Učební osnovy
7. ročník
Fyzika
Blanka Kalistová,
2 týdně, P
Pohyb tělesa
Dotace učebního bloku:
12
| Očekávané výstupy | Učivo |
|
žák:
- Rozhodne, jaký druh pohybu těleso koná vzhledem k jinému tělesu
-rozhodne, zda je dané těleso v klidu či v pohybu vzhledem k jinému tělesu -rozliší typ pohybu
- Využívá s porozuměním při řešení problémů a úloh vztah mezi rychlostí, dráhou a časem u rovnoměrného pohybu těles
-změří dráhu uraženou tělesem a odpovídající čas -určí průměrnou rychlost z dráhy uražené tělesem za určitý čas -používá s porozuměním vztah v=s/t pro rychlost rovnoměrného pohybu tělesa při řešení úloh -znázorní grafem závislost dráhy rovnoměrného pohybu na čase a určí z něj k danému času dráhu a naopak
|
klid a pohyb těles
druhy pohybů
rovnoměrný a nerovnoměrný pohyb
rychlost a dráha rovnoměrného pohybu
grafem závislosti dráhy rovnoměrného pohybu na čase
průměrná rychlost pohybu tělesa
|
| Komentář |
pokusy: klid a pohyb tělesa
možnost využití digitální učebnice fyziky
pokusy se soupravou Vernier
|
| Průřezová témata | Přesahy do | Přesahy z |
| |
Matematika
9. ročník
Rovnice a soustavy rovnic
Informatika
7. ročník
Bitmapová a vektorová grafika
|
Síla. Skládání sil
Dotace učebního bloku:
12
| Očekávané výstupy | Učivo |
|
žák:
- Změří velikost působící síly
- Určí v konkrétní jednoduché situaci druhy sil působících na těleso, jejich velikosti, směry a výslednici
-rozeznává jednotlivé druhy sil -určí výpočtem i graficky velikost a směr výslednice dvou sil stejných či opačných směrů
- Určí pokusně těžiště tělesa a pro praktické situace využívá fakt, že poloha těžiště závisí na rozložení látky v tělese
|
znázornění síly
gravitační síla a hmotnost tělesa
skládání dvou sil stejného směru
skládání dvou sil opačného směru
rovnováha dvou sil
skládání dvou sil různého směru
těžiště tělesa
|
| Komentář |
pokusy: určení těžiště tělesa
možnost využití digitální učebnice fyziky
|
| Průřezová témata | Přesahy do | Přesahy z |
| |
Tělesná výchova
7. ročník
Atletika
Fyzika
6. ročník
Gravitační síla, gravitace
Informatika
7. ročník
Bitmapová a vektorová grafika
|
Posuvné účinky síly. Pohybové zákony
Dotace učebního bloku:
4
| Očekávané výstupy | Učivo |
|
žák:
- Využívá Newtonovy zákony pro objasňování či předvídání změn pohybu těles při působení stálé výsledné síly v jednoduchých situacích
|
Newtonovy zákony - zákon síly. zákon setrvačnosti, zákon akce a reakce
|
| Komentář |
možnost využití digitální učebnice fyziky
|
Otáčivé účinky síly
Dotace učebního bloku:
8
| Očekávané výstupy | Učivo |
|
žák:
- Aplikuje poznatky o otáčivých účincích síly při řešení praktických problémů stálé výsledné síly v jednoduchých situacích
-využívá poznatky o podmínkách rovnovážné polohy na páce a pevné kladce pro vysvětlení praktických situací -řeší jednoduché úlohy na rozložení sil na páce -rovnovážná poloha na volné kladce, kladkostroj
|
otáčivé účinky síly, páka
rovnovážná poloha páky
užití páky
kladky
|
| Komentář |
pokusy: páka, rovnoramenné váhy, kladky
možnost využití digitální učebnice fyziky
|
Deformační účinky síly
Dotace učebního bloku:
8
| Očekávané výstupy | Učivo |
|
žák:
- Užívá s porozuměním vztah mezi tlakem, tlakovou silou a obsahem plochy na níž síla působí
|
tlaková síla
tlak
tlak v praxi
|
| Komentář |
pokusy: deformace těles účinkem síly
možnost využití digitální učebnice fyziky
|
| Průřezová témata | Přesahy do | Přesahy z |
| |
Fyzika
6. ročník
Gravitační síla, gravitace
