ŠVP pro šk. rok 2018–2019, v. 12.1
Základní škola Český Krumlov, Za Nádražím 222

Učební osnovy

9. ročník


Český jazyk a literatura


Hana Kozáková, 3+1  týdně, P
Jazyková výchova
Dotace učebního bloku:   32
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • zpracovává a ověřuje fakta
  • komunikuje vhodnými výrazovými prostředky
  • ovládá prostředky verbální i neverbální kom., vhodně improvizuje
  • uspořádá informace v textu
  • JV: rozlišuje slovanské jazyky od ostatních a vysleduje podobnost slov v různých jazycích
  • rozpozná základní druhy nářečí a vhodně používá spisovnou a obecnou ČJ
  • správně užívá tvary slov přejatých a cizích jmen vlastních (v ostatních vyučovacích předmětech i v běžných situacích mimo školu)
  • rozezná historickou ČJ od současné a vývoj jazyka pozoruje na základě četby
  • rozezná současnou lit. od ostatní, hodnotnou od konzumní
  • porovná růně zpracované téma

Obecné výklady o jazyce ne/slovanské jazyky
Vývoj ČJ
Jazyk a jeho útvary - opakování


Slovní zásoba - obecná jména přejatá, cizí jména vlastní, neologismy, zkratky a slovazkratková 

Přechodníky


Tvarosloví - opakování pravopisu
Pravopis velkých a malých pís. - opak. + zeměpisné názvy, názvy institucí
 

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

Informatika

9. ročník

Prezentace a zpracování dokumentů

Informatika

9. ročník

Internet a zpracování informací

Mediální výchova

9. ročník

Manipulace

Mediální výchova

9. ročník

Různé zdroje informací

Mediální výchova

9. ročník

Práce s informacemi

Mediální výchova

9. ročník

Události a jejich zpracování

Dějepis

9. ročník

Studená válka

Dějepis

9. ročník

fašismus a nacismus

Dějepis

9. ročník

1.republika a svět kolem ní

Dějepis

9. ročník

komunismus v SSSR

Dějepis

9. ročník

důsledky 1.světové války

Dějepis

9. ročník

Moderní doba

Informatika

9. ročník

Internet a zpracování informací

Skladba
Dotace učebního bloku:   32
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • pojmenuje vztahy mezi VČ, vV a vH a správně umístí čárku
  • vysvětlí a graficky znázorní stavbu složitého souvětí

Skladba: souřadné vztahy mezi VČ, interpunkce.
Souvětí P a S, interpunkce + grafické znázornění
Nepravidelnosti větné stavby (samostatný a osamostat. vět. člen, vsuvka, elipsa)
Slovosled a textová stavba

Složitější jazykové a větné rozbory

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

Informatika

9. ročník

Internet a zpracování informací

Mediální výchova

9. ročník

Manipulace

Mediální výchova

9. ročník

Různé zdroje informací

Mediální výchova

9. ročník

Práce s informacemi

Mediální výchova

9. ročník

Události a jejich zpracování

Přehled slohových útvarů
Dotace učebního bloku:   40
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • KSV:správně vyplní, ale i sestylizuje různé druhy tiskopisů, které graficky upraví na PC
  • rozliší, zpracuje (zestruční) a najde nejdůležitější části textu
  • v referátu seznámí se zvoleným tématem, porovná, posoudí, ne/doporučí, ne/provede kritiku, vyjádří své mínění, argumentuje
  • moderuje diskusi, napíše a přednese proslov, pokusí se o interview
  • uvažuje nad různými problémy a dává do souvislosti jevy, skutečnosti

Literární žánry - beletrie
Publicistické útvary: Z a O, úvodník komentář, reportáž, fejeton
Vypravování - opakování náležitostí, fáze
Druhy popisu - opakování
Tiskopisy

Ústní projev: slovní zásoba, kultivovaný projev, fráze uvítací, závěrečné , představení hostů, předání slova, vedení diskuse, besedy

