ŠVP pro šk. rok 2018–2019, v. 12.1
Základní škola Český Krumlov, Za Nádražím 222

Učební osnovy

9. ročník


Praktické činnosti


Marie Janotová, 1  týdně, P
Základy elektroniky
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • Používá vhodné pracovní postupy, dodržuje bezpečnost a kázeň na odborném pracovišti (dílna, šití, pozemek, zahrada)
  • Využívá vhodné pracovní pomůcky a provádí jejich údržbu
  • Zapojuje podle elektrotechnického schématu jednoduché obvody
  • Ověřuje princip činnosti jednotlivých prvků a elektrotechnických součástek
  • Umí spojovat elektrotechnické součástky do celků, využívá stavebnic, navrhuje plošné spoje

Základní rozdělení elektrotechnických součástek(pasivní, aktivní), bezpečnost práce s elektroobvody + Pravidla letování(dva vodiče)
Pasivní součástka - rezistor, potenciometr + Letování geometrického útvaru(čtverec, jehlan, krychle)
Pasivní součástka - kondenzátor, cívka + Letování mřížky
Práce s katoalogem pasivních součástek + Stavebnice ALFA 2
Aktivní součástky - dioda + Praktické zapojení propustný a závěrný směr
Greatzův můstek + Praktické zapojení jednocestného a dvoucestného usměrnění
Aktivní součástky - tranzistor + Board - práce s kontaktním nepájivým polem
Teorie - znalostní praktický test
Odměna VAŘENÍ
Stabilizátor napětí - MA 7805 + Zapojeni na kontaktním poli
Plošný spoj(spojové a dělící čáry) + Stabilizátor(práce na board)
Návrh plošného spoje
Realizace plošného spoje + Nákres, leptání
Realizace plošného spoje + Vrtání, osazení
Realizace plošného spoje + Oživení, ověření funkčnosti
Odměna VAŘENÍ
Konstrukční a elektrotechnické díly přístrojů- gramofon, magnetofon apod. + Oprava nástrojů a nářadí v dílně

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

Informatika

9. ročník

Prezentace a zpracování dokumentů

Mediální výchova

9. ročník

Kritické myšlení

Fyzika

9. ročník

Vedení elektrického proudu v polovodičích

Fyzika

9. ročník

Vedení elektrického proudu v kapalinách a v plynech

Praktické činnosti

9. ročník

Základy elektroniky

Praktické činnosti

9. ročník

Základy elektroniky

Základy ruční práce
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • Používá vhodné pracovní postupy, dodržuje bezpečnost a kázeň na odborném pracovišti (dílna, šití, pozemek, zahrada)
  • Pěstuje a využívá květiny pro výzdobu
  • Poznává praktické dovednosti(šití, dekorace, malba apod.) a rozvíjí tvořivým přístupem své schopnosti každodenní práce

Kultura odívání
Materiály a jejich užívání
Základy ručního šití, druhy stehů
Základy strojového šití
Základy pletení, háčkování
Práce s textilem a jeho dekorativní využití(textilní aplikace, batika, drhání, tkaní, malba)

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

Anglický jazyk

9. ročník

Svět kolem nás

Anglický jazyk

9. ročník

Oblékání

Výchova k občanství

9. ročník

Člověk hledající svět

Mediální výchova

9. ročník

Kritické myšlení

Mediální výchova

9. ročník

Způsoby sdělování informací

Přírodopis

9. ročník

Ekologie

Výtvarná výchova

9. ročník

Dějiny výtvarného umění

Výtvarná výchova

9. ročník

Kombinované techniky

Tělesná výchova

9. ročník

Zdraví a hygiena

Praktické činnosti

9. ročník

Základy ruční práce

Výtvarná výchova

9. ročník

Svět fantazie

Praktické činnosti

9. ročník

Základy ruční práce

Využití digitálních technologií
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • ovládá základní funkce digitální techniky; diagnostikuje a odstraňuje základní problémy při provozu digitální techniky
  • propojuje vzájemně jednotlivá digitální zařízení
  • pracuje uživatelským způsobem s mobilními technologiemi – cestování, obchod, vzdělávání, zábava
  • ošetřuje digitální techniku a chrání ji před poškozením
  • dodržuje základní hygienická a bezpečnostní pravidla a předpisy při práci s digitální technikou a poskytne první pomoc při úrazu

- základní funkce digitální techniky
- základní možnosti propojení dig. zařízení
- ošetřování a ochrana dig. zařízení

Klíčové kompetence

Kompetence k učení
  • 9. Podle svých zkušeností volí nejefektivnější metody a způsoby učení a vědomě je používá.
  • 9. Ovlivňuje postup výuky a učení tak, aby pro něj byly přínosné, aktivně žádá objasnění problému, zajímá se o alternativní zdroje informací.
  • 9. Vysvětlí smysl toho, proč si osvojuje a zpracovává různé druhy poznatků a dovedností a jak by se daly využít v dalším studiu i v bůžném životě.
  • 9. Hledá silné a slabé stránky své práce, poučí se z nezdaru, přijímá rady ke zlepšení i kritiku.
  • 9. Realisticky odhadne, zda jeho vědomosti nebo dovednosti dostačují pro plnění úkolu, sám rozpozná, co se potřebuje ještě doučit.
  • 9. Aktivně využívá různé zdroje informací, vyhodnotí a obhájí, který z použitých zdrojů je pro danou situaci nejvhodnější. Pro své učení si samostatně zvolí cíle podle vlastních priorit (např. budoucí studium), přijme zodpovědnost za svou volbu.
Kompetence k řešení problémů
  • 9. Umí rozpoznat, zda problém vyřešil správně, tj. porovná svůj výsledek s úkolem, který pojmenoval na počátku, v případě neúspěchu analyzuje svůj postup a hledá nové řešení.
  • 9. Provede experiment a zaznamená jeho postup a výsledky.
Kompetence komunikativní
  • 9. Při vyjadřování uspořádá informace logicky podle časových, místních, příčinných a dějových souvislostí.

