ŠVP pro šk. rok 2018–2019, v. 12.1
Základní škola Český Krumlov, Za Nádražím 222

Učební osnovy

6. ročník


Výchova k občanství


Anežka Lipplová, 1  týdně, P
Rok v jeho proměnách
Očekávané výstupyUčivo

žák:

    Rok v jeho proměnách a slavnostech
    kalendář, letopočty, svátky,
    přísloví, pořekadla, pranostiky
    lidové slavnosti a rituály

    Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

    Český jazyk a literatura

    6. ročník

    Jazyk a jeho útvary

    Český jazyk a literatura

    6. ročník

    Sloh

    Český jazyk a literatura

    6. ročník

    Literatura

    Informatika

    6. ročník

    Internet a e-mailová komunikace

    Dějepis

    6. ročník

    Úvod do učiva dějepisu

    Dějepis

    6. ročník

    Nejstarší starověké státy

    Dějepis

    6. ročník

    Starověké Řecko a Řím

    Zeměpis

    6. ročník

    Planeta Země

    Výchova k občanství

    6. ročník

    pravdivá komunikace

    Český jazyk a literatura

    6. ročník

    Jazyk a jeho útvary

    Český jazyk a literatura

    6. ročník

    Sloh

    Domov
    Očekávané výstupyUčivo

    žák:

    • vysvětlí pojem domova z hlediska své sounáležitosti k rodině, obci, regionu, vlasti

    Domov
    - pojem domov
    - prostředí domova
    - bydliště a jeho okolí

    Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

    Český jazyk a literatura

    6. ročník

    Jazyk a jeho útvary

    Matematika

    6. ročník

    Jednoduché rovnice

    Informatika

    6. ročník

    Internet a e-mailová komunikace

    Dějepis

    6. ročník

    Starověké Řecko a Řím

    Dějepis

    6. ročník

    Nejstarší starověké státy

    Výchova k občanství

    6. ročník

    kdo jsem a jaký jsem

    Konverzace v anglickém jazyce

    6. ročník

    Místo,kde žiji

    Praktické činnosti

    6. ročník

    Práce se dřevem

    Český jazyk a literatura

    6. ročník

    Jazyk a jeho útvary

    Český jazyk a literatura

    6. ročník

    Sloh

    Anglický jazyk

    6. ročník

    Místo,kde žiji

    Rodina
    Očekávané výstupyUčivo

    žák:

    • vysvětlí význam harmonických vztahů v rodině (tolerance, pomoc, důvěra)
    • objasní možné příčiny rodinných problémů a uvede vhodné způsoby řešení
    • zhodnotí nejdůležitější oblasti rodinných výdajů

    Rodina
    postavení jedince v rodině, role jednotlivých členů
    funkce a vývoj rodiny
    vztahy v rodině ( harmonie vs. problémy)
    úplná a neúplná rodina
    náhradní rodinná péče
    hospodaření, rodinný rozpočet

    Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

    Výchova k občanství

    6. ročník

    kdo jsem a jaký jsem

    Výchova k občanství

    6. ročník

    sociální dovednosti

    Konverzace v anglickém jazyce

    6. ročník

    Rodina

    Český jazyk a literatura

    6. ročník

    Sloh

    Anglický jazyk

    6. ročník

    Rodina

    činnosti lidí
    Očekávané výstupyUčivo

    žák:

      činnosti lidí
      lidská činnost, dělba práce, spolupráce a její výhody
      práce, zaměstnání, povolání
      odpovědnost za práci
      volba povolání
      problémy lidí bez práce

      Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

      Výchova k občanství

      6. ročník

      sociální dovednosti

      Praktické činnosti

      6. ročník

      Práce se dřevem

      Dějepis

      6. ročník

      Starověké Řecko a Řím

      Dějepis

      6. ročník

      Nejstarší starověké státy

      Český jazyk a literatura

      6. ročník

      Jazyková výchova

      Český jazyk a literatura

      6. ročník

      Sloh

      Volný čas a jeho využití
      Očekávané výstupyUčivo

      žák:

      • rozlišuje vhodné a nevhodné využívání volného času
      • orientuje se ve školní i širší nabídce volnočasových aktivit

      Volný čas a jeho využití
      smysluplné využívání volného času
      nebezpečí a rizika různých skupin (party, sekty)
      volnočasové aktivity na naší škole

      Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

      Výchova k občanství

      6. ročník

      pravdivá komunikace

      Výchova k občanství

      6. ročník

      spolupráce a vztahy

      Výchova k občanství

      6. ročník

      slušné chování

      Konverzace v anglickém jazyce

      6. ročník

      Můj den

      Český jazyk a literatura

      6. ročník

      Sloh

      Anglický jazyk

      6. ročník

      Můj den

      Informatika

      6. ročník

      Bezpečnost na internetu a v síti

      Informatika

      7. ročník

      Bezpečnost na internetu a v síti

      Informatika

      9. ročník

      Seznam se bezpečně

      Informatika

      8. ročník

      Bezpečnost na internetu a v síti

      Obrana vlasti
      Očekávané výstupyUčivo

      žák:

      • uvědomuje si, jak se zachovat v konkrétním případě ohrožení

      MetodyPostupyFormy práce

      exkurze

      návštěva vojenského útvaru

      krátkodobé projekty

      skupinová práce

      pro skupinovou výuku je charakteristická  spolupráce  žáků při řešení úlohy, problému;
      žáci si při řešení úloh rozdělují práci, každý žák  ve skupině  je  stejně  zodpovědný  za výsledky  společné  práce;
      učitel  žáky  pouze rozděluje  do skupin, zadává  jim  úkoly  k řešení,  podněcuje  je  ke společné  aktivitě,  ale neřídí jejich činnost, nemá vůdčí postavení ve třídě

      kooperativní výuka

      metoda, která je založena na kooperaci (spolupráci)  žáků  mezi  sebou  při řešení  různě  náročných  úloh  a problémů,  ale
      i na spolupráci  třídy  s učitelem,
      do popředí se dostává spolupráce žáků, kterou ještě zvýrazňuje sebehodnocení žáků spojené se sebehodnocením skupiny

      pravdivá komunikace
      Očekávané výstupyUčivo

      žák:

      • pravdivá komunikace
      • kdo jsem jaký jsem
      • pravidla soužití

      zásady komunikace ve dvojici a ve skupině, já a můj volný čas

      Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

      Český jazyk a literatura

      6. ročník

      Jazyková výchova

      Výchova k občanství

      6. ročník

      Rok v jeho proměnách

      Výchova k občanství

      6. ročník

      Volný čas a jeho využití

      kdo jsem a jaký jsem
      Očekávané výstupyUčivo

      žák:

      • kdo jsem jaký jsem

      lidské vlastnosti, schopnosti a dovednosti, moje rodina, hodnocení a sebehodnocení

      Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

      Český jazyk a literatura

      6. ročník

      Jazyková výchova

      Výchova k občanství

      6. ročník

      Domov

      Výchova k občanství

      6. ročník

      Rodina

      sociální dovednosti
      Očekávané výstupyUčivo

      žák:

      • sociální dovednosti

      domluva ve skupině, domluva s dospělým,  vhodný způsob žádání, slušné odmítnutí,

      Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

      Český jazyk a literatura

      6. ročník

      Jazyková výchova

      Výchova k občanství

      6. ročník

      Rodina

      Výchova k občanství

      6. ročník

      činnosti lidí

      spolupráce a vztahy
      Očekávané výstupyUčivo

      žák:

      • sociální klima
      • spolupráce a vztahy

      Co máme společného, tolerance k jinakosti

      Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

      Český jazyk a literatura

      6. ročník

      Jazyková výchova

      Výchova k občanství

      6. ročník

      Volný čas a jeho využití

      slušné chování
      Očekávané výstupyUčivo

      žák:

      • slušné chování

      chování ve škole, na veřejnosti, řešení problémů

      Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

      Český jazyk a literatura

      6. ročník

      Jazyková výchova

      Výchova k občanství

      6. ročník

      Volný čas a jeho využití

      Klíčové kompetence

      Kompetence k učení
      • 9. Aktivně vstupuje do výuky, hledá souvislosti mezi novými a již osvojenými poznatky a doplňuje si informace z dalších zdrojů.
      Kompetence sociální a personální
      • 5. Dodržuje zásady slušného a společenského chování, vhodně a taktně jedná přiměřeně situaci.
      • 5. Ovládá své emoce, naslouchat druhým, uznat své chyby a říci i nepříjemné věci slušně.
      Kompetence občanské
      • 5. Respektuje pravidla ochrany ŽP (třídí odpady, šetří el. energií, vodou,...).