|
Tření
Dotace učebního bloku:
2
| Očekávané výstupy | Učivo |
|
žák:
- Určí v konkrétní jednoduché situaci druhy sil působících na těleso, jejich velikosti, směry a výslednici
-rozeznává jednotlivé druhy sil -určí výpočtem i graficky velikost a směr výslednice dvou sil stejných či opačných směrů
|
třecí síla
měření třecí síly
význam třecí síly
|
| Komentář |
pokusy:dřevěný kvádr opatřený různým materiálem, válečky, smirkový papír, siloměr
možnost využití digitální učebnice fyziky
|
| Průřezová témata | Přesahy do | Přesahy z |
| |
Fyzika
6. ročník
Gravitační síla, gravitace
|
Mechanické vlastnosti kapalin
Dotace učebního bloku:
14
| Očekávané výstupy | Učivo |
|
žák:
- Užívá s porozuměním vztah mezi tlakem, tlakovou silou a obsahem plochy na níž síla působí
- Předpoví z analýzy sil působících na těleso v klidné tekutině chování tělesa v ní
-objasní vznik vztlakové síly a určí její velikost a směr v konkrétní situaci -porovnáním vztlakové a gravitační síly dokáže předpovědět, zda se těleso potopí v kapalině, zda se v ní bude vznášet nebo zda bude plovat na hladině
- Využívá poznatky o zákonitostech tlaku v klidných tekutinách pro řešení konkrétních praktických problémů
|
opakování - vlastnosti kapalin
přenášení tlaku v kapalině
Pascalův zákon
využití Pascalova zákona - hydraulické zařízení
účinky gravitační síly Země na kapalinu
hydrostatický tlak
vztlaková síla působící na těleso v kapalině
Archimédův zákon
potápění, plování a vznášení se stejnorodého tělesa v kapalině
plování nestejnorodých těles
|
| Komentář |
pokusy: tlak v kapalině (Pascalův zákon, hydroulické zařízení), vztlaková síla (Archimédův zákon, plování, potápění a vznášení těles)
možnost využití digitální učebnice fyziky
|
Mechanické vlastnosti plynů
Dotace učebního bloku:
12
| Očekávané výstupy | Učivo |
|
žák:
- Užívá s porozuměním vztah mezi tlakem, tlakovou silou a obsahem plochy na níž síla působí
- Předpoví z analýzy sil působících na těleso v klidné tekutině chování tělesa v ní
-objasní vznik vztlakové síly a určí její velikost a směr v konkrétní situaci -porovnáním vztlakové a gravitační síly dokáže předpovědět, zda se těleso potopí v kapalině, zda se v ní bude vznášet nebo zda bude plovat na hladině
- Využívá poznatky o zákonitostech tlaku v klidných tekutinách pro řešení konkrétních praktických problémů
|
opakování - vlastnosti plynů
atmosféra Země, atmosférický tlak
měření a změny atmosférického tlaku
vztlaková síla působící na těleso v atmosféře Země
tlak plynu v uzavřené nádobě, manometr
|
| Komentář |
pokusy:měření atmosférického tlaku, manometr
možnost využití digitální učebnice fyziky
|
Klíčové kompetence
Kompetence k učení
- 9. Aktivně vstupuje do výuky, hledá souvislosti mezi novými a již osvojenými poznatky a doplňuje si informace z dalších zdrojů.
- 9. Aktivně využívá poznatky a dovednosti jednoho předmětu i v jiných předmětech, při studiu a v běžném životě.
- 9. Hledá silné a slabé stránky své práce, poučí se z nezdaru, přijímá rady ke zlepšení i kritiku.
- 9. Využívá různé zdroje informací, porovnává je podle důležitosti a vypracuje zadaný úkol.
Kompetence sociální a personální
- 5. Dodržuje zásady slušného a společenského chování, vhodně a taktně jedná přiměřeně situaci.
- 5. Ovládá své emoce, naslouchat druhým, uznat své chyby a říci i nepříjemné věci slušně.
Kompetence občanské
- 5. Respektuje pravidla ochrany ŽP (třídí odpady, šetří el. energií, vodou,...).