek
Dotace učebního bloku:   10
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • Správně používá pojem atom, molekula, iont
    -má představu o tom, z čeho se skládá atom
    - na základě znalosti druhu náboje rozhodne, zda se budou dvě tělesa elektricky přitahovat či odpuzovat
    - podle počtu protonů a elektronů v částici pozná, zda jde o kladný či záporný iont

elektrování při vzájemném dotyku
elektrické pole
složení atomu
(jádro, obal, proton, neutron a elektron)
vysvětlení elektrování těles (iont)

Komentář
pokusy: tření tyče, proužek sáčku, papír, elektroskop
vyrobit si doma model atomu
Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

Praktické činnosti

6. ročník

Práce s kovem

Magnetické vlastnosti látek
Dotace učebního bloku:   6
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • Zjistí zda na těleso působí magnetická síla
  • Ověří existenci magnetického pole

rozdělení a popis magnetu
magnetické pole
magnetizace látky
indukční čáry
magnetické pole Země

Komentář
pokusy: magnety, magnetka, kovové piliny, kompas, buzola
Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

Fyzika

8. ročník

Elektromagnetické jevy

Praktické činnosti

6. ročník

Práce s kovem

Gravitační síla, gravitace
Dotace učebního bloku:   4
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • Změří vhodně zvolenými měřidly některé důležité fyzikální veličiny charakterizující látky a tělesa
    -ovládá značky a jednotky základních veličin
    -vyjádří hodnotu veličiny a přiřadí jednotku

    -změří délku tělesa, výsledek zapíše a vyjádří v různých jednotkách

    -určí hmotnost pevných a kapalných těles a výsledek zapíše ve vhodné jednotce

    -změří objem kapalného a pevného tělesa pomocí odměrného válce a zapsat výsledek

    - změří teplotu pomocí teploměrů, určí rozdíl teplot z naměřených hodnot

    - závislost denní teploty na čase – zanesení hodnot do grafu

    - změří časový úsek pomocí stopek a orientuje se na ciferníku hodin

    -dokáže vyjádřit čas v různých jednotkách

prodloužené pružiny podle velikosti působící síly
měření síly siloměrem
gravitační síla, pole

Komentář

pokusy: pružina, siloměr, závaží, sklonné váhy

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

Fyzika

7. ročník

Síla. Skládání sil

Fyzika

7. ročník

Deformační účinky síly

Fyzika

7. ročník

Tření

Fyzika

9. ročník

Vesmír

literatura

Fyzika učebnice pro 6. ročník ZŠ

Sbírka úloh z fyziky 1. díl pro ZŠ

materiály, pomůckydidaktická technikaostatní
MetodyPostupyFormy práce

frontální výuka s demonstračními pokusy nebo pomůckami

laboratorní práce

pozorování,
pokus,
měření a jeho zpracování,
práce s trvalými preparáty

skupinová práce

pracovní listy
s využitím modelů a pracovních listů
s využitím přírodnin a pracovních listů
s využitím pomůcek, přístrojů a měřidel, pracovních listů, odborné literatury, počítačových a výukových programů a internetu

skupinová práce

pro skupinovou výuku je charakteristická  spolupráce  žáků při řešení úlohy, problému;
žáci si při řešení úloh rozdělují práci, každý žák  ve skupině  je  stejně  zodpovědný  za výsledky  společné  práce;
učitel  žáky  pouze rozděluje  do skupin, zadává  jim  úkoly  k řešení,  podněcuje  je  ke společné  aktivitě,  ale neřídí jejich činnost, nemá vůdčí postavení ve třídě

kooperativní výuka

metoda, která je založena na kooperaci (spolupráci)  žáků  mezi  sebou  při řešení  různě  náročných  úloh  a problémů,  ale
i na spolupráci  třídy  s učitelem,
do popředí se dostává spolupráce žáků, kterou ještě zvýrazňuje sebehodnocení žáků spojené se sebehodnocením skupiny

Měření délky
Dotace učebního bloku:   9
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • Změří vhodně zvolenými měřidly některé důležité fyzikální veličiny charakterizující látky a tělesa
    -ovládá značky a jednotky základních veličin
    -vyjádří hodnotu veličiny a přiřadí jednotku

