Základní škola Český Krumlov, Za Nádražím 222
Učební osnovy
6. ročník
Fyzikální praktika
Fyzika a její představitelé
| Očekávané výstupy | Učivo | ||||||||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
|
žák: |
-vznik oboru fyzika a vysvětlení samotného pojmu
|
||||||||||
| Komentář | |||||||||||
| -práce skupinová - pomocí učebnic fyziky vyhledat představitele a dále zpracovat informace za pomoci odborné literatury a výpočetní techniky
- připrava jednoduchého pokusu, který charakterizuje danou oblast -prezentace skupinové práce |
|||||||||||
Rozšíření učiva 6. ročníku
| Očekávané výstupy | Učivo | ||||||||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
|
žák: |
-látky a tělesa ve vesmíru
|
||||||||||
| Komentář | |||||||||||
| práce ve skupinách - rozdělí planety, najde jaké látky jsou na nich obsažené, ověří existenci vody, porovná se Zemí
laboratorní práce - magnetické vlastnosti látek |
|||||||||||
Energie kolem nás
| Očekávané výstupy | Učivo | ||||||||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
|
žák: |
zavedení pojmu klid a pohyb
|
||||||||||
| Komentář | |||||||||||
| pracovní list - základní pojmy pohyb a klid, energie, práce výkon
měření spotřeby elektrické energie doma, ve škole - pracovní list, zpracování grafu diskuze nad možnou úsporou energie energeticá náročnost spotřebičů v domácnosti možnost výroby jednoduchého slunečního kolektoru (PET lahve) zastoupení elektráren v ČR skupinová práce - soutěžní klání - vyhledávání informací, jejich třídění - výroba makety elektrárny (využití odpadového materiálu), její funkce prezentace skupinové práce |
|||||||||||
Světlo
| Očekávané výstupy | Učivo | ||||||||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
|
žák: |
-světelné zdroje
|
||||||||||
| Komentář | |||||||||||
| skupinová práce - vyhledávání informací, předvádění jednoduchých pokusů, práce s jednoduchými optickými přístroji
- výroba vlastního optického přístroje (např. peroskop, čočka, ...) zpracování samostatné práce a prezentace před skupinou prezentace skupinové práce |
|||||||||||
Elektrický obvod
| Očekávané výstupy | Učivo | ||||||||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
|
žák: |
-základní schematické značky
|
||||||||||
| Komentář | |||||||||||
| sestavování elektrických obvodů - soupravy | |||||||||||
Zpracování návrhu bytu
| Očekávané výstupy | Učivo | ||||||||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
|
žák: |
-obsah rovinných útvarů
|
||||||||||
| Komentář | |||||||||||
| skupinová práce - samostatné vytvoření návrhu bytu či domu, vytvoření plánku, výroba makety bytu
- výpočet ploch pro vymalování, na internetu zjistit ceny potřebného materiálu - cena zařízení a jeho prostorové umístění - energetická náročnost bytu, kam umístit okna, čím vytápět,... prezentace skupinové práce |
|||||||||||
Matematika trochu jinak
| Očekávané výstupy | Učivo | ||||||||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
|
žák: |
-využití učiva matematiky pro řešení zajímavých a neobvyklých úloh |
||||||||||
| Komentář | |||||||||||
| úlohy z matematického semináře KOKOS, olympiády, pythagoriády,...
řešení hlavolamů a matematických hříček a záhad |
|||||||||||
Fyzikální dílna
| Očekávané výstupy | Učivo | ||||||||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
|
žák: |
- na základě probraného učiva v 6. ročníku vyrobí jednoduchou pomůcku (měřidlo)
|
||||||||||
| Komentář | |||||||||||
| samostatná nebo skupinová práce - z přineseného odpadového materiálu vyrobí jednoduché měřidlo, zpracuje dokumentaci (jak vyráběl, co použil za materiál)
- vyrobenou pomůcku použije k měření a výsledky porovná se skutečným měřidlem, dokáže vše zapsat - seznámí ostatní s funkcí daného měřidla předvede a vysvětlí jednoduchý pokus pokusy a uplatnění fyziky v kuchyni, peněžence |
|||||||||||