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

Informatika

9. ročník

Prezentace a zpracování dokumentů

Informatika

9. ročník

Internet a zpracování informací

Informatika

9. ročník

Pokročilé zpracování textů

Mediální výchova

9. ročník

Kritické myšlení

Mediální výchova

9. ročník

Práce v týmu při tvorbě mediálního sdělení

Mediální výchova

9. ročník

Písemné sdělení informací

Mediální výchova

9. ročník

Způsoby sdělování informací

Mediální výchova

9. ročník

Události a jejich zpracování

Hudební výchova

9. ročník

Poslechové činnosti

Mediální výchova

9. ročník

Manipulace

Mediální výchova

9. ročník

Různé zdroje informací

Mediální výchova

9. ročník

Práce s informacemi

Mediální výchova

9. ročník

Události a jejich zpracování

Informatika

9. ročník

Pokročilé zpracování textů

Literatura 20. století a současnosti
Dotace učebního bloku:   40
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • LV: orientuje se v běžných pojmech lit. teorie
  • získá zákl. přehled vývoje české a světové lit.přehledu - žánry, díla, autoři
  • na základě četby připraví referát,seznámí s autorem, dějem knihy,zhodnotí a ne/doporučí knihu,

Literární teorie - opak. pojmů
Chronologie: 20. století - lit. předválečná, válečná, poválečná
Samizdaty
 

Divadlo - avantgardní proudy a současné divadlo.
Základy světového dramatu.
Divadelní žánry, divadla malých forem.

Současná literatura

- poezie
- písňová tvorba, próza, drama

Komentář

Mimočítanková četba + zápisy ve čtenářských denících

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

Dějepis

9. ročník

důsledky 1.světové války

Dějepis

9. ročník

komunismus v SSSR

Dějepis

9. ročník

1.republika a svět kolem ní

Dějepis

9. ročník

fašismus a nacismus

Dějepis

9. ročník

Studená válka

Mediální výchova

9. ročník

Různé zdroje informací

Hudební výchova

9. ročník

Poslechové činnosti

Konverzace v anglickém jazyce

9. ročník

Zábava a volný čas

Mediální výchova

9. ročník

Různé zdroje informací

Mediální výchova

9. ročník

Práce s informacemi

Mediální výchova

9. ročník

Události a jejich zpracování

Dějepis

9. ročník

Studená válka

Dějepis

9. ročník

fašismus a nacismus

Dějepis

9. ročník

1.republika a svět kolem ní

Dějepis

9. ročník

komunismus v SSSR

Výchova k občanství

9. ročník

Země - náš domov

Výchova k občanství

9. ročník

Ekonomika, ekonomie

Výchova k občanství

9. ročník

Hospodářská politika státu

Výchova k občanství

9. ročník

Člověk hledající svět

Informatika

9. ročník

Autorské právo

Recitace

třídní kola v 6. a 7. roč. (v 8. a 9. roč. po domluvě)

Recitace

školní kolo pro žáky 6. - 9. ročníku realizováno do konce kalendářního roku

Mladý Demosthenes

školní kolo pro žáky 6. - 9. ročníku realizováno do konce kalendářního roku

Próza a poezie

pro zájemce do 15 let odeslat do konce kalendářního roku

Soutěž v psaní dopisů

pro zájemce do 15 let odeslat do konce února

Klíčové kompetence

Kompetence k učení
  • 9. Vytváří optimální podmínky pro vlastní učení, pozná, kdy je vhodné spolupracovat a komunikovat a kdy se naopak izolovat, dodržuje psychohygienu učení.
  • 9. Ovlivňuje postup výuky a učení tak, aby pro něj byly přínosné, aktivně žádá objasnění problému, zajímá se o alternativní zdroje informací.
  • 9. Vysvětlí smysl toho, proč si osvojuje a zpracovává různé druhy poznatků a dovedností a jak by se daly využít v dalším studiu i v bůžném životě.
  • 9. Realisticky odhadne, zda jeho vědomosti nebo dovednosti dostačují pro plnění úkolu, sám rozpozná, co se potřebuje ještě doučit.
Kompetence k řešení problémů
  • 9. Porozumí problému, pojmenuje ho, uvědomí si problém podle svých schopností, zkušeností a aktivně řeší problém, v případě nedostatku zkušeností (využívá) vyhledává potřebné informace směřující k cíli.
  • 9. Umí rozpoznat, zda problém vyřešil správně, tj. porovná svůj výsledek s úkolem, který pojmenoval na počátku, v případě neúspěchu analyzuje svůj postup a hledá nové řešení.
  • 9. Samostatně objektivně zhodnotí úspěšnost řešení problému a vyhodnotí výsledky práce.
Kompetence komunikativní
  • 9. V různých zdrojích si ověřuje, zda jsou informace pravdivé, a připraví si argumenty pro zdůvodnění svého názoru na ně.
  • 9. Vyjadřuje se tak, aby mu ostatní rozuměli, používá pro to jednoznačná a výstižná pojmenování a k vyjádření používá grafických znázornění a symbolických prostředků.
  • 9. Své sdělení vyjádří písemně uceleně, se souvislou stavbou vět, odstavců a celého textu, se zaměřením na věc i s ohledem na svého adresáta a záměr sdělení.
  • 9. Mluví výrazně, aby sdělil smysl, tempo přizpůsobuje adresátovi i obsahu, ovládá mimiku i gesta.
  • 9. Obhajuje svůj názor asertivním způsobem (důrazně, ale slušně); předkládá konkrétní argumenty i proti většinovému mínění, je-li přesvědčen o jeho správnosti.
Kompetence sociální a personální
  • 9. Dodržuje zásady slušného a společenského chování, vhodně a taktně jedná přiměřeně situaci, umí najít své chyby, poučit se z nich a posiluje své silné stránky.
  • 9. Toleruje rozdílnosti (sociálně slabí, hendikepovaní, etnické skupiny, různé somatotypy, atd.), zastane se hendikepovaných a vytváří podmínky pro rovnocennou spolupráci.
  • 9. Vědomě ovládá své emoce, nevyvolává konflikty, umí předvídat možné situace, domýšlet důsledky chování a zodpovědně jednat, aby dosáhl pocitu sebeuspokojení a sebeúcty a mohl být hrdý na svou školu.
  • 9. Je sebekritický a pěstuje zdravé sebevědomí, přijme kritiku, ustoupí ze svých stanovisek a přijme kompromis.
Kompetence občanské
  • 9. Posuzuje a hodnotí jevy, procesy,události a problémy ve svém okolí z různých úhlů pohledu
  • 9. Pravidla potřebná pro danou situaci v případě potřeby sám navrhuje, dokáže je vytvářet; ve sporu se dovolává pravidel.
  • 9. Nepoužívá násilné řešení sporů, vyjedná smír, odmítá agresi proti sobě nebo proti třetí osobě, fyzickému i psychickému násilí ve škole, podle svých možností se mu postaví.
  • 9. Sleduje a vybírá si kulturní události nejen v místě školy a bydliště, ale i v rámci regionu; zvažuje jejich kvalitu.
Kompetence pracovní
  • 9. Naplánuje práci do jednotlivých kroků a obhájí ji.
  • 9. Reálně odhadne své možnosti a vyhodnocuje, v jakých oborech lidského konání by mohl svůj zájem a své vlohy rozvíjet.

    Sestaví erb vlastních úspěchů, očekávání, možností; odhaduje předem některé své výkony a potom srovnává svůj odhad s reálnou situací (vybere si z několika úkolů různé náročnosti, při skupinové práci zvolí úkol podle svých schopností…). Zpracuje vlastní charakteristiku, podle analýzy charakteristik přiřadí vhodné osoby konkrétním činnostem.