    -změří délku tělesa, výsledek zapíše a vyjádří v různých jednotkách

    -určí hmotnost pevných a kapalných těles a výsledek zapíše ve vhodné jednotce

    -změří objem kapalného a pevného tělesa pomocí odměrného válce a zapsat výsledek

    - změří teplotu pomocí teploměrů, určí rozdíl teplot z naměřených hodnot

    - závislost denní teploty na čase – zanesení hodnot do grafu

    - změří časový úsek pomocí stopek a orientuje se na ciferníku hodin

    -dokáže vyjádřit čas v různých jednotkách

jednotky délky, značka
délková měřidla
opakované měření délky

Komentář

pokusy: délková měřidla (přinést z domova)

výroba vlastního délkového měřidla

měření délky pomocí starších jednotek

měření výšky člověka - výpočet aritmetického průměru

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

Praktické činnosti

6. ročník

Práce s plastem

Praktické činnosti

6. ročník

Práce s kovem

Praktické činnosti

6. ročník

Práce se dřevem

Dějepis

6. ročník

Nejstarší starověké státy

Matematika

6. ročník

Desetinná čísla

Měření objemu tělesa
Dotace učebního bloku:   9
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • Změří vhodně zvolenými měřidly některé důležité fyzikální veličiny charakterizující látky a tělesa
    -ovládá značky a jednotky základních veličin
    -vyjádří hodnotu veličiny a přiřadí jednotku

    -změří délku tělesa, výsledek zapíše a vyjádří v různých jednotkách

    -určí hmotnost pevných a kapalných těles a výsledek zapíše ve vhodné jednotce

    -změří objem kapalného a pevného tělesa pomocí odměrného válce a zapsat výsledek

    - změří teplotu pomocí teploměrů, určí rozdíl teplot z naměřených hodnot

    - závislost denní teploty na čase – zanesení hodnot do grafu

    - změří časový úsek pomocí stopek a orientuje se na ciferníku hodin

    -dokáže vyjádřit čas v různých jednotkách

jednotky objemu, značka
měření objemu kapaliny
měření objemu pevného tělesa

Komentář

pokusy: měření objemu kapaliny, pevného tělesa

domácí výroba objemového měřidla

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

Chemie

8. ročník

Směsi

Chemie

8. ročník

Voda a vzduch

Matematika

6. ročník

Desetinná čísla

Měření hmotnosti tělesa
Dotace učebního bloku:   9
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • Změří vhodně zvolenými měřidly některé důležité fyzikální veličiny charakterizující látky a tělesa
    -ovládá značky a jednotky základních veličin
    -vyjádří hodnotu veličiny a přiřadí jednotku

    -změří délku tělesa, výsledek zapíše a vyjádří v různých jednotkách

    -určí hmotnost pevných a kapalných těles a výsledek zapíše ve vhodné jednotce

    -změří objem kapalného a pevného tělesa pomocí odměrného válce a zapsat výsledek

    - změří teplotu pomocí teploměrů, určí rozdíl teplot z naměřených hodnot

    - závislost denní teploty na čase – zanesení hodnot do grafu

    - změří časový úsek pomocí stopek a orientuje se na ciferníku hodin

    -dokáže vyjádřit čas v různých jednotkách

jednotky hmotnosti, značka
měření hmotnosti pevných těles a kapalin

Komentář

pokusy: rovnoramenné váhy - měření hmotnosti pevných těles a kapalin

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

Chemie

8. ročník

Směsi

Chemie

8. ročník

Voda a vzduch

Matematika

6. ročník

Desetinná čísla

Hustota
Dotace učebního bloku:   14
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • Změří vhodně zvolenými měřidly některé důležité fyzikální veličiny charakterizující látky a tělesa
    -ovládá značky a jednotky základních veličin
    -vyjádří hodnotu veličiny a přiřadí jednotku

    -změří délku tělesa, výsledek zapíše a vyjádří v různých jednotkách

    -určí hmotnost pevných a kapalných těles a výsledek zapíše ve vhodné jednotce

    -změří objem kapalného a pevného tělesa pomocí odměrného válce a zapsat výsledek

    - změří teplotu pomocí teploměrů, určí rozdíl teplot z naměřených hodnot

    - závislost denní teploty na čase – zanesení hodnot do grafu

    - změří časový úsek pomocí stopek a orientuje se na ciferníku hodin

    -dokáže vyjádřit čas v různých jednotkách

  • Využívá s porozuměním vztah mezi hustotou, hmotností a objemem při řešení praktických problémů
    -využívá s porozuměním vztah mezi hustotou, hmotností a objemem při řešení praktických problémů
    -měří hustoměrem, pracuje s tabulkami

hustota látky, jednotky, značka
výpočet hustoty látky
výpočet hmotnosti látky

Komentář

pokusy: hustoměry
určení hustoty neznámé látky

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

Praktické činnosti

6. ročník

Práce s kovem

Praktické činnosti

6. ročník

Práce se dřevem

Chemie

8. ročník

Směsi

Chemie

8. ročník

Voda a vzduch

Měření času
Dotace učebního bloku:   6
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • Změří vhodně zvolenými měřidly některé důležité fyzikální veličiny charakterizující látky a tělesa
    -ovládá značky a jednotky základních veličin
    -vyjádří hodnotu veličiny a přiřadí jednotku