    Např. grafické znázornění nějaké situace, matematický jazyk, chemická symbolika.

  • 9. Své sdělení vyjádří písemně uceleně, se souvislou stavbou vět, odstavců a celého textu, se zaměřením na věc i s ohledem na svého adresáta a záměr sdělení.
  • 9. Mluví výrazně, aby sdělil smysl, tempo přizpůsobuje adresátovi i obsahu, ovládá mimiku i gesta.
  • 9. Dává druhým lidem najevo, že jim naslouchá tím, že s nimi udržuje oční kontakt; svou mimikou dává najevo vstřícnost; verbálně i neverbálně dává najevo porozumění pro pocity druhého (přitakává).
  • 9. Rozpozná téma a cíl diskuse, odliší nápady a otázky, které k jádru věci nepatří, sám diskutuje k věci, srozumitelně sděluje a vysvětluje své myšlenky, postoje, argumenty.
  • 9. Obhajuje svůj názor asertivním způsobem (důrazně, ale slušně); předkládá konkrétní argumenty i proti většinovému mínění, je-li přesvědčen o jeho správnosti.
Kompetence sociální a personální
  • 9. Dodržuje zásady slušného a společenského chování, vhodně a taktně jedná přiměřeně situaci, umí najít své chyby, poučit se z nich a posiluje své silné stránky.
  • 9. Toleruje rozdílnosti (sociálně slabí, hendikepovaní, etnické skupiny, různé somatotypy, atd.), zastane se hendikepovaných a vytváří podmínky pro rovnocennou spolupráci.
  • 9. Vědomě ovládá své emoce, nevyvolává konflikty, umí předvídat možné situace, domýšlet důsledky chování a zodpovědně jednat, aby dosáhl pocitu sebeuspokojení a sebeúcty a mohl být hrdý na svou školu.
  • 9. Je sebekritický a pěstuje zdravé sebevědomí, přijme kritiku, ustoupí ze svých stanovisek a přijme kompromis.
Kompetence občanské
  • 9. Posuzuje a hodnotí jevy, procesy,události a problémy ve svém okolí z různých úhlů pohledu
  • 9. Pravidla potřebná pro danou situaci v případě potřeby sám navrhuje, dokáže je vytvářet; ve sporu se dovolává pravidel.
  • 9. Nepoužívá násilné řešení sporů, vyjedná smír, odmítá agresi proti sobě nebo proti třetí osobě, fyzickému i psychickému násilí ve škole, podle svých možností se mu postaví.
  • 9. Aktivně přijímá a dodržuje zásady ekovýchovy; své nároky a potřeby posuzuje a snaží se omezovat z hlediska trvale udržitelného života.
  • 9. Zná a předvede záchranné i strategické postupy a zásady při krizových situacích; přivolá pomoc, popřípadě ji poskytne; předvídá možná rizika i v nových situacích a prostorech.
  • 9. Upevňuje svůj vztah k prostoru, ve kterém žije, v rámci evropské sounáležitosti i v globálním měřítku.
Kompetence pracovní
  • 9. Naplánuje práci do jednotlivých kroků a obhájí ji.
  • 9. Navrhne takové materiály, nástroje a postupy, které nejlépe odpovídají pracovnímu úkolu a připraví je.
  • 9. Pracuje systematicky podle návodu a umí ho upravit podle konkrétních podmínek.
  • 9. Dodržuje bezpečnostní pravidla, pracuje tak, aby chránil zdraví své i ostatních.
  • 9. Rozpozná kvalitní práci a dobře splněný úkol (podle zadání a předem stanovených kritérií); sám nebo ve spolupráci se spolužáky zhodnotí podle předem stanovených kritérií práci ostatních i vlastní práci.

    Žák sám vyhodnotí svůj plakát, který vytvořil, podle kritérií, ve kterých je přesně popsáno, jaké kvality má plakát a) nejlepší, b) přijatelný, c) nepřijatelný. Na základě vlastního hodnocení dle kritérií zjistí také to, co by mohl konkrétně udělat pro to, aby jeho plakát naplňoval kritéria pro nejlepší plakát.

  • 9. Na základě hodnocení celé práce pojmenuje příčiny úspěchu i neúspěchu a navrhne úpravy a posuzuje výrobní postupy a materiály, které sám používá, z hlediska jejich bezpečnosti a ochrany životního prostředí.
  • 9. Reálně odhadne své možnosti a vyhodnocuje, v jakých oborech lidského konání by mohl svůj zájem a své vlohy rozvíjet.

    Sestaví erb vlastních úspěchů, očekávání, možností; odhaduje předem některé své výkony a potom srovnává svůj odhad s reálnou situací (vybere si z několika úkolů různé náročnosti, při skupinové práci zvolí úkol podle svých schopností…). Zpracuje vlastní charakteristiku, podle analýzy charakteristik přiřadí vhodné osoby konkrétním činnostem.

  • 9. Použije různé způsoby, jak se prezentovat na trhu práce.

    Napíše životopis v českém a jednom cizím jazyce, popíše vlastní klady a zápory.