    -změří délku tělesa, výsledek zapíše a vyjádří v různých jednotkách

    -určí hmotnost pevných a kapalných těles a výsledek zapíše ve vhodné jednotce

    -změří objem kapalného a pevného tělesa pomocí odměrného válce a zapsat výsledek

    - změří teplotu pomocí teploměrů, určí rozdíl teplot z naměřených hodnot

    - závislost denní teploty na čase – zanesení hodnot do grafu

    - změří časový úsek pomocí stopek a orientuje se na ciferníku hodin

    -dokáže vyjádřit čas v různých jednotkách

jednotky času, značka
měření času

Komentář
pokusy: měření času
Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

Dějepis

6. ročník

Pravěk

Matematika

6. ročník

Desetinná čísla

Měření teploty těles
Dotace učebního bloku:   7
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • Změří vhodně zvolenými měřidly některé důležité fyzikální veličiny charakterizující látky a tělesa
    -ovládá značky a jednotky základních veličin
    -vyjádří hodnotu veličiny a přiřadí jednotku

    -změří délku tělesa, výsledek zapíše a vyjádří v různých jednotkách

    -určí hmotnost pevných a kapalných těles a výsledek zapíše ve vhodné jednotce

    -změří objem kapalného a pevného tělesa pomocí odměrného válce a zapsat výsledek

    - změří teplotu pomocí teploměrů, určí rozdíl teplot z naměřených hodnot

    - závislost denní teploty na čase – zanesení hodnot do grafu

    - změří časový úsek pomocí stopek a orientuje se na ciferníku hodin

    -dokáže vyjádřit čas v různých jednotkách

  • Předpoví, jak se změní délka či objem tělesa při dané změně jeho teploty

jednotka, značka
změří teplotu pomocí teploměrů, určí rozdíl teplot z naměřených hodnot
závislost denní teploty na čase – zanesení hodnot do grafu
předpoví, jak se změní délka či objem tělesa při změně teploty

Komentář

pokusy: měření teploty, teploměry
zanesení teploty do grafu
dilatometr, bimetalový pásek

Elektrický obvod
Dotace učebního bloku:   14
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • Sestaví správně podle schématu elektrický obvod a analyzuje správně schéma reálného obvodu

vodič a izolant v elektrickém poli
sestavení elektrického obvodu podle schématu
účinky elektrického proudu (tepelné, světelné, pohybové)
pravidla bezpečné práce, zkrat, pojistka
elektrický proud
elektrické napětí

jednoduchý a rozvětvený obvod
magnetické pole v elektrickém obvodu

Komentář

pomocí soupravy sestaví jednoduchý a rozvětvený elektrický obvod

cívka její magnetické pole

souprava Boffin

Vlastnosti zvuku
Dotace učebního bloku:   10
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • Rozpozná ve svém okolí zdroje zvuku a kvalitativně analyzuje příhodnost daného prostředí pro šíření zvuku
  • Posoudí možnosti zmenšování vlivu nadměrného hluku na životní prostředí

šíření  a vznik zvuku

rychlost šíření zvuku v různých prostředích

odraz zvuku na překážce

ozvěna

pohlcování zvuku

výška zvukového tónu

Komentář

pokusy: ladičky

Klíčové kompetence

Kompetence k učení
  • 9. Aktivně vstupuje do výuky, hledá souvislosti mezi novými a již osvojenými poznatky a doplňuje si informace z dalších zdrojů.
  • 9. Aktivně využívá poznatky a dovednosti jednoho předmětu i v jiných předmětech, při studiu a v běžném životě.
Kompetence sociální a personální
  • 5. Dodržuje zásady slušného a společenského chování, vhodně a taktně jedná přiměřeně situaci.
  • 5. Ovládá své emoce, naslouchat druhým, uznat své chyby a říci i nepříjemné věci slušně.
Kompetence občanské
  • 5. Respektuje pravidla ochrany ŽP (třídí odpady, šetří el. energií, vodou